Változatlan műszaki alapokkal, ám öntöltő hibrid hajtáslánc nélkül újulhat meg a Toyota Prius. A hírt felröppentő japán Mag-X autós szaklap szerint a dizájn is teljesen átlényegül, a hajtásról pedig kétféle hálózatról tölthető hajtáslánc gondoskodhat.
Kevés modell bírt olyan úttörő jelentőséggel az autóipar másfél évszázados története során, mint a 24 éve piacra lépett Toyota Prius. A barátságos külsejű szedán villanymotorral támogatta meg apró benzinmotorjának működését; a rendszer működési elve a mai napig sokakat zavarba ejt, ám ez nem akadályozta meg a Priust abban, hogy egyetlen fecskeként nyarat csináljon.
Ma csak a Toyota globális kínálatában mintegy három tucat különböző modell kapható öntöltő hibrid hajtáslánccal, és a technológia térnyerése világszerte arra késztette a konkurenseket, hogy felvegyék a kesztyűt, és maguk is rálépjenek a villamosítás útjára.
A hibrid tehát mára teljesen átlagos, hétköznapi jelenséggé vált, ami jó a felhasználóknak, és jó a környezetnek – mindenkinek jó, kivéve magát a Priust. A modell sajátos formavilága, egyedi kezelőfelülete a jövőbe mutató hajtásláncot volt hivatott hangsúlyozni, de ma már nincs miért nyomatékosítani az autó hibridségét, hiszen ez vált hétköznapivá.
Ezért még tavaly is sokan úgy gondolták, hogy az aktuális, negyedik széria kifutásakor nincs értelme folytatni a modellt.
A legújabb értesülések szerint azonban a Toyota – tegyük hozzá, logikusan – mégsem hagyja veszni egyik legerősebb, legjobb ismertségű típusnevét. A japán magazin úgy tudja, hogy a Toyota már javában dolgozik a Prius következő, ötödik generációs kiadásán, a jelenlegi generációnak azonban még van két-három kényelmes éve a nyugdíjazásig, így a Toyota nem kényszerül kapkodni.
Kénytelen lesz ezzel szemben valami újat kitalálni a hibrid hajtáslánc helyett, ha azt szeretné, hogy a Prius ismét egyfajta zászlóshajóként mutathasson példát a tömegpiaci szegmensekben. Ezt leginkább hidrogén üzemanyagcellás modellként (FCEV) tudná elérni, mint a Toyota Mirai kistestvére. Míg az idén piacra lépő Mirai a felsőkategóriás, hátsókerék-hajtású TNGA-L padlólemezre épül, a Prius, a hírek szerint, megtartja a jelenlegi modell TNGA-C padlólemezét – igaz, alaposan átdolgozott formában.
Nemcsak a technológia érkezhet a Miraitól, hanem a dizájn is – ha nem is közvetlenül, de merész hangvételét, egzotikus japánságát tekintve mindenképpen. A pontos részletek még nem ismertek, de a Toyota, a jelek szerint, az eddigi Prius modellek pontosan kiszámított, geometrikus formai nyugalmát izgalmasabb, lendületesebb vonalvezetéssel váltaná fel. Ha ezt a lépést mégsem teszi meg a gyártó, akkor a mostani forma olyasmi adaptációját tudjuk elképzelni, mint amit a 2019-es Toyota LQ tanulmányautó felvonultatott – talán az extrém ablakkialakítások nélkül.
Visszakanyarodva a hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtáshoz: a hírek szerint elképzelhető, hogy ez csak később jelenik meg a Prius palettáján. Sokkal nagyobb esély van a plug-in hibrid és/vagy tisztán elektromos hajtásláncok bevezetésére a Priusban. Az előbbi jelenleg is szerepel a modell palettáján, de az akkumulátoros verzió sem okozna problémát, hiszen a TNGA-C padlólemez teljes mértékben támogatja a technológiát: a Toyota C-HR EV 204 lóerős villanymotorját 54,3 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorcsomag táplálja, akár 400 kilométeren át egy huzamban.
Mire a Prius megjelenik, az adott alapterületre eső hatótávolságot tovább növelhetik a mérnökök – annál is inkább, mert a Toyota egészen közel jár már a szilárdtest akkumulátorok piaci bevezetéséhez.
Fotók: Toyota, mag-x.jp