Az első SEAT gyártású autó a márka történetének kezdetét jelezte, és megvetette jövőbeni sikereinek alapját. Az első SEAT 1400, amelynek rendszáma B-87.223 volt, a gyár alapítása után 3 évvel a Barcelona melletti Zona Franca vámszabad területen gördült le a gyártósorról, az első évben napi öt gépkocsi volt a gyártási kapacitás. A gépkocsi ára akkor 117 000 peseta, azaz megközelítőleg 705 euró volt. A SEAT 1400-ast a márka üzleti alapjainak megteremtésére szánták, és egy elegáns négyajtós, orrmotoros, hátsó kerék hajtású személygépkocsi volt, ami alkalmas volt állami hivatalok autójának, vagy a tömegek szállítását végző taxinak is.
Lenyűgöző teljesítmény
A barcelonai üzemben a kezdetben 925 alkalmazottal gyártottak SEAT 1400-ast, melynek műszaki jellemzői a kort tükrözték: hosszában, az autó elején elhelyezett benzinmotor, mely a teljesítményt a merev hátsó tengelynek adta át, amelybe differenciálművet építettek. A négyhengeres, 1395 köbcentiméteres motor négysebességes kézi sebességváltóhoz kapcsolódott, maximális teljesítménye 44 lóerő volt, és 120 Km/órás csúcssebességet ért el. A SEAT 1400 külső megjelenésének formatervezési „ötletét” a korszak amerikai autóiról kapta: lekerekített hátsó forma kúp alakú hátsó lámpákkal, de ennél a gépkocsinál vezeték be a piacra a hajlított, egy darabból álló szélvédőt és a fűtésrendszert. Vonzó esztétikai tulajdonságai mellett a SEAT 1400 megfelelő teljesítményt is kínált, 48 literes üzemanyag tartálya pedig jelentős autonómiát biztosított a 100 kilométeren mért 10.5 literes fogyasztással.
Sikerre gyártották
1954-ben 1 345 SEAT 1400-ast gyártottak, és ez csupán a gépkocsi életciklusának kezdetét jelentette. A SEAT 1400-as család az 1400 „A” bevezetésével indult 1954-ben, az 1400 „B”-vel folytatódott 1956-ban, és az 1400 „C” bevezetésével teljesedett ki 1960-ban számos egyéb speciális változattal együtt. Ezeket a SEAT-okat gyakorlatilag 100%-ban a hazai piacon beszerzett alkatrészekből gyártották. Az 1400-as nagyban hozzájárult a SEAT gyors növekedéséhez, noha a kezdeti gyártási számok alacsonyak voltak: 1954 végére 959 darabot szállítottak ki, míg egy évvel később a gyártás megközelítette a 3 000 darabot. 1956-ban 7 000 gépkocsit gyártottak, ez a szám egy évvel később elérte a 10 000 darabot. Élettartamának végéig összesen 98 878 darabot értékesítettek, mellyel a gépkocsi biztosította helyét a történelemben.