A négyajtós Maverickben öt felnőtt utazhat kényelmesen; a full hibrid hajtású autó városi üzemanyag-fogyasztása 5,9 l/100 km (EPA-becslés), és a jármű 800 kilométert képes megtenni egyetlen tankolással. A kíméletlen Built Ford Tough szabványok szerint tesztelt Maverick leleményes kialakítást és rakodási megoldásokat kínál, tulajdonosai pedig kívül-belül a maguk igényeihez formálhatják a járművet. A pickup belépő ára csupán 19.995 dollár.
„A Maverick egy páratlan ajánlat.Remekül néz ki, négyajtós, öt felnőtt utazhat benne, alapáron full hibrid hajtású, rengeteg dolgot lehet vele elvontatni vagy elszállítani a hétvégi kirándulásokon vagy a barkácsoláshoz, ráadásul 20 ezer dollár alatt van ára,” mondta Todd Eckert, a Ford haszonjármű-részlegének marketingigazgatója.„A Maverick látványosan rácáfol a pickupokkal kapcsolatos előítéletekre.Biztosak vagyunk benne, hogy sok olyan ember számára is vonzó lesz, akik még sosem gondoltak pickup vásárlásán.”
Mi is ez valójában?
A vadonatúj Maverick egy kompakt méretű, önhordó karosszériájú pickup, ráadásul az első olyan pickup az amerikai piacon, amihez alapáron jár a takarékos full hibrid technológia. A 2,5 literes, Atkinson-ciklusú, négyhengeres motorra épülő hibrid hajtás 191 lóerős teljesítménnyel és 210 Nm forgatónyomatékkal hajtja a kerekeket egy fokozatmentes automata sebességváltón keresztül. Az autóba épített, könnyű és erős elektromotort a Ford tervezte és gyártja. Az EPA-becslés szerinti 5,9 l/100 km üzemanyag-fogyasztás és 800 km hatótávolság mellett kifejezetten vonzó adat a 900 kg-os vontatási kapacitás, ami már elég egy normál ATV szállításához, illetve az erősebb változat akár 1800 kg-ot is vontathat, vagyis könnyedén megbirkózik két jetski vagy egy méretes lakókocsi súlyával.
Akik a nagyobb teljesítményre vágynak, azok egy 2,0 literes EcoBoost® benzinmotorral rendelhetik meg az autót; ez a változat 8 fokozatú automata sebességváltón át juttatja el a 250 lóerőt és 375 Nm vonóerőt az első kerekekhez, illetve felárért mind a négy kerékhez. Az opcionális 4K Tow csomaggal felszerelt modellek vontató kapacitása meg is duplázható, és a 3600 kg-os érték már egy átlagos, 21 lábas hajó szállításához is elegendő.
„Van még egy dolog, amiről nem szabad megfeledkeznünk, ez pedig a Built Ford Tough,” vélekedett Chris Mazur harmadik generációs Ford-alkalmazott, aki főmérnökként irányította a vadonatúj pickup fejlesztését. „Mérnökeink nem nyugodtak, amíg a Maverick végig nem csinálta a hírhedten kegyetlen országúti és off-road nyúzópróbát.”
Mi van belül?
A Maverick tulajdonosának nem kell magas árat fizetnie a remek felhasználói élményért. Az autóhoz alapáron jár egy 8 colos érintőképernyő Apple CarPlay® és Android Auto® kompatibilitással, hogy a felhasználók a saját telefonjuk szolgáltatásait is élvezhessék. Alapáras a FordPass™ Connect beépített modem is, ami akár 10 WiFi-képes eszközt is képes kiszolgálni, az ugyancsak alapfelszereltségként kínált FordPass™ alkalmazás segítségével pedig a tulajdonos a telefonjával könnyen megtalálja a leparkolt autót, ellenőrizheti az üzemanyag szintjét, távolról nyithatja-zárhatja az autókat, illetve beindíthatja és leállíthatja a motort.
Az utastér nemcsak stílusos, hanem meglepően tágas is: a fej- és lábtér kiváló, akárcsak a váll- és csípőtér, és mindkét üléssorban kényelmes az üléshelyzet.
„A mai pickup-vásárlók letisztult, de nem fapados dolgokra vágynak, a Maverickben pedig minden részlet jól átgondolt és szépen kidolgozott,” magyarázta el Barb Whalen, az utastéri anyagokat és színeket kiválasztó csapat vezetője. „Azt akartuk, hogy az autó őszinte, strapabíró, megbízható, jól összeszerelt benyomást keltsen. A kabin kialakításának elsődleges szempontja a funkcionalitás, a célszerűség és az egyszerű tisztíthatóság volt, hogy ezzel is megkönnyítsük vásárlóink életét. Éppen ezért olyan egyedi textúrákat és anyagokat használunk, mint az átcsiszolt szénszál, ami egyszerre tartós és szép.A műszerfal kőhatású, mint egy rendkívül strapabíró munkalap. A színeket nagyon átgondoltan alkalmaztunk, funkcionális zónákat jelezve velük, és egy olyan teret alkotva, ahol kellemes érzés utazni.”
