DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
Egyéb

Megviccelte az antwerpenieket a Toyota

Miközben világszerte robbanásszerűen növekszik a környezetbarát hibrid autók értékesítése a magánvásárlók és flottaügyfelek részére egyaránt (Magyarországon például az elmúlt három évben megnégyszereződött az eladott hibridek száma), sokak számára még mindig ismeretlen és kicsit megfoghatatlan az immáron már húsz éve bizonyító technológia.

A hibrid technológiát jegyző, világelső Toyota, és prémium márkája, a Lexus éppen ezért úgy döntött, hogy megpróbálja azt közelebb hozni az emberekhez és elmagyarázni, hogyan működnek a hibridek, felszámolva a velük kapcsolatos tévhiteket. Az alábbi, Antrwerpenben készült humoros hangvételű videó az egyik ilyen kísérletet mutatja be.

Toyota_Yaris_1_1



A világ legzöldebb leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota, és prémium márkája, a Lexus az elmúlt húsz évben több, mint 10,5 millió környezetbarát hibrid autót adott el világszerte, azaz többet, mint az összes többi autógyártó együttvéve. A technológia fejlesztése területén a versenytársaival szemben mintegy 10 éves előnnyel rendelkező világelső japán gyártó ugyanakkor a ma már a világszintű autóértékesítéseket is újrarajzoló hibrid forradalom ellenére piackutatásai során gyakran azzal szembesül, hogy sokan még ma sem tudják, hogyan is működnek a hibridek, és nem egy tévhit alakult ki az emberekben a technológia kapcsán. Az egyik leggyakoribb tévhit, hogy a hibrid autókat tölteni kell: szemben ugyanis az elektromos autókkal, vagy a hibridek speciális változatával, az úgynevezett plug-in hibridekkel a full hibrid autók nem igényelnek külön töltést, akkumulátorukat ugyanis az autó fékezése során termelődő energia tölti. Utóbbinak egyébiránt addicionális előnye a fékek sokkal lassabb kopása is.

Éppen ennek köszönhető az is, hogy szemben az elektromos autókkal a benzin és elektromos hajtást kombináló hibridek esetében nem kell az előbbiekre jellemző korlátozott hatótávtól sem tartanunk: az autó automatikusan vált az elektromos és a benzines üzemmód között, így alacsony sebesség mellett, a városi közlekedés során jellemzően 60-70%-ban elektromos üzemmódban, nulla fogyasztással és károsanyag-kibocsátással halad, magasabb sebesség mellett vagy erőteljes gyorsítás esetén pedig átveszi a szerepet a benzinmotor. Ennek köszönhetően a full hibrid autók esetén a tankolás is a hagyományos módon, benzinkúton történik, nem kell külön töltéssel bajlódnunk, ami rendkívül praktikussá teszi az autó használatát: úgy lehetünk környezetbarátok (és nem mellesleg autózhatunk olcsóbban), hogy közben semmit sem kell feláldoznunk a kényelem oltárán.

toyota_lexus_hibridek_4

A piac legszélesebb hibrid modellportfólióját kínáló Toyota és Lexus (világszerte 34, Európában, így Magyarországon is 16 modell a városi kisautó Toyota Yaristól a szupersportkupé Lexus LC-ig) a piackutatások eredményeinek hatására úgy döntött, egy eredeti kampánnyal igyekszik felhívni a hibrid autók mindennapi használatának egyszerű és kényelmes voltára a figyelmet.

A Toyota kollégái elsőként Antwerperben lendültek akcióba: egy hibrid Toyota mellett állva arra kérték a járókelőket, hogy értékes ajándékok fejében minél rövidebb idő alatt találják meg, hol is kell az autót tölteni. Bár akadt aki maga is hibrid autó tulajdonosaként azonnal tudta, hogy becsapós a kérdés, hisz az autó nem igényel töltést, sokan nekiláttak a töltő csatlakozó keresésének, vicces perceket szerezve az eseményeket figyelő járókelőnek. Természetesen a kudarcra ítélt próbálkozásokat követően a Toyota szakemberei elmondták a magukat megméretőknek, hogy mi is a helyzet, és kárpótlásul a beígért ajándék sem maradt el.

