Az Audi A6 emblémájával a koncepciómodell egyértelműen hangsúlyozza, hogy a márka felsőkategóriájú modellcsaládjának tagja. 1968 óta, s egészen 1994-ig Audi 100 néven képviselte e modell a márkát a világ egyik legnagyobb értékesítési darabszám jellemezte piaci szegmensében. Először a Limousine, az Avant és az allroad érkezett meg, később pedig az A7 névre keresztelt Sportback tette teljessé a modellcsaládot. Az elektromos hajtás mindenesetre már hagyomány az Audi A6 számára, egy 2011-es teljes-hibrid változat után ugyanis 2019-ben már a jelenlegi Audi A6 TFSI e debütált hálózatról tölthető hibridhajtással (Plug-in Hybrid) és akár 91 kilométer (WLTP) tisztán elektromos hatótávval.
A jelenlegi Audi A6 TFSI e modellel ellentétben a 2021-es Sanghaji Autószalonon bemutatott Audi A6 e-tron concept az Audi irányítása alatt kifejlesztett, jövőbeni Prémium elektromos platform (Premium Platform Electric; PPE) műszaki alapjain már kizárólag elektromos hajtásrendszerrel rendelkezik. A tanulmányautó ugyanakkor új formatervként is debütál, s csupán külső méretei közösek a jelenlegi A6 sorozatéval. A 4,96 méter hosszú, 1,96 méter széles és 1,44 méter magas modell karosszériája Sportback változatként született, vonalvezetése pedig az Audi mai formai nyelvének következetes továbbfejlesztése.
A Sanghajban bemutatkozó Audi A6 e-tron concept külsődizájn-tanulmány azonban jóval több puszta formatervezői ujjgyakorlatnál, karosszériája ugyanis az Audi elkövetkező sorozatgyártású modelljeire utalva egyértelműen jelzi, milyen dinamikus és elegáns megjelenés jellemzi majd a négykarikás márka tisztán elektromos felsőkategóriájú modelljeit.
A PPE-technika arról is gondoskodik, hogy e vonalvezetés ígérete hozzá illő dinamikában és a háztartás első számú autójának megfelelő mindennapos használhatóságban nyilvánulhasson meg. Mindez nem kevesebbet jelent, mint hogy hajtásrendszer- és modellváltozattól függően az Audi A6 e-tron a jövőben több mint 700 kilométeres hatótávval (a WLTP szabvány szerint) győzheti meg az ügyfeleket. A sorozat legerősebb képviselői emellett kevesebb, mint négy másodperc alatt teljesítik majd a 0-100 kilométer/órás sprintet.
„E”, mint e-tron és „E”, mint elegáns – a formavilág
Külső méretei egyértelműen a felsőkategória képviselői közé sorolják az Audi A6 e-tron concept tanulmányt, 4,96 méter hosszúsága, 1,96 méter szélessége és 1,44 méter magassága a jelenlegi Audi A6/A7 sorozat tagjaiénak felel meg. Emellett már első pillantásra nyilvánvaló: a sportos arányok és az elegáns vonalak a márkára jellemző kupé-farkialakítással együtt egyaránt a szélcsatornában születtek.
Az aerodinamika mindig is kulcsfontosságú elem az Audi felsőkategóriában írt hosszú sikertörténetében. Igazi legendává vált az Audi 100/C3, azaz kora összes járműkategóriája aerodinamikai világbajnoka. Légellenállási együtthatója (cw) 0,30, amivel az Audi már 1982-ben messze felülmúlta versenytársait – s tette még sok éven át. Az Audi 100 harmadik generációja áramvonalasan ívelő formáival hosszú távon forradalmasította a felsőkategória mindaddig tradicionális formatervezését.
Az Audi A6 e-tron concept új fejezetet ír ebben a sikertörténetben, ismét bizonyítva, hogy a forma és a funkció mindenkor tökéletes szintézist alkot a négykarikás márkánál. A 0,22-os légellenállási együttható (cw) példaértékű az elektromos hajtásrendszerű modellek C-szegmensében. Az alacsonyabb légellenállás egyfelől kisebb energiafogyasztást, így nagyobb hatótávot jelent, másfelől a szélcsatornában finomított formákból ezúttal is a legapróbb részletekig organikus dizájn született, a legszínvonalasabb eleganciával és harmóniával.
Az alapvetően sportos arányokat nagyméretű, 22 col peremátmérőjű kerekek, rövid karosszéria-túlnyúlások, alacsony utastér és nagyívű, kupészerű tetővonal határozza meg. A határozott élek hiánya lágy átmeneteket tett lehetővé a homorú és domború felületek között, könnyed árnyékokat eredményezve. Különösen oldalról rátekintve kelt az Audi A6 e-tron concept egyfajta monolit-hatást, mintha csak egyetlen darabból készült volna.
Az ablakok rajzolatának jellegzetes Audi Sportback motívuma a hátsó oldalablakok emelkedő vonala, a D-oszlop így hangsúlyosan karcsú alakzatként indulhat ki az autó hátuljának stabil alapjából. A markáns quattro-sárvédők a karosszéria szélességét hangsúlyozzák és szervesen simulnak az oldalfelületekbe.
A kerékjáratokat az oldalküszöb felett sajátosan kiformált és fekete betéttel kiemelt akkumulátor-traktus köti össze, amely immár az Audi elektromos modelljeinek flottájában jellemző dizájnelemmé vált. Ugyancsak jellegzetes Audi e-tron megoldás az A-oszlop tövénél a karcsú virtuális külső visszapillantó tükör.
Elölről rátekintve az Audi A6 e-tron concept azonnal a márka elektromos hajtásrendszerű képviselőjeként azonosítható. Jellegzetes a nagyméretű, zárt Singleframe hűtőrács, amelyet alsó részén mélyen kialakított légbeömlő nyílások szegélyeznek a hajtásrendszer, az akkumulátor és a fékek hűtése számára. A fényszórók keskeny sávjai markánsan a nyílalakú orr oldalsó felületeibe nyúlnak, szintén a karosszériatest architektúrájának vízszintes formavilágát hangsúlyozva.
A szélcsatorna hatása a farkialakítás esetében is nyilvánvaló, amelynek felső éle hatékony légterelő peremként is szolgál. Alsó részén a hátsó diffúzorelem a légterelő-traktusba integrált nagyméretű levegőkilépő nyílása húzódik, amellyel az autó alatt átáramló levegőt terelik a turbulenciamentes kiáramlásnak megfelelő módon az Audi tervezői – a mérsékelt légellenállás és a lehető legkisebb emelőerő tökéletes kombinációjaként.
Helio-ezüst a külső fényezés technikai hatású árnyalatának neve, amely esztétikus megjelenést és egyfajta funkcionális hatást kölcsönöz az Audi A6 e-tron concept számára. A fényezés plasztikus mélységi hatással emeli ki a karosszéria alakzatait, ami különösen a quattro-sárvédők környezetében szembetűnő. Elöl a szintén Helio-ezüstben megjelenő Singleframe hűtőrács alkot hatásos kontrasztot szegélye mély mattfekete színével. Az autó oldalán, a küszöb környezetében, az eltérő színek sajátos stílusjegyként a vízszintes orientációjú arányokat emelik ki.
Műszakilag a külső fényezés az energiafogyasztás mérsékléséhez is hozzájárul, a Helio-ezüst ugyanis a napfény hősugárzásának jelentős részét visszaverve csökkenti a karosszéria által elnyelt hőmennyiséget, s így az utastérbe irányuló energiaáramlást. Kétségkívül kedvező hatás, mivel így számos esetben a légkondicionáló berendezés használatának mellőzésével is biztosítható a bennülők kellemes közérzete. Mivel a klimatizálás a hajtásrendszer mellett az energiafogyasztás egyik legmeghatározóbb tényezője, a hatótáv és a szén-dioxid-mérleg egyaránt profitálhat ebből – minden egyes kilométeren, sőt, még közlekedési lámpa előtt állva is.
Látni és látszani – a világítástechnika
Karcsú és az autó vonalvezetésébe harmonikusan illeszkedő kialakítás jellemzi a fényszórókat és a hátsó lámpákat. A digitális Matrix-LED és a digitális OLED-technika kis felületen is maximális fényerőt és számos funkciót tesz lehetővé, miközben személyre szabható fénygrafikára is lehetőséget kínál. Az Audi fénydizájnereinek és világításfejlesztőinek csapata ismét nagyszerű munkát végzett, a tanulmányautó ugyanis jónéhány új szolgáltatást és egyéni kialakítási lehetőséget kínál világítóegységeiben.
A karosszéria mindkét oldalába három-három kisméretű, mégis nagyfelbontású LED-projektort építettek, amelyek az ajtók kinyitásakor valósággal színpaddá változtatják az alattuk húzódó talajt. Kisméretű, kibővített dinamikus fényanimációk fogadják az utasokat, mégpedig a saját nyelvükön megjelenő feliratokkal kiegészítve – a sanghaji premieren így kínai írásjelekkel köszönti a koncepciómodell a látogatókat.
Különösen fontos az Audi számára a biztonsági funkciók és az esztétikus dizájn együttese. Ennek szellemében a kisméretű, nagyfelbontású projektorok figyelmeztető szimbólumokat is vetítenek a talajra, például a kerékpárosok számára az ajtók kinyitását megelőzően.
További négy, feltűnésmentesen az autó sarkaiba épített, nagyfelbontású LED-projektor vetíti ki az irányjelző jeleit, amelyek dizájnja a különböző piacoknak és engedélyezési régióknak megfelelően igény szerint változtatható.
Szinte moziminőséget produkálnak a digitális Matrix-LED fényszórók. Amikor például az Audi A6 e-tron concept épp egy fal előtt állva tölti akkumulátorát, a vezető és utasai kivetített videojátékkal tölthetik el az időt. Ennek során a kisméretű műszerfali képernyő helyett a falra vetítve, nagy formátumban láthatják játékuk virtuális tájait – a digitális Matrix-LED fényszórók jóvoltából. A játékosok ekkor az autó mellett vagy közvetlenül előtte is állhatnak, hogy különösen jól láthassák a több méter széles képen zajló játékot. A játék okostelefonról vezérelhető, s önmagában is Audi-termék, amelyet kifejezetten az Audi A6 e-tron concept számára találtak és fejlesztettek ki az Audi tervezői.
A koncepciómodell hátulján a digitális OLED-egységek új generációja működik, amelyek folyamatos fénysáv formájában egyfajta kijelzőként működnek. Segítségükkel a digitális fénygrafikák és a dinamikus fényanimációk szinte korlátlan számú egyéni variációja alakítható ki, amelyek az ügyfelek személyes ízléséhez igazodnak.
Újdonság a hátsó lámpákban a digitális OLED-egységek háromdimenziós architektúrája, amelyek – a karosszéria formáihoz igazodva – az autó megjelenéséhez illő, harmonikusan integrált fénydizájnt tesznek lehetővé. A dinamikus fényanimációk így az eddigiektől eltérően már nem csak kétdimenziós formában, hanem lenyűgöző térhatással jelenhetnek meg.
Természetesen a hátsó lámpák és a fényszórók egyaránt maradéktalanul megfelelnek a járművilágítás hagyományos funkcióival szemben fejlesztőik részéről megfogalmazott követelményeinek is – azaz látni és látszani. Elöl az út tiszta és világos, a pillanatnyi menethelyzethez, az időjáráshoz és a környezethez intelligensen alkalmazkodó megvilágítása kelt mély benyomást, akárcsak a közlekedés többi résztvevőjével folytatott kommunikáció. A digitális OLED-technikájú hátsó lámpák intenzív fényerővel, illetve homogén és kontrasztos világítási képpel növelik a jövő közlekedésének biztonságát.
Első ízben bővítik immár a járművön túlra a kommunikációs területet az autó körüli kivetítések, intelligens hálózati kapcsolatai segítségével ugyanis az A6 e-tron concept vizuális jelekkel továbbíthat információkat a közlekedés többi résztvevője számára.
Megnövelt szabadmagasságú és alacsonyépítésű változatok
A Prémium elektromos platformot (Premium Platform Electric; PPE) kizárólag tisztán elektromos, akkumulátorhajtású modellek számára fejlesztették ki, így e technika összes előnyét maradéktalanul kiaknázhatja. A jövőbeni PPE-flotta tagjainak egyaránt központi eleme a tengelyek között elhelyezett akkumulátormodul, amely az A6 e-tron concept esetében mintegy 100 kWh energiát szolgáltathat. Mivel az Audi a jármű teljes alját kihasználja e célra, az akkumulátor lapos kialakítást kaphat. Ennek köszönhetően első ízben már nem csupán megnövelt szabadmagasságú modellek építhetők e platformra, hanem – az alapvető architektúra megváltoztatása nélkül – kifejezetten dinamikus, és alacsonyépítésű változatok is, mint például az Audi A6 e-tron concept.
A PPE-modellek akkumulátormérete és tengelytávja így egyaránt igény szerint skálázható, különböző piaci szegmensekbe is lehetővé téve bevezetésüket. A hosszú tengelytáv és a kimondottan rövid karosszéria-túlnyúlások aránya minden esetben adott, s a nagyméretű kerekekkel közösen már nem csupán formatervezési szempontból szolgál tökéletes alapvető arányokkal. A hosszú tengelytáv előnyeit ugyanis az elkövetkező PPE-modellek utasai is élvezhetik a jövőben, a tekintélyes beltér-hosszúság, s az ebből adódó, elöl és hátul egyaránt bőséges lábtér minden járműszegmensre kiterjedően meghatározó erénynek számít. Az elmaradó kardánalagút tovább növeli a tisztán elektromos hajtásrendszerű gépkocsik térkínálatát és kényelmét.
Az Audi vásárlóinak mindezek ellenére sem kell nélkülözniük a márkára oly jellemző quattro összkerékhajtást, a PPE-alapú modellek jövőbeni választékában ugyanis olyan változatok is megjelennek majd, amelyek az első és a hátsó tengelyen is rendelkeznek egy-egy elektromos motorral. Ezek megfelelő elektronikus koordinációja igény szerint, illetve a menetdinamika és a gazdaságosság tökéletes egyensúlya mentén valósíthatja meg az összkerékhajtást. A tervekben a lehető legalacsonyabb energiafogyasztásra és maximális hatótávra optimalizált olyan alapváltozatok is szerepelnek, amelyek hajtásáról a hátsó tengelyre épített egyetlen elektromos motor gondoskodik.
Az Audi A6 e-tron concept két elektromos motorja együttesen 350 kW teljesítményt és 800 newtonméter forgatónyomatékot produkál.
Az Audi A6 e-tron concept első kerekeit kifejezetten az elektromos modellek számára optimalizált, ötkaros felfüggesztések vezetik, míg hátul szintén többkaros konstrukciót alkalmaztak a tervezők, s a koncepciómodellben az adaptív lengéscsillapítókkal szerelt Audi air suspension légrugózással egészülnek ki.
Gyors töltés, nagy hatótáv
Az Audi A6 e-tron concept és minden jövőbeli PPE-modell hajtástechnikájának középpontjában a 800 voltos töltéstechnika áll. Akárcsak az Audi e-tron GT esetében, itt is e műszaki megoldás teszi lehetővé a gyorstöltő-állomásokon az akkumulátor akár 270 kW teljesítménnyel végzett, a lehető legrövidebb idő alatti feltöltését. Ez a forradalmi technika a Prémium elektromos platformmal (PPE) most első ízben jelenhet meg a közép- és felsőkategória volumenszegmenseiben.
A rendszer immár a belsőégésű motorral hajtott gépkocsik hagyományos üzemanyagtankolásának időigényét közelítő töltési időtartamokat tesz lehetővé. Ennek megfelelően például mindössze tíz perc is elegendő több mint 300 kilométeres távolságra szükséges elektromos energia fedélzeti betárolásához, nem egész 25 perc alatt pedig ötről 80 százalékra emelhető az Audi A6 e-tron concept 100 kWh kapacitású akkumulátorának töltöttségi szintje.
Hajtásrendszer-változattól és teljesítménytől függően több mint 700 kilométeres hatótávjával az Audi A6 e-tron concept kompromisszumok nélkül bizonyul alkalmasnak a háztartás első számú autójának szerepére. Mivel hatótávjával és töltési sebességével egyaránt lépést tart a belsőégésű motorral szerelt gépkocsikkal, az autós mindennapok tökéletes sokoldalú tehetségévé léphet elő – rövid távokon éppúgy, mint a hosszú utazások során.
Menetdinamikai képességeit tekintve az Audi A6 e-tron concept az elektromos autókra jellemző módon jócskán maga mögött hagyja a belsőégésű motorral hajtott modelleket. A már az elektromos motor első fordulatától rendelkezésre álló tekintélyes forgatónyomatéknak köszönhetően még a kimondottan gazdaságos üzemre hangolt belépőmodellek is kevesebb, mint hét másodperc alatt gyorsíthatnak fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, míg a sportos csúcsmodelleknél akár jóval négy másodperc alá is csökkenthető e sprint ideje.
PPE – sokoldalú, variálható, elektromos
Az e-tron formájában 2018-ban mutatkozott be az első tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi, s a márka azóta nem egészen három év alatt következetesen és nagy tempóban teljes termékportfóliójára kiterjedően fejlesztette az elektromos mobilitást. Az Audi e-tron és e-tron Sportback SUV-modellek után 2021 februárban a Porsche AG és az Audi közös fejlesztésű, új technológiai platformján már a különösen dinamikus e-tron GT ünnepelhette premierjét, két hónappal később pedig megérkezett az Audi Q4 e-tron és Q4 Sportback e-tron. Az A-szegmens e két egyaránt egyéni stílusú SUV-tagja közös műszaki alapokra, a Volkswagen Csoport úgynevezett Moduláris elektromos platformjára (MEB) épül. Kizárólag Kínában kapható 2019 óta a szintén tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi Q2 L e-tron.
Az Audi A6 e-tron concept egy új, nemkülönben innovatív technológiai alapra, a Prémium elektromos platformra (Premium Platform Electric; PPE) épülő – először a C-, később a B- és a D-szegmensben is megjelenő – modellcsalád első képviselője. Ez a modulrendszerről az Audi és a Porsche AG közös fejlesztése, s az első PPE-alapú, sorozatgyártású Audi-modelleket 2022 második felétől mutatja be a négykarikás márka.
A PPE-alapú modellek választékát kifejezetten globális kínálatként alakították ki, egyaránt tervezve gyártásukat európai termelési helyszíneken, illetve az Audi legnagyobb piacán, Kínában. Az Audi új saját üzemet épít Csangcsunban, ahol az évtized közepétől PPE-alapú elektromos Audik gördülnek majd le a szerelőszalagról. Az üzemet közösen működteti majd az Audi és vegyesvállalati partnere, a VAW-Volkswagen.
A PPE az első platform, amely volumenmodellek mindeddig elérhetetlenül széles választéka jegyében született, amelyben éppúgy szerepelnek megnövelt szabadmagasságú SUV- és CUV-modellek, mint az Audi kínálatának alapszegmenséhez tartozó alacsonyépítésű változatok – mint például az Audi A6 sorozat. A tervekben emellett a PPE-kínálat B-szegmensbeli bővítése is szerepel, amely immár évtizedek óta az Audi legnagyobb értékesítési darabszámú piaca, de a Prémium elektromos platform (PPE) a D-szegmens, vagyis az „autók felsőháza” számára is a legjobb műszaki feltételekkel szolgál.
A PPE révén az elektromos mobilitás azon ügyfelek számára is vonzó lehet, akik a SUV-szektoron túli gépkocsikoncepciókat részesítik előnyben, mint például a márkára jellemző Sportback kivitel, amit az Audi A6 e-tron concept jövőbemutató ajánlatként testesít meg.
A nagy értékesítési darabszámok jellemezte B- és C-szegmenseken keresztül különösen hatékonyan bővíthető az elektromos autók köre a márka portfóliójában. Mindemellett a méretgazdaságossági hatások révén a prémium-vetélytársak körében példátlanul széles modellválasztékon alkalmazhatók felsőkategóriájú technikák és sokrétű modellváltozatok.
Mindez a modellkínálatra vetített üzemanyag-fogyasztás és szén-dioxid-kibocsátás előnyére is válik. Röviden: a Prémium elektromos platform (PPE) a modellek gyártási darabszáma és sokfélesége révén egyaránt jelentősen felgyorsíthatja, s az Audi újabb sikertörténetévé avathatja az elektromos mobilitás felé vezető átalakulást.