A ’funkcióhoz a forma’ koncepció Daniel George utastér-tervező munkája, aki a Mavericket csak úgy nevezte: „a gyerekeim legelső autója”.
Mint mondta, a legfontosabb az volt, hogy megértse, valójában hová pakolják az emberek a magukkal vitt holmit – ahelyett, hogy rájuk bízná a megfelelő rakodóhelyek megtalálását. Az ajtók kartámaszai osztottak, hogy állítva elférjen bennük egy literes vizespalack, az ajtózsebek pedig tágasak és magasak, hogy megfelelő helyet kínáljanak egy tabletnek vagy notebooknak. A hátsó ülések alatt nagyméretű tároló található, ami elnyel egy teljesen felfújt röplabdát, egy laptoptáskát, egy pár görkorcsolyát, szerszámokat vagy bármi egyebet.
A FITS (Ford Integrált Rögzítési Rendszer) egy intelligens és sokcélú megoldás a hátsó ülésen utazók számára. Az első konzol hátsó részén található FITS-rögzítőelemhez különféle kiegészíthetők kapcsolhatók, és az egyéni megoldások száma szinte végtelen. Az autóhoz rendelhető olyan tartozékcsomag is, amiben pohártartók, tárolóedény, szemetes, kábelrendszerező, dupla bevásárlótáska-rögzítő horog, sőt a hátsó ülés alatti tárolóhelyet felosztó elemek is találhatók. Ráadásul a Ford további FITS elemek tervezésén is dolgozik, sőt a vállalat nyilvánosan közzéteszi majd a rögzítőelem pontos méreteit, hogy az emberek maguk is készíthessenek 3D nyomtatással olyan kiegészítőket, amelyekre szükségük lehet a mindennapokban.
A Ford Co-Pilot360™ technológia alapáron tartalmazza az Automatikus Vészfékezéssel kiegészített Ütközés Előtti Asszisztenst és az Automatikus Távfényvezérlést. A rendelhető tételek listáján szerepel a Stop&Go rendszerrel kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a keresztirányú forgalomra is figyelmeztető Holttérfigyelő, a Sávközép technológia és a Vészhelyzeti Kikerülő Kormányzás is. Az alapfelszereltség része az Üzemmódválasztó, amelyben Normal, Eco, Sport, Csúszós út és Vontatás beállítások könnyítik meg az autó használatát a legkülönfélébb körülmények között.
Mi van kívül?
Ha a funkcionalitásról van szó, a Maverick szó szerint mindent visz, hiszen a különleges FLEXBED™ rendszer számtalan lehetőséget kínál a plató tökéletes kihasználásához. A FLEXBED rengeteg készen kapható rakományrendezési és szállítási megoldást foglal magában, de arra is van lehetőség, hogy a felhasználók kreatív módon, maguk alakítsák ki a plató felosztását. A Ford tervezői azt követően fejlesztették ki ezeket a megoldásokat, hogy alaposan tanulmányozták a házak vagy bútorok felújításával foglalkozó vállalkozók mindennapi munkáját, illetve a kollégiumba beköltöző egyetemistákat, és megfigyelték, mennyit küszködtek azzal, hogy a holmijukat bepakolják a kis crossoverekbe vagy a személyautókba.
A Maverick tulajdonosai könnyen kialakíthatnak külön tárolórekeszeket, magasabb padlókat, kerékpár- vagy kajakállványokat és még rengeteg mást is, és ehhez egyszerűen csak egy szabványos 5x10 vagy 5x15 cm-es pallót kell becsúsztatniuk a plató belső oldalán kimélyített hornyokba. Mindezt még inkább megkönnyíti a platón kialakított két lekötő pont, a négy D-gyűrű és a beépített menetes furatok.
„A plató egy igazi csináld-magad mennyország,” mondta erről Keith Daugherty mérnök-specialista, aki részt vett a Maverick hátsó traktusának megtervezésében. „Az ember megveheti a készen kapható Ford rakományrendező csomagot is, és örülünk is, ha ezt eladhatjuk valakinek, de itt most hatalmas tér nyílik a kreativitásnak, hiszen elég elmenni egy barkácsboltba és venni néhány U-fémelemet, amit a platóra csavarozva már kész is a személyre szabott megoldás.”
A Maverick-tulajdonosok szabadon akarnak élni. Imádják a hobbijukat, de inkább egy jobb mountain bike-ra költik a pénzüket, mint egy kerékpárrögzítő elemre, amivel aztán a bicajt szállíthatják. A vásárlók rengeteg érdekes ötletet kaphatnak online, amihez csak be kell szkennelniük a platón található QR-kódot.
