A GR Supra versenyautó-tanulmány a Genfi Autószalonon ünnepli világpremierjét. A koncepció nevében és szellemiségében egyaránt a Toyota ragyogó sportautó-történetének legfényesebb csillagát idézi fel, előkészítve a Supra visszatérését. A tanulmány a távolabbi jövőre nézve egy olyan modell lehetőségét is körvonalazza, amely versenypályán és közúton egyaránt lenyűgöző teljesítményre lesz képes. A GR Supra versenyautó-tanulmányról az alábbi videón tekinthető meg:
A Toyota Supra hagyatéka
A GR Supra versenyautó-tanulmány a Toyota egyik leghíresebb sportautójának dicsőséges hagyatékát kelti életre. A Supra név, amelyet negyed évszázadon át viseltek büszkén a világ élvonalába tartozó modellek, a motorteljesítmény, a menetdinamika és a vezethetőség legmagasabb szintjének szinonimájává vált. A telivér Toyota Supra ütőképes közúti sportautóként ugyanúgy híressé vált, mint a versenypályák sikeres bajnokaként; a japán motorsport-élet legmagasabb szintjét képviselő GT szériát uralva számtalan hívet szerzett magának. Habár gyártása 16 évvel ezelőtt véget ért, a Toyota Suprára a mai napig áhítattal tekintenek a sportautó-rajongók. Szűnni nem akaró népszerűségéhez az hozzájárult, hogy mindmáig közkedvelt modellnek számít a kizárólag PlayStation konzolon játszható Gran Turismo® szimulátorban, valamint hogy főszerepet osztottak rá a világszerte sikeres 'Halálos iramban' franchise első filmjében. A Supra név először 1978-ban, a második generációs Celica nagyobb, erősebb kivitelén jelent meg, majd hamarosan saját jogon, önálló modellként vált legendává. Az A40 kódnevű első szériát három további Supra-generáció követte: az A60 1981-ben, az A70 1986-ban, majd az A80 1993-ban. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású GT sportautó egészen 2002-ig gyártásban maradt, utolsó generációja a Toyota kínálatának legnagyobb teljesítményű típusaként búcsúzott. A Supra hírnevét nagyban öregbítették a motorsport világában elért sikerei. Különösen igaz ez az 1993-ban bevezetett, negyedik generációs modellre, amely a jelenleg Super GT széria néven ismert All-Japan GT széria meghatározó szereplőjeként négy alkalommal is győzni tudott a GT500 géposztályban. A Toyota Supra emellett a nyolcvanas években rajthoz állt az észak-amerikai IMSA sportautó-szériában, illetve a kilencvenes években kétszer Le Mans-ban is indult.
A GR Supra versenyautó-tanulmány
A kompakt, kétajtós GR Supra tanulmány klasszikus orrmotoros, hátsókerékhajtású hajtáslánccal készült, és építésénél nagy arányban használtak fel modern, kis tömegű anyagokat. A TOYOTA GAZOO Racing által megalkotott tanulmányautó tökéletesen fejezi ki azt az „élvezetes vezethetőséget”, amely a Toyota mind jobb autók építésére való törekvésének egyik központi ígérete. Az ajtón látható, hatalmas 90-es rajtszám a Supra kódnevét hirdeti, egyben egyértelmű utalásnak tekinthető arra, hogy a tanulmányautó az ötödik generációs szériamodell előfutára.
A tanulmány fejlesztése egybevág a márkaalapító Kiichiro Toyoda azon meggyőződésével, hogy a versenypályán elengedhetetlen teljesítmény és tartósság eléréséhez szükséges fejlesztések révén a motorsport-tevékenységek közvetlenül hozzájárulnak a jobb minőségű utcai gépkocsik fejlesztéséhez és gyártásához, ugyanakkor érdeklődést keltenek a márka iránt a szenvedélyes autórajongók körében. Ezt a hitvallást követi a Toyota Motor Corporation elnöke, Akio Toyoda és a TOYOTA GAZOO Racing egyaránt, amikor a nemzetközi motorsport-élet legmagasabb szintjein törekednek győzelemre, a WRC Rally Világbajnokságtól kezdve a WEC Hosszútávú Világbajnokságon át a Le Mans-i 24 órás versenyig. Azáltal, hogy az imént említett szériákban, valamint világszerte számos további bajnokságokban részt vesz, a Toyota olyan technikai ismeretek és tapasztalatok birtokába jut, amelyek nem csupán az új generációs, különösen sportos Toyota GR modellek esetében vezethető át közvetlenül a versenypályáról a modellfejlesztésbe, de azoknak a hétköznapi utcai típusoknak a megalkotásához is hozzájárulhatnak, amelyeket a Toyota több tízmillió ügyfele vezet nap mint nap, szerte a világon.
A GR Supra tanulmány szerephez jut a Gran Turismo Sport videojáték új frissítésében is, amit 2018 áprilisában ad ki a fejlesztő Polyphony Digital Inc.
Dizájn, futómű és felszereltség
A versenyautó-tanulmány drámai formatervének meghatározó eleme a hatalmas hátsó szárny. Az autó számos pontján találkozunk nagy szilárdságú, de kis tömegű kompozit anyaggal: ebből készültek a széles első és hátsó lökhárítók, az első légterelő és a hátsó diffúzor, az oldalsó kötények, a külső tükörházak és a hátsó szárny. A motorházfedél ugyanebből az anyagból készült, felületét légbevezető nyílások tarkítják. A szélvédő és az oldalablakok műanyagból készültek. A tanulmányautó futóműve elsővonalbeli beszállítóktól (OE) származó, ültetett első és hátsó felfüggesztést alkalmaz. A központi anyával rögzített BBS verseny-keréktárcsákra Michelin versenyabroncsokat szereltek. A fékrendszer Brembo Racing nyergeket és tárcsákat alkalmaz, a kipufogó szintén versenyfejlesztés. Az utastér teljes egészében motorsportos irányultságú, a versenyautó-műszerfaltól kezdve az OMP vezetőülésig és biztonsági övig. Szintén az OMP szállította a verseny-kormányoszlopra szerelt, váltófülekkel ellátott, gyorsrögzítős kormánykereket. Az ajtókat szénszálas panelek borítják, a műszerfalon versenykijelzőt találunk.
A motorsportban szokásos biztonsági előírásoknak megfelelően teljes bukókeretet és tűzoltó berendezéseket építettek be; az üzemanyag- és fékvezetékek, a pedálsor, az akkumulátor és a kábelkötegek mind versenyszabálynak megfelelő alkatrészek.
TOYOTA GAZOO Racing
A TOYOTA GAZOO Racing először 2007-ben vett részt motorsport-eseményen Európában (akkor még mint GAZOO Racing). Ekkor vette kezdetét a Toyota hosszan tartó kapcsolata a Nürburgringi 24 órás versennyel, amelyen két darab Toyota Altezza (az első generációs Lexus IS megfelelője) állt rajthoz, míg a csapat – pilóták és szerelők egyaránt – egytől egyig Toyota-alkalmazottakból állt. A TOYOTA GAZOO Racing már a Toyota globális motorsport-programjának felettes koordináló szervezetévé nőtte ki magát. Csak tavaly két győzelmet arattak az FIA Rally Világbajnokságon, ahol legelső évadát tölti a csapat, illetve az FIA Hosszútávú Világbajnokság öt futamát nyerték meg. A TOYOTA GAZOO Racing járműfejlesztési programjának köszönhetjük a Yaris GRMN sportos ferdehátú megszületését; a típus a GR márkajelzésű sportos modellcsalád legfiatalabb tagja, egyben az első GRMN modell, amelyek Európában fejlesztettek és építettek. A vállalat munkája három oszlopon nyugszik: a motorsport-eseményeken való részvétel révén fejleszti szakembereit, az autóversenyzés izgalmai és az élvezetesen vezethető autók fejlesztése révén rajongókat szerez a márkának; és a versenypályákon szerzett tapasztalatok felhasználásával hozzájárul a mind jobb autók gyártásához. Azáltal, hogy a Toyota alkalmazottait eljuttatja a versenyistállókba és a boxutcákba, a TOYOTA GAZOO Racing elősegíti szaktudásuk további fejlesztését, új képességek elsajátítását, valamint lehetővé teszi, hogy szélsőségesen nagy teljesítményt igénylő környezetben, nagy nyomás alatt dolgozzanak egy csapat tagjaként. A személyes képességek fejlesztésére irányuló erőfeszítések közvetlenül hozzájárulnak ahhoz, hogy a Toyota munkatársai a kiváló teljesítményhez szükséges tapasztalat és távlati szemlélet birtokába jutva mind kiválóbb gépkocsikat építsenek.
Mikor jön az utcai Supra?
A Genfi Autószalonon a Toyota képviselői ezzel kapcsolatosan titokzatos hallgatásba burkolóztak, ám látva azt, hogy a nemzetközi autósajtóban már hetekkel a szalon előtt is ez volt az egyik leggyakrabban tárgyalt téma, a Toyota sajtóbemutatójára pedig rekordszámban érkeztek a legnagyobb nemzetközi nyomtatott és online magazinok és TV csatornák képviselői, nem lepődnénk meg, ha a közeljövőben csepegtetnének némi információt ezzel kapcsolatban. Nehéz elképzelni, hogy ilyen óriási érdeklődés, és egyöntetűen pozitív és lelkes fogadtatás után ne hallanánk hamarosan valamit az utcai változatról is, különösen hogy a GR Supra versenyautó tanulmány már most, a Genfi Autószalon megnyitása után néhány nappal is a szalon egyik legtöbbet fotózott modellje…