*: Az üzemanyag/elektromosáram-fogyasztás és a CO2 kibocsátás függ a választott keréktárcsa/gumiabroncs illetve felszereltség kombinációjától.
Károsanyag-kibocsátás nélküli közlekedés helyben, közel hangtalan autózás a városban, erőteljes és sportos haladás az országutakon, magabiztosan teljesített hosszútávú utazások: az A8 L 60 TFSI e quattro sokoldalú karakterével hódít. Ezzel a járművel az Audi elhozza a hálózatról tölthető (plug-in) hajtás technikáját a luxus kategóriába, következetesen bővítve elektromos járműveinek kínálatát. Az új modell A8 L változata megnövelt nyomtávjával és 5,3 méteres hosszával ősszel mutatkozik be az európai piacokon. A normál nyomtávval rendelkező hálózatról tölthető (plug-in) hibrid A8 néhány héttel később ezután lesz elérhető. Az Audi A7 Sportback** és a Q5 50 TFSI e quattro** terepjáró már szeptember óta jelen vannak a piacokon.
Két szív hajtja: a hatékony belsőégésű motor és az erőteljes elektromos erőforrás kettőse
A 3.0 TFSI, mint belsőégésű motor gondoskodik az A8 L 60 TFSI hajtásáról. A hathengeres, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű, részecskeszűrővel szerelt erőforrás 250 kW (340 LE) teljesítményt és 500 Nm nyomatékot teljesít (üzemanyag-fogyasztás l/100 km*: 2,7 -2,5 (kombinált), energiafogyasztás kWh/100 km*: 21,2 – 20,9 (kombinált); CO2-kibocsátás g/km*: 61 - 57 (kombinált)). A tanúsítás a legújabb kibocsátási norma, az Euro 6d-TEMP szabvány alapján készült. Az elektromos hajtásról az állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) gondoskodik, amelynek legnagyobb teljesítménye 100 kW, legnagyobb nyomatéka pedig 350 Nm.
A motor a kuplunggal együtt a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóba integrálva kapott helyet, amely a quattro összkerékhajtáson keresztül továbbítja a nyomatékot mind a négy kerékhez.
A nagyfeszültségű akkumulátorból érkező egyenáramot az erősáramú elektronika alakítja át az elektromos motor hajtásához szükséges háromfázisú árammá. A rekuperáció (energia visszatáplálás) során generátorként működik és egyenáramot továbbít vissza a lítium-ion akkumulátorba.
Az akkumulátor a csomagtér padlója alatt kapott helyet és nyolc modulba osztva összesen 104 hasáb alakú cellából épül fel. A nagyfeszültségű akkumulátor 14,1 kWh energia tárolására képes 385 V üzemi feszültség mellett.
Hűtési köre összeköttetésben áll a légkondicionáló rendszer hűtési körfolyamatával és az alacsony hőmérsékletű hűtési körfolyamattal, amelybe integrálták az elektromos motort és az erősáramú elektronikát is. Az energiahatékonyság további növeléséhez az alapfelszereltség részeként az autóba kerülő négyzónás automata klímaberendezése egy hőszivattyút használ, amely a nagyfeszültségű elemek hulladékhőjét gyűjti össze.
Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro rendszerteljesítménye 330 kW (449 LE), rendszernyomatéka pedig eléri a 700 Nm-t (üzemanyag-fogyasztás l/100 km*: 2,7 -2,5 (kombinált), energiafogyasztás kWh/100 km*: 21,2 – 20,9 (kombinált); CO2-kibocsátás g/km*: 61 - 57 (kombinált)). Ez a kiemelkedő nyomaték már 1 250 percenkénti fordulatnál, éppen az alapjárati fordulatszám felett rendelkezésre áll. Amikor mindkét motor együtt dolgozik, a zászlóshajó magabiztosan, 4,9 másodperc alatt gyorsít álló helyzetből 100 km/órás sebességre és fokozza a tempót egészen az elektronikusan szabályozott 250 km/óráig. A hálózatról tölthető A8 WLTP szabvány alapján meghatározott fogyasztása mindössze 2,5 liter 100 kilométerenként. Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** elektromos hajtással akár 135 km/óra sebességre is felgyorsíthat, a – WLTP szabvány alapján meghatározott –tisztán elektromos hajtással teljesíthető hatótávolsága pedig elérheti a 46 kilométert. Számos országban a tulajdonosok adókedvezményben részesülnek vagy egyéb úthasználati kiváltságokat élvezhetnek, mint amilyen a díjmentes parkolás vagy a buszsáv használata.
Intelligens vezetési mód és frissített előrelátó hatékonysági asszisztens
A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtás koncepcióját úgy alkották meg, hogy az A8 vezetője hétköznapi útjainak nagy részét elektromos üzemmódban teljesíthesse. A két MMI kijelző közül az alsón található „EV” funkciógombbal mindenkor a vezető kezében a döntés a két motor együttműködésének alakítását illetően. A hálózatról tölthető (plug-in) luxus limuzin indításakor az „EV” mód szolgál alapbeállításként, ekkor tisztán elektromos üzemmódban közlekedik a jármű. A belsőégésű motor csupán akkor lép be, amikor a vezető egy változó, jól észlelhető nyomásponton túl nyomja a gázpedált. Ez a nyomáspont változó és az elektromos hajtás aktuálisan rendelkezésre álló energiájának függvénye.
A „Hibrid” üzem két működési módot kínál: az „Auto” illetve a „Hold” módot. „Auto” módban az előrelátó működési stratégia automatikusan bekapcsol, amint a szériafelszereltséghez tartozó MMI navigation plus útvonaltervezője elindul. Ezen kívül az akkumulátorban tárolt energiát egyenletesen és optimálisan osztja el a teljes út során, arra törekedve, hogy a városi és araszoló forgalomban többnyire elektromos üzemmódban közlekedjen. Általánosságban szólva az előrelátó működési stratégia célja, hogy a lehető legtöbb útszakaszt elektromos üzemmódban teljesítse és az akkumulátorban tárolt energiát teljes mértékben felhasználja az úti cél elérésekor.
A „Hold” mód működése más logikát követ: itt az akkumulátorban rendelkezésre álló energiamennyiséget – minimális ingadozással - az adott szinten tartja a rendszer az energia visszanyerés (rekuperáció) révén, a terhelési pont eltolásával vagy a 3.0 TFSI vezérlésének célzott szabályozásával. Így például egy megszokott módon megtett hosszabb utazás végén az utolsó, városi szakaszt tisztán elektromos energia felhasználásával, károsanyag-kibocsátása nélkül és szinte hangtalanul teljesítheti az A8.
Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** működési stratégiája számos adatot figyelembe vesz a hajtásvezérlés tervezésénél. A középpontban mindig az utazási kényelem és az energiafelhasználás áll, a szén-dioxid kibocsátás minimura történő visszaszorítása mellett. Amikor hosszabb utak tervezésére kerül a sor, a stratégia figyelembe veszi az út hosszát és jellemzőit, csakúgy, mint az online forgalmi információkat és a vezető vezetési stílusát. A rövidtávú előrejelzéseknél az alapfelszereltségben szereplő előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) rendszere a közvetlen környezet navigációs adataiból vett információkkal segíti a tervezést. Ilyenek például a sebességkorlátozások, az úttípusok és az emelkedők illetve lejtők előfordulása. Az autó előtt haladó forgalmat figyelő kamerák és radarok közvetítette adatok szintén ide tartoznak.
Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** hatékonysága szempontjából szintén meghatározóak azok a fázisok, amelyek során a vezető felemeli lábát a gázpedálról. Az előrelátó hatékonysági asszisztens veszi át ezekben a helyzetekben az irányítást. A navigációs adatok mellett számításba veszi az előttünk haladó járműtől mért távolságot és dönt a motor lekapcsolásáról és a gépjármű szabadonfutásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról, amikor a mozgási energia visszanyerése és elektromos energiává történő átalakítása zajlik. Az Audi zászlóshajója a vitorlázással egybekötött rekuperáció során akár 25 kW energia pótlására is képes.
Az elektromos motor felel a gyengébb és a közepesen erős, maximum 0,3 g lassulással járó fékezésekért, amely a hétköznapi használat során a fékezések több, mint 90 százalékát adja. Az elektromos erőforrás csupán az erős fékezéseknél kell, hogy együttműködjön a hidraulikus kerékfékekkel. Különösen igényes járműhangolás gondoskodik arról, hogy a generátor- és a hagyományos kerékfékezés közötti átmenet (blending) alig érzékelhető, illetve, hogy a jó fékerő igen pontosan adagolható a fékpedállal és kitűnő visszajelzést biztosít. Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro rendszere akár 80 kW rekuperációs teljesítményt is lehetővé tesz a lassítások során.
Amennyiben az adaptív sebességszabályozás (ACC) aktív, az előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) nem csupán fékezéssel, de üzemanyag hatékony gyorsítással is segíti a vezetőt. Kikapcsolt ACC mellett a vezető ajánlásokat kap arra vonatkozóan, mikor lenne célszerű levennie a lábát a jobb oldali pedálról. Az aktív gázpedál egy impulzussal jelez a vezető felé, ugyanekkor az alapfelszereltség részeként rendelkezésre álló Audi virtual cockpit és az opcionálisan elérhető Head-up jeleníti meg a megfelelő információt. Részletes jelzések teszik egyértelművé a sebességcsökkentés okait, ilyenek például a kereszteződések, városjelző táblák vagy az előttünk haladó forgalom.
Az Audi virtual cockpit illetve az alapfelszereltséghez tartozó MMI touch response rendszerén keresztül a vezető számos, az elektromos üzemmódhoz kapcsolódó információt is megtekinthet, ilyen például a powermeter, a hatótávolság és az aktuális energiaáramlás a két hajtási egység között. Központi kijelzőelemként a powermeter információt nyújt az elérhető maximális elektromos teljesítményről illetve a vitorlázással vagy fékezéssel egybekötött rekuperációról.
Az „EV” gomb mellett az A8 L 60 TFSI e quattro** vezetője egy másik módon is szabályozhatja az autó karakterét. Ez pedig az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer által kínált „comfort”, „efficiency”, „auto” és „dynamic” mód egyikének kiválasztása, amellyel a vezető a hajtás, a légrugózás illetve a kormányzás karakterisztikájáról dönthet. A beállításoktól függően a gázpedál lenyomásakor megváltozik a hajtás együttműködésének módja. Amikor a sebességváltó „S” állásban van, az elektromos motor egy igen határozott lökéssel támogatja a 3.0 TFSI motor dinamikájának és az agilitásának fokozását. Ebben az esetben a szabadonfutás blokkolva van, az elektromos motor pedig akkor végzi az energia visszanyerését, amikor a vezető leveszi a lábát a jobboldali pedálról.
Hangokkal a még nagyobb biztonságért: az Akusztikus Gépjárműfigyelmeztetési Rendszer
Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** modellt szériafelszereltségként egy szintetikus elektromos hanggal szerelték fel, amely a városi forgalomban figyelmezteti a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Az Európai Unió megfelelő szabályozásával összhangban az Akusztikus Gépjárműfigyelmezetetési Rendszer (Acoustic Vehicle Alerting System – AVAS) tisztán hallható 20 km/óra sebességig és a sebesség növekedésével fokozatosan halkul. A hang előállításáról egy apró elektronikai doboz gondoskodik, amelynek hangszórója a jobb kerékjáratban kapott helyet.
Kényelmes: otthoni és menet közbeni töltés
A nagyméretű, hálózatról tölthető limuzin az alapfelszereltség részeként az Audi Kompakt töltési rendszerrel érkezik, amelyet a nyilvános töltőállomások használatához szükséges Mode 3 töltőkábel egészít ki. A Kompakt töltési rendszer a háztartási és ipari csatlakozókhoz illeszkedő kábelek mellett egy vezérlő egységet is tartalmaz. 400 V / 16 A áramerősséggel a teljes töltés körülbelül két és fél órát vesz igénybe a lehetséges 7,4 kW maximális töltési teljesítmény mellett. A 230 V /10 A háztartási csatlakozóval a teljesen lemerült akkumulátor teljes töltése 2,3 kW töltési teljesítmény mellett közel hat és fél óra alatt lehetséges. Az Audi ügyfelei Németországban használhatják otthonaikban a Volkswagen Naturstrom szolgáltatását, amely szén-dioxid kibocsátása nélkül, 100 százalékban megújuló energiaforrásokból származó zöldáram. Az út közbeni töltés kényelme is adott. Az Audi e-tron Charging Service (Audi e-tron Töltési Szolgáltatás) több, mint 110 000 töltőponthoz biztosít hozzáférést Európa-szerte. Szolgáltatótól függetlenül egy kártyával az összes töltőhely használható.
Folyamatosan felügyelhető töltés és indulás előtti klímabeállítás akár a kanapén ülve: a myAudi alkalmazás
A myAudi alkalmazás lehetővé teszi az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** tulajdonosoknak, hogy az Audi connect kínálatában szereplő szolgáltatásokat az okostelefonjukon igénybe vegyék. Lehetőségük nyílik az akkumulátor töltöttségének és a hatótávolságnak az ellenőrzésére, elindíthatják a töltési folyamatot, beállíthatják a töltés időzítését és megtekinthetik a töltési és fogyasztási statisztikákat. A myAudi alkalmazás és az alapfelszereltségként rendelkezésre álló MMI navigation plus is egyaránt jelöli a töltőállomásokat. Az A8** hálózatról tölthető (plug-in) hibrid változatának másik funkciója az indulás előtti előfűtés illetve előhűtés. Ebben az esetben a klímaberendezés kompresszora és a kiegészítő fűtés is a nagyfeszültségű akkumulátorból vagy a csatlakozóból nyert elektromos energiával fűti vagy hűti a belső teret. És van még tovább: az ügyfelek az indulás előtti klímavezérlést használhatják a kormánykerék, az ülések, a külső tükrök és az első illetve hátsó szélvédő fűtésére, de akár ülésszellőztetésre is. Egyedi igényeiknek megfelelően beállíthatják a kívánt értékeket a myAudi alkalmazásban, a járműben található időzítőn vagy a jármű kulcsán keresztül.
Különleges formatervezési részletek és a legkorszerűbb felszereltség
A modellsorozat elegánsan megformált külső formatervét egyedi és stílusos formai megoldásokkal egészítették a tervezők az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** esetében. A legfeltűnőbb részlet a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtással szerelt limuzin esetében a tisztán elektromos hajtással üzemelő Audi e-tron modellnél megismert világítási kép. A karakteres stílusjegyről az első lökhárítóba épített oldalsó légbeömlők külső pereménél található, öt vízszintes motívumot tartalmazó nappali menetfény gondoskodik. Az első lökhárítón található króm szegély illetve az ajtókilincsek króm betétjei is ezt az egyedi hangulatot erősítik. Az autó hátsó részén hangsúlyos elemként jelenik meg a folytatólagos diffúzorbetét és a króm szegély. Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** az alapfelszereltség részeként exkluzív 19 col peremátmérőjű alumínium keréktárcsákkal érkezik, amelyek ötágú, turbinalapát jellegű kialakítása aerodinamikai szempontból kínál optimális megoldást.
Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** tágas belső tere egy luxusszínvonalú szalon háborítatlan hangulatát közvetíti a bent helyet foglalóknak. Ami a felszereltséget illeti, a lehetőségek lényegében határtalanok. A hátsó utasoldalon elérhető a legkomolyabb luxust kínáló ülés: az opcionálisan rendelhető relaxációs ülés számos beállítási lehetőséggel, fűtött lábtartóval és lábmasszázs funkcióval kényezteti utasát. Az Audi több, mint 30 vezetéstámogató rendszert kínál hálózatról tölthető (plug-in) hibrid limuzinjához, amelyek a City és a Tour csomagokba csoportosítva rendelhetők. A világítási opciók csúcsát az Audi lézervilágításával kiegészített HD Matrix LED fényszórói és az OLED hátsó lámpák jelentik.
Az Audi A8 L 60 TFSI e quattro** modell már rendelhető, Németországban az alapár 109 000 euró lesz. A piaci bevezetés pedig 2019. negyedik negyedévében indul majd.
** A fent említett modellek üzemanyag fogyasztása:
(Az üzemanyag/elektromosáram-fogyasztás és a CO2 kibocsátás függ a választott keréktárcsa/gumiabroncs kombinációjától.)
Audi A8 L 60 TFSI e quattro
üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,7 – 2,5 (kombinált), elektromosáram-fogyasztás, (kombinált): 21,2 – 20,9 kWh/100 km CO2 kibocsátás g/km: 61 - 57 (kombinált)
Audi A7 55 TFSI e quattro
üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,1 – 1,9 (kombinált), elektromosáram-fogyasztás, (kombinált): 18,1 – 17,5 kWh/100 km CO2 kibocsátás g/km: 48 - 44 (kombinált)
Audi Q5 50 TFSI e quattro
üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,4 – 2,0 (kombinált), elektromosáram-fogyasztás, (kombinált): 18,8 – 18,1 kWh/100 km CO2 kibocsátás g/km: 54 - 46 (kombinált)
Audi Q5 55 TFSI e quattro
üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,4 – 2,0 (kombinált), elektromosáram-fogyasztás, (kombinált): 19,1 – 17,5 kWh/100 km CO2 kibocsátás g/km: 54 - 46 (kombinált)