Az október 24. ás november 4. között megrendezésre kerülő 2019-es Tokiói Autókiállítás „Future Expo” speciális programja keretében bemutatja azt az új, szériaérett ultrakompakt akkumulátoros elektromos járművet (BEV), amely 2020-tól kerül forgalomba Japánban. Az új generációs mobilitási megoldás célja, hogy a lehető legcsekélyebb környezeti terhelés mellett biztosítson rövid távú mobilitást.
„Olyan mobilitási megoldást szeretnénk megvalósítani, amely kiszolgálja az idősödő japán társadalmat, és életkortól függetlenül a mozgás szabadságával ajándékozza meg az embereket”. - fogalmaz Akihiro Yanaka fejlesztési igazgató. „Az ultrakompakt BEV bevezetésével olyan járművet biztosítunk ügyfeleink számára, amely nem csupán a mozgás szabadságát adja meg nekik, de egyben kisebb a helyigénye, csendesebb, és kevésbé terheli a természeti környezetet."
Az ultrakompakt, kétüléses BEV (akkumulátoros elektromos jármű) kifejezetten azoknak az ügyfeleknek nyújt mindennapos mobilitási megoldást, akik rendszeresen rövid távolságokon közlekednek. Ilyenek az idősek, a friss jogosítvánnyal rendelkezők, vagy a helyi ügyfeleiket felkereső üzletemberek. A jármű egyetlen feltöltéssel mintegy 100 kilométert tud megtenni. Legnagyobb sebessége 60 km/óra, és rendkívül kis sugarú körön képes megfordulni. A Toyota az ultra-kompakt BEV 2020-ra tervezett piaci bevezetésével párhuzamosan egy olyan új üzleti modellt is útjára indít, amely az akkumulátoros elektromos járművek szélesebb körű elterjesztését célozza. Ennek égisze alatt megvizsgálják az akkumulátor élettartamának minden fázisát, a gyártástól kezdve az értékesítésen, újraértékesítésen át az újrafelhasználásig és újrahasznosításig, hogy a lehető legkielégítőbb szolgáltatást biztosíthassák ügyfeleik számára. A Toyota rövid távon kiterjesztett, kedvező lízingkonstrukciókkal igyekszik visszanyerni a használt akkumulátorokat, hogy azokat kielemezhesse, és megfelelő módon újrahasznosíthassa használt járművekben, cserealkatrészként vagy akár az autóiparon kívüli területeken. Emellett a Toyota az akkumulátoros elektromos járművekhez kapcsolódó szolgáltatások – a töltőállomásoktól a biztosítási konstrukciókig – fejlesztésével is foglalkozik. Ezen túlmenően a Toyota igyekszik feltérképezni a rövidtávú kompakt akkumulátoros elektromos járművek (BEV) személyes mobilitáson túlmutató felhasználási lehetőségeit. Az ultra-kompakt BEV például különösen alkalmas a helyi önkormányzatok mobilitási igényeinek kielégítésére, mint a városi és hegyvidéki közösségek biztonságos, korlátozás nélkül alkalmazható és környezetbarát közlekedési eszköze. A Toyota jelenleg mintegy száz vállalati és kormányzati partnerrel működik együtt (és számos továbbival folytat tárgyalásokat), hogy feltérképezzék az ultrakompakt BEV-hez hasonló elektromos járműveket is magában foglaló új, közlekedési és szállítási modelleket. Az együttműködő partnerek aktuális listája itt található.
A Toyota ultrakompakt BEV járműve megtekinthető a 2019-es Tokiói Motor Show (október 24. - november 4.) FUTURE EXPO betétkiállításán. Ugyanitt a 2019. június 7-én már bemutatott „ultrakompakt BEV üzleti célra” tanulmánnyal is találkozhatnak a látogatók. Ezen túlmenően a Tokiói Motor Show belépőjeggyel rendelkező látogatói a 2019-es Tokiói Motor Show OPEN ROAD kiállításán testközelből is megismerkedhetnek a Toyota ultrakompakt akkumulátoros elektromos mobilitási megoldásaival. Az Aomi és Ariake közötti, másfél kilométeres útvonalon tesztvezetésen próbálhatják ki a Toyota i-ROAD járművet, valamint a gyalogos zónában használható BEV három különböző változatát.
Toyota BEV járművek típusai és főbb jellemzőik
1. Ultrakompakt BEV üzleti célra: Az ismételt rövidtávú utazásokkal és parkolással járó üzleti felhasználásra tervezett 'Ultrakompakt BEV üzleti célra' koncepciómodell mobil irodaként is működik; három üzemmódja a közlekedést, a munkavégzést, illetve a pihenést szolgálja.
2. Gyalogos zónában használható BEV álló változat: A 'gyalogos zónában használható BEV álló változat' nagy alapterületű létesítményekben – pl. repülőtereken vagy gyárakban – alkalmas járőrözési, biztonsági ellenőrzési feladatok elvégzésére, nehéz felszerelés szállítására.
3. Gyalogos zónában használható BEV ülő változat: A 'gyalogos zónában használható BEV ülő változat' személyes mobilitási megoldást kínál azok számára, akik nagyszámú csomaggal közlekednek, illetve nehezen gyalogolnak.
4. Gyalogos zónában használható BEV kerekesszékhez kapcsolt változat
A 'gyalogos zónában használható BEV kerekesszékhez kapcsolt változat' a kézi hajtású kerekesszékhez csatlakoztatva gondoskodik azok elektromos hajtásáról nagy létesítmények területén vagy turisztikai helyszíneken.
5. Toyota i-ROAD
A rövidtávú mobilitási megoldásnak szánt Toyota i-ROAD egy motorkerékpár méretű, ám azoknál stabilabb közlekedési eszköz, amelyet városi vagy turisztikai célú utazások utolsó kilométerein használhatnak a fogyasztók.
Műszaki adatok
Név |
Ultra-kompakt BEV |
Ultra-kompakt BEV üzleti célra |
Gyalogos zónában használható BEV álló változat |
Gyalogos zónában használható BEV ülő változat |
Gyalogos zónában használható BEV kerekesszékhez kapcsolt változat |
Toyota i-ROAD |
Bevezetés |
2020 tél |
még nincs pontos időpont |
2020 tél |
2021 |
2021 |
még nincs pontos időpont |
Utasok |
2 fő |
1. |
1. |
1. |
1. |
1/2 |
Hossz. |
2490 mm |
2490 mm |
700 mm |
1180 mm |
540 mm |
2345 mm |
Szélesség |
1290 mm |
1290 mm |
450 mm |
630 mm |
630 mm |
870 mm |
Magasság |
1550 mm |
1550 mm |
1200 mm |
1090 mm |
1090 mm |
1455 mm |
Vég-sebesség |
60 km/h |
60 km/h |
2, 4, 6, 10 km/h (beállítható) |
2, 4, 6 km/h (beállítható) |
2, 4, 6 km/h (beállítható) |
60 km/h |
Hatótáv egy feltöltéssel |
100 km |
100 km |
14 km |
10 km |
20 km |
50 km |
Töltési idő |
kb. 5 óra (200 V) |
kb. 5 óra (200 V) |
kb. 2,5 óra (cserélhető akkumulátor) |
kb. 2 óra (cserélhető akkumulátor) |
kb. 2,5 óra (cserélhető akkumulátor) |
kb. 3 óra |