A megmozdulásról humoros hangvételű videó készült:

Az igazsághoz hozzátartozik persze, hogy a szintén a Toyota által kifejlesztett plug-in hibrid technológia esetén, amilyen például, ami az új Prius Plug-in változatában helyet kapott, létezik külső töltési lehetőség, ami az említett modell esetén további 50 km további tisztán elektromos hatótávot tesz lehetővé, de alapvetően ez a változat is a fékezési energiából termelődő elektromossággal tölti az akkumulátort, és a plusz elektromos hatótávot leszámítva épp úgy működik mint a full hibrid. Nem véletlen ugyanakkor, hogy a teljes hibrid eladásra vetítve rendkívül alacsony a plug-in hibrid értékesítések aránya: miközben áruk a plusz akkumulátor miatt érezhetően magasabb a full hibrideknél, ha maximálisan ki őket szeretnénk használni, épp azt a spontaneitást és kényelmet kell feláldoznunk, ami a full hibrid hatalmas előnye.

Nem lenne teljes a kép ugyanakkor, ha nem kerülne megemlítésre a hibridek egyik további rendkívüli előnye: miközben egy hibrid autó ára ma már nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, egy hibridben ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve, mint egy dízel esetében. Mindez megmagyarázza, hogy a hibrid hajtást húsz évvel ezelőtt bemutató, és fejlesztése során a versenytársakhoz képest ma is évtizedes előnnyel rendelkező Toyota, és prémium márkája, a Lexus rendre a legalacsonyabb fenntartási költségeket kínáló márkákként végeznek az összehasonlításokban, a vállalat világszintű eladásaiból ugyanis már ma is tekintélyes részt képviselnek, 2020-ra pedig 50%-ot tesznek majd ki a hibridek. Magyarországon egyébiránt már ma a Toyota eladások 30%-át és a Lexus értékesítések 98%-át a hibrid modellek viszik.

Toyota_hibrid_vicc_9

Érdekesség egyébként, hogy a hibrid autókat nem ismerők közül sokan attól tartanak, ezeket az autókat bonyolult vezetni, amit külön meg kell tanulni, ami nem is lehetne távolabb az igazságtól: a Toyota és Lexus hibridekben működő úgynevezett eCVT váltó ugyanis az automata váltókhoz egészen hasonló vezetési élményt nyújt, aminél egyszerűbb, praktikusabb nemigen létezik.

Vannak ezen felül olyanok, akik akkumulátor meghibásodásától, és az esetleges csere költségeitől tartanak, ám miközben az akkumulátor meghibásodások száma egészen elenyésző (sokkal ritkább, mint a dízel autók egy-egy valóban költséges alkatrészének tipikus elhasználódása), esetleges bekövetkezésének költségeit is megelőzhetjük: a Toyota és a Lexus hibrid szerviz programjának köszönhetően például akár 10 évig élvezhetjük a gondtalan vezetést.

„A hibridekkel kapcsolatos ismeretek hiánya, illetve a fent említett tévhitek az autóvásárlók egy részénél még hazánkban is jelen vannak, annak ellenére, hogy az elmúlt három évben megnégyszereződött a hazai hibrid értékesítések száma. Miközben a piac zöldülése az idei évben még tovább gyorsult annak köszönhetően, hogy immár a vállalati flották is egyre nagyobb számban váltanak dízelről hibridre, és egyre több versenytársunk kínál nem ritkán a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi generációs technológiára alapuló hibrideket, nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy két évtizedes múltja ellenére a technológia sokaknak még ma is újdonságnak számít.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Éppen ezért kiemelten kiemelten fontos a Toyota és a Lexus számára, hogy közelebb hozza és megismertesse az autóvásárlókkal és felhasználókkal a jelen zöld autózásának zálogaként is ismert hibrid technológiát. Az antwerpeni kampányunkhoz hasonló játékos kezdeményezések ráadásul jobban megragadják az emberek fantáziáját, akik hajlamosak ezeknek a tartalmaknak a megosztására is, a közösségi média világában pedig ennél hatékonyabban nehéz volna kommunikálni és fontos üzeneteket átadni. Éppen ezért mérlegeljük annak lehetőségét, hogy a kampányt megismételjük Magyarországon is, biztosan izgalmas eredményeket hozna, és még inkább megszólítaná a hazai autósokat.” – teszi hozzá a szakember.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: