Az Egyesült Királyságban megrendezett Goodwood SpeedWeek versenyhétvégén lép először színre Európában az eddigi legerősebb sorozatgyártású Mustang, amit immár a kontinens vásárlói is megrendelhetnek.
A látványosan feltuningolt Mach 1 továbbfejlesztett aerodinamikai megoldásokkal, különlegesen kalibrált 460 lóerős, 5,0 literes V8-as motorral és a versenypálya-használathoz megfelelő, nagyobb kapacitású hűtőrendszerrel készül.
A Mach 1 az első sorozatgyártású Mustang az európai piacon, amelyben nagy teljesítményű TREMEC hatfokozatú manuális sebességváltó működik; ebben az egységben fordulatszám-szabályozó technológia könnyíti meg a sima visszakapcsolást, és hatékonyabb olajhűtő rendszer biztosítja, hogy az szerkezet jól bírja a fokozott igénybevételt. A vásárlók a Ford tízfokozatú automata sebességváltóját is megrendelhetik, amelynek olajhűtését szintén optimalizálták a mérnökök, a vezérlő szoftvert pedig átprogramozták, hogy a váltómű országúton és versenypályán egyaránt optimális teljesítményt nyújtson.
Ugyancsak a kettős használat miatt került az autóba a speciális futómű is: a MagneRide® 2 lengéscsillapítók, az egyedi tekercsrugók, stabilizátorok és bekötési pontok még komoly kanyarterhelések mellett is stabil irányíthatóságot biztosítanak. Az elektromos szervokormány (EPAS) áthangolt szoftvere biztosítja, hogy a Mach 1 minden eddiginél precízebben reagáljon a vezető utasításaira.
Mindezek eredményeképpen megszületett a leggyorsabb sorozatgyártású Mustang, amit az európai vásárlók valaha is megrendelhettek.
A lehengerlő teljesítményhez lehengerlő megjelenés is jár: a Mustang Mach 1 látványos motorházteteje, oldalt felfestett sávjai, teljesítményfokozó karosszéria-kiegészítői és egyedi 19 colos könnyűfém keréktárcsái a ’60-as és ’70-es évek Mach 1 Mustangjait idézik. A korlátozott darabszámban gyártott autó nyolc különleges fényezéssel és kontrasztos színkombinációkkal készül, ahogy annak idején az eredeti modell. Mindegyik Mustang Mach 1-esben külön plakett jelzi az autó egyedi sorozatszámát.
“Az eredeti Mach 1 a legdurvább sorozatgyártású Mustang volt, amely a motorsportban is komoly sikereket ért el,” mondta Matthias Tonn, a Mustang Mach 1 európai programvezető mérnöke. “Az új Mach 1 a legerősebb Mustang, ami valaha megjelent az európai piacon, méghozzá versenykész formában és olyan különleges stílussal, ami kétségtelenül méltóvá teszi egy ilyen legendás név viselésére.”
A Mustang Mach 1 bemutatása alkalmából a Ford megalkotta a világ első olyan interaktív élményét, amelyben a felhasználók egy online alkalmazással saját rövid videót készíthetnek. Kiválaszthatják Mach 1-esük színét, majd egyedi ötleteik alapján állíthatják be a kamera helyzetét, hogy olyan egyedi videót forgathassanak, amit aztán meg is oszthatnak a közösségi oldalakon. Az alkalmazás kiterjesztett valóságot is kínál, vagyis a felhasználók a digitális Mustang Mach 1-est “átrakhatják” egy valós környezetbe.
Ha szeretné Ön is kipróbálni az interaktív élményt, látogasson el a https://fordmustangmach1ar.com honlapra.
Egy legendás V8-as ereje
A Mustang Mach 1-est a Ford 5,0 literes, alumínium építésű V8-as benzinmotorjának 460 lóerős változata hajtja; a blokkot úgy módosították, hogy országúton és versenypályán egyaránt élvezetes teljesítményt nyújtson.
