Aki korábban nem vezetett kisteherautót vagy haszonjárművet, annak szoknia kell az X5 méreteit – persze az X7-es után már nem nagy szám a megújult modell terelgetése. Tükrökkel együtt 2,218 méter széles a bajor szabadidő-autó, amihez közel ötméteres hossz társul... A problémára a megoldást a hátsó kerekek kormányzása jelenti, ami sok parkolási gondtól megszabadítja a sofőrt. A 12 méter körüli fordulókör a városi közlekedést nagymértékben segíti, de az X5 szélessége pakolóházban, garázsokban feladja a leckét. A szűkebb utak is tudnak gondot okozni, de szerencsére az X5 elől gyakran kitérnek a szemből érkezők.
A világos bőrbe burkolt utastér a kőrisfa műszerfalbetéttel és az üvegkristály burkolatú fokozat-előválasztó karral pazar látvány. Aki még több esztétikát szeretne megtapasztalni a fülkében, annak az este hozza el a mennyországot: akkor ugyanis az utastér éjszakai fényei felteszik az i-re a pontot. Ilyenkor látható csak igazán, hogy az apró részletek is remekül kidolgozottak.
Szerencsére nemcsak a külsőségekre adtak a tervezők, hanem a működőképességre is. A számtalan vezetői segéd jól használható, ezek szerencsére csak elsőre hozzák zavarba a sofőrt, aztán pár nap alatt kiismeri magát közöttük a vezető. A műszerfal közepén lévő kijelző és a tolatókamera képének a felbontása igen jó, ez elmondható a kormány mögötti, már teljesen LCD-kijelzős műszerfalról is.
Az X5 méretei nem csak tekintélyt kölcsönöznek, azt is előrejelzik, hogy kényelmes utazóautót rajzoltak a tervezők, amelyet SUV külsőbe öltöztettek. Ezt alátámasztja a hatalmas belső is. A raktér a tölthető akkuk miatt 150 literrel kisebb az átlagos X5-nél, így „csak” 500 literrel lehet gazdálkodni. A valós tér persze ennél is kisebb, mert a két töltőkábel a szép kárpitozású csomagtartóban hánykolódik, mivel nem fér el a csomagtartó padlója alatt. Ez az a pont, amikor a teszt átmegy filozófiai fejtegetésbe.
Elviekben 87 kilométeres a tesztautónk elektromos hatótávja, ez a gyakorlatban, sok városi közlekedéssel 65-70 km körüli nulla emissziós haladást biztosít.
Papíron kiváló ingázós autó az X5 tölthető kivitele, amelyet minimális benzinfogyasztással lehet üzemeltetni – az alapmotor esetünkben egy sorhatos, háromliteres turbó benzines erőforrás. Az első ellenérvet a 21 kWh-s lítiumion-akkumulátor biztosítja, amelyet 6,8 óra alatt lehet az otthoni fali töltőről feltölteni, a gyorsabb töltés már 5 óra alatt véghez vihető. Ehhez az szükséges, hogy a zöld szemléletű tulajdonos este és a munkahelyén is töltögesse az X5-öt. A nagy kérdés, hogy sikerül-e megvalósítani? Ha teljesen feltöltik az X5-öt, akkor a gyakorlatban 4-5 literes benzinfogyasztással lehet számolni.
Ha nem, akkor sima hibridként kell használni, ami 9,5 liter körüli étvágyat produkál városban. Önmegtartóztató és a sebességkorlátozást betartó vezetéssel ez az érték városok között egy kicsit lejjebb vihető. A kijött értékek előtt le a kalappal, mert a 600 méterre elvilágító lézerlámpával szerelt, üresen 2510 kilós, 4x4 hajtású, automata váltós testes SUV-ról beszélünk. Ez jól mutatja, hogy 2020-ban mire képes az autóipar.
A környezetvédelmi szabályozók eredménye a tesztautónk, ez sok mindent elárul a zöld intézkedések hatékonyságáról és a CO2 elleni harc furcsaságairól. A tölthető X5 piacra lépése különben komoly dilemma elé állítja a vásárlót: a zöld rendszámmal járó kedvezmények megérik-e a zöld hajtáslánccal járó extra kiadásokat?
Műszaki adatok
Hossz/szél./mag.: 4922/2004/1745 mm
Motor: 2998 cm3 benzin + villanymotor, összteljesítmény: 320 LE, 600 Nm
Gyorsulás (0–100 km/h): 5,6 s
Ár: 39 500 000 Ft (alapár: 24 000 000 Ft)
Tesztautó: BMW Hungary Kft.