Ahhoz képest, hogy mennyi fekete propagandát kaptak a dízelek az elmúlt években, mi kijelentjük, hogy nem kell temetni Rudolf Diesel találmányát. A gyárak sem visszakoznak, még piacra dobják a kész fejlesztéseiket, amelyek a megfelelő járművekben szerencsére remekül működnek.
Ilyen a kompakt, tehát a Nissan Qashqai-féle, 4,3 méter körüli szabadidő-autók mezőnyében mozgó Jeep Compass is, amelyben kétliteres, 140 lóerős dízelmotor található. Ez hozza a megszokott dolgokat: nyomatékos, úgy 1600-tól megindul, és innentől remekül húz. A gyártó kilencsebességes automata váltóval párosította az erőforrást, a kombináció pedig így egy igen nyerő párossá állt össze: közúton 5,2-es átlagot sikerült futnunk vele, a Compass vegyes fogyasztása pedig 5,6 liter volt. Jó tudni, hogy az autó 1500 kilós...
A motor és a váltó kapcsolatáról még annyit, hogy a programozás jól sikerült, lejtőn észrevétlenül felkapcsol, így tartja alacsonyan a motorfordulatot. Ha sietni kell, akkor pedig viszonylag gyorsan visszavált néhányat, az ügyes programozással a mindennapokban is jól használható.
Az utastérben leleményesen játszottak a térrel a tervezők, a műszerfal rövidebb, mint más autókban, ezért elöl bőséges a tér. Ez jól ellensúlyozza a sötét, napfénytető nélküli fekete belső komorságát. Pár nem várt biztonsági dolog az utastérben: csak a biztonsági öv bekapcsolása után indul el a sebességbe tett autó, elsötétíthető a középső központi kijelző, ami éjszakai vezetéskor jön jól.
A mai piacon nehéz egyéniséget találni a szabadidő-autók között, de kijelenthető, hogy ez a modell kifejezetten karakteres. A Jeepben volt merészség, és egy kicsinyített Grand Cherokee-t alkotott. A piros színű autó fekete tetővel és hűtőrácsfestéssel meggyőzőbb, mint valaha.
Műszaki adatok:
Hossz/szél./mag.: 4394/1819/1629 mm
Motor: 1956 cm3, 140 LE/4000, 350 Nm/1950
Gyorsulás (0–100 km/h): 9,9 s
Ár: 11 090 000 Ft (alapár: 8 760 000 Ft)
Tesztautó: FCA Central and Eastern Europe Kft.