Amerika 44 éve legnagyobb darabszámban értékesített pickupja1, az F-sorozat most felvillanyozó jövőt kínál, hiszen megérkezett az elektromos hajtás minden előnyével felvértezett, rengeteg hálózatba kapcsolt technológiával felszerelt F-150 Lightning. Az autó igazi erőmű: teljesítménye 563 lóerő, forgatónyomatéka 1051 Nm, így tényleg lenyűgöző vezetési élményt nyújt, sőt szükség esetén még egy családi házat is képes ellátni árammal.
Fejlett technológiák: utazás a jövőbe
Az F-150 Lightning olyan hálózatba kapcsolt, intelligens funkciókat kínál, amelyek az idők során egyre tökéletesebbek lesznek a vezeték nélküli szoftverfrissítéssel; a FordPass alkalmazás megtalálja a feltöltő állomásokat, és lehetővé teszi az autó távoli kezelését, a BlueCruise kézhasználat nélküli vezetést biztosít az autópályákon, a fejlett Pro Power Onboard pedig áramot szolgáltat a külső munkaterületeken vagy kempingezés közben.
Nem is kérdés: a Ford Beépített Keménysége alapáron jár
A két elektromotorral működő 4x4 hajtással az F-150 Lightning még a legdurvább terepeken is a Ford Beépített Keménysége néven közismert kitartást és megbízhatóságot kínálja. A nagy szilárdságú, katonai minőségű alumíniumból készült felépítmény mellett új, független hátsó felfüggesztés javítja a menetkomfortot, a vadonatúj alváz pedig az F-150 történetének eddigi legkeményebb acéljából készült, így az autó teherbírása meghaladja a 900 kilogrammot, vontatóképessége pedig a 4,5 tonnát.
Megérkezett a jövő pickupja: az F-150 Lightning a Ford eddigi legintelligensebb és leginnovatívabb platós haszonjárműve. Az autó eddig sosem tapasztalt vezetési és használati élményeket kínál, többek közt azonnal rendelkezésre álló vonóerőt, intelligens vontatási funkciókat, folyamatos szoftverfrissítéseket, a gépházban található csomagteret, és a pickup-piac eddigi legnagyobb digitális kijelzőjét.
Az F-150 modellt jövőre kezdik gyártani Dearbornban a Rouge üzem egyik új, csúcstechnológiájú egységében, ahol fenntartható gyártási módszereket alkalmaznak.
“Az F-150 Lightning színre lépése mind a Ford, mind az amerikai autóipar számára meghatározó mérföldkő azon az úton, ami egy nulla károsanyag-kibocsátású, digitálisan összekapcsolt jövőbe vezet,” nyilatkozta Bill Ford, a Ford Motor Company vezérigazgatója. “Az F-sorozat már 44 éve Amerika legnépszerűbb pickupja; országszerte ismert, megbízható segítőtárs a munkában, és egész generációk szemében igazi legenda. Ezt az autót forradalmasítottuk most egy új nemzedék számára.”
Az F-150 Lightning fontos szereplő a vállalat 22 milliárd dolláros elektromosítási tervében, aminek lényege, hogy azokon a területeken kezdi meg az elektromos hajtások bevezetését, amelyek hagyományosan az erősségeinek számítanak. Ennek jegyében a Ford már elkészítette legnépszerűbb típusai (Mustang, Transit, F-150) nulla károsanyag-kibocsátású változatait, és a következő években jóval több ilyen autó érkezése várható.
Az élvezetesen gyors, csendes és sima futású F-150 Lightning már alapáron is izgalmas új élményeket nyújt a vásárlóknak. Az elektromos platform egészen új képességeket is kínál, például az autóval egy egész családi ház ellátható árammal, a gépház alatt pedig külön rakodótér található, méghozzá elektromos csatlakozókkal. A márka alapáron biztosítja a Ford Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítéseket, folyamatosan javítva ezzel a technológiai élményt, új funkciókkal bővítve az autó szolgáltatásait, sőt a távolból, külön szervizlátogatás nélkül kijavítva egyes meghibásodásokat. Mindezekre az F-sorozat közismert Ford Beépített Keménysége teszi fel a koronát, illetve az, hogy a vevők Észak-Amerika legnagyobb nyilvános töltőhálózatára2 számíthatnak. Az autó alapára az állami vagy szövetségi adókedvezmények nélkül 39.974 dollár.
“Az F-150 Lightning megalkotása hatalmas eredmény a Ford-csapat számára. Amerika első számú autógyára Amerika kedvenc járművével építi a nulla károsanyag-kibocsátású jövőt. Ez az autó gyorsabb, mint a Raptor; alapáron jár hozzá a négykerékhajtás; elöl is kínál csomagteret; elég energia van benne, hogy három napon át ellásson árammal egy házat vagy hogy kiszolgáljon egy fergeteges plató-partyt; ráadásul a vezeték nélküli frissítésekkel egyre jobb és jobb lesz,” mondta Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója. “A Rouge üzemben készül majd, vagyis pontosan ott, ahol Henry Ford megváltoztatta a világot, és ahol a nagyapám nap mint nap blokkolt a munkakezdés előtt. Az F-150 Lightning hűen tükrözi, mi mindenre képes az országunk, ha mind összefogunk a fejlődésért.”
A szokásos ipari mérési módszerek alapján az F-150 teljesítménye 563 lóerő, szinte azonnal rendelkezésre álló forgatónyomatéka pedig 1051 Nm (vagyis több, mint bármelyik eddigi F-150 modellé). Az autó tervezett maximális teherbírása meghaladja a 900 kilogrammot, vontatóképessége pedig a 4,5 tonnát (az XLT és Lariat kiviteleknél) nagyobb kapacitású akkumulátorral és a Max Trailer Tow csomaggal. Az alacsony súlypontnak köszönhetően az autósok a felázott földutakon vagy a mély homokban is magabiztosan haladhatnak.
“Nem az volt a célunk, hogy egy szűk vásárlórétegnek készítsünk elektromos pickupot; a Ford olyan járművet akart építeni, ami hétköznapi emberek valós problémáira kínál megoldást,” mondta Kumar Galhotra, a Ford Motor Company amerikai és nemzetközi piacokért felelős csoportjának elnöke. “Az F-150 Lightning mindent megad, amit az elektromos járművekkel kapcsolatban ígértünk, sőt még a Ford Beépített Keménységet is.”
Intelligens, hálózatba kapcsolt – és az idő múltával egyre csak jobb lesz
Az intelligens funkciókkal telepakolt F-150 Lightning tökéletes példa arra, hogyan ötvözi a Ford a fejlett digitális technológiákat és közismert autótervezési ismereteit, hogy egy minden eddiginél intelligensebb és praktikusabb pickupot készítsen. A már létező Ford Co-Pilot360™ technológia részeként a BlueCruise funkció lehetővé teszi a kézhasználat nélküli vezetést több mint 160.000 kilométernyi, erre kijelölt többsávos közúton az USA-ban és Kanadában – és a jövőben még több ilyen, úgynevezett Kék Zónával bővül majd ez az úthálózat5.
Szintén jó példa az opcióként rendelhető Fedélzeti Mérleg rendszer is, ami a jármű saját érzékelőivel felméri a rakomány súlyát, és megmondja a felhasználónak, mennyi fér még el a platón. És mivel a szállított teher tömege a hatótávolságot is befolyásolja, a tervezők összekötötték a Fedélzeti Mérleget az Intelligens Hatótáv-tervezővel, így az autós mindig pontosan tudja, milyen messzire juthat el az adott feltöltéssel. Az F-150 Lightning modellben mutatkozik be a Vonóhorog Asszisztens is, ami automatikusan kontrollálja a kormány-, fék és gázparancsokat, hogy a vonatatás még egyszerűbb feladatot jelentsen.
Ugyancsak az F-sorozatban mutatkozott be korábban a Telefon a Kulcs funkció is, amivel az autós zárhatja, nyithatja és beindíthatja pickupját – anélkül, hogy elővenné zsebéből a telefonját, vagy a távirányítós kulcsot használná.
Ezek a megoldások az idők során egyre fejlettebbek lesznek majd a Ford Power-Up szoftverfrissítésnek köszönhetően, javítva az F-150 Lightning teljesítményét, minőségét, frissítve a meglévő funkcióit vagy akár vadonatúj szolgáltatásokat telepítve. A frissítések többsége két perc alatt települ, amikor a vásárló úgy dönt, hogy szüksége van rájuk6.
