Elsőként érdemes pár mondatot írni arról, hogy hova érkezik az újdonság. Az Opel Insignia, VW Passat-féle ligában versenyez, s intő jel, hogy ennek a kategóriának az eladásai négy éve változatlanok. Ez nem véletlen, mert időközben kitört a szabadidőautó-láz, ami eltüntette vagy szabadidőautóvá alakította az egyterűek többségét is.
Ebbe a környezetbe érkezett az újdonság, amely az elődjéhez képest annyit változott, hogy a karosszéria már ötajtós, elegánsabb és stílusosabb a kifutó modellnél. Annak, hogy nem vált prémium SUV-vá az új 508, az oka rendkívül egyszerű: a Peugeot-nak sok hűséges, kényelemszerető és tehetős vevője van, amit elveszítettek volna, ha meglépik a SUV-osítást. Ez a jómódú vevőkör pedig ragaszkodik a limuzinformához és az elegáns autókhoz.
Megfigyelhető, hogy egyre több márka igyekszik fentebb pozícionálni magát, és igyekeznek eljutni a jóval jobban fizető prémium ligába. Ilyen például a Kia, és most már a franciák is kimondták, hogy ők is ehhez az univerzumhoz szeretnének tartozni. Annyit hozzátettek kiegészítésül, hogy nem a német prémium triót célozzák meg, hanem a kissé másként prémium Alfa Romeót és társait.
Esztétika szakkör
Az új 508 tervezése ebben a szellemben kezdődött, és a rövid próba alatt kiderült, hogy sikerült átvinni a valóságba is az elképzeléseket. Először ez a külsőn tűnik fel, mert a mezőny egyik legeredetibb, legkívánatosabb külsejét rajzolták a tervezők. Az alacsony és a nyúlánk formának köszönhető, hogy négyajtós kupénak néz ki az 508-as. Az orr-rész és pár formai megoldás emlékeztet a legendás 504-re és annak kupé kivitelére.
A korábban emlegetett prémiumiság felé húznak az ablakkeret nélküli ajtók, amelyek szintén az eleganciát erősítik. Itt nemcsak a látvány dominál, hanem az is, hogy a német prémium márkáknak beszállító tömítés- és ablakemelő-gyártóval dolgoztak együtt.
Ha már az esztétika szóba került, ott az i-Cockpit legfrissebb verziója, amely itt is rendkívül elegáns és egyedi. Az utastér kellemes hangulatú.
A gyakorlatban
A belépőszintű modellt sikerült kipróbálni, amelyet 1,5 literes, 130 lóerős motor hajtott, ez a verzió cégautóként fog nagy karriert befutni, mert igen jó az ár/érték/gazdaságosság aránya. A hatsebességes, kézi kapcsolású váltóval szerelt autó 9,7 másodperc alatt gyorsul százra. Ez jó érték, mert az elődnél kb. hetven kilóval könnyebb négykerekű 1415 kilós. A jó irányíthatóság és az autó mozgékonysága nem feltétlenül a kis kormánynak köszönhető: a futóműves mérnökök jól dolgoztak, mert az 508-as fordulóköre 10,8 méter, ami remek érték. Az autó jó indulatú, fordulékony és a karosszéria könnyűsége "érződik" az irányíthatóságon.
A motor hozza a mai turbódízelek színvonalát, a közhely ekképpen hangzik: kb. 1500-as fordulattól használható, innen elég jól húz. A váltó jól kapcsolható, igazán ellenállhatatlanná a nyolcsebességes automata teszi ezt a motort. A tér elégséges, magas vezető mögött is jól el lehet férni. Hátul a térdeknél olyan 4-5 centi hely marad a 189 centis sofőr mögé beülve, azonos testmagassággal. 185 centi fölött gondot jelent a hátsó üléseknél lévő fejtér. Ennek oka a kupésan lejtő tető.
Motorválaszték
A belépőszintet az új 1,5 BlueHDi motor képviseli 130 lóerővel és 300 Nm-rel. A következő lépcsőt a kétliteres dízel jelenti, amely 160 és 180 lóerős verzióban rendelhető, mindkét motor 400 Nm nyomatékot szolgáltat. A benzines palettát két PureTech 1,6-os turbós képviseli, 180 és 225 lóerős teljesítménnyel. Aki zöld eleganciára vágyik, annak ott a jövő ősszel érkező tölthető hibrid.
Peugeot 508 1.5 BlueHDi 130 adatok:
Hossz/szél./mag.: 4750/1859/1403 mm
Motor: 1499 cm3, 130 LE/ 3750, 300 Nm/1750
Gyorsulás (0-100 km/h): 9,7 s
Ár: 10 940 000 Ft (alapár: 9 440 000 Ft)
Tesztautó: P Automobil Import Kft.