Sebastian Vettel nemrégiben riogatott minket azzal a kijelentéssel, miszerint szeretett sportágunk akár el is tűnhet, ha a vezetőség nem változtat a környezetvédelemmel kapcsolatos jövőbeni tervein. Nico Rosberg azért ennél derűlátóbb, de abban egyetért, hogy a változás szükségszerű.
A 36 éves visszavonult F1-es világbajnok pályafutása nagy részét azokban a versenyautókban töltötte, amelyek üzemanyaga szennyezi a környezetet; most ezzel szemben ökovállalkozóként hirdeti a zöld technológiát és a fenntarthatóságot. Befektetője a Formula-E bajnokságnak és csapattulajdonosa az Extreme-E sorozatnak, valamint alapító tagja a Greentech Festivalnak. Rosberg ezen felül részt vesz a jövő héten kezdődő éghajlatváltozási konferencián (COP26) Glasgow-ban.
„A mobilitási iparág jelenleg az egyik legnagyobb károsanyag kibocsátó. Ez egy globális méretű probléma, amelyben a motorsport, mint mindig, most is szerepet vállalhat és a megfelelő irányba terelheti a dolgokat” – magyarázta Rosberg a Reutersnek. „Ha változásra van szükség, a motorsportnak ott kell lennie ezen az úton!”
A jelenlegi felállás szerint a Formula-E és az Extreme-E is az elektromos autókat népszerűsíti és használja, a Formula-1 pedig azon dolgozik, hogy száműzze a régi, gázmeghajtásos motorokat, helyettük pedig olyan üzemanyagot kezdjen el használni, amely megfelelő a tiszta energiára összpontosító világ szempontjából. A királykategória célja, hogy a sportág 2030-ra zéró karbonkibocsátással, valamint ennél jóval korábban bevezetett, száz százalékban fenntartható üzemanyagokkal rendelkezzen és betiltsa az egyszer használatos műanyagok használatát.
Nico Rosberg egykori csapata, a Williams Racing nemrégiben jelentette be, hogy a Formula-1-es csapatok közül elsőként írták alá az ENSZ „Sportok a klímacselekvésért” keretrendszerét, mellyel elkötelezték magukat és vállalták, hogy 2030-ra klímapozitívak lesznek.
A kérdésre, mely szerint ez hogyan fér össze azzal a ténnyel, hogy jövőre rekordszámú, összesen huszonhárom versenyt rendeznek meg a szezonban, Rosberg diplomatikus választ adott. „Ha meg akarnánk bizonyosodni arról, hogy a károsanyag kibocsátásunk nulla, ahhoz egy barlangban kellene élnünk” – mondta. „Szóval az a véleményem, hogy rendben van, ha folytatjuk azt, amit megannyi ember imád és néz világszerte, de biztosra kell mennünk, hogy ahogy ezt tesszük, az mindannyiunk javát szolgálja.”
A német szerint 2030-ban talán már olyan szintetikus üzemanyagok lesznek a repülőgépekben, amelyek fejlesztésében a Formula-1 is részt vesz majd. „Úgy gondolom, hatalmas előrelépést fogunk tenni és remélhetőleg képesek leszünk végre igazán karbonsemlegesre formálni a motorsportot” – hangsúlyozta az egyszeres világbajnok, aki a múlt hétvégi szardíniai verseny után csapatával (Rosberg X Racing) vezeti az Extreme-E-t. Az eseményt azért rendezték meg, hogy kiálljanak a sziget felperzselt tájai és az erdőtüzek okozta károk elszenvedői mellett.
Az elektromos SUV-széria célja, hogy felhívja a figyelmet az éghajlatváltozás hatásaira, továbbá előremozdítsa a fenntarthatóságot azáltal, hogy olyan helyeken versenyez, ahol a károsodás és a probléma jelei felütötték a fejüket, kezdve Grönland gleccsereivel, egészen Szaúd-Arábia összes sivatagáig.
Mint Rosberg elmondta, a csapat és a szponzorok 39 000 eurót adtak át olyan helyi (szardíniai) családoknak, akik a klímaváltozás hatásai miatt vesztették el otthonukat, illetve megélhetésüket. Számukra továbbá segítséget nyújtottak élelmiszerek, gyógyszerek és létfontosságú kellékek beszerzésében. „Igyekszünk rendszeresen és nagymértékben felhívni a figyelmet arra, hogy mi történik a világban. Lépésről lépésre megismertetjük az emberekkel azokat a ránk leselkedő veszélyeket és fenyegetéseket, amelyekkel szembe kell néznünk” – tette hozzá a német világbajnok.
„Az emberek igazán értékelik, amit tenni próbálunk és megértik, hogy mi mindent megteszünk, ami tőlünk telik annak érdekében, hogy egyre környezetbarátabbak legyünk. Arra törekszünk, hogy minden helyet, amit meglátogatunk, jobb állapotban hagyjunk ott, mint amilyen akkor volt, amikor megérkeztünk. Ez a küldetésünk” – foglalta össze gondolatait Rosberg.