Fejlett digitális szolgáltatások
Az F-150 Lightning modell Lariat és Platinum kiviteleiben mutatkozik be a SYNC® 4A rendszer is; ez egy jól átgondolt, modern interfész 15,5 colos érintőképernyővel, kifejezetten a vezető szokásaihoz igazítva. A SYNC 4A a természetes beszédvezérlésű, felhőalapú navigáció mellett vezeték nélküli csatlakozást kínál a felhasználó kedvenc szolgáltatásaihoz (Apple CarPlay, Android Auto, integrált Amazon Alexa és SYNC AppLink alkalmazások).
A még tökéletesebb digitális élményt szolgálja a 12 colos műszeregység is, amelynek személyre szabható kezelőfelületén szinte maguktól értetődően jelennek meg a legfontosabb információk. A kijelzőn lendületes animáció közvetíti, hogyan működik az autó kéz nélküli vezetés üzemmódban, vagy hogy mennyi energiát nyer vissza a hajtáslánc a regeneratív fékezés során.
“Ez tényleg az eddigi legintelligensebb F-150,” vélekedett Darren Palmer, a Ford Motor Company akkumulátoros elektromos járművek részlegének igazgatója. “Az F-150 Lightning érintőképernyőjén mindig megtalálhatók azok az információk, amikre a felhasználóknak éppen szükségük van. Azonnal, valós időben láthatják, merre tartanak, mennyi rakományt cipelnek, hány mérföldet jártak be eddig – és a Ford Power-Up szoftverfrissítéssel ezek a funkciók egyre jobbak és jobbak lesznek.”
Felvillanyozó ötlet otthonra
Az F-150 Lightning újdonsága a Ford Intelligens Tartalék Áramellátás, amivel a pickup praktikus otthoni áramforrássá válhat. 9,6 kW-os kapacitásával a Ford Intelligens Tartalék Áramellátás egy esetleges áramszünet esetén energiával láthatja el a családi ház világítását, kiegészítő elektromos berendezéseit, riasztórendszerét és sok más egyebet.
“Jöjjön vihar vagy extrém hőhullám, a pickup-tulajdonosok mindig biztonságban lesznek, hiszen számíthatnak az autójukból nyert áramra, amikor arra a legnagyobb szükség van,” mondta Ryan O'Gorman, a stratégiai partnerség részleg elektromos járművekért felelős vezetője. „Ha kell, az F-150 Lightning megszakítás nélküli áramforrásként is használható egy ház energiaellátására, és a Ford az USA-ban elsőként kínálja ezt egy elektromos hajtású pickup szolgáltatásaként.”
A 80 amperes Ford Charge Station Pro töltő és az otthoni vezérlőrendszer segítségével (aminek telepítésében a Ford segít), az F-150 Lightning önműködően rákapcsolódik a ház elektromos rendszerére, majd ha az áramellátás helyreállt, a pickup automatikusan visszakapcsol az akkumulátor töltésére. Átlagosan napi 30 kWh fogyasztással számolva az F-150 Lightning nagyobb kapacitású akkumulátora három napon át képes árammal ellátni egy családi házat, vagy akár tíz napig is, ha a házban csak az igazán szükséges berendezéseket használják.
A jövőben a Ford bevezeti majd a Ford Intelligens Áramellátást, aminek segítségével a pickup áramforrásként használható a magasabb tarifájú csúcsidőszakokban, az olcsóbb éjszakai áramról pedig újra feltölthető az akkumulátor, hogy az autó reggel útra készen álljon. A tulajdonos ezzel spórolhat a villanyszámlán, ugyanakkor az elektromos hálózat terhelése is csökkenthető a csúcsidőszakban.
A Ford együttműködik az ország legnagyobb napenergia-cégével, a Sunrun vállalattal a 80 amperes Ford Charge Station Pro és a háztartási integrált rendszer telepítésében. Ennek köszönhetően a vásárlóknak arra is lehetőségük nyílik, hogy otthonukban napenergiát használjanak, vagyis háztartásuk áramellátását és az F-150 Lightning feltöltését tiszta és fenntartható energiával oldják meg.
Bárhol elérhető áramforrás
Az F-150 Lightning azonban nemcsak a háztartásokat szolgálhatja áramforrásként, hanem a beépített elektromos csatlakozók segítségével rengeteg eszköz működtethető közvetlenül az autóról – távol bármilyen infrastruktúrától. Az alapváltozatok vásárlói 2,4 kilowatt kapacitásra számíthatnak, de opcióként ez tovább növelhető, míg a Lariat és Platinum modellváltozatok már alapáron 9,6 kilowattnyi áramot szolgáltatnak; ebből 2,4 kilowatt az első csomagtartóban, 7,2 kilowatt pedig a kabinban és a platón elhelyezett csatlakozókból nyerhető ki.
