A különlegesség a Porsche első sportautójának, a 356-os “Nr. 1” Roadster modellnek génjeit hordozza magában, amely 1948 június 8-án kapta meg típusbizonyítványát. A puritán koncepciót követő, és történelmi részletekben gazdag 911 Speedster Concept kereken 70 évvel később tökéletesen megtestesíti a stuttgarti sportautómárka alapfilozófiáját. A tervezés során a fókuszban a vezetési élmény állt. A hajtástechnikát, valamint a kétszínű kialakítást az aktuális GT-modellektől örökölte a tanulmány. Maga a fejlesztés is a Porsche Motosportközpontjában történt, ahol olyan sportautó-ikonok születtek, mint például a 911 GT2 RS, vagy a 911 GT3 RS. A 911 Speedster Concept Zuffenhausenben, a “70 év Porsche sportautó” jubileumi rendezvény keretében ünnepelte világpremierjét. A koncepcióautó betekintést enged egy esetleges szériagyártású Speedster modellbe, ami 2019-ben mutatkozhat be. Ezzel kapcsolatban a vállalat vezetősége a következő hónapokban fog döntést hozni.
A 911 Speedster Concept legfontosabb külső ismertetőjegye kétségtelenül a rövidített A-oszlopok által határolt alacsony szélvédőkeret, amihez alacsonyabb oldalablakok is tartoznak. Ezek a formajegyek alapvetően meghatározzák a sportautó profilját, ami így olyan történelmi elődöket juttat eszünkbe, mint például a Porsche 356 1500 Speedster. Az első ülések mögött egy szénszálas borítás kapott helyet, ami egyrészt borulásvédelemként szolgál, másfelől pedig a Porschénál immár az 1988-ban prezentált 911 Speedster óta hozzátartozik ehhez a műfajhoz. A két ‘púpot’ két fekete lamella köti össze aerodinamikai elemként, és egy áttetsző szélterelő plexi húzódik végig közöttük, gravírozott “70 Jahre Porsche” (70 év Porsche) logóval.
Hagyományos tető helyett – a legendás elődökhöz hasonlóan – a 911 Speedster Concept egy extra könnyű vászonkupolát kapott, ami az esőtől hivatott megvédeni az autó belső terét. Az időjárásvédelmet nyolc darab, úgynevezett Tenax-gomb segítségével lehet rögzíteni. A beltérben folytatódik az alacsony súlyt előtérbe helyező, klasszikus Speedster-filozófia: ennek megfelelően nincs multimédiás rendszer, sem pedig klímaberendezés. A kagylóülések szénszálas vázra épülnek, világosbarna “Cognac 356” anilin-bőrborításuk pedig a neves elődöket idézik.
A koncepciómodell széles karosszériájának alapját a 911 Carrera 4 Cabriolet adta, azonban a súlycsökkentés jegyében az első sárvédőívek, az első motorháztető, valamint a hátsó borítás könnyű szénszál-erősítésű anyagból készül. A klasszikus GT-ezüst és fehér fényezés a Porsche korai versenyautóit juttatja eszünkbe, akárcsak az aprólékosan kidolgozott egyedi részletek, mint például az ’50-es évek stílusát idéző, az első motorháztető közepén elhelyezett tanksapka, a klasszikus “Talbot”-stílusú külső visszapillantó tükrök, vagy az egyedi kialakítású első fényszórók. A lámpatestekben az áttetsző és mattított felületek váltakozásával egy stilizált kereszt figyelhető meg, ami a Porsche korai motorsportéveire utal – akkoriban a versenyek előtt leragasztották az eredeti fényszórókat a kőfelverődések és az üvegszilánkok ellen. A széles B-oszlopokon, valamint hátul aranyozott Speedster-felirat látható.
A 911 Speedster Concept lemezei alatt a legmodernebb komponenseket találjuk. A futómű alapjaiban a 911 GT3-tól származik, az impozáns, 21 colos Fuchs-stílusú keréktárcsák küllői polírozottak. A Fuchs-kerekeknél első ízben itt jelentek meg a központi kerékcsavarok. A titán kipufogóvégekkel rendelkező kipufogórendszer, valamint a hatfokozatú manuális váltóval ellátott hajtáslánc a GT-részleg fejlesztőinek gyümölcse. A koncepciómodell 4-literes, 6-hengeres szívó boxermotorja több, mint 500 lóerő leadására képes, maximális fordulatszáma 9.000/perc.
A Porsche Speedster-modelljeinek története az Egyesült Államokban kezdődött
A zuffenhauseni sportautómárka Speedster-modelljei, amelyek kivétel nélkül egyesítik magukban a nyitott autózás élményét és a rendkívül magas szintű menetdinamikát, immár 1952-től színesítik a márka történelmét. Az első ilyen típus a 356 1500 America Roadster volt, amelynek alumínium karosszériája kézzel készült és 60 kg-mal könnyebb volt a 356 Coupé karosszériájánál. A 70 lóerős négyhengeres boxermotor akkoriban igencsak impozánsnak számító 175 km/h-s végsebességhez segítette az autót. Ajtajaihoz külön felcsatlakoztatható ablakaival, esővédelemként szolgáló egyszerű tetejével és könnyű kagylóüléseivel az amerikai piacra tervezett exkluzív, mindössze 16 példányban legyártott nyitott sportautó már akkoriban magán viselte az ikonikus Speedster-ismertetőjegyeket.
2010-ig összesen nyolc szériagyártású, illetve különleges Porsche típus készült Speedster utónévvel. A 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster 1957-ből mérföldkőnek tekinthető, akárcsak az 1988-as 911 Speedster, amely az első 911 Speedster volt. Az utolsó Speedster ezidáig a 356 példányban legyártott 911 Speedster volt a 997-es modellsorozatból, 2010-ből.
“70 év Porsche sportautó” – exkluzív kiállítás és számos izgalmas program
A Porsche Múzeum egy exkluzív kiállítás keretében (amely máris látogatható) számos történettel és mérföldkővel igyekszik beavatni a márka rajongóit a Porsche sportautók fejlődésének, illetve fejlesztésének 70 évébe, 1948-tól kezdve egészen napjainkig. A középpontban természetesen az elmúlt hét évtized kiemelkedő Porsche-fejlesztései állnak.
Mindezeken felül a 2018-as jubileumi évre a sportautógyártó világszerte rengeteg programot szervezett. Június 9-re a Porsche a világ összes Porsche Centrumába összehívta rajongóit a “Sports Car Together Day” napra. A június 16-17-i hétvégén a Porsche dolgozóit, a helyi lakosságot és rajongóit egy nyilvános, közös ünneplésre invitálja a zuffenhauseni gyárba.
Az angliai Goodwoodban megrendezett “Festival of Speed” rendezvényen szintén jubilál a Porsche július 12-15. között, akárcsak a kaliforniai “Rennsport Reunion” rendezvényen szeptember 27-30. között. A jubileumi záróesemény az október 13-i “Sound Nacht” lesz, ami első ízben kerül megrendezésre a stuttgarti Porsche Arenában.