Korábban írtunk arról, miért nem szabad kísérletezni gyári előírástól eltérő olajjal és adalékkal, illetve miért kell időben olajat cserélni. Ezzel gyakorlatilag meg is van a válasz. Ha végig a gépkönyv által előírt viszkozitású és minősítésű olajat tettünk bele a szeretett gépünkbe, és időben cseréltük azt, akkor nincs miért aggódnunk.
Tökéletes, szinte új állapotú alkatrészek fognak ránk kacsintani, amikor szétbontjuk a motort. De ha elhanyagoltuk a motort, nem cseréltünk időben olajat, nem az előírt terméket, esetleg nem előírt viszkozitású terméket tettük bele, akkor bizony nagy gond lehet.
De vajon segít-e a „vastagabb” olaj egyáltalán? Legfeljebb leplezheti a tüneteket. Lehet, hogy egy időre csökkenti vagy megszűnteti az olajfolyást, s úgy tűnhet, hogy kevésbe eszi az olajat a motor, hosszabb távon azonban csak még nagyobb problémát okozhat. Ebben az esetben pedig már csak a jó motorgenerál fog segíteni. Gondolják csak végig, mennyit mennek életciklusuk alatt a buszok vagy a kamionok. Ha a „sokat futott motorba vastagabb olajat töltsünk” elven üzemelnének, akkor elég hamar kis túlzással már kátrányt vagy betont kellene azokba önteni. Azt is jegyezzük meg, hogy nincs olyan, hogy „vastagabb” vagy „sűrűbb” olaj, csak a viszkozitásuk más, alacsonyabb vagy magasabb, emiatt könnyebben vagy nehezebben folyik az olaj, de nem lesz számottevően sem vastagabb, sem sűrűbb. Vastagabb vagy vékonyabb a filmréteg lesz, amit az olaj a két alkatrész felületei között képez. Ha mindig az előírt minőségi olajat tesszük a gépbe, akkor nem érhet minket gond.