Az intelligens funkciókkal az energiagazdálkodás kifejezetten egyszerű. A vásárlókat figyelmezteti a FordPass, ha az akkumulátor töltöttségi szintje a teljes kapacitás egyharmada alá esik, és az is beállítható, hogy az autó elektromos csatlakozóiból ne lehessen áramot venni, ha az akkuban már csak annyi energia maradt, amennyivel el lehet jutni a legközelebbi töltőállomásig.
Mindezt a pickup erős, új generációs lítiumion akkumulátora teszi lehetővé. Az F-150 Lightning erre két opciót kínál: egy normál hatótávolságú akkumulátort, ami az EPA-becslés alapján 370 kilométerre elegendő, illetve egy nagyobb kapacitású akkut, amivel 480 kilométert lehet autózni7.
Elöltöltős
A gépháztető alatt egy sokoldalú, szupermodern rekesz található, ami biztonságos, zárható, könnyen hozzáférhető, motorosan nyitható-zárható csomagtartóként szolgál. Ebben a raktérben 400 liternyi vagy 180 kilogramm súlyú poggyász fér el, ami megfelel két kézipoggyász és egy nagyobb bőrönd, vagy két golftáska méretének.
Az átgondolt tervezésű, a lökhárító magasságában beépített, vízálló csomagtartóban négy elektromos csatlakozó és két USB-port található, és a lyuggatott padlójú rekesz étel és ital tárolására is alkalmas – vagyis ugyanolyan jó hasznát lehet venni egy külső munkaterületen, mint egy lendületes plató-partyn. A 2,4 kilowattos áramszolgáltatás bőven elég az elektromos kéziszerszámok, TV-k, laptopok, hangszórók, hordozható tűzhelyek stb. működtetéséhez.
Ford Beépített Keménység – alapáron
Az F-150 Lightning ugyanazokon a Ford Beépített Keménység nyúzópróbákon esett át, mint az összes többi F-sorozatú pickup. A nagy szilárdságú, katonai minőségű alumíniumból készült felépítmény és a továbbfejlesztett alváz szilárdan a helyén tartja az akkumulátort, az F-sorozatban most először alkalmazott független hátsó felfüggesztés és az alacsony súlypont pedig stabilabb futást és kisebb oldaldőlést biztosít, miközben az autó pontosan olyan strapabíró és megbízható, ahogyan azt az F-150 vásárlói elvárják.
“Mindegy, hogy tűzifával dugig tömött platóval gázolnak át a mély havon, nehéz utánfutót vontatnak vagy hosszú túrára indulnak, az autósoknak mindig érezniük kell, hogy számíthatnak pickupjukra,” mondta Linda Zhang, az F-150 Lightning főmérnöke. “Ezt a tisztán elektromos hajtású teherautót két villanymotor hajtja, ami azt jelenti, hogy kemény terepen is helytáll. Mérnökcsapatunk ugyanazt a kemény tesztprogramot csinálta végig a járművel, amit vásárlóink már jól ismernek és sokra becsülnek.”
Az F-150 Lightning kimagasló off-road teljesítményt nyújt, amiben a 4x4 rendszer négy választható üzemmódja (Normal, Sport, Terep és Vontatás/Szállítás) is hasznos segítséget nyújt. Az akkumulátor épségét kemény alsó védőburkolat biztosítja, a fém alsó védőelemek pedig az akkut és a motorokat is védik terepezés közben. Maga az akkumulátor vízálló borítást kapott, amit ütéselnyelő elemek vesznek körbe, és a szerkezetet extrém, -40 Celsius fokos hőmérsékleten is tesztelték, hogy a Lightning szélsőséges körülmények közt is működjön.
A szigorú állóképességi teszt részeként a pickup átkelt a kaliforniai Iowa-hegyen, nehéz pótkocsit vontatva a hosszú emelkedőkön és a meredek lejtőkön. A próbák tapasztalatai alapján tervezték meg a mérnökök azt a modern folyadékhűtést és hajtáslánc-elrendezést, ami tökéletesen megoldja a hő eloszlatását. A fejlett hűtőrendszereknek köszönhetően a pickup a legkeményebb feladatokat is magabiztosan elvégzi.
Elektromos autóra váltani egyszerű
A Ford a töltést is megkönnyíti vásárlói számára. A Ford az egyetlen autógyártó, amely 80 amperes töltőt ad alapfelszerelésként, így otthon is könnyen elvégezhető a nagyobb kapacitású akkumulátor feltöltése. Ez a rendszer kiaknázza az elektromos haszonjárművekben egyedüliként kínált kettős fedélzeti töltőrendszer előnyeit, hogy az otthoni töltés még gyorsabb lehessen. A berendezéssel óránként 48 kilométerre elegendő áram tölthető az F-150 Lightning akkumulátorába, és a nagyobb kapacitású akkuval felszerelt modell körülbelül 8 óra alatt tölthető fel 15-ról 100 százalékra8.
Menet közben az autósok a FordPass segítségével könnyen megtalálhatják Észak-Amerika legnagyobb nyilvános töltőhálózatának több mint 63.000 töltőpontját. Egy 150 kilowattos egyenáramú gyorstöltővel a hosszabb hatótávolságú F-150 Lightning 10 perc alatt 87 kilométerre elegendő árammal tölthető fel, és 41 percbe telik 15-ről 80 százalékra tölteni az akkut8.
A FordPass Power My Trip funkció segítségével az F-150 Lightning kikalkulálja, mikor és hol lesz szükség az újratöltésre, mert az alkalmazás még az utazás megkezdése előtt azonosítja az útvonalon található töltőpontokat. A pickup Intelligens Hatótáv-tervezője pontosan kiszámítja a még megtehető távolságot, figyelembe véve az időjárást, a forgalmat, a rakomány súlyát, a vontatott tömeget stb. Mindemellett a SYNC 4 felhőalapú navigációja is jelzi a nyilvános töltőállomásokat.
Különleges, szupermodern dizájn
Az F-150 Lightning összetéveszthetetlenül egy F-sorozatú pickup. A mostani F-150 formatervének erősségeire építve a Ford olyan gépet tervezett, ami megtestesíti a vásárlók által annyira kedvelt ‘elpusztíthatatlanság’ hangulatát, ugyanakkor különlegesen modern, high-tech benyomást is kelt. A dizájn legfontosabb elemei az autó elején és hátulján keresztben futó, jellegzetes LED fényvezető elemek, illetve a három új hűtőrács-kialakítás, amelyek merész külsőt kölcsönöznek a már jól ismert orr-résznek.
Az F-150 Lightning az eddigi legáramvonalasabb F-150 pickup9, új formavilágú küszöbvédő elemekkel, a légellenállást csökkentő motorháztetővel, és olyan hűtőráccsal, amelyen a légbeömlő nyílást simább, texturált felület váltja fel. A funkcionális tervezésnek köszönhetően a továbbfejlesztett, 360 fokos Zóna Világítás ugyanúgy fénybe boríthat egy-egy kijelölt területet, mint a jármű teljes környezetét.
Az elektromos változat vásárlóinak nem kell kompromisszumot kötniük, mert az F-150 Lightning kabinja és platója pontosan ugyanakkora, mint a benzinmotoros kivitelé, így az autóhoz gond nélkül felhasználható a kínálatban eddig is szereplő több ezer kiegészítő. A kihajtható Belső Munkafelülettel még könnyebben és eredményesebben lehet dolgozni, a Maximálisan Dönthető Ülésrendszer támlái pedig majdnem 180 fokban hátrahajthatók, hogy az autó utasai jól kipihenhessék magukat.
A Ford büszke arra, hogy az F-150 Lightning Amerikában készül, méghozzá a csúcstechnológiájú Rouge Elektromos Jármű Központban, ami egyben nulla hulladék-kibocsátású gyár is. A Ford 700 millió dolláros beruházással fejleszti a történelmi múltú Rouge üzemet, 600 új munkahelyet teremtve és modern, fenntartható gyártási technológiákat alkalmazva a pickup előállításához, hűen a vállalat elhatározásához, hogy 2050-re karbonsemlegessé válik.
A 2022 tavaszán érkező F-150 Lightning négyféle kivitelben és kétféle akkumulátorral lesz kapható, több mint 2300, EV-tanúsítvánnyal rendelkező amerikai márkakereskedésben. A flottavásárlók a Ford hálózatba kapcsolt adatfeldolgozást és telematikai szolgáltatásokat kínáló, átfogó ökoszisztémájára is számíthatnak a Ford Commercial Solutions égisze alatt.