A Vetarán/Villany (Vingtage Voltage) 10 részes dokumentumfilm május 14-én 21:45-kor debütál Közép-Kelet-Európában egyidőben, és péntek eseténként érkeznek majd az újabb epizódok a Viasat Explore csatornára. A klasszikus autófelújítás létező legmodernebb módját, és Porsche 914-től Fiat 500-asig kb. mindenféle típust láthatunk, amik nem ritkán 50 éves múltat tudnak már a hátuk mögött. Íme egy kis háttérinfó az átalakított mérnöki csodákról!
Volkswagen Karmann Ghia
A 60-as években a VW Karmann Ghia lélegzetelállító verdának számított, de a híres Bogárhátú közvetlen leszármazottjaként soha nem száguldott úgy, mint ahogy a külseje alapján kellett volna. De Moggy Morgannek erre is van egy megoldása: elektromossá alakításával a Karmann Ghia nem csak gyorsabb, de hatékonyabb lenne.
A megvalósítás azonban komoly problémákba ütközik: egyrészt a verdában helyet kell találni 200 kilogrammnyi akkumulátornak – amelyben elég energia van ahhoz, hogy egy átlagos otthont 4 napon át ellásson –, plusz a modern elektromos navigációs rendszert integrálni kell az 50-es években fogant technológiával, az autót magát pedig úgy kell átalakítani, hogy képes legyen megbirkózni kétszer annyi erővel, mint amire tervezték. A megoldás? A jelentősen megnövekedett tömeg szétosztása úgy, hogy az autó azáltal még jóval stabilabbá is váljon!
Fiat 500
Sokan az 1957-ben megjelent Fiat 500-ast tartják az első igazi városi kisautónak, és ez a járgány a kevesebb mint 3 méteres hosszával és 479 köbcentis motorjával valóban apróságnak számít. Így aztán Morganéknek még nagyobb nehézséget okoz, hogy ezt a parányi motort elektromosra cseréljék, de még ennél praktikusabb problémákat is le kell küzdeniük: például hogy hova tegyék a töltőcsatlakozót egy olyan autón, aminek a külsején egy centi szabad felület sincs. A megoldás? Elrejteni a kocsi elején, méghozzá a felpattintható Fiat logó mögött!
Land-Rover Defender
Egy Land-Rovert elektromos autóvá átalakítani óriási kihívás – főleg, ha a tulajdonos ragaszkodik hozzá, hogy a „terepjáróerő” megmaradjon! Egy Defender dízelmotorjával csak a legnagyobb Tesla vezetőegység tud versenyre kelni, igen ám, de azt hátsókerék-meghajtásúra tervezték, a Land-Rovernek pedig mind a négy kerekét meg kell hajtani – azaz a vezetőegység energiáját két külön tengelyre kell elosztani. További nehézséget okoz, hogy egy off-road terepjáró tengelyek és kiegyenlítőművek bonyolult szerkezete, amelyeknek el kell bírnia a Tesla-motorral érkező megváltozott forgatónyomatékot. A megoldás? Komplett szerkezetei átépítés, valamint rengeteg elem: 10 a kocsi elejébe, 6 a hátuljába, és már kezdődhetne is a négykerék-meghajtású környezetkímélő száguldás, ha az átviteli tokkal együtt nem jönne ki a kézifék is...
Moggy és csapata tényleg nem ismer lehetetlent: a Veterán/Villany epizódjaiban nem csupán a fenti akadályt veszik sikerrel, de többek között megbirkóznak egy eredetileg léghűtéses Porsche 914 vízhűtésűvé alakításával, elektromossá konvertálnak egy Royal Enfieldet (pedig Moggy még motorozni se tud!), hovatovább egy klasszikus BMW 02-es teljesen lecsupaszított vázát is feltöltik élettel, noha ahhoz ma már igen nehéz alkatrészeket találni.
Jóllehet, a Veterán/Villany elsősorban az átalakítás nehézségeit és tagadhatatlan örömeit mutatja be úgy, hogy ne csak a hardcore autómegszállottak igazodjanak ki rajta, ugyanakkor rávilágít a gépjárművek jövőjére is, ami a környezetvédelem tükrében nem csupán lehetőség, hanem lassan már létszükséglet.