DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Egyéb

Új Audi A6: Fejlesztés a business-kategóriába

Új Audi A6 modelljével az Audi nagysikerű felsőkategóriás limuzinjának immár nyolcadik generációját mutatja be, számos új fejlesztést hozva el e piaci szegmensbe.

Legyen szó a digitalizáció, a kényelem vagy a sportosság témáiról, a kimondottan elegáns megjelenésű Audi A6 a felsőkategória sokoldalú tehetsége. A teljes egészében digitális MMI touch response rendszere intuitív kezelést tesz lehetővé, míg a vezetői segédrendszerek és connectivity-megoldások széleskörű kínálata a hálózatba kapcsolt intelligencia fejlett képviselői. Az utastér következetesen a digitalizáció jegyében született és iránymutatónak számít e piaci szegmensben. A futómű a lágy és kényelmes gördülést, illetve magas fokú stabilitást fokozott sportossággal ötvözi. A magas színvonalú kényelem és gazdaságosság szolgálatában minden motorváltozat már alapkivitelben mild-hibrid rendszerrel egészül ki.

A181734_small



MMI touch response kezelési rendszer – személyre szabható és intuitív

Az új Audi A6 MMI touch response rendszere az intuitív kezelés és a személyre szabható működés terén egyaránt mércéül szolgál. Széleskörű és intelligens egyéni beállítási lehetőségeivel az autó teljes mértékben alkalmazkodik vezetőjéhez: a teljes egészében digitális kezelési rendszer a központi járműfunkciók megjelenítésekor – az okostelefonos alkalmazásokhoz hasonló – „fogd és vidd” (Drag-and-Drop) mozgatást is lehetővé teszi, így helyezve át őket pontosan a kívánt pozícióba az MMI-rendszer képernyőjén. Gyorselérési és kedvenc-gombok szolgálnak az egyéni igények kielégítése és a magas színvonalú kényelem alapjául a kezelés során. A sokat autózók és a flottaügyfelek számára egyaránt ideális megoldás, hogy akár hét vezető is tárolhatja személyes beállításait egyéni felhasználói profiljában, ahol akár 400 paraméter is rögzíthető. Logikus és egyszerű menüstruktúrájának köszönhetően a rendszer gyors hozzáférést kínál az egyes járműfunkciókhoz. Az igény szerint konfigurálható kedvenc-gombok segítségével a kezelés a felhasználó személyes preferenciáihoz igazodhat. Kívánságra a világítás- és a multifunkciós gombok is touch response technikával készülnek.

A természetes beszédhez igazodó hangvezérlés intelligens beszélgetőpartnerré és ideális útitárssá avatja az új Audi A6 modelleket. Az egyes kérdéseket és utasításokat két módon, egyrészt a fedélzeten rendelkezésre álló adatok, másrészt – az MMI navigációs rendszer plusz technika esetében – a felhőben tárolt részletes információs anyag felhasználásával dolgozza fel.

Az MMI touch response kezelési rendszer érintésbeli és akusztikai visszajelzéseivel gyors és intuitív adatbevitelt tesz lehetővé. Amint aktivál egy-egy funkciót ujjával, visszajelzésként kattintást hallhat és érezhet a felhasználó.

A vezető az MMI Navigációs rendszer plusz esetében 10,1 col képátlójú felső képernyőről vezérelheti az infotainment-rendszert, míg a középső alagút konzolján elhelyezett, 8,6 col képátlójú alsó monitor a légkondicionálás, illetve a kényelmi funkciók és a szöveges adatbevitel kezelését szolgálja. Utóbbi funkció használata során a felhasználó csuklója mindvégig kényelmesen az automata sebességváltó karján nyugodhat. Mindezt Head-up kijelző egészítheti ki, amely a legfontosabb információkat a szélvédőre vetítve jeleníti meg. Az MMI Navigációs rendszer plusz technikájával együtt jelenik meg a fedélzeten az Audi virtual cockpit, amelynek kijelzőfelülete 12,3 col átmérőjű.

MMI Navigációs rendszer plusz és Audi connect – még színvonalasabb kényelem a business-kategóriában

Az egyaránt magas fokú biztonság, kényelem és személyre szabható kezelés szolgálatában az új Audi A6 connectivity-megoldások széleskörű kínálatával érkezik. Alapkivitelben az MMI Navigációs rendszer, extrafelszerelésként pedig egészen újszerű médiaközpontként az MMI Navigációs rendszer plusz áll rendelkezésre. A legfelső szint adatátviteli modulja már az új LTE Advanced szabvány szerint működik.

Az MMI Navigációs rendszer plusz a navigáció terén is számos újdonsággal szolgál. Ilyen például a korábbi utak adatai alapján működő öntanuló funkció, amely intelligens keresési javaslatokkal szolgál. Az útvonalvezetés online, a HERE szolgáltató szerverein zajlik, amelyek a teljes régióban tekintetbe veszik a pillanatnyi közlekedési helyzetet. Ha az adatfolyam megszakadna, a navigáció a párhuzamosan futó fedélzeti útvonalvezetésre vált át. Már alapkivitelben hat díjmentes frissítés jár a navigációs térképekhez, amelyek félévente jelennek meg.

Még vonzóbbá válik az MMI Navigációs rendszer plusz az extrafelszerelésként rendelhető kiegészítő modulokkal, köztük két hangrendszerrel. A csúcsváltozatként kínált Bang & Olufsen Advanced Sound System révén a hátsó ülésen is élvezhető a magasság térdimenziójának adataival előállított, vonzó térhangzás. A telefon az Audi phone box technikájával ugyancsak új szintet képvisel, kezelése tekintetében éppúgy, mint a hang- és adatkapcsolat minőségét tekintve.

Az Audi connect online-kínálatában a közlekedésitábla-információk és a veszélyhelyzet-információk Car-to-X szolgáltatásai is rendelkezésre állnak, amelyek az Audi kollektív adatállományából (Audi Schwarm) érkező információkat felhasználva hoznak létre fejlett hálózati kapcsolatot az Audi A6 és környezete között. Röviddel a piaci bevezetést követően jelenik meg a parkolóhely-keresést könnyítő On-Street Parking szolgáltatás. Az új Audi A6 tulajdonosai a myAudi App használatával csatlakozhatnak okostelefonnal a márka digitális szolgáltatásaihoz.

Kívánságra a hagyományos autókulcsot az Audi connect kulcs válthatja fel, amely még kényelmesebbé teszi a business-limuzin kezelését, Android operációs rendszerű okostelefonról is lehetővé téve az ajtók ki- és bereteszelését, valamint a motorindítást. Az autóval folytatott adatcsere itt rövid hatótávú kommunikációs kapcsolaton (Near Field Communication) keresztül zajlik. A tulajdonos összesen öt személlyel, illetve okostelefonnal oszthatja meg a hozzáférési adatokat.

Vezetői segédrendszerek

Még magasabb színvonalú kényelem és biztonság a hosszú és rövid utakon egyaránt – az új Audi A6 új és továbbfejlesztett vezetői segédrendszereivel mércéül szolgálhat a felsőkategóriában. Ilyenek például a távirányítású parkoló- (Remote Parking Pilot) és garázs-pilóta (Remote Garage Pilot), amelyek az év folyamán csatlakoznak a kínálathoz. E technikák segítségével önállóan áll be- és ki a parkolóhelyről, illetve a garázsból a luxuslimuzin. A vezető már ezt megelőzően kiszállhat az autóból és a myAudi alkalmazáson keresztül okostelefonjáról indíthatja, illetve felügyelheti a folyamatot. Ehhez folyamatosan nyomnia kell a megfelelő funkciógombot.

A távirányítású parkoló- (Remote Parking Pilot) és garázs-pilóta (Remote Garage Pilot) egyaránt a vezetői segédrendszerek háromféle összeállításának egyike, a „Parkolás” csomag része. A vezetői segédrendszerek „Város” csomagja egyebek mellett az új útkereszteződés-asszisztenst, míg a „Tour” csomag az adaptív menetasszisztenst és az üzemanyagtakarékos vezetést támogató gazdaságosság-asszisztenst tartalmazza. Az adaptív menetasszisztens az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását segítő, enyhe kormányzási beavatkozásokkal egészíti ki az adaptív sebességszabályozás (adaptive cruise control) technikáját.

