A Stinger a dicső múlt gran turismóinak - ezeknek az erőtől duzzadó, elegáns, nagy sebességű, stílusos utazásra képes automobiloknak - a szellemiségét idézi. A tervezési és fejlesztési folyamat minden fázisában a tökéletes túraautó megalkotása volt a cél. A Stinger tágas utastere tökéletesen alkalmas öt személy és csomagjaik befogadására. A stabil rugózás és a finom vezethetőség magával ragadó teljesítménykifejtéssel párosul, a hátsókerék-hajtású autókra jellemző vezetési élmény mellett.
A tanulmányautótól a szériagyártásig vezető úton a Kia GT Concept nevet változtatott, ihletet merítve a 2014-es Detroiti Autószalonon bemutatott GT4 Stinger koncepcióból. A modell személyiségét tekintve hamisítatlan Gran Turismo, ugyanakkor a Stinger név sebességet és izgalmat ígér – nem véletlenül, hiszen ezek a tulajdonságok a sorozatgyártású modell legfontosabb pillérei.
A Stinger háromféle motorral lesz megvásárolható Európában: egy 2,0 literes benzines turbós benzinmotorral, egy nagyteljesítményű 3,3 literes, kétturbós V6-ossal és egy 2,2 literes turbódízellel.
A Stinger létrejöttét több éves szenvedélyes tervezési és fejlesztési munka előzte meg. Hat évvel azután, hogy a Kia a GT Concept bemutatásával jelezte szándékainak komolyságát, 2017 negyedik negyedévében megkezdődhet a Stinger európai forgalmazása.
Formaterv
Tanulmányautót sorozatgyártású modellé átalakítani nem csekély feladat. A Kia európai formatervező stúdiója – a 2011-es GT tanulmányautó szülőhelye – adott életet a Stingernek is. A frankfurti stúdióban Peter Schreyer, a Kia Motors formatervezésért felelős vezetője, és Gregory Guillaume, a Kia Motors Europe vezető formatervezője felügyelte a munkálatokat.
„A Kia Stinger hamisítatlan gran turismo, amely élvezetes, hosszú távú vezetésre született.” – mondta Guillaume. „Lényege nem a maximális motorteljesítmény, a kőkemény menetdinamika vagy a brutális dizájn, amely a fényűzés, a kényelem és a kecsesség rovására menne. A Kia Stingernek nem az a küldetése, hogy az utazás végén elsőként érjen célba - a Stinger magáról az utazásról szól. A szenvedélyről.”
A kecses orrkialakítástól a karcsú oldakon át az erőteljes hátsó vállakig a Stinger minden porcikájából magabiztosság sugárzik. Tekintélyt parancsoló megjelenését nem utolsó sorban hátsókerék-hajtású autókra jellemző arányainak köszönheti: hosszú gépházfedelének és rövid (830 mm) első túlnyúlásának, tágas belső teret eredményező, nyújtott (2905 mm) tengelytávjának, valamint a hosszú (1095 mm) hátsó túlnyúlásnak, amelyet erőteljes, széles vállak tesznek még hangsúlyosabbá. A Stinger kiállása, arányai és vizuális egyensúlya elegáns, sportos karakterrel ruházza fel a modellt, amely mentes a brutális, agresszív megnyilvánulásoktól. A Stinger 4830 mm hosszú és 1870 mm széles, így számos sportszedánnál szélesebb és hosszabb, ráadásul utas- és csomagtere egyaránt különösen tágas. A 406 literes (VDA) csomagtérben kényelmesen elfér két teljes méretű bőrönd vagy golftáska, esetleg 4-5 kézipoggyász – egy hétvégi kiruccanás kellékei.
Az oldalak 'kólásüveg' alakja kiemeli és felerősíti a Stinger övvonalának vizuális hatását, valamint a ferdehátú kialakítás körvonalát. A külső formaterv számos eleme színtisztán funkcionális: az elülső légfüggönyök, a kerékívekbe vágott kopoltyúk, a sima fenéklemez vagy az integrált hátsó diffúzor ami a kedvezőbb aerodinamikai teljesítményt szolgálja. A hátsó lökhárító alól négy ovális kipufogóvég néz hátra, a Kia jellegzetes tigrisorr hűtőmaszkjának két oldalán összetett LED fényszórókat találunk.
