Egyre többen választják a kétkerekű járműveket ahelyett, hogy autóba üljenek. Nem minden város rendelkezik megfelelő mennyiségű bicikliútvonallal, így sok biciklis az autók között tud csak tekerni. Sokak azonban nem rendelkeznek kellő rutinnal a motoros, kerékpáros közlekedéshez, így akár könnyen veszélybe sodorhatják a saját és mások testi épségét is.
Mire figyeljünk autóvezetőként?
- A két keréken közlekedők nagy része a felezővonalhoz közel szeret haladni, és persze ott van még az autók közötti lavírozás is. Méretükből adódóan sokkal nehezebb észrevenni őket és gyorsabban tudnak irányt is váltani, mint az autósok.
- A motorosok legálisan használhatják a buszsávot, valamint a piros lámpánál a vonalig előregurulhatnak a kocsisorok között, ezért ha nagyobb kocsisor van és látjuk, hogy mindenki félre húzódik, mi is kövessük a példájukat, ne álljuk el az utat szánt szándékkal, hogy a motoros ne férjen el mellettünk.
- Fontos, hogy a balesetmentes közlekedés érdekében próbáljunk türelmesek maradni, és a sávon belüli mozgásoknál is nézzünk bele a visszapillantó tükrökbe, hogy meggyőződjük, nincs-e mellettünk motoros vagy biciklis.
- Legyünk előzékenyebbek velük szemben! A „már csak azért sem” hozzáállásnak sokszor baleset lesz a vége. A motoros és biciklis személyi sérülések kockázata sajnos átlagon felül van, mivel a két keréken közlekedőket nem védi semmilyen passzív biztonsági eszköz, míg az autóban gyakran nem történik személyi sérülés, csak a járműben esik károsodás.
Gyakori hibák, amiket autóvezetőként elkövetünk: ha nincs nagy forgalom, hajlamosak vagyunk a gyors sávváltásokra. Még ha bele is nézünk ilyenkor a visszapillantó tükörbe, a motorosok gyakran a tükör holtterébe kerülnek, ezért sávváltások alkalmával mindig jól nézzük körül, mert ha nem figyelünk eléggé, könnyen elsodorhatjuk őket.
Balos kanyarok esetében hasonló a helyzet: ha gyorsabban megyünk és nincs forgalom, a lassítás mellőzésével gyakran átsodródhatunk a szembejövők sávjába. Azonban ha hirtelen feltűnik szemben egy motoros, akinek emiatt már csak kevés helye van a saját sávjában, máris megvan a frontális balesetveszélyes helyzet. Ezért mindig figyeljünk rá, hogy a kanyarokat ne vágjuk le, és inkább lassítsunk előtte. A motor jobban gyorsul és lassul, mint egy autó, ezért ne tapadjunk rá a motorosra, mert ha hirtelen fékez vagy megáll, az autóval már nem biztos, hogy biztonságosan meg tudunk állni mögötte.
A bicikliseknél szintén hasonló a helyzet: mozgásuk sokszor kiszámíthatatlan, és a bicikliseknek általában nincs visszapillantó tükrük sem, így könnyen balesetveszélyes helyzetbe kerülhetnek. Mi, autósok extra odafigyeléssel és türelemmel segíthetjük őket, és megóvhatjuk a közlekedés összes résztvevőjét egy súlyosabb kimenetelű balesettől.