DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Egyéb

Az 1964-es prototípus előtt tiszteleg a Ford GT új változata

Több mint fél évszázada már annak, hogy a Ford GT szupersportkocsi prototípusával életre kelt a GT-program, a Ford pedig ennek tiszteletére most elkészítette a 2022-es Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition változatot.

A korlátozott darabszámú modell azt a Ford GT prototípust idézi meg, ami 1964 április 3-án állt először reflektorfénybe a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon, majd pedig Amerika egyetlen Le Mans-győztes versenyautója lett.

„Ez az első Ford GT Heritage Edition modell, ami nemcsak a nagy futamgyőzelmeket idézi, hanem jóval messzebb megy ennél, és a Ford legmélyebb szupersportkocsi-gyökereihez nyúl vissza,” nyilatkozta Mike Severson, a Ford GT programmenedzsere. „A Ford GT Heritage Edition valójában az eredeti autó modern átértelmezése.”

ford-gt-2



A Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition a Monterey Autós Héten áll először közönség elé, méghozzá az 1964-es Ford GT prototípus egyetlen még működő példányával, a GT/105 kódjelű autóval, ami még mindig eredeti versenyfényezésében pompázik.

A korlátozott darabszámú modell az öt eredeti GT prototípust idézi

A Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition szupersportkocsi Wimbledon White fényezését Antimatter Blue színű díszítések – többek közt a tetőn végigfutó versenysávok – egészítik ki. Hatásos látványt nyújtanak a burkolatlan karbonszálas elemek is, például a Ford GT egyik jellegzetességének számító, Antimatter Blue árnyalatúra fényezett 20 colos keréktárcsák, az első légterelő, a küszöbelemek, a tükörházak, gépháztető-légbeömlők és hátsó diffúzor. Az ezüstszínű Brembo® féknyergeket fekete grafika egészíti ki, és feketék a kerékrögzítő csavarok is.

A karbonszálas felületek a kabinban is visszaköszönnek, hiszen szénszál borítja a küszöböket, az A-oszlopok alsó részét és a középkonzolt is. A szintén karbonvázas ülések Lightspeed Blue árnyalatú Alcantara® kárpitozását ezüstszínű varrás díszíti, az ülőfelületen és a fejtámlán pedig dombornyomású GT embléma látható. A műszerfalat Ebony színű bőrrel és Lightspeed Blue árnyalatú Alcantarával burkolták, az oszlopokat pedig steppelt Ebony Alcantara kárpit fedi. A műszerfal és az ülés mögötti merevítő X-idom Antimatter Blue színű díszítései az egyedi keréktárcsák látványvilágára rímelnek. A kormánykereket fekete fonallal varrott Ebony Alcantara borítja, a duplakuplungos váltó kormánykapcsolóit pedig csillogóra polírozták.

„A Ford GT történetében rengeteg olyan pillanat akad, ami méltó a megünneplésre, de a csapat egyöntetűen úgy gondolta, hogy most az eredeti prototípusra kell koncentrálnunk,” mondta el a Severson. „Az 1964-es modell hatalmas alkotó energiákat szabadított fel a Ford Advanced Vehicles részlegében, és kijelölte az utat a Ford GT program számára. Minden ezzel a géppel kezdődött!”

ford-gt-3

Az eredeti Ford GT prototípus nemcsak gyors volt, hanem zseniális is

A Ford 1963-ban kezdett bele saját versenyautója fejlesztésébe, azzal a nem titkolt céllal, hogy legyőzzék a Ferrarit®, és győzzenek Le Mans-ban – és alig egy évvel később a Ford GT prototípusa (a GT/101) már meg is jelent a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon.

Összesen öt darab Ford GT prototípus készült; ezek voltak az első Fordok, amelyeket komoly aerodinamikai elemzéssel terveztek, hogy nagy sebességnél is jól teljesítsenek. Ezek a járművek a Ford által gyártott legfontosabb modellek közé tartoznak, és szilárd alapot teremtettek a GT-programhoz, ami végül lenyűgöző eredményt hozott, hiszen 1966-ban a márka az első, a második és a harmadik helyezést is megszerezte Le Mans-ban. Ez az autó jelképezi azt a hatalmas mérnöki teljesítményt, ami mindmáig jellemzi a Fordot, és ami most a 2022-es Ford GT Heritage Edition modellben is testet ölt.

Az öt darab Ford GT prototípus közül már csupán egy, a GT/105 kódjelű autó látható még az aszfalton, amint mindmáig a korszakra jellemző versenyfényezést viseli.

A GT/101 és GT/102 jelű autókat a Le Mans és Monza futamokat előkészítő töréstesztek után ki kellett selejtezni, de ezek a tesztek létfontosságúak voltak ahhoz, hogy a tapasztalatok alapján megépülhessenek a GT/103, GT/104 és GT/105 kódjelű gépek. Az első GT-győzelem a GT/103 nevéhez fűződik; ez 1965-ben történt Daytonában®, ahol az autót Ken Miles és Lloyd Ruby vezette; a GT/104 harmadik helyen ért célba ugyanezen a futamon, Bob Bondurant és Ritchie Ginther irányításával. A GT/103-ast és a GT/104-est később átfestették, és mindkettőt a coloradói Shelby® Múzeumban állították ki.

ford-gt-4

A Heritage Edition sorozat

A Ford GT Heritage Edition modellek a típus emlékezetes pillanatait örökítik meg; az új, 2022-es Ford GT ’64 Heritage Edition a hatodik ilyen autó a rendkívül korlátozott darabszámban gyártott sorozatban.

• 2021 Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition

o A Ford GT MK II No. 98 versenyautó emlékére

o Jelenleg is gyártásban

• 2020 Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition

o Az 1969-es Le Mans futam győztese, a Ford GT40 MK I No. 6 versenyautó emlékére

o Mindössze 50 darab készült

• 2019 Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition

o Az 1968-as Le Mans futam győztese, a Ford GT40 MK I No. 9 versenyautó emlékére

o Mindössze 50 darab készült

• 2018 Ford GT ’67 Heritage Edition

o Az 1967-es Le Mans futam győztese, a Ford GT40 MK IV No. 1 versenyautó emlékére

o Mindössze 39 darab készült

• 2017 Ford GT ’66 Heritage Edition

o A Ford GT40 MK II No. 2 versenyautó emlékére, amit Bruce McLaren és Chris Amon vezettek 1966-ban Le Mans-ban

o Mindössze 27 darab készült

• 2006 Ford GT Gulf Livery Heritage Edition

o A Le Mans 24 órás futamon 1968-ban és 1969-ben is zsinórban győzelmet arató GT40 versenyautók tiszteletére

o Mindössze 343 darab készült

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: