Egy világszerte rajongott sikertörténet, amely immár két évtizede tart: 2001 elején a nagy-britanniai Swindon városában megkezdődött a modern MINI alkatrészeinek gyárása, kicsivel később, 2001. április 26-án pedig legurult az első MINI az oxfordi üzem gyártósoráról. A brit prémiummárka azóta több mint ötmillió darab modern MINI-t gyártott le Nagy-Britanniában, az oxfordi üzem egyazon gyártósorán pedig ma négy MINI egyéniség – a háromajtós MINI, az ötajtós MINI, a MINI Clubman és a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE – lát napvilágot.
Oliver Zipse, aki ma már a BMW AG igazgatótanácsának elnöki székében foglal helyet, 2007 és 2008 között a MINI oxfordi sorozatgyártásáért volt felelős. „Gratulálok az Oxfordban és Swindonban működő MINI-gyárak munkatársainak ehhez a nagyszerű sorozatgyártási mérföldkőhöz. Szép emlékekkel gondolok vissza az Oxfordban töltött időre, nagy öröm volt számomra a MINI otthonában és szívében olyan elkötelezett és szenvedélyes emberekkel együtt dolgozni, akiknek mintegy negyede már húsz vagy annál is több éve építi autóinkat” – fogalmazott Oliver Zipse a modern MINI sorozatgyártásának huszadik évfordulója alkalmából.
A MINI oxfordi és swindoni üzemeiben jelenleg több mint 4 500 magasan képzett munkatárs, köztük 130 gyakornok dolgozik. Tökéletesen koordinált, olajozottan működő csapatmunkájuk eredményeként Nagy-Britanniában naponta körülbelül 1 000 darab új MINI gurul le a gyártósorokról – 67 másodpercenként egy.
„Rendkívül büszke vagyok az oxfordi és a swindoni üzemben dolgozó munkatársaimra, akik hihetetlen munkát végeznek” – mondta Peter Weber, aki 2019 óta a MINI oxfordi és swindoni gyárainak ügyvezető igazgatója. „Folyamatos elköteleződésük és szenvedélyük az elmúlt húsz év során mindvégig nagyban hozzájárult a MINI hírnevének globális öregbítéséhez” – tette hozzá.
Az oxfordi és a swindoni üzemek több évtizedre visszatekintő sorozatgyártási hagyományt őriznek Nagy-Britanniában: Swindonban immár 65 éve, Oxfordban pedig 108 éve készülnek autók. Mindkét üzemben hosszú ideig csendben folyt a termelés, az elmúlt években azonban Oxford valóságos turistalátványossággá vált. A MINI díjnyertes létesítménytúrájának szervezői már mintegy 26 000 rajongót láttak vendégül.
2020-ban az oxfordi üzem a tisztán elektromos meghajtású jövőbe is belépett, hiszen itt készül a brit prémiummárka első zéró emissziójú modellje, a MINI Cooper SE is. Ez azonban csupán a kezdet: a 2030-as évek elejére a MINI lesz a BMW Group első olyan márkája, amelynek modellpalettáján kizárólag tisztán elektromos meghajtású autók sorakoznak. A MINI Oxfordban és Swindonban működő gyárai az elmúlt húsz évben nagymértékben hozzájárultak ahhoz, hogy a MINI minden korábbinál fenntarthatóbb autókat kínáljon és így a BMW Group emisszió-csökkentési stratégiájának szerves részévé váljon.
A MINI nagy-britanniai sorozatgyártásának mérföldkövei
2001: április 26-án kezdetét vette Oxfordban a MINI sorozatgyártása
2002: az oxfordi üzemben már tizenhárom hónappal a sorozatgyártás beindítását követően elkészült a százezredik MINI modell
2004: a BMW Group bejelentette, hogy 40 millió fontot invesztál a swindoni üzembe, miközben a MINI Cabrio is bemutatkozott
2006: felépült a MINI sorozatgyártási háromszöge: a Hams Hall-i üzem megkezdte az újgenerációs erőforrások gyártását és Oxfordba szállítását, a John Cooper Works GP felszereltségi csomaggal ellátott MINI Cooper S pedig világpremierjét ünnepelte
2007: a BMW Group az oxfordi üzemben vezette be elsőként innovatív karosszériafényező technológiáját: az IPP (Integrated Paint Process) több mint 10 százalékkal csökkentette a karosszériaváz-fényezési munkálatok energiaigényét és emisszióját
2008: bemutatkozott az új MINI Clubman
2009: megkezdődött a brit kormány támogatását élvező MINI E kísérleti projekt, amelynek keretein belül a BMW Group a tisztán elektromos meghajtású autók hétköznapi használhatóságát, társadalmi aspektusait és korlátait vizsgálta
2010: bemutatkozott a márka első összkerékhajtású modellje, a MINI Countryman
2011: a modellpaletta a MINI Coupé-val bővült
2012: megérkezett az utakra a MINI Roadster
2013: világpremierjét ünnepelte a MINI Paceman
2014: bemutatkozott az első ötajtós MINI, miközben az oxfordi üzem összeszerelő csarnokának tetejére Nagy-Britannia egyik legnagyobb napelemparkját telepítették fel: a több mint 11 500 napelempanel öt futballpálya méretét, mintegy 20 000 négyzetméternyi területet fed le és 850 háztartásnak elegendő mennyiségű (3 megawatt) energiát termel, amellyel évente körülbelül 1 500 tonnával csökkenti az oxfordi üzem széndioxid-kibocsátását
2016: megérkezett az utakra a MINI Cabrio legújabb generációja
2017: világpremierjét ünnepelte a MINI Countryman második generációja
2019: az oxfordi üzem gyártósoráról legurult a tízmilliomodik MINI modell, miközben megérkezett a MINI John Cooper Works GP harmadik nemzedéke és bemutatkozott a márka első tisztán elektromos meghajtású modellje, a MINI Cooper SE is
2020 január: a MINI Cooper SE sorozatgyártása kezdetét vette Oxfordban, ahol azáltal, hogy az új modellt teljes egészében a sorozatgyártási fázisokba integrálták, az oxfordi üzem a BMW Group első olyan létesítményévé érett, amelyben a tisztán elektromos meghajtású és a belsőégésű erőforrással szerelt modellek egyazon gyártósoron készülnek, tökéletes párhuzamban a vállalatcsoport rugalmas gyártási stratégiájával
2020 október: a MINI bejelentette jövőbeni terveit és új, elektromos mobilitásra összpontosító márkastratégiáját, új crossover modell bevezetését vetítette előre és bejelentette, hogy 2023-tól Kínában is megkezdődik a modellek sorozatgyártása
2020 vége: a MINI 2020-ban 17 580 darab MINI Cooper SE modellt értékesített világszerte
2021 március: a MINI bejelentette, hogy 2025-ben mutatja be utolsó belsőégésű erőforrással szerelt modelljét, a 2030-as évek elejére pedig a BMW Group első olyan márkája lesz, amelynek modellpalettáján kizárólag tisztán elektromos meghajtású autók sorakoznak