A Citroën Autonomous Mobility Vision a nagy múltú francia autógyár jövőképe a mindenki számára elérhető, önvezető technológiára épülő városi közlekedésről. Az elképzelés alapja egy autonóm elektromos platform, a Citroën Skate, amelyre különböző podokat, kapszulákat lehet ráépíteni, kiszolgálva a közlekedési igények széles körét. A Goodyear összefogott a Citroënnel, hogy az Eagle 360 gömb alakú koncepcióabroncs egyedi prototípusának kifejlesztésével segítse a vízió megvalósítását.
A Citroën Skate és a podok koncepcióját a „The Urban Collëctif”, azaz a Citroën, az Accor nemzetközi hotelcsoport és a JCDecaux médiavállalat közös projektje ihlette. A járművet és az abroncsokat Párizsban leplezték le.
„Büszkén mutatjuk be a Citroën Autonomous Mobility Vision szerves részét képező, gömb alakú koncepcióabroncsunk prototípusát – mondta Hans Vrijsen, a Goodyear eredeti felszerelésekért felelős ügyvezető igazgatója. – Az Eagle 360 prototípus formájának köszönhetően a jármű dinamikusan és könnyedén kormányozható, ami ideális a jövő városi és autonóm közlekedési megoldásaihoz.”
Az elmúlt 120 évben a Goodyear folyamatosan törekedett az innovációra és az új megoldásokra. A közlekedés fejlődése során úttörő vállalatokkal működött együtt számos területen – a holdexpedícióktól a szárazföldi sebességrekordokig –, hogy ösztönözze a változást és a felfedezést.
A Goodyear először 2016-ban mutatta be az Eagle 360 koncepciót a Genfi Nemzetközi Autószalonon, amelyet 2017-ben egy második bemutató követett: ekkor láthattuk az Eagle 360 Urban verziót. A Time magazin 2016 legjobb 25 innovációja közé választotta az Eagle 360 abroncsot[1].
Az Eagle 360 prototípus ezekből a koncepciókból merít ihletet, számos innovatív tulajdonsága megegyezik ezen abroncsokéval, valamint új sajátosságokkal is rendelkezik:
•Kiváló kormányozhatóság: Gömb alakjának köszönhetően a többirányú prototípusabroncs minden irányba képes mozogni, biztosítva ezzel a kormányozhatóságot és a jármű utasainak kényelmét. Az Eagle 360 prototípus könnyed, oldalirányú mozgásával gördülékeny haladást biztosít. Ez segít abban, hogy a Citroën Skate platform gond nélkül kikerülje az akadályokat.
•Nem igényel karbantartást: Az Eagle 360 prototípus nem pneumatikus abroncs. Mivel nincs szükség a nyomás figyelésére és nem áll fenn a defekt előfordulásának kockázata, a Citroën Autonomous Mobility Vision esetén minimálisra csökkenthető az állásidő.
•Hosszú élettartam: Az Eagle 360 prototípus a hagyományos abroncs futófelületének négyszeresével rendelkezik, így egy normál abroncshoz képest négyszer lassabban kopik, ezért nincs szükség gyakori cserére.
•Megnövelt hatótávolság: A merev belső struktúrának és az alacsony gördülési ellenállást biztosító gumikeveréknek köszönhetően az Eagle 360 prototípus alakja az úttal érintkezve csak kismértékben változik. Ez hozzájárulhat az energiaveszteség és a gördülési ellenállás csökkentéséhez, ami segít növelni az elektromos jármű akkumulátorának hatótávolságát.
•Állandó tapadás: A hatszögletű lamellák alkalmazásával az Eagle 360 prototípust úgy alakítottuk ki, hogy a haladás irányától függetlenül állandó tapadást biztosítson.
Az együttműködés a Goodyear és a Citroën tervezőcsapata közötti partneri kapcsolat legújabb fejezete, amelynek középpontjában az autonóm, csatlakoztatott elektromos Citroën 19_19 koncepcióval kapcsolatos legújabb kollaboráció áll. A koncepció a Citroën alapításának századik évfordulójának állított emléket.
A projekt során a Goodyear Advanced Design Studio csapata a Citroën tervezőcsapatával szorosan együttműködve tervezte és alkotta meg az egyedi Eagle 360 prototípust, amely tökéletes összhangban van a Citroën Autonomous Mobility Vision jövőképével és céljaival.
„A koncepcióabroncsok alapul szolgálnak a Goodyearhez hasonló innovatív vállalatok számára, hogy megoldást találjunk a jövő közlekedési kihívásaira és új, úttörő termékeket és szolgáltatásokat fejlesszünk ki. Megtiszteltetés, hogy a Citroën partnereként vehetünk részt ebben az egyedülálló projektben és hogy újabb lépést tehettünk előre egyik leginnovatívabb koncepcióink kidolgozásában” – tette hozzá Vrijsen.