„Fel hát, új kalandra!” – első ránézésre akár ez is lehetne az SUV szegmensben verhetetlen Toyota (elég ha csak a legendás, idén megújuló Land Cruiserre, a tavaly bemutatott, azóta világszerte értékesítési rekordokat döntögető C-HR-re, vagy épp a világ legnépszerűbb crossoverére, a RAV4-re gondolunk) kalandjármű-tanulmánya, az FT-AC jelmondata, hiszen az autó igazán ideális társnak ígérkezik az aktív életstílushoz. Az FT-AC valójában egyfajta katalizátor, ami arra csábít, hogy törjük meg a hétköznapok unalmas rutinját, és keressünk váratlan, izgalmas élményeket. Nem véletlen, hogy az FT-AC éppen a Los Angelesi Autószalonon debütált, abban a városban, ahol a lakosok jó része alig várja már, hogy leperegjenek a fárasztó munkanapok, és hétvégén elindulhassanak a hegyekbe, a sivatagokba vagy a hívogató tengerpartra.
„Az FT-AC tökéletes autó azok számára, akik szeretnek kirándulni, és hétvégénként valami kalandra vágynak.” – fogalmaz Jack Hollins, a Toyota amerikai alelnöke és ügyvezető igazgatója. „Mindegy, milyen az út, mi a feladat, vagy milyenek az utasok, az FT-AC fedélzetén garantált a vidámság és jó beszélgetés.”
Az utazás öröme
Az FT-AC egyik legfontosabb üzenete, hogy nemcsak az utazás célja, hanem maga az utazás is fontos. Kajaktúra a folyón? Izgalmas sziklamászás? Őrült száguldás egy mountain bike nyergében az erdei ösvényen? Tulajdonképpen mindegy is, hiszen minden, az FT-AC utasterében eltöltött perc közelebb hozza egymáshoz a barátokat és családtagokat, miközben kirándulásuk újabb állomása felé autóznak. A tanulmányautó a rugalmasságot és a sokoldalúságot helyezi előtérbe, arra csábítva utasait, hogy minden utazásukat tekintsék személyes élménynek. És mert a kalandtúrák távolsága és célpontja mindig más és más, az FT-AC természetes sokoldalúsággal alkalmazkodik a különféle életstílusokhoz, elvárásokhoz és korosztályokhoz.
Különleges kaland
Már első pillantásra is látható, hogy az FT-AC merész és látványos formavilága ugyanazt a magabiztos szellemiséget tükrözi, mint a Toyota által gyártott összes SUV és pickup. A hangsúlyos és látványosan széles hűtőrácsot ragyogó LED fényszórók fogják közre. A ködfényszórók remekül bevilágítják az utat, ha megüli a pára a völgyeket, vagy ha szakad az eső – de ennél is jobb, hogy ki lehet őket emelni a foglalatukból, és hordozható lámpaként is használhatók. A ködfényszórók akár egy mountain bike-ra is felerősíthetők egy éjszakai hegyi bringázáshoz. Az orr-rész alsó felén két stabil vonószem is található. Az alsó védőlemezek hatásos védelmet biztosítanak a rövid első és hátsó túlnyúlásoknak, így a kövek, a mély keréknyomok és más akadályok aligha állhatnak a kirándulás útjába. Az FT-AC hosszú tengelytávolsága és széles nyomtávja hatásosan hangsúlyozza ki az autó erőteljes kiállását. Az extra sárvédő-szélesítések megóvják a karosszériát, és szinte lebegni látszanak a 20 colos kerekek fölött, amelyeken robusztus terepgumik feszülnek. Az autó igazán meggyőző látványt nyújt ezekkel a kerekekkel, nem is beszélve a tekintélyes hasmagasságról, ami lehetővé teszi, hogy az FT-AC vezetője minden eddiginél több helyre szabadon eljusson autójával. A szafari-stílusú tetőcsomagtartón bármilyen kalandtúra eszközei elférnek. A karosszéria sarkaiba épített LED jelzőfények akár hangulatvilágításként is szolgálhatnak a táborozásnál, de bevilágíthatják az autó előtti útszakaszt, sőt vakuként is használhatók a külső tükörházakba épített kamerákhoz.
A tükörbe épített infrás kamerák nemcsak az útközben történteket rögzítik, hanem – a ködfényszórókhoz hasonlóan – kivehetők és hordozhatók, így egyetlen vidám pillanat sem marad megörökítetlenül. Az így készült videókat és képeket az autó beépített WiFi-hotspotja automatikusan feltölti a felhő alapú tárhelyre, ahol egy mobil eszközzel a fájlok valós időben szerkeszthetők és posztolhatók. A WiFi-kapcsolat azt is lehetővé teszi, hogy a kalandtúra résztvevői folyamatosan élő kapcsolatban maradjanak barátaikkal és követőikkel. A tetőcsomagtartó hátsó részébe épített LED-fények éjszaka javítják a látási viszonyokat, és fényerejük szükség esetén kívülről, mobil eszközökkel is szabályozható. Az autó hátuljára egy innovatív kialakítású, beépített kerékpártartó került, ami néhány másodperc alatt elrejthető. Végezetül pedig érdemes megemlíteni az FT-AC geolokációs képességét, aminek segítségével a vezető és utasai mindig biztonságban visszatérhetnek az alaptáborba. Az FT-AC kontrasztos Völgy Zöld – Erdő Szürke fényezése egyértelmű utalás az autó jellegére.
Ígéretes lehetőségek
Bár pillanatnyilag az FT-AC csupán egy formai kísérlet, könnyen elképzelhető, mire lenne képes egy izmos benzinmotorral (vagy épp egy környezetbarát hibrid változatban) és egy fejlett nyomatékvektor-vezérlésű összkerékhajtással. Ez a rendszer mindig a pillanatnyi szükséglet alapján osztja el a vonóerőt, hogy az autó tökéletesen uralható legyen, és mindig megfelelő útfogást kínáljon. Változtatható terepbeállítások, zárható differenciálművek, kipörgésgátlás és teljesítményvezérlés a négy kerék lehető legjobb tapadása érdekében – és persze a lehető legdinamikusabb vezetési élmény érdekében. Kell ennél több? És ki állíthatná, hogy egy hibrid autó csak az aszfalton állja meg a helyét? Az FT-AC motorházában akár egy új generációs hibrid hajtás is helyet kaphatna, hatásosan kombinálva a terepképességet a csekély üzemanyag-fogyasztással, miközben nagyobb teljesítményt, még jobb gázreakciókat és környezettudatosabb kalandozást kínálna – méghozzá kompromisszumok nélkül.