Kontrasztnak ott volt a hazai menetpróba másik tárgya, a Fiesta Active, amely 19 milliméterrel megemelt, műanyag elemekkel körbe rakott, „terepjárósított” Fiesta. Könnyű megismerni a csomagtartó ajtón lévő fekete műanyag betétről és a fekete sárvédő szélesítésekről. A strapabíróbb, könnyebben takarítható üléshuzattal szerelt autóba, 140 lóerős, egyliteres turbómotort szereltek, amely első pillantásra nem ment annyira, mint amit a lóerőkből gondolt volna az ember. A ludas a kevésnek látszó dinamizmusban a kiváló hangszigetelés, amely remekül kizárta a külvilágot a sebesen közlekedő járgányból. Ez a modell azoknak ideális, akik a hagyományos Fiestánál kicsit izgalmasabbra vágynak. Az Eger-Budapest-Tisza tó környéke háromszögben felváltva próbáltuk a járműveket és a kényelmes, csendes, suvosított Active-ból - aminek nagy testvére majd a Focus-ból készül - ültünk át az ST-be. Még egy összehasonlítási alap volt a közelmúltból: a nem sokkal korábban vezetett, elég agilisen viselkedő, szuper könnyű, de hatvan lóerővel gyengébb friss Swift Sport.
A Fiesta mindkét autónál, keményebb, nyersebb, jóval versenyautósabb a hangulata és a vezetése. Az ST-ben a szilárd karosszéria, a jól hangzó, időnként durrogásba átmenő kipufogóhang, a kormány rendkívüli közvetlensége, a kemény rugózás, az utastér és a külső nagyon jól összehangolt elegyet képez.
Az elődmodellben is használták a Recarótól érkezett üléseket, amit fel lehet róni nekik, az hasonló, mint a Focus RS-nél: lehetnének alacsonyabban is. Aki széltében testesebb, azt szorítani fogja a jó tartású ülés, de ez a testalkat hibája. Az utastérben remek a hangulat, mert a karosszéria színével egyező színű cérnával varrták a kárpitokat és a színes öv is a fényezésre utal. Aki nem a motor hangján akar élvezkedni, az hallgathatja a B&O Play által szállított, jól szóló hifit. Az autó háromajtós verzióban igen dög, a 80 ezer forinttal több kerülő négyajtós, viszont jóval praktikusabb.
Egyetlen hibája a külsőnek, ha valaki ST Line felszereltségben rendeli a mezei Fiestát, az is hasonlóképpen néz ki. A nagyobb fékek, a kipufogók és a hang az árulkodó, és persze az ST betűk.
A sport modellnél bevetették az 1,5 literes, háromhengeres motort, aki „fázik” és látatlanban károg a hengerszámtól, az nem ment az autóval vagy nem hallotta élőben. A motoron alig hallatszik a három hengeresekre jellemző hang, az új turbófeltöltő és a kipufogórendszer csodákra képes. A három vezetési mód közül a Sport +-ban jönnek elő az igazán sportos, visszadurrogós hangok.
A sportos rugózás a hazai rossz utakon kimutatta a foga fehérjét. Ilyen helyen óvatosan kell közlekedni, mert a 18 colos, vékonyabb oldalfalú gumik és a szép könnyűfém tárcsák bánják a nem odafigyelést. Aki kedveli a komfortos járműveket, annak nem az ST az autója. Az új fejlesztésű, speciális rugók és a futóművek odaragasztják az aszfalthoz az autót. Ha valaki tovább akarja spécizni a járművét, annak a Qaife gyártmányú, korlátozottan önzáró differenciál megvétele ajánlott. Azzal válik teljessé az ST.
A kiskocsi határait - versenypálya és forgalom elől lezárt, sima utak hiányában - még érinteni sem tudtuk. A vezetése igen szórakoztató, az ST kemény, precízen vezethető, a versenyautós életérzése jól átjön. Ekörül forog minden az autónál.
Ford Fiesta ST
Hossz/szél./mag.: 4400/1734/1483 mm
Motor: 1495 cm3, 200 LE/ 6000, 290 Nm/1600-4000
Gyorsulás (0-100 km/h): 6.5 s
Ár: 7 155 000 Ft (Alapár: 7 155 000 Ft)
Tesztautó: Ford Közép-és Kelet-Európai Kft.