A GT-Line kiviteleket sötét króm részletek díszítik: a tirgisorr hűtőmaszk keretétől az alsó légbeömlőkig, a kerékdob légcserenyílásaitól a külső tükörház-borításig. A képet fényes fekete diffúzor, valamint (a 2.0 T-GDI motorral szerelt modelleken) dupla ikerkipufogó teszi teljessé. A GT-Line kiviteleket 18 colos keréktárcsák díszítik.
A csúcskivitelű GT modellek a fent felsorolt sötét króm dekorelemeken és fényes fekete diffúzoron túl nagyobb, 19 colos keréktárcsákat, LED-es fényszórókat, dupla ikerkipufogókat, valamint piros féknyergekkel szerelt Brembo féktárcsákat kínálnak.
A gran turismo külső stílusjegyekkel harmonizál a mélyen húzódó utastér elrendezése és hangulata, amit az erősen döntött szélvédő és a magasra húzott, vízszintes elrendezésű műszerfal határoz meg. A középkonzol markánsan két részre oszlik: a nagyméretű érintőképernyő alatt helyezkednek el az infotainment rendszer kezelőszervei, míg a klímaberendezés és a szellőzés kapcsolói alattuk húzódnak. A vezető vastag karimájú bőr kormánykerék mögött ül; a GT-Line és GT modellek sportos, alul egyenes kialakítású kormányát dombornyomott GT-Line vagy GT embléma díszíti. Az egyetlen árnyékoló alá rendezett műszeregység analóg és digitális kijelzőkből áll. A nagyméretű órák fém keretet kaptak, mutatóik lendületes piros színűek. A két főműszer között elhelyezkedő, színes TFT monitor a menetdinamikai adatok – pl. oldalgyorsulás vagy köridő – mellett olyan kiegészítő tájékoztatásokkal is szolgál, mint a járműinformációk, az egyéni beállítások, a navigációs vagy a diagnosztikai adatok.
A küllős kialakítású, körkörös első és hátsó légbeömlők dizájnját a repülőgépek ihlették; az utastérben selyemfényű krómsáv fut körbe, intim, biztonságos hangulatot teremtve. Ugyanakkor a hosszú tengelytáv, a négyajtós karosszéria és a ferde hátfal bőséges lábteret kínál mindkét üléssoron, a mély üléspozícióval a tágas fejtér is garantált elöl-hátul egyaránt. Legalsó állásában a vezetőülés mindössze 180 mm-rel van az aszfalt felett - ez 45 mm-rel alacsonyabb, mint az Optima szedán esetében, és kifejezetten sportos, mély üléspozíciót tesz lehetővé.
A Stinger fényűző, kontúros üléseit fekete vagy barna műbőr borítja, extraként valódi bőrkárpit is kérhető ugyanebben a két árnyalatban. A GT-Line kivitelekben alapfelszerelés a szürke öltésekkel varrott fekete bőrkárpitozás, míg a GT verziók különösen finom tapintású fekete Nappa bőrborítást kapnak. A GT-Line és GT változatokhoz kétféle színcsomag (szürke vagy piros) is rendelhető, a kéttónusú beltérben a fekete alapszín mellé szürke vagy piros ülések, fejtámaszok és ajtókárpitok társulnak.
Felszereltségi szinttől függően a Stinger fejtámláit dombornyomott GT-Line vagy GT logó díszíti. A GT modellek vezetőülése négy irányban állítható, légkamrás deréktámasszal, valamint fokozott oldaltartást kínáló háttámlával. A megrendelhető, széles napfénytető még kellemesebb hangulatot teremt: egyrészt világosabbá teszi a belső teret, másrészt jobb kilátást biztosít minden utas számára. A GT-Line és GT kivitelű Stingerekben alapfelszerelés a fekete nyersbőr tetőkárpit, valamint a nemesacél küszöbborítás.
A vásárlók kilencféle metál-, illetve gyöngyházfényű árnyalatban rendelhetik meg a Stingert.
Motorok és hajtáslánc
A Kia Stinger hosszan nyújtózó gépházfedele alatt háromféle, hosszában beépített turbómotorral találkozhatunk. Mindhárom kiemelkedő teljesítményt és forgatónyomatékot kínál, széles fordulatszám-tartományban.
A Stinger európai eladásainak túlnyomó többségét minden bizonnyal a 2,2 literes dízelmotor teszi majd ki; 3800/percnél 200 lóerőt ad le. Az erőforrás 440 Nm maximális forgatónyomatéka széles tartományban (1750-2750/perc) áll a vezető rendelkezésére, az autó 7,6 mp alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára; végsebessége 230 km/óra.
A 2,0 literes ‘Theta’ sorozatú négyhengeres turbós benzinmotor maximális teljesítménye 255 (a jobbkormányos modelleknél 247) lóerő percenkénti 6200-as fordulatszámon. Az erőforrás 353 Nm maximális forgatónyomatéka 1400-tól egészen 4000/percig elérhető; az autó álló helyzetből 6,0 mp alatt gyorsul 100 km/órára. A kétliteres Stinger végsebessége 240 km/óra.
A Stinger legerősebb motorja a 3,3 literes, ikerturbós V6-os ‘Lambda II’ benzinmotor. Maximális teljesítménye 370 LE (6000/percnél), legnagyobb forgatónyomatéka 510 Nm 1300 és 4500/perc között. Ezzel a GT mindössze 4,9 másodperc alatt eléri a 100 km/órát, így ez minden idők legintenzívebben gyorsuló Kia modellje. A Kia előzetes számításai szerint a végsebesség 270 km/óra.
A Stinger a Kia elektronikus szabályozású nyolcfokozatú automata sebességváltójának második generációját kínálja minden motorvariánshoz. A házon belül tervezett automata sebességváltó késlekedés nélküli kapcsolásokkal és optimális üzemanyag-fogyasztással működik. A Stinger automata váltója elsőként alkalmazza a leginkább a légiközlekedésben és motorsportban használatos kettős tömegű (lengéscsillapított) hidrodinamikus nyomatékváltót, amely képes enyhíteni a hajtásláncban ébredő torziós lengéseket. A sebességváltó akár ötféle különböző kapcsolási program szerint működtethető (ezek a beállítások a kormány rásegítési erejét is módosítják); ezek között az elektronikus Drive Mode Select üzemmódválasztó segítségével válthatunk. A váltó működtethető automatikus üzemben, de a vezető a kormányra szerelt váltófülek segítségével, kézzel is kapcsolhat.
A Stinger az első olyan Kia szedán, amely hátsó- és összkerék-hajtással egyaránt megrendelhető. Utóbbi kivitel még kedvezőtlen időjárási körülmények között is fokozott menetdinamikai képességeket és biztonságot kínál. A hátsókerék-hajtású Stinger opcióként mechanikus, részlegesen önzáró differenciálművel is felszerelhető. A hátsó tengelyre több nyomatékot juttató összkerékhajtás dinamikus nyomatékvektor-szabályozási rendszere a vezető parancsai és az útviszonyok függvényében automatikusan szabályozza az egyes kerekekre jutó hajtó- vagy fékező nyomatékot.
Futómű és vezethetőség
A Kia olyan autót kívánt teremteni, amelynek menetdinamikája összhangban áll feltűnő formatervével. Ennek érdekében a Stinger rugózását és vezethetőségét a Nürburgring északi nagy körén, a hírhedt Nordschleifén hangolták be, a Kia járműteszt- és nagyteljesítményű fejlesztési részlegét vezető Albert Biermann felügyelete alatt. A megjelenésében és karakterében egyaránt a gran turismók szellemiségét követő Stinger tesztprogramját úgy állították össze, hogy minden úttípuson egyenletes és magabiztos teljesítményt nyújtson.
A Stinger karosszériája különösen merev alapokat teremt a felfüggesztés számára, egyben hozzájárul a zaj- és rezgésszint csökkentéséhez, és ezáltal a csendes utastérhez.
Az első MacPherson felfüggesztést optimális visszajelzésre hangolták, a futómű kormányreakciója és stabilitása minden helyzetben az elvárható legmagasabb szinten áll. A hátul alkalmazott többlengőkaros rendszer kezes vezethetőséget garantál, a megerősített kanyarstabilizátor pedig fokozott stabilitást és minimális karosszériarezgést szavatol.
A Stinger elektronikusan szabályozható futóművel (ECS) is felszerelhető. A rendszer minden helyzetben kiszámíthatóan reagál a vezető parancsaira, ugyanakkor a Drive Mode Select üzemmódválasztó kapcsoló segítségével az útviszonyokról és a vezetési stílustól függően módosíthatók a beállításai. Az ECS segítségével egymástól függetlenül szabályozhatók az első és hátsó lengéscsillapítók, így személyre szabható az autó rugózási kényelme, kormányreakciói és dinamizmusa. Az ECS emellett gondoskodhat arról, hogy kanyarban kiszámítható íven haladjon végig az autó. A rendszer az első felfüggesztést lágyabbra, a hátsót feszesebbre állítva fokozott dinamizmust garantálhat, csökkentve az alulkormányozottságot; míg fordítva, feszes első és lágyabb hátsó beállítással fokozott stabilitást és mérsékelt túlkormányzottsági hajlamot kapunk. A rendszer összesen öt fokozatban (Öko, Sport, Sport+, Komfort és Intelligens) állítható. Az ECS alapfelszerelés a GT modelleken, illetve rendelhető a benzinmotoros GT-Line kivitelekhez (a dízelGT-Line modellekhez 2018 során lesz elérhető).
A változó áttételű szervokormány (R-MDPS) rásegítő villanymotorja közvetlenül a fogaslécet hajtja meg, ami közvetlenebb kormányreakciókat és csekélyebb rezgéseket is jelent, mint a kormányoszlopra ható rásegítésű rendszerek esetében. A kormányrásegítés mértéke a Drive Mode Select rendszerből szabályozható.
Az autóhoz könnyűfém keréktárcsák és nagyteljesítményű abroncsok széles választéka áll rendelkezésre. A 2,2 literes dízel modelleket alapkivitelben 225/50R17 abroncsokkal szerelik, ugyanakkor 18 colos kerekekkel is megrendelhetők. A 2,0 literes benzinmotor gyári abroncsai 225/45 R18 méretűek. A GT-Line kivitelen alapfelszerelés a 18 colos abroncs, opcióként 19 colos keréktárcsák kérhetők. Utóbbi alapfelszerelés a GT verziókon, amelyeket elöl 225/40 R19, hátul 255/35 R19 abroncsokkal szerelnek. A GT kivitel részeként a 3,3 literes V6-os Stingerek nagyteljesítményű; belső hűtésű Brembo® féktárcsákat kapnak (elöl 350, hátul 340 mm átmérővel), elöl négy-, hátul kétdugattyús féknyergekkel. A 2,0 literes modellek belső hűtésű fékeket (345 / 330 mm), a 2,2 literes dízelek elöl 320 mm-es belső hűtésű, hátul 315 mm-es tömör féktárcsákat hordanak.
Biztonság
A Stinger a Kia DRIVE WiSE almárkájának égisze alatt megkapja a márka legmodernebb fejlett vezetőtámogató rendszereit (ADAS). A DRIVE WISE a Kia azon filozófiáját testesíti meg, hogy olyan, intelligens módon biztonságos gépkocsikat valósítson meg, amelyek aktív biztonsági technológiák alkalmazásával képesek elkerülni az ütközést, vagy enyhíteni annak következményeit.
Alapfelszerelés a Kia VSM járműstabilitás-szabályozó rendszere, amely fékezés és kanyarodás esetén a gépkocsi menetstabilizáló rendszerének (ESC) szabályozásával tapadásvesztés esetén segít a vezetőnek megőrizni az uralmat járműve felett.
További DRIVE WiSE funkciók: ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer ráfutásos ütközést elhárító és gyalogosfelismerő funkcióval; intelligens sebességtartó automata Stop & Go funkcióval; sávban tartás; hátsó keresztirányú ütközés-elkerülés; körkörös panoráma monitor parkolástámogatással (kissebességű manőverekhez), holttérfigyelő és balesetre figyelmeztető rendszer; valamint adaptív távolsági világítás.
A Stinger a Kiánál elsőként kapja meg a vezető éberség figyelmeztetés (DAW) rendszert, amely a figyelemelterelés vagy az álmosság veszélyes hatásait hivatott enyhíteni. A kutatások szerint Európában a halálos közlekedési balesetek akár egy negyedénél játszhat kulcsszerepet a vezető fáradtsága; az Egyesült Államok közlekedésbiztonsági felügyeletének (NHTSA) óvatos becslése szerint évente legalább 100 000 baleset róható fel közvetlenül a vezető fáradtságának - és ez csak a bejelentett balesetekre vonatkozik! Az USA-ban mindez évente kb. 1550 halálos áldozatot jelent, és 71 000 sérüléssel jár.** A rendszer a vezető és a jármű felől érkező adatokat elemezve hangjelzéssel, valamint a műszerfalon felvillanó grafikával figyelmezteti a vezetőt, ha megítélése szerint romlott a koncentrációs képessége.
A Stinger passzív biztonságának alapját a fejlett nagy szakítószilárdságú acélok nagy arányú felhasználásával gyártott karosszéria, valamint a hét darab légzsák (vezető és utasoldali elülső, oldal- és függönylégzsákok, valamint vezető oldali térdlégzsák) adják.
Technológia és szolgáltatások
A Stinger jól példázza a Kia azon törekvését, hogy a legmodernebb infotainment és vezetőtámogató technológiákat kínálja ügyfeleinek. A magasságában állítható head-up kijelző a szélvédőre vetíti a legfontosabb menetadatokat (pl. sebesség, navigációs irány, audio, tempomat és holttér-információk). A középkonzolban vezeték nélküli okostelefontöltő aljzat kapott helyet, a Stinger minden kivitele rendelkezik Bluetooth csatlakozással. Szintén alapfelszerelés a 7,0 colos érintőképernyőről kezelhető infotainment rendszer, amely audiomegjelenítést és - felszereltségtől függően - navigációt is kínál. Az opciós 8,0 colos érintőképernyő ezeken felül a teljes okostelefon-integrációt lehetővé tevő Apple CarPlay™ és Android Auto™ integrációt (országtól függően).
A nagy távolságok a gran turismo élmény szerves részét képezik; ilyenkor különösen fontos, hogy a három nagyteljesítményű audiorendszer mindegyike magával ragadó zenei élményt biztosít. Az alapkivitelű audiorendszer hat hangszórót és 7,0 colos érintőképernyőt tartalmaz, de kérhető külső erősítős, kilenc hangszórós rendszer is. A csúcskivitelű Stingerekhez kérhető a 8,0 colos érintőképernyővel szerelt infotainment, amelynek része a 720 wattos, 15 hangszórós Harman-Kardon® Surround audio. Ennek új generációs QuantumLogic™ Surround audiotechnológiája az eredeti felvételből vett mintákat úgy csoportosítja újra, hogy eredeti, többdimenziós hangzásképet teremtsen, amely kristálytiszta, kifinomult, részletgazdag zenei élményt kínál.
A fokozott kényelmet és praktikumot szolgálja az összkerékhajtású modellhez (felszereltségtől függően egyes hátsókerék-hajtásúakhoz is) elérhető fűthető kormánykerék, a fűthető és szellőztethető első ülések, valamint az esőérzékelős ablaktörlők. A Stinger opciós intelligens motoros csomagtérajtó-mozgatásával az intelligens kulcs vagy az utastérben található gomb segítségével nyitható a csomagtér ajtaja. Sőt, a csomagtérfedél önmagától felnyílik, ha legalább három másodpercen át érzékeli, hogy a vezető - zsebében a kulccsal - az ajtó mögött áll. Ez rendkívül praktikus, ha a vezető mindkét keze tele van.
Gyártás és forgalmazás
A Kia Stinger globális értékesítése az év negyedik negyedévében veszi kezdetét. Az árakról az értékesítést megelőzően adunk részletes tájékoztatást.