A vezetői segédrendszerek széleskörű kínálata mögött az Audi újabb high-tech modulja, a vezetői segédrendszerek központi szabályzóegysége (zFAS) rejlik, amely érzékelők adatainak összességéből folyamatosan részletes képet alkot az autó környezetéről. A szenzorok köre felszereltségtől függően akár öt radarérzékelőt, öt kamerát, 12 ultrahangos érzékelőt, illetve – további jelentős újdonságként – egy lézerszkennert is magában foglalhat.

Mild-hibrid technika – mindegyik motor elektromos hajtásrendszer része

Az Audi A6 mindegyik motorváltozata az Audi mild-hibrid technikájával készül, amelyben szíjhajtású indítógenerátor (RSG) működik együtt egy lítiumion-akkumulátorral. Az Audi A6 az 55 és 160 kilométer/óra közötti sebességtartományban szabadon is gördülhet („vitorlázhat”).

Az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Start-Stop System) 22 kilométer/óráig aktív. Álló helyzetben előrelátó szabályzás mentén történik a motor újraindítása, amint az A6 előtti jármű elindul. Lassításkor az RSG akár 12 kW teljesítménnyel végez energia-visszatáplálást (rekuperáció). Valós üzemi körülmények között az MHEV-technika akár 0,7 literrel is csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást.

Karosszéria és méretek – nagyobb lábtér a business-kategóriában

Az új Audi A6 karosszériája is nagyban hozzájárul utasterének kellemes atmoszférájához. Meghatározó tényezőnek számítanak ebben fejlett aerodinamikai tulajdonságai. Különösen alacsony, mindössze 0,24-os légellenállási együtthatójával (cw) (egy később megjelenő motorváltozattal) és kifinomult aeroakusztikai tulajdonságaival a limuzin mindenkor, még a magasabb sebességtartományokban is kellemesen csendes marad.

A másik alapvető tényező a karosszéria nagy merevsége, amely a csúcsszínvonalú minőségérzetnek, illetve a sportos menettulajdonságoknak egyaránt alapjául szolgál. A karosszériaszerkezetet intelligens acél-alumínium kombinált anyaghasználat jellemzi, ahol számos elem – például az első rugóstag-tornyok, az ajtók, a motorház- és a csomagtérfedél, valamint a sárvédők – alumíniumból készül.

Az új Audi A6 utasterét még elődjénél is nagyvonalúbb térkínálat jellemzi, s a lábtér hátsó méretében éppúgy felülmúlja a korábbi generációt, mint legfőbb vetélytársait. Emellett az első és hátsó fejtér, illetve vállmagasságban mérhető szélesség is nőtt az előző modellhez viszonyítva. A csomagtartó nagyobb rakodószélességet kínál, két golftáska keresztben is elhelyezhető. A csomagtér továbbra is 530 literes, fedele kívánságra lábmozdulatokkal vezérelve, elektromosan is nyitható.

Új fejlesztésű ülései szintén az Audi A6 igényes és hosszú távokra ideális limuzin-karakterét hangsúlyozzák. Különösen magas színvonalú kényelemmel szolgálnak a sokrétűen állítható első Individual kontúrülések, igény szerint szellőztető- és masszázsfunkcióval. Ugyancsak mindenkor biztosított a kellemes belső klíma, az extrafelszerelésként rendelhető légminőség-csomag (Air Quality Package) ugyanis két diszkrét illattal, ionizátorral és hatékony károsanyagszűrővel javítja a légminőséget. Nagyméretű üvegelemein keresztül az ugyancsak opcionális panoráma-üvegtető bőséges fénnyel árasztja el az utasteret. További igényes kényelmi megoldások az integrált szélvédőmosóval kialakított ablaktörlők, illetve az extrafelszerelésként rendelhető, fűthető első szélvédő.

Futómű – agilis akár a sportautók és fordulékony, mint egy kompakt modell

Az új Audi A6 jól érzékelhetően sportosabb elődjénél, jelentős részben futóműve innovatív megoldásainak köszönhetően. Az alapkivitelt bővítő progresszív kormányzás eleve sportos áttétele a bekormányzási szög növekedtével még közvetlenebbé válik, az új csillapítási koncepció pedig intenzív, mégis finoman differenciált visszajelzésekről gondoskodik az útfelület felől. Az új Audi A6 a városban fordulékony, az országúton agilis, az autópályán pedig különösen kényelmes.

Az agilis irányíthatóság és a fordulékonyság nagyban köszönhető a dinamikus összkerékkormányzásnak, amely a közvetlen, sportos kormányreakciókat magasfokú menetstabilitással ötvözve oldja fel e tényezők klasszikus ellentétét. A kormányzás összáttétele a sebességtől függően 9,5:1 és 16,5:1 között változik, amelyről elöl hullámhajtómű, a hátsó tengelyen pedig – legfeljebb 5 fok bekormányzási szöggel – orsós hajtás gondoskodik. Az alacsony sebességtartományokban az első kerekeket a hátsókkal ellentétes irányban bekormányozva tovább növelik az A6 mozgékonyságát és akár 1,1 méterrel 11,1 méterre csökkentik fordulókörének átmérőjét – a nagyméretű limuzin így közel ötméteres hosszúsága ellenére is könnyedén manőverezhet. Nagy sebességeknél az első és hátsó kerekek bekormányzása azonos irányú, tovább növelve az egyenesfutás és a sávváltások stabilitását. Az új Audi A6 magasabb sebességtartományokban jellemző, nyugodt egyenesfutási tulajdonságait azonban nem csupán a vezető érzékelheti, hanem az utasok is színvonalasabb kényelmet élvezhetnek, mivel a hátsó ülésen jóval lágyabban érzékelik az egyes kormánymozdulatokat.

Az átdolgozott kerékfelfüggesztések jelentős részben könnyű alumíniumból készülnek. Az elődhöz képest megnövelt, akár 21 col peremátmérőjű és 255/35 méretű gumiabroncsokkal szerelt kerekek ellenére az új Audi A6 modelleket még színvonalasabb gördülési-, illetve zajkomfort jellemzi. Az első kerekeken rögzített alumínium féknyergeket alkalmaztak a tervezők. Az Audi négyféle futómű-konstrukciót is kínál: hagyományos acélrugózás, sportfutómű, csillapítás-szabályozással kiegészített felfüggesztések, valamint az adaptív air suspension légrugózás ugyancsak csillapítás-szabályozással.

Hajtásrendszer

Európai piaci bevezetésekor az Audi két – egy dízel- és egy benzinüzemű – egyaránt erőteljes és kulturált járású motorral kínálja új A6 sorozatát. A benzines aggregát (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,1 - 6,7*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 161 - 151*) V6-os turbófeltöltésű 3.0 TFSI konstrukció. 250 kW (340 LE) teljesítményével és 500 newtonméter maximális forgatónyomatékával álló helyzetből mindössze 5,1 másodperc alatt gyorsítja fel 100 kilométer/órás tempóra a business-limuzint, az elektronikusan 250 kilométer/órára korlátozott végsebesség pedig már puszta „formaság”. Hasonlóan dinamikus menetteljesítményekkel szolgál a 210 kilowattos (286 LE) 3.0 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 5,8 - 5,5*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 150 - 142*) is, 620 newtonméter maximális forgatónyomatékot küldve a főtengelyre. Míg a 3.0 TDI nyolcfokozatú tiptronic, a 3.0 TFSI hétfokozatú S tronic sebességváltóval működik együtt. Mindkét motorváltozat már alapkivitelben a quattro összkerékhajtáshoz csatlakozik, ám más-más kiviteléhez: a tiptronic váltómű mögött önzáró központi differenciálművel, míg az S tronic esetében a még gazdaságosabb ultra technikával dolgozik a quattro. Utóbbi villámgyorsan, ám csupán akkor aktiválja a hátsókerékhajtást, amikor valóban szükséges. A sebességváltók kizárólag automata konstrukciók.

A tiptronic sebességváltóval az extrafelszerelésként rendelhető sport-differenciálmű kölcsönözhet még dinamikusabb irányíthatósági tulajdonságokat az A6 számára, aktívan osztva el a forgatónyomatékot a hátsó kerekek között. E technika – akárcsak a dinamikus összkerékkormányzás, a csillapítás szabályozása és az adaptive air suspension légrugózás – az elektronikus futómű-platform szabályozása alatt áll. E szoros hálózati kapcsolat révén a rendszerek még nagyobb pontossággal működhetnek együtt. A vezető az Audi drive select rendszere segítségével különböző menetprofilok közül választhat, s a különösen kényelmestől a hangsúlyosan sportosig terjedő, igen széles skála most még jobban érzékelhető, mint az előd modell esetében.

Külső megjelenés – elegáns, „technikai” stílus

Akárcsak az A8 és az A7 sportback, az A6 szintén az Audi új formai nyelvezetének hangsúlyos képviselője. Feszültséggel teli felületek, határozott élek és markáns vonalak jelzik félreérthetetlenül a business-limuzin karakterét – sportos elegancia, high-tech és igényesség.

Az új Audi A6 külső megjelenését kiegyensúlyozott arányok, azaz hosszú motorházfedél, megnyújtott tengelytáv és rövid karosszéria-túlnyúlások határozzák meg. Az A6 hosszúsága 4939 milliméter, hét milliméterrel haladva meg elődjéét. Szélessége 12 milliméterrel 1886, míg magassága két milliméterrel 1457 milliméterre nőtt.

A széles és mélyre süllyesztett Singleframe hűtőrács, a karcsú fényszórók és az erőteljes kontúrokkal kiemelt légbeömlő nyílások sportosságot sugároznak. Oldalnézetében három markáns vonal csökkenti az autó vizuális magasságát. A kerekek felett húzódó, erőteljesen feszülő kontúrok a márka quattro-génjeire utalnak. Az oldalsó sziluettet az erősen megdöntött C-oszlopokban végződő, ugyancsak feszes hatású tetővonal határozza meg. A rövid csomagtérfedél az optimális aerodinamikai tulajdonságok szolgálatában lendületes légterelő peremben zárul. A far hangsúlyosan háromdimenziós formáit a két lámpatestet összekötő, markáns krómozott díszléc emeli ki.

Az új Audi A6 palettáján 14 külső szín sorakozik, köztük hét új árnyalattal. Az alapváltozat mellett a sport és a design felszereltségi szint, illetve az S line külső optikai csomag is rendelkezésre áll, amelyek számos részletben – például a Singleframe hűtőrács vagy az oldalsó légbeömlő nyílások – térnek el egymástól. Mindegyik felszereltség és szín a külső felületek hatásos fény-árnyék játékát kihasználva erősíti tovább a formavilág plasztikus, szoborszerű összhatását.

Fénydizájn – a jól látható csúcstechnika

Fénydizájnja szintén az új Audi A6 „technikai” karakterét emeli ki. Az Audi háromféle kivitelben kínálja a fényszórókat. A HD Matrix-LED csúcsváltozat esetében öt vízszintes vonal alkotja a nappali menetfény rajzolatát, az orr szélességét hangsúlyozva. Felettük a tompított fény pupillákat idéző moduljai helyezkednek el. A hátsó lámpák fénygrafikáját egyenként egy-egy vízszintes vonal és kilenc-kilenc függőleges szegmens alkotja, a köztük húzódó felületet a féklámpa tölti ki. A csúcsfelszereltség dinamikus irányjelzőket is tartalmaz, az ajtók ki- illetve bereteszelésekor pedig pulzáló hazavezető fény (Coming-Home-Leaving-Home funkció) teszi jól érzékelhetővé a dizájn és a technika Audira jellemző különleges harmóniáját.

Az utastérben kétféle, az Ambiente- és a kontúr Ambiente-világításcsomagot kínálja az Audi, amelyek egyaránt diszkrét fénybe burkolják a tágas teret és az igényes anyagokat. Az Ambiente-világítás fényében a műszerfal és a középkonzol valósággal lebegő hatást kelt. A kontúrvilágítás a beltér-architektúra letisztult vonalait rajzolja ki és 30 féle színárnyalatra állítható be.

Utastér – jövőbemutató dizájn

Az új Audi A6 beltere a Black Panel dizájn, vagyis a business-limuzin igényes technikájára és digitális karakterére utaló, visszafogott stílus jegyében készült.

A lényegre redukált és tárgyszerű formai nyelvezet nyomán pihentető szalonhangulat fogad. A karcsú műszerfal és a nyugodt, mindvégig hangsúlyosan vízszintes vonalvezetés tágas és levegős térérzetet biztosít.

Az új Audi A6 középkonzolja a vezetőre összpontosít, a felső MMI touch response képernyő szintén enyhén balra fordul. Black Panel kialakítása révén kikapcsolt állapotban szinte nem is látható és alumínium díszlécek fogják közre. Valamelyik ajtó kinyitásakor aktiválódik a képernyő, amelynek grafikus felülete a beltér dizájnjához illően visszafogott stílusú.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: