A MINI élsportolóinak eme két vadonatúj verziója a versenyautós menetteljesítmény abszolút ígéretével kecsegtet, akár a hatajtós egyéniségről, akár a sokoldalú terepmodellről legyen szó. A MINI John Cooper Works modellek számára kifejlesztett, MINI TwinPower Turbo technológiával dolgozó négyhengeres benzinmotor legújabb nemzedéke 55 kW-tal / 75 lóerővel szárnyalja túl elődje maximális teljesítményét. Az erőforrás csúcs forgatónyomatéka 100 Nm-rel 450 Nm-re nőtt, a modellpáros nulla-százas sprintideje pedig ezzel párhuzamosan csökkent. Az új MINI John Cooper Works Clubman 4,9 másodperc alatt, míg az új MINI John Cooper Works Countryman 5,1 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre – elődmodelljeikhez képest 1,4, illetve 1,5 szekundummal gyorsabban. A két modell rugalmassága soha nem volt ennyire lebilincselő.
Az új benzinmotor kimagasló erőtöbbletével, valamint a hajtáslánc épített utakon és laza terepeken is optimális teljesítmény-leadási képességével az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman egyaránt a rajtrács első sorát foglalja el a prémium kompakt szegmensben. A két élsportoló ráadásul a MINI modellpalettáján belül is minden korábbinál megérdemeltebben gurul fel a dobogó legfelső fokára. A MINI Cooper S Clubman és a MINI John Cooper Works Clubman, illetve a MINI Cooper S Countryman és a MINI John Cooper Works Countryman közötti teljesítményszint a korábbi 29 kW-ról / 39 lóerőről 84 kW-ra / 114 lóerőre nőtt, az abszolút teljesítményt pedig számos típus-specifikus stíluselem és felszereltségi opció nyomatékosítja, a vadonatúj MINI John Cooper Works modellek exkluzivitását és kiváltságát helyezve előtérbe.
Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman főbb jellemzői
- Új négyhengeres benzinmotor MINI TwinPower Turbo technológiával, 225 kW / 306 lóerő maximális teljesítménnyel és 450 Nm csúcs forgatónyomatékkal
- Az elődmodellekhez képest 55 kW-tal / 75 lóerővel nagyobb maximális teljesítmény
- A hajtáslánc hűtőköreit a motorsport élvonalában megszerzett versenytapasztalatokra építve fejlesztették ki a mérnökök
- Új kipufogórendszer jellegzetes orgánummal
- Benzinüzemű részecskeszűrő az Euro 6d-TEMP emissziós szabvány előírásainak maradéktalan teljesítése érdekében
- MINI ALL4 intelligens összkerékhajtás már az alapfelszereltség részeként
- Új, nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó az első tengelybe épített mechanikus differenciálzárral
- Típus-specifikus futómű-hangolás
- Új, minden korábbinál erősebb MINI John Cooper Works sport fékrendszer
- Megerősített karosszériaváz-merevítések, motorrögzítési pontok és kerékfelfüggesztések
- Új, LED-technológiás első fényszórók Mátrix funkcióval, a MINI John Cooper Works Clubman modell esetében a brit zászló motívumai szerint világító, LED-es hátsó lámpákkal
Maximális teljesítmény négy hengerből: az új, 2.0 liter hengerűrtartalmú erőforrás MINI TwinPower Turbo technológiával
A vezetés extrém élménye és a maximális teljesítmény elérése érdekében a MINI tervezőmérnökei részletekbe menően továbbfejlesztették a 2.0 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres benzinmotort. Az erőforrás műszaki alapját a MINI Cooper S Clubman és a MINI Cooper S Countryman szíve adja, típus-specifikus módosításokon átesett főtengellyel és a legkorszerűbb MINI TwinPower Turbo technológiával kiegészítve. Az élsportolókba épített motorokat a MINI John Cooper Works modellek motorsport-tapasztalatára építve fejlesztették tovább a mérnökök, megerősített főtengellyel, vastagabb csapágyakkal, egyedi dugattyúkkal és hajtókarokkal, valamint új, optimalizált hűtésű rezgéscsillapítókkal.
Az elődmotorhoz képest jelentős mértékben megnövelt maximális teljesítmény egy nagyobb turbófeltöltőnek is köszönhető, a megnövelt töltőnyomás mentén pedig az új erőforrás sűrítési arányát 10,2-ről 9,5-re csökkentették. A turbófeltöltőt a mérnökök a kipufogócsonkba építették be, a feltöltés reakcióidejét pedig lefújószelep optimalizálja. A légbevezető csatornát ugyancsak újratervezték, amennyire csak lehet, fojtásoktól mentesen. A benzinmotor azonnali gázreakcióját és teljesítmény-leadását a legkorszerűbb közvetlen üzemanyag-befecskendezés is segíti: a szelepek közé rendezett új, többlyukú befecskendezők nagyobb átfolyási sebességre képesek, így akár 350 bar nyomással is fecskendezhetik az üzemanyagot az égéstérbe. Az üzemanyagpára finom leválasztása pontos mennyiségű üzemanyag-befecskendezést, ezáltal kivételesen tiszta égést garantál, amely még tovább optimalizálja az erőforrás hatékonyságát. A legkorszerűbb MINI TwinPower Turbo technológia része továbbá a BMW Group által szabadalmazott VALVETRONIC változó szelepvezérlés, valamint a szívó- és kipufogóoldali (dupla-VANOS) változó vezérműtengely-állítás is.
Egymástól független hűtőkörök és típus-specifikus sport kipufogórendszer
Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman hajtásláncának hihetetlenül erőteljes, sportautós menetteljesítménnyel felvértezett karakterét már a gázpedál legenyhébb érintésére is azonnali rendszerreakció és a legmagasabb fordulatszám-tartományig fenntartható, intenzív teljesítmény-leadás jellemzi. A tervezőmérnökök éppen ezért úgy fejlesztették ki a hajtáslánc üzemi hőmérsékletének fenntartásáért felelős hűtőköröket, hogy azok minden körülmények között, még a legextrémebb versenypályás használat esetén is garantálják a tökéletes hűtést. A rendszerben két hűtőradiátor, egy megnövelt térfogatú, típus-specifikus kiegyenlítő tartály, egy független hűtőmodul-konzol, egy megnövelt teljesítményű, elektromos hűtőventilátor és egy kondenzátorról működtetett, kiegészítő harmadik hűtőkör dolgozik. A hajtáslánc bemelegedésének optimalizálása érdekében a forgattyúház hűtése ideiglenesen kikapcsolható, az új, osztott hűtőszelepnek köszönhetően. A nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó külső váltóolaj-hűtővel felszerelt, saját hűtőkörrel dolgozik.
Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman nagyteljesítményű erőforrása a percenkénti 1 750 és 4 500 főtengely-fordulat közötti tartományban 450 Nm csúcs forgatónyomatékot ad le, amely mintegy 28 százalékkal múlja felül az elődmotor csúcsteljesítményét. Az új négyhengeres benzinmotor maximális teljesítménye ezzel párhuzamosan 32 százalékkal nőtt: a 225 kW / 306 lóerő a percenkénti 5 000 és 6 250 főtengely-fordulat közötti tartományban áll a sofőr rendelkezésére. A modern erőforrással felszerelve az új MINI John Cooper Works Clubman 4,9 másodperc alatt, az új MINI John Cooper Works Countryman pedig 5,1 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, rendkívüli rugalmasságról téve tanúbizonyságot. A hajtáslánc vezérlőelektronikája a brit prémiummárka modelltörténetében most először korlátozza a MINI végsebességet, 250 km/óránál.
A padlógázas kigyorsításokat a vadonatúj fejlesztésű, típus-specifikus sport kipufogórendszer jellegzetes orgánuma kíséri, amely az erőforrás nagyteljesítményű karakteréhez társítva, minden korábbinál intenzívebben hangsúlyozza a hajtásláncban rejlő erőtöbbletet. Optimalizált üzemanyag-fogyasztás mellett, alacsony sebességgel autózva a rendszer visszafogott, mély hangon dolgozik. A kétcsöves sport kipufogórendszer mindkét oldalt egy meghatározó kipufogódobban végződik, amelyek a kipufogógáz alacsony ellennyomásával fokozzák az erőforrás azonnali gázreakcióját és teljesítmény-leadását. A hátsó lökhárító két szélébe integrált kipufogóvégek az új MINI John Cooper Works Clubman modell esetében 95 milliméter, míg az új MINI John Cooper Works Countryman modell esetében 85 milliméter átmérőjűek. Az élsportolók károsanyag-kibocsátásának optimalizálása érdekében a sport kipufogórendszer benzinüzemű részecskeszűrőt is kapott, az új MINI John Cooper Works modellek így az Euro 6d-TEMP emissziós szabvány előírásait is maradéktalanul teljesítik.
Nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó és mechanikus differenciálzár
A motorháztető alá keresztben beépített erőforráshoz mindkét élsportoló esetében a nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó új fejlesztésű, legkorszerűbb generációja csatlakozik, kimagasló belső hatékonysággal és nagyobb csapterpesztéssel. Ez utóbbi alacsonyabb fordulatszámot garantál a magasabb sebességi fokozatokban, amely nagymértékben hozzájárul az élsportolók alacsonyabb emissziójához. Az automataváltó új vezérlőrendszere nem csupán a váltások gyorsaságán, de a simább váltási érzetek utazási komfortján is javít, a sebességváltások és a menetzaj így még tovább optimalizálódott. Az automataváltót működtető áthidaló tengelykapcsoló a váltások után azonnali összezárással fokozza a motor és a váltó közötti közvetlen kapcsolatot, amely precíz rendszerreakciót és abszolút vezetési élményt garantál. Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman alapfelszereltségének részei a kormány mögé szerelt váltófülek is, amelyek a manuális sebességváltást támogatják. A legsportosabb elindulásokat a nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltó rajtfunkcióval fokozza, amely a lehető legoptimálisabb tapadás és a maximális menetdinamika kettősét váltja valóra.
Az új automataváltóban egy keresztirányban működő, integrált differenciálzár is dolgozik, amely az eltérő sebességgel forgó első kerekek kiegyenlítéséért felel. Terhelés alatt a rendszer akár 39 százalékos összezárásra is képes. A mechanikus differenciálzár a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control) szoros együttműködésben dolgozik, a technológia így laza terepen és mostoha időjárási körülmények közepette is képes optimalizálni az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman tapadását, sportos vezetési stílusban vett kanyarodás esetén pedig a menetdinamika fenntartásáért felel. Záró funkciójának köszönhetően a differenciálmű a motorból érkező erőtöbbletet mindig az optimális tapadás fenntartása érdekében képes elosztani a két első kerék között: az egyik kerék kipörgése esetén a differenciálmű a teljesítményt és a forgatónyomatékot automatikusan a másik oldalra terheli át, amellyel fenntartja a menetdinamikát és megelőzi a tapadásvesztést, még az azonos oldali kerekek eltérő súrlódási értékei esetén is. A differenciálzár intenzív kanyarváltások közben és a kanyaríveket követő padlógázas kigyorsításokkor is hasonlóképpen, a motorerő célzott átterheléseivel segíti a modell agilitását.
ALL4 intelligens összkerékhajtás típus-specifikus alkatrészekkel
Az ALL4 intelligens összkerékhajtás központi szerepet játszik a MINI modellek tapadásának, agilitásának és menetstabilitásának optimalizálásában, és mint ilyen, az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman modellpáros széleskörű alapfelszereltségének is része. Az összkerékhajtási technológiát az élsportolók érkezésére részletekbe menően újratervezték a mérnökök: a kompakt méretű, súlyoptimalizált rendszer egy kiegészítő hajtással ellátott, kúpkerekes differenciálművel dolgozó első tengelyből, egy kétrészes kardántengelyből, a hátsó differenciálműnél pedig egy elektrohidraulikus vezérlésű, szabadonfutó hátsó differenciálműből áll. Az ALL4 összkerékhajtás intelligens vezérlése szorosan együttműködik a dinamikus menetstabilizáló rendszerrel (DSC – Dynamic Stability Control), hogy minden vezetési szituációban ideális arányban ossza el az erőforrásból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot a négy kerék között. A kifinomult technológiának köszönhetően a motorerő így minden pillanatban ott van jelen, ahol a leghatékonyabban tudja kiváltani a vezetés abszolút élményét.
Normál vezetési körülmények között, bekapcsolt menetstabilizáló rendszerrel az ALL4 intelligens összkerékhajtás a MINI által fémjelzett módon, az első kerekekre továbbítja az erőforrás teljesítményét és forgatónyomatékát, maximális hatékonyság szerint hasznosítva a motorerőt. Ha azonban a menetstabilizáló rendszer vezérlőegysége az egyik első kerék megcsúszásának veszélyét érzékeli, a technológia az elektrohidraulikus pumpa közbeiktatásával, a másodperc törtrésze alatt a szabadonfutó hátsó differenciálműhöz továbbítja a teljesítmény és a forgatónyomaték egy részét.
Az ALL4 intelligens összkerékhajtás egyik legjelentősebb fejlesztése, hogy a technológia az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman extrém mértékű maximális teljesítményével és az ezzel párhuzamosan megnövelt menetdinamikával is kiválóan együttműködik. A mérnökök az első tengelyen dolgozó differenciálműbe ehhez erősebb kúpkereket, a kardántengelybe nagyobb csuklótárcsát, a hátsó tengelybe pedig egyedi tervezésű, nagyobb torziós merevségű hajtótengelyeket építettek be.
A legdinamikusabb vezetési szituációkban szükséges precíz irányíthatóság fokozásához a hajtáslánc egyes elemeinek új, típus-specifikus illesztési és rögzítési megoldásai is hozzájárulnak. A motor és a váltó rögzítési pontjainál alkalmazott, megnövelt rugóállandó feszesebb kapcsolatot eredményez a hajtáslánc-elemek és a karosszériaváz között, amely nem csupán hatékony zajcsillapítást, de a kifejezetten sportos manőverek esetén optimális rendszerreakciót is garantál. Az új rögzítési megoldás ráadásul nem csupán a motor gyorsabb reagálási képességével, de kanyarodás közben még közvetlenebb kormányreakcióval is kecsegtet.
Továbbfejlesztett sport futómű és vadonatúj sport fékrendszer
Az erőforrás átfogó továbbfejlesztése mentén a MINI John Cooper Works tervezőmérnökei az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman futómű-technológiáját is új teljesítményszintre emelték. A szimpla-ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztés és a többkaros hátsó kerékfelfüggesztés típus-specifikus változatát a strapabíró kialakítás, a sportautós kinematika és a csökkentett saját tömeg szempontjai szerint fejlesztették tovább, hogy az erőforrás letaglózó teljesítménye vérpezsdítő vezetési élményként juthasson át az aszfaltra. Az új fejlesztésű függőcsapok az első kerekek nagyobb szögű dőlését teszik lehetővé, a hátsó tengely egyedi kinematikájának köszönhetően pedig az élsportolók még a legdinamikusabban vett kanyarokban is képesek továbbítani az oldalirányú gyorsulás mértékét.
Sőt mi több, a kerékfelfüggesztések, a lengéscsillapítók, a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) és az elektromechanikus kormánymű finomhangolásai is egytől egyig az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman extrém agilis karakterét erősítik. Az opcionális extrafelszereltség részeként mindkét modellhez megrendelhetővé válik az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó adaptív futómű: a lengéscsillapítók ez esetben kétféle karakterisztika szerint dolgozhatnak, a sportosra hangolt és a kényelemre összpontosított beállításokat a brit prémiumgyártó ügyfelei a MINI Vezetési Üzemmódokon (MINI Driving Modes) keresztül aktiválhatják. Az adaptív futómű 10 milliméterrel csökkenti az új élsportolók hasmagasságát.
Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman alapfelszereltségének a Black Grip küllő-dizájnú, 18” méretű MINI John Cooper Works könnyűfém keréktárcsák is részei, miközben az opcionális extrafelszereltségek palettáján további 18” és 19” méretű könnyűfém felnik találhatók.
Az élsportolók fékrendszerét ugyancsak továbbfejlesztették a mérnökök: a legintenzívebb igénybevétel esetén is megbízható fékhatást a hátsó tengely négydugattyús féknyergei fokozzák. Az elöl 360 x 30 milliméteres, hátul 330 x 20 milliméteres féktárcsák hűtéséről optimalizált légcsatornák gondoskodnak, amelyek kiemelt szerepet játszanak a sport fékrendszer magas szintű stabilitásában. A vörösre fényezett első féknyergek büszkén viselik a MINI John Cooper Works logót.
Karosszériaváz- és alváz-rögzítési megoldások a kivételes járműmerevség érdekében
Az új élsportolók alacsony súlypontja, hosszú tengelytávolsága és széles nyomtávjai ideális előfeltételeket teremtenek a kimagaslóan sportos teljesítmény égisze alatt finomhangolt kerékfelfüggesztéseknek. Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman módszeresen megerősített karosszériaváz- és alváz-rögzítési megoldásai ráadásul még a legdinamikusabb vezetési szituációkban is maximális precizitást garantálnak. A tervezőmérnökök mindkét modell motorterébe vadonatúj fejlesztésű toronymerevítőt építettek be, a frontrész merevségét pedig alvázmerevítők és kiegészítő keresztmerevítők fokozzák.
Az új MINI John Cooper Works modellpáros által életre hívott menetdinamikát, agilitást és precizitást típus-specifikus karosszériajegyek hangsúlyozzák ki, amelyek javítják a modellek légellenállási együtthatóit és garantálják az optimális hűtőlevegőket. Az első lökhárító nagyméretű légbeömlői a motorhoz és a fékrendszerhez szállítják a hűtőlevegőt. Az új MINI John Cooper Works Clubman és az új MINI John Cooper Works Countryman kivételes teljesítményét a küszöbtoldatok típus-specifikus kialakítása és a független diffúzorral szerelt hátsó lökhárító nyomatékosítja tovább, a nagy sebességnél jelentkező felhajtóerő csökkentésében pedig a típus-specifikus, tetőre szerelt légterelő szárny játszik központi szerepet. Sőt mi több, mindkét élsportoló aerodinamikailag optimalizált külső visszapillantó-házakat kapott.
Exkluzív alapfelszereltség prémium minőségű extrákkal
A tető és a külső visszapillantó-házak vörös fényezése, a kiegészítő jelzésekkel ellátott, egyedi kialakítású oldalsó irányjelző-panelek, valamint a hűtőrácson és a csomagtérajtón található MINI John Cooper Works logók egytől egyig az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, típus-specifikus karosszériajegyek listáját erősítik. Az élsportolók hűtőrácsa méhsejt-mintázatban pompázik, amelyet a MINI John Cooper Works Countryman esetén vörös keret szegélyez, az új MINI John Cooper Works Clubman esetében pedig vízszintesen meghúzott, vörös keresztmerevítő oszt két részre. Utóbbi modell már az új MINI Clubman továbbfejlesztett első fényszóróit és hátsó lámpáit, illetve újragondolt hátsó lökhárítóját viseli.
Az újdonságok premierjével új dimenzióba emelkedik a vezetés versenyautós élménye, amelyet az új MINI John Cooper Works Countryman fedélzetén egyszerre öten élhetnek át, az öt teljes értékű ülésnek köszönhetően. Az utastér sportos hangulatát az integrált fejtámlákkal szerelt MINI John Cooper Works sportülések, a multifunkciós gombokkal ellátott MINI John Cooper Works sportkormány, az antracit tetőkárpit és az automataváltó MINI John Cooper Works előválasztó-karja teremti meg.
Az élsportolók exkluzív alapfelszereltségének a LED-technológiás első fényszórók, a kulcsnélküli motorindítás, a 6,5” képernyő-átmérőjű, újratervezett grafikával dolgozó, érintőképernyőként is funkcionáló központi kijelzővel szerelt MINI Visual Boost rádió és a MINI Vezetési Üzemmódok (MINI Driving Modes) is részei, miközben az integrált Connected Media felszereltségi csomag a MINI Connected számos online szolgáltatásához kínál hozzáférést. A brit prémiumgyártó ügyfeleinek az opcionális extrafelszereltség részeként azonban olyan alternatívák megrendelésére is lehetőségük van, mint például az egyszerű navigációs funkciókkal dolgozó és kiegészítő információ-szolgáltatási lehetőségeket rejtő Connected Navigation felszereltségi csomag, vagy a 8,8” képernyő-átmérőjű, érintőképernyőként is funkcionáló központi kijelzővel szerelt Connected Navigation Plus felszereltségi csomag. Ez utóbbi csomagok mentén az aktuális forgalmi szituációk valós idejű információi (RTTI – Real Time Traffic Information), a személyre szabott Concierge Services szolgáltatások, az Apple CarPlay-előkészítés és a MINI Online szolgáltatásai is elérhetővé válnak. Sőt mi több, stabil mobilinternet-kapcsolat esetén a navigációs rendszer online térképfrissítései automatikusan letöltődnek a fedélzeti számítógépbe.
Az átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatok előzetes értékek, amelyeket a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számoltak ki, majd a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) megegyező értékei szerint konvertáltak át. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.