Az észak-amerikai Ford-vásárlók már jól ismerik a Mustang Shelby GT350 modell motorját bőséges levegővel ellátó, 87 mm átmérőjű fojtószelep-házakkal kialakított Alacsony Ellenállású Szívórendszert. A javított légszállításhoz a mérnökök átkalibrálták a motorvezérlő szoftvert, emellett pedig a kis nyomású port rendszerű befecskendezés és a nagy nyomású közvetlen befecskendezés kombinálásával pörgősebbé varázsolták a motort, így a fordulatszámmérő mutatója immár a 7500-as értéknél éri el a piros mezőt. A csúcsteljesítményt 7500 1/percnél, a legnagyobb, 529 Nm forgatónyomatékot pedig 4600-as fordulatszámnál adja le a blokk.
Az ugyancsak a Shelby GT350-ből származó kiegészítő motorolajhűtőt összehangolták az új olajszűrővel, hogy az olaj optimálisan áramolhasson, nagy terhelés mellett is állandó teljesítményt biztosítva. A Mach 1 egyedi hangolású Aktív Szelepes Kipufogórendszere még karakteresebbé formálja a Ford V8-asának jellegzetes hangját.
A sebességváltókat a teljesítmény, a vezethetőség és versenypálya-képességek maximális kiaknázására tervezték. A TREMEC 3160 hatfokozatú manuális egység kettős tengelykapcsolójával magabiztosan végezhetők el az agresszív, nagy fordulatszámú fokozatkapcsolások a pályán, és a rövid úton járó váltókar gyors működése segít a teljesítményveszteség elkerülésében, így az autó mindig élvezetesen, lendületesen vezethető.
A TREMEC hatfokozatú sebességváltó fordulatszám-szabályozó technológiájának köszönhetően a fokozatváltások simák és zökkenőmentesek; ez az országúton kifinomultabb működést, a versenypályán pedig nagyobb teljesítményt jelent. A rendszer a motorvezérlő elektronika használatával rövid “gázfröccsöt” ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz. A sebességváltóval úgy is kapcsolható a következő fokozat, hogy a vezető közben lenyomva tartja a gázpedált. A váltómű kimagasló teljesítményét többek közt a különleges tervezésű olajhűtő rendszer biztosítja, amit kifejezetten a nagy igénybevételhez méreteztek.
A Ford fejlett tízfokozatú automata sebességváltójában egy továbbfejlesztett nyomatékátalakító működik, amit külön a Mustang Mach 1-hez kalibráltak, optimalizálva a vonóerő átadását, a kapcsolási karaktert, és ezzel együtt a teljesítményt. Egy második, levegő-olaj rendszerű motorolajhűtő 75 százalékkal javítja a hűtési teljesítményt a nagy terhelést jelentő helyzetekben. Mind a manuális, mind az automata váltós modellekben megtalálható a kiegészítő hátsótengely-hűtés, ami még hatékonyabb versenypálya-menetet biztosít, illetve a részlegesen önzáró differenciálmű, ami az egyenesekben és a kanyarokból kihajtva egyaránt remek tapadást ad.
Versenyre kész
A Mustang Mach 1 tervezői számos olyan aerodinamikai megoldást dolgoztak ki, amelyek a teljesítmény javítása mellett az autó látványos megjelenését is kihangsúlyozzák, egyfajta főhajtásként az eredeti modell előtt.
Az autó egyedi orrkialakításának meghatározó eleme az új, kétrészes felső hűtőrács, az új alsó hűtőrács és az új oldalsó légbeömlők, amelyek egyaránt javítják a légellenállást és a hűtési teljesítményt.
A Mustang Mach 1-esre 22 százalékkal nagyobb leszorító erő hat, mint a Mustang GT-re; ebben jelentős szerepet játszik hátsó diffúzor kialakítása (ezt az észak-amerikai piacra gyártott Mustang Shelby GT500 modellből vették át a tervezők), illetve a hosszabb alsó burkolat, amin célszerűen kialakított terelőlapok irányítják a hűtőlevegőt a fékekhez. Az első légterelőt úgy formálták meg, hogy nagyobb leszorító erőt termelve javítsa a kerekek tapadását a versenypályán, a hátsó spoiler kialakítása pedig kiegyensúlyozza a felfelé ható erőket.
A futómű-tuning során egyértelműen a versenypálya-menetek által jelentett komoly igénybevétel volt a legfontosabb szempont. Az állítható MagneRide® 2 felfüggesztés lengéscsillapítóit vasrészecskékkel kevert hidraulikafolyadék tölti ki; ennek ellenállása elektronikusan vezérelhető, így a csillapítás mértéke azonnal a pillanatnyi helyzethez igazodik. A rendszert úgy hangolták, hogy tökéletes összhangban működjön a merevebb első rugókkal és kanyarstabilizátorral. Az EPAS új beállításai mellett a Mustang Shelby GT350 és GT500 modelleken alkalmazott segédkeretek és kormánymű-komponensek is segítenek abban, hogy az autó a lehető legkészségesebben reagáljon a vezető kormánymozdulataira.
A Mustang Mach 1 komolyabb, gyorsabban reagáló fékerő-rásegítést is kapott, hogy a fékteljesítmény a nagy terhelések mellett is azonnali és egyenletes maradjon. Az elöl-hátul 0,5 collal szélesebb, 19 colos könnyűfém keréktárcsákon versenypálya-használatra is alkalmas Michelin Pilot Sport 4 gumiabroncsok feszülnek.
Egy legendás dizájn újjászületése
A Mustang Mach 1 mindegyik generációját különleges, motorsport-fogantatású, kis légellenállású formavilág jellemezte, és a látványt karizmatikus színvilág és dekoráció tette teljessé.
A legújabb, limitált példányszámú modell vásárlói nyolcféle színkombináció, motorház-festés és oldalsó csíkozás közül választhatnak: Fighter Jet Grey fényezés Satin Black/Reflective Orange csíkokkal; Iconic Silver, Shadow Black és Oxford White fényezés Satin Black/Red csíkokkal, vagy Velocity Blue, Twister Orange, Race Red és Grabber Yellow fényezés Satin Black/White csíkokkal.
A Mustang Mach 1 felső és alsó hűtőrácsát csillogó feketére festették, és a csomagtérajtót, illetve az első sárvédőket az ikonikus Mach 1 emblémák díszítik.
Az Ebony színvilágú utasteret Dark Engine árnyalatú esztergált alumínium dekorációs elemek és egyedi küszöbborítások egészítik ki, a sportülések bőrkárpitozását pedig Metal Grey színű fonallal varrták. Mindegyik Mustang Mach 1-esben megtalálható az a műszerfal-plakett, amelyen a Mach 1 logó és az autó sorozatszáma látható, és a 12 colos digitális műszeregység üdvözlő képernyő-animációja is egyedi.
A kényelmi alapfelszereltség listáján olyan tételek szerepelnek, mint a hűthető/fűthető első ülések, a kifinomult SYNC 3 rendszer3, a prémium minőségű B&O hangrendszer és a magas szintű konnektivitást biztosító FordPass Connect4 modem.
“A Mustang Mach 1-ben minden megvan ahhoz, hogy országúton és versenypályán egyaránt garantálja a Mustang-rajongók által elvárt borzongást,” mondta Tonn. “Ez ma a legizgalmasabb Mustang az európai piacon, mi pedig nagyon várjuk már, hogy végre ez a kontinens is megismerje az ikonikus Mach 1 nevet.”
Az először 1969-ben bemutatkozó Mustang Mach 1 olyan megoldásokkal fokozta a Mustang GT teljesítményét, mint az erősebb V8-as motorok, a versenyhangolású futómű vagy az egyedi stíluselemek. Az első generációs Mach 1 összesen 295 sebesség- és hosszútáv-rekordot állított fel a Bonneville sós síkságon, és a Mach 1-essel versenyző csapatok 1969-ben és 1970-ben zsinórban kétszer is megnyerték az SCCA Rally gyártói bajnoki címét. 1971-ben, 1974-ben és 2003-ban új, illetve megújult változatok készültek a modellből, és 1969 óta több mint 300.000 Mustang Mach 1 gördült le a gyártósorokról.