DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Egyéb

Ötvenéves a Wankel-motoros Mazda Cosmo

Fontos pillanat volt az autózás történetében, amikor pontosan 50 éve, a Mazda bemutatta a Wankel-motoros Mazda Cosmo Sport modellt. A stílusos kétüléses egy olyan innovációs hagyomány kezdetét jelentette, amely a mai napig él a Mazdánál: a cél egyedi műszaki megoldásokkal különleges vezetési élményt adó és motorsportsikereket eredményező autók gyártása.

1967-ben a Cosmo Sport volt a világ első kéttárcsás motorral meghajtott személyautója, a Mazda számára pedig az első saját gyártású sportautó. A Japánon kívül 110S-ként ismert autó már hordozta azokat a tulajdonságokat, amelyek később a Mazda RX-7 és az MX-5 legendás modellekben, sőt tulajdonképpen az összes Mazdában tovább éltek. Bár csak összesen 1176 darabot gyártottak belőle, a Cosmo Sport meghatározó volt a japán márka számára, hiszen ekkor vált a leginkább kisteherautók és kisautók gyártójából egy izgalmas, egyedi márkává, amelyet a műszaki megoldások és a design terén is a sablonoktól való eltérés jellemez.

Mazda-50-years-of-rotary-16



A Cosmo Sport motorjának fejlesztése a Mazda kihívásokat kereső és feladást nem ismerő gondolkodását szemlélteti, amely ma, 50 évvel később is igaz a cégre. A mérnökök számos akadályt és nehézséget legyőzve, a prototipusokat több százezer kilométeren át tesztelve tették a Wankel-motort kereskedelmi szempontból is működőképes, valódi alternatívává. Bár több tucat vállalat, köztük a legnagyobb autómárkák írtak alá licenszmegállapodást az NSU-val, hogy továbbfejlesszék a német autó- és motorkerékpárgyártó új technológiáját, csak egy járt sikerrel.

Kiaknázva a forgótárcsás motorban rejlő lehetőségeket, a Mazda a jóval nagyobb és nehezebb dugattyús motorokkal egyenértékű teljesítményt tudott kihozni az új megoldásból és közel kétmillió Wankel-motoros autót épített, illetve jelentős sportsikereket is elért: az RX-7 például a ’80-as években egyeduralkodó volt kategóriájában a Nemzetközi Motorsportszövetség (IMSA) versenyein. A legnagyobb győzelem azonban 1991-ben történt, amikor egy 2,6 liter kamratérfogatú, négytárcsás, összesen 710 lóerős Mazda 787B megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