A tisztán elektromos Audi modellek vezetői kiélvezhetik a nagy töltési sebesség jelentette kényelmet, hiszen az akár 150 kW teljesítményű töltési kapacitás a töltési folyamat nagy részében rendelkezésre áll. Ezt pedig a lítium-ion akkumulátor kifinomult hőmérséklet szabályzása teszi lehetővé. Az elektromos autók hétköznapi használhatóságának felmérésekor az ügyfeleknek nem csupán a névleges maximális töltési kapacitást, de a töltési időt is figyelembe kell venniük.
Egy elektromos autó töltési folyamatának zöme otthon vagy a munkahelyen történik. Ebben az esetben az idő, mint szempont nem döntő fontosságú. Ezzel szemben egy hosszútávú utazás során minden perc számít és a villámtöltés alapvető fontossággal bír. Egy rövid pihenő után az autó készen áll, hogy teljesítse a következő szakaszt. Éppen ezért számos ügyfél, amikor elektromos autója töltési karakterisztikáját értékeli, a maximális töltési kapacitást veszi alapul. Azonban ez az érték csak a gyorstöltő állomásokon végzett gyors utántöltés esetében értelmezhető. A rövid töltési időhöz elengedhetetlen, hogy a teljes töltési folyamat során rendelkezésre álljon a magas töltési sebesség (kWh / töltési idő). Másként kifejezve, a kiemelkedő töltési kapacitás a lehető leghosszabb időtartam alatt elérhető kell legyen. Az e-tron modellek állandó teljesítményükkel éppen ebben egyedülállók.
A töltési idő többet mond, mint kizárólag a töltési kapacitás
A jelenlegi versenykörülmények között az Audi e-tron nagy teljesítményű töltési kapacitásával az élre tör még úgy is, hogy elérhetőek a piacon nagyobb névleges teljesítménnyel rendelkező modellek. A különbség a részletekben rejlik: a HPC (High Power Charging) gyorstöltési képesség által biztosított lehető legnagyobb teljesítmény az egyik szükséges feltétel lehet a gyorstöltő állomásokon, de önmagában nem döntő fontosságú tényező.
Legalább ennyire lényeges az akkumulátor oldaláról a töltési folyamat nagy része alatt történő nagyfokú áramfelvétel. Azonban ha az autó viszonylag rövid időn keresztül tölt a maximális teljesítménnyel és idejekorán csökkenti azt, ezzel párhuzamosan a töltési sebesség is csökkenni fog és ezzel együtt az egy időegységre eső feltöltött akkumulátorkapacitás is. Ezért – köszönhetően a hosszabb időszakra elérhető maximális teljesítménynek – a töltési sebesség sokkal meghatározóbb szempontként érvényesül, amikor a töltési teljesítményt értékeljük és nem utolsósorban rövidebb töltési időt is jelent a töltőállomáson. Az áltagos fogyasztáshoz hasonlóan itt is megállapítható, hogy átlagosan mekkora hatótávolságra tudunk tankolni egy megadott időintervallum, például tíz perc alatt.
A különbséget a töltési görbe jelenti
A töltési görbét illetően az Audi e-tron 55 kihasználja koncepciójának előnyeit: a 150 kW teljesítményű HPC töltőállomásnál mutatott görbéje folyamatosságának köszönhetően példaértékű. Ideális körülmények között az autó 5 és 70 százalék közötti töltöttségi szintnél tankol maximális teljesítményen, mielőtt az intelligens akkumulátor vezérlés az áramerősséget csökkenti. Más koncepciókhoz képest ez alapvető különbség, hiszen azok normál esetben csupán rövid időre érik el maximális teljesítményüket és jelentősen csökkentik az áramerősséget már a 70 százalékos küszöb elérése előtt. Mindennapos használat mellett ez alapvető előny. Körülbelül 110 kilométeres hatótávolságra vetítve az ügyfél ideális esetben még 10 percet sem tölt a töltőállomáson. Az Audi e-tron 55 nagyjából 30 perc után éri el a 80 százalékos töltöttségi jelzést. Habár – technikai okok miatt – lényegesen tovább tart a lítium-ion akkumulátor maradék 20 százalékának feltöltése, a HPC töltőállomásokon a teljes töltés (5 százalékos töltöttségről 100 százalékos töltöttségig) közel 45 percet vesz igénybe, amely kiemelkedő érték az adott versenykörnyezetben.
A kifinomult hőmérséklet szabályozásnak köszönhetően az autó még gyorsabban tölt
Az Audi e-tron 55 lítium-ion akkumulátorának bruttó kapacitása 95 kWh (nettó 86,5 kWh) és hosszú életciklusra tervezték. Fejlett hőmérséklet szabályozása jelenti az alapját a kiegyensúlyozott teljesítményének és tartósságának. Folyadékos hűtés biztosítja, hogy az akkumulátor az optimális 25 és 35 fok közötti hőmérsékleten maradjon nagy igénybevétel vagy alacsony hőmérséklet esetén is. A négy hűtési kör összesen 40 métert felölelő hűtővezetékében 22 liter hűtőfolyadék kering. A 150 kW teljesítményű egyenáramú töltés során a hideg hűtőfolyadék semlegesíti az akkumulátor elektromos belső ellenállása nyomán keletkező hőt. A hűtési rendszer szívét az akkumulátor rendszerhez alulról rögzített préselt profilok alkotják, amelyek látványra egy lécezett kerethez hasonlítanak. Egy új fejlesztésű hővezető ragasztóanyag köti össze a hűtőegységet és az akkumulátorházat. A kötőanyag képez kapcsolatot a ház és a benne elhelyezett cellák között. Ez a kötőanyag egy hővezető zselé, amely kitölti a helyet minden cellaegység alatt egészen az akkumulátor házig. Ez a zselé az akkumulátor házon keresztül egyenletesen vezeti el a cellák által termelt hulladékhőt a hűtőfolyadék felé. A hűtőfolyadékot vezető egységek és az akkumulátor celláinak térbeli elkülönülése tovább javítja a teljes rendszer biztonságát. További pozitív mellékhatása ennek a részletesen kidolgozott kialakításnak a baleset esetén mutatott ellenállóképessége.
A fent említett modellek üzemanyag fogyasztási adatai:
(az üzamanyag fogyasztás, a szén-dioxid kibocsátás és a hatékonysági osztály függ a jármű választott felszereltségétől)
Audi e-tron 50 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,6 – 22,4 (WLTP ciklus szerint); 24,3 – 21,9 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0
Audi e-tron 55 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,4 – 22,4 (WLTP ciklus szerint); 23,1 – 21,0 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0
Audi e-tron Sportback 50 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,3 – 21,6 (WLTP ciklus szerint); 23,9 – 21,4 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Elektromosáram fogyasztás (kWh/100 km): 26,0 – 21,9 (WLTP ciklus szerint); 22,7 – 20,6 (NEDC ciklus szerint) (vegyes)
Szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0