Gaby Grajales villamosmérnök segített kifejleszteni azt az alapáras 12 voltos rendszert, amit úgy vezetékeztek, hogy csatlakozói a plató hátsó részének mindkét oldalán könnyen hozzáférhetők legyenek, megkönnyítve ezzel az áramellátást igénylő barkácsmunkát.
„Az emberek állandóan megpiszkálták az autó kábelkötegeit, ha olyan dolgokat akartak használni, mint egy steklámpa vagy egy kompresszor,” mondta Grajales.„Ez egy sokkal jobb megoldás, hiszen kiszolgálja ezt a nagyon is fontos igényt, ugyanakkor megóvja a hátsó világítás vezetékeit, sőt egy biztosíték is védi a teljes elektromos rendszert. Ennek köszönhetően bárki választhat például a gyárilag beszerelt platóvilágítás és a saját igényeinek megfelelő, saját kezűleg épített megoldás között, és persze teljesen új ötleteket is kidolgozhat a 12 voltos csatlakozók hasznosítására.”
Emellett két 110 voltos, 400 watt teljesítményű csatlakozó is található az autóban (az egyik a platón, a másik a kabinban), amiről telefonok, laptopok, kisméretű televíziók, vezeték nélküli töltők vagy kisebb vezetékes szerszámok működtethetők (például egy dekopírfűrész). A plató oldalfalában beépített tárolópolc is található (az XLT modellváltozatban egy, a Lariat kivitelben kettő), ami tökéletes hely a vonóhorog vagy egy kompresszor elhelyezéséhez.
Az 1,37 méteres platón 680 kg teher szállítható; ez megfelel 37 darab 18 kg-os mulcsos zsák tömegének. A plató hossza a hátfal lehajtásával 1,8 méterre növelhető. A Maverick hosszú és széles tárgyak szállítására is képes, mivel a platóhátfal több pozícióban is rögzíthető, például félállásban, amihez le kell pattintani a rögzítő kábeleket, és átakasztani őket egy másik horogra. Ilyenkor a hátfalra és a kerékdobokra vízszintesen felfektethető 18 darab (amerikai szabványú) 122x244 cm-es, 2 cm vastag pozdorjalemez. A hátfal rögzítő bilincsei üvegnyitóként is használhatók, és az elem teherbírása 226 kg, vagyis többen is kényelmesen üldögélhetnek rajra. A plató padlója és oldalfala alacsony, így szinte bármilyen testmagasságú felnőtt könnyen átnyúlhat rajta, ha ki akar emelni valamit a rakodótérből.
Hogy néz ki?
A markánsan egyedi megjelenésű Maverick a Ford ikonikus, sportos pickup-stílusát idézi; a saroktól sarokig nyújtózó, erőt sugárzó hűtőrácsot LED fényszórók keretezik.
A ’funkcióhoz a forma’ koncepció itt is működik: a Maverick egyenes oldalfalai és szögletes kialakítása a tökéletes helykihasználást szolgálják, ugyanakkor letisztultságukkal fiatalos és atlétikus benyomást is keltenek. A kabin és a platóhátfal között egyetlen rés sincs, a platóbélés pedig függőlegesen felkúszik a kabin hátsó részére, egészen a hátsó szélvédő felső pereméig. Ez a megoldás még az erősebb ütésektől is hatásosan védi karosszériát, mivel a tervezők tudták, hogy az emberek gyakran oldalról pakolnak a platóra.
A Maverick háromféle (XL, XLT és Lariat) felszereltséggel kapható az USA-ban. Az összkerékhajtású XLT és Lariat változatokhoz megrendelhető FX4 csomag terepgumijai és futómű-átalakításai komolyabb terepképességeket biztosítanak, nem beszélve az autó alján elhelyezett védőelemekről és az off-road üzemmódokról (Sár/Kerékvályú és Homok), valamint a Lejtmenetvezérlésről.
Az első modellévben a vásárlók a Maverick First Edition csomagot is megrendelhetik. Ez egyedi motorháztető- és ajtódíszítéssel, ragyogó feketére fényezett tetővel, platótakaró ponyvával, színre fújt külső kilincsekkel, fényes feketére fényezett és csiszolt 18 colos keréktárcsákkal (hibrid) vagy egyedi 17 colos alumínium keréktárcsákkal (benzines) egészíti ki a Lariat egyébként is bőséges felszereltségét. Az autó Carbonized Gray és Area 51 fényezésekkel, illetve a First Edition kivitelhez rendelhető Rapid Red színben kapható.
A 2022-es Ford Maverick forgalmazása ősszel kezdődik az USA-ban. Az európai piacra a Ford egyenlőre nem tervezi az autó bevezetését.