Két évvel ezelőtti bemutatkozása óta igazán karakteres autóként vált ismertté az SQ2 (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,7 - 7,7*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 176 - 176*), olyan individualisták dinamikus kompakt SUV-modelljeként, akik az egyéni dizájnra, a magas használati értékre és a színvonalas menetdinamikai képességekre fektetnek nagy hangsúlyt. A számok mindenesetre önmagukért beszélnek: 0-100 km/h 4,9 másodperc alatt, 250 kilométer/óra végsebesség (leszabályozva) és az NEDC-ciklus szerint 100 kilométerenként mindössze 7,7 liter átlagos üzemanyag-fogyasztás.
Sportos sokoldalú tehetség csúcsformában – a 2.0 TFSI aggregát
A 2.0 TFSI erőforrás 1984 köbcentiméter összlökettérfogatból meríti erejét és valóban sportos sokoldalú tehetség. Az Audi számos modelljében teljesít szolgálatot, az SQ2 (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,7 - 7,7*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 176 - 176*) orrában 221 kW (300 LE) teljesítménnyel, valamint igen széles, a 2000 és 5200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig 400 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. A turbófeltöltésű négyhengerest rendkívül érzékeny gázadási reakciók jellemzik, miközben hangja a kipufogórendszer kapcsolható szelepeinek is köszönhetően a fordulatszám emelkedésével egyre teltebbé válik. A 2.0 TFSI** erejét és gazdaságosságát fejlett technikák szolgálják. Az Audi valvelift system (AVS) a pillanatnyi igény szerint két fokozatban változtatja a kipufogószelepek emelését, amivel különösen az alsó fordulatszám-tartományokon gondoskodik optimális gázcsere-folyamatról. A kipufogógázok a turbófeltöltőn való kedvezőbb áramlása agilis gázadási reakciókat és erőteljes forgatónyomaték-emelkedés jellemezte karakterisztikát biztosít. Igényes hőmenedzsment szabályozza a hűtőfolyadék áramát, a hengerfejbe integrált kipufogó-leömlő pedig nagyban hozzájárul a motor gyors felmelegedéséhez, s ezzel a kipufogógáz-utánkezelő rendszer korai aktiválásához. Az Audi SQ2** természetesen megfelel az új Euro 6 AP kipufogógáz-szabvány határértékeinek.
Vezetési élmény és menetbiztonság: a hétfokozatú S tronic sebességváltó és a quattro összkerékhajtás
A hétfokozatú S tronic sebességváltó a Q2-sorozat csúcsmodellje** alapkivitelének része. Alsó sebességfokozatai sportosan rövidre, míg a hetedik az üzemanyag-fogyasztás mérséklése szolgálatában hosszúra áttételezett. A vezető a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós sebességváltó D vagy S üzemmódját válaszhatja, de igény szerint manuálisan is válthat. Az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer efficiency üzemmódjában tolóüzemben önműködően nyit a tengelykapcsoló, s a kompakt sport-SUV immár szabadon gördülve haladhat tovább.
A quattro összkerékhajtása a dinamika és a stabilitás terén egyaránt döntő pluszt jelent a megújult Audi SQ2 (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,7 - 7,7*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 176 - 176*) számára. Elektrohidraulikus működtetésű, többlamellás tengelykapcsolója fokozatmentesen osztja el a forgatónyomatékot a tengelyek között. Amint az első kerekek elveszítik vonóerőátadási képességüket, e központi tengelykapcsoló mindössze néhány ezredmásodperc alatt akár teljes egészében hátrafelé irányíthatja át a nyomatékot. Az SQ2** hajtásrendszerében a többlamellás tengelykapcsoló legújabb generációja dolgozik, amelynek számos fejlesztés – például csapágyazása és olajellátása – növeli hatásfokát. A szivattyút szénkefe nélküli, csekély kopás jellemezte elektromos motor hajtja. A központi tengelykapcsoló közel egy kilogrammal könnyebb, mint az előző modellben alkalmazott konstrukció, ami többek között a tengelykapcsolóházba integrált szabályzóegységnek is köszönhető.
Változatlanul intenzív maradt azonban a vezetés élvezetes élménye, amit az elektronikus szabályzású quattro összkerékhajtás kínál. Amikor a vezető sportosan közlekedve épp bekormányoz, a tengelykapcsoló a hátsó tengelyre irányíthatja át a forgatónyomaték egy részét, így fokozva az autó menetdinamikai képességeit. A quattro összkerékhajtás szabályzása terhelésváltáskor is pontos bekormányzást, alacsony súrlódási együtthatójú, azaz síkos útfelületen pedig maximális kontroll alatt tartott, megbízható driftet tesz lehetővé. A színvonalas irányíthatósági tulajdonságokat – a kanyar belső ívén gördülő, így lecsökkent függőleges terhelésű kerékre kifejtett enyhe fékezési beavatkozásokkal – a kerekenkénti forgatónyomaték-elosztás technikája teszi teljessé.
Dinamikus karakter - az Audi SQ2 futóműve és kormányzása
Az Audi SQ2** S sportfutóműve 20 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát. Az alapfelszereltséget bővítő progresszív kormánymű fogazását úgy határozták meg, hogy áttétele a bekormányzási szöggel mind közvetlenebbé válik, például manőverezéskor, városi forgalomban és szűk fordulókban még agilisabbá avatva az SQ2** menettulajdonságait.
A sportos kompakt-SUV alapkivitelének része az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer is, amely az auto, comfort, dynamic, efficiency és individual menetprofilokat kínálja, ennek megfelelően változtatva a kormányzás, a hétfokozatú S tronic sebességváltó, a motor és más rendszerek alapvető karakterisztikáját. A vezető gombnyomásra aktiválhatja az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) terepes (offroad) üzemmódját.
Az Audi SQ2 (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,7 - 7,7*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 176 - 176*) alapfelszereltségében 18 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákra szerelt, 235/45 méretű gumiabroncsokkal gördül le az Audi ingolstadti székhelyén termelő gyárának szerelőszalagjáról. Az Audi és az Audi Sport GmbH kínálatában 235/40 jelzésű gumiabroncsokkal szerelt, 19 colos könnyűfém keréktárcsák (az SQ2 külső optikai csomag esetében széria) is szerepelnek. A nagyméretű fékek tárcsaátmérője az első kerekeken 340, míg a hátsókon 310 milliméter, féknyergeik pedig S emblémát hordoznak és kívánságra vörösre is fényeztethetők.
Karakteres egyéniség sarkokkal és élekkel – a külső formavilág
Sarkok és élek jellemezte formáival a 4,21 méter hosszú Audi SQ2** igazán karakteres egyéniség, felfrissítése során pedig még hangsúlyosabbá vált formavilága. Nyolcszögletű hűtőrácsa kissé alacsonyabb lett, rácsbetétjének lamellázatát pedig ugyanazon sokszög-motívum határozza meg, mint a teljes autó formavilágát. A hűtőrács és a motorháztető pereme között keskeny rések sorakoznak, a légbeömlő nyílásokat idéző nagyméretű motívumokat pedig Szelenitezüstre fényezett keret szegélyezi.
A LED-technikájú fényszórók az alapfelszereltséghez tartoznak, de az Audi új Matrix-LED fényszórókat is kínál. Utóbbiakban hét önálló, ám közös modulban elhelyezett LED-egység állítja elő az intelligens szabályzású távolsági fényt, amely mindenkor a közlekedés további résztvevőinek vakítása nélkül és a lehető legintenzívebben világítja meg az utat. A nappali menetfényt tíz, egyaránt rombusz-alakú optika mögött működő fénykibocsátó dióda produkálja, míg a dinamikus irányjelző feladatát további hét LED-fényforrás látja el. A hátsó LED-lámpatestek az alapkivitelhez tartoznak, ha pedig a felszereltségben a Matrix-LED-fényszórók is szerepelnek, hátul is dinamikus irányjelzők működnek. Ez esetben az autó nyitásakor, illetve zárásakor a fényszórók és hátsó lámpák egyéni fényanimációja vonzza a tekinteteket.
A megújult Audi SQ2** oldalnézetében a külső visszapillantó tükrök alumíniumhatású házai, a küszöbborítások díszlécei, a tetőlégterelő és a C-oszlopok ezüstszínű pengemotívumai (Blade) szolgálnak egyéni stílusjegyekként. Ötszög-alakzataival a hátsó lökhárító az elsőn feltűnő motívumokat variálja, a diffúzorbetét pedig két-két kipufogóvégcsövet foglal magában. A csomagtérajtó mögött a hátsó üléstámlák helyzetétől függően 355 és 1000 liter közötti térfogatú csomagtartó tárul fel.
A Q2-sorozat csúcsmodelljének** színpalettáján tíz árnyalat sorakozik. A karosszéria kiegészítő elemei opcióként Manhattan-szürke kontrasztárnyalatban, míg a C-oszlopok pengemotívuma (Blade) Szelenitezüst (széria), a karosszéria színére fényezett, Manhattan-szürke, Platinaszürke és Briliánsfekete felülettel is rendelhetők. A fekete elemek optikai csomagjában a Singleframe hűtőrács, a légbeömlő nyílások rácsozata és a diffúzorelem fényes feketében, a lökhárítók pedig kontrasztárnyalatban jelennek meg. Az SQ2** külső optikai csomagjában emellett a külső visszapillantó tükrök házai, a C-oszlopok pengemotívuma és a kipufogóvégcsövek is feketében, míg a tetőlégterelő különleges kontúrokkal készül, az ajtókon pedig „quattro” feliratú fólia tűnik fel.
Sötét tónusok, nemes anyagok – a belső tér
Amint az Audi összes S modelljében, az SQ2 (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,7 - 7,7*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 176 - 176*) belterében is a sötét árnyalatok és különösen igényes kidolgozású felületek a meghatározók. A mennyezetkárpit fekete, az ajtókárpitokat pedig új, kifejezetten kellemes tapintású anyag borítja. A pedálborítások és a lábtartó rozsdamentes acél, a megvilágított küszöbléceket pedig S logó díszíti. A gyújtás bekapcsolásakor a kijelzőkön S-specifikus nyitóképernyő jelenik meg.
A legsportosabb Q2-modellhez** minden felszerelés csomagokba rendezve áll rendelkezésre, a kárpitanyagok és színek pedig négyféle összeállításban rendelhetők, szövet és bőr kombinációja (széria), kívánságra rombuszmintájú steppeléssel varrott tiszta Feinnappa bőr, valamint a bőr és az Alcantara helyett kínált Dinamica mikroszálas anyag együttese formájában. Utóbbi tapintásában és megjelenésében egyaránt a velúrbőrt idézi, nagyrészt azonban például textíliákból és PET-palackokból származó, újrahasznosított poliészterből készül. Az üléseket dekorcsíkok és a kontrasztárnyalatú díszvarrások teszik még igényesebbé, színválasztékukban pedig a Kőszürke, a fekete és a Magmavörös szerepel. Korántsem jellemzőek e piaci szegmensben a belülről megvilágított dekorbetétek (extrafelszerelés).
Újszerű struktúra – kezelés és kijelzők, csomagok és felszerelések
Az automatikus légkondicionáló berendezés, a multifunkciós sportkormány és a sportülések egyaránt az Audi SQ2** alapfelszereltségéhez tartoznak, míg az extraként kínált kényelmi felszerelések a Légkondicionálás, a Kényelem, a Funkció, a Beltér, az Infotainment, a Dinamika és a Vezetői segédrendszerek csomagokba gyűjtve állnak rendelkezésre. A kezelés és az infotainment területein egészen a sport-nézetet is kínáló Audi virtual cockpit műszeregységig és a középkonzol nyomó-/forgatógombjával vezérelhető MMI Navigációs rendszer plusz berendezésig (a Navigáció csomag részeként) terjed a választék.
A csúcs-infotainment-rendszer LTE plus sebességgel hozza el a fedélzetre az Audi connect szolgáltatásait, illetve WLAN-hotspotot is kínál, amellyel az utasok mobileszközeiket csatlakoztathatják. Egyaránt újdonság az Audi connect vészhívás és szerviz (Audi connect Emergency Call & Service) és az Audi connect távirányítás (Audi connect Remote & Control) szolgáltatás, utóbbi például az autó lezárását vagy épp üzemanyagszintjének lekérdezését is lehetővé teszi a távolból. A járműtulajdonos ennek során a díjmentes myAudi alkalmazást veheti igénybe okostelefonján. Az infotainment-programot az Audi smartphone interface, az Audi phone box és a Bang & Olufsen Premium Sound System teszi teljessé.
Még nagyobb biztonságban az úton – a vezetői segédrendszerek
A kompakt Audi SQ2** vezetői segédrendszerei tekintetében is messze élen jár piaci szegmensében. A szériafelszereltséget bővítő Audi pre sense front biztonsági rendszere nagyban hozzájárulhat az autó előtt feltűnő gyalogosokkal, kerékpárosokkal, valamint a más járművekkel bekövetkező balesetek megelőzéséhez vagy súlyosságuk mérsékléséhez. Újdonság az extrafelszerelésként rendelhető technikák között az Adaptív menetasszisztens (Adaptive Cruise Assist), amely számos menethelyzetben messzemenőkig támogathatja a vezetőt a gyorsítás, a lassítás és az éppen igénybe vett forgalmi sávon belüli kormányzás során. Az autó oldalirányú vezetésének fenntartásához a sofőrnek elegendő enyhén megérintenie a teljes rendszer részét képező kapacitív kormánykereket, ezzel jelezve folyamatos figyelmét. Az Adaptív menetasszisztens a Közlekedési táblák kameraalapú felismerő funkciójával (Traffic Sign Recognition) együttműködve arról is gondoskodhat, hogy az autó bizonyos helyzetekben – például sebességkorlátozás vagy lakott terület kezdetét jelző tábla előtt – automatikusan lassítson. Amint ismét nagyobb tempó engedélyezett, az SQ2 (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,7 - 7,7*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 176 - 176*) önműködően újra felgyorsul. A Parkolási asszisztens (Park Assist) további extrafelszerelésként rendelhető berendezésként önállóan kormányozza be- illetve ki a parkolóhelyről a sport-SUV-modellt.
* Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.
** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.
Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai
Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok függvényeként alakulnak.
Audi SQ2
Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,7 – 7,7
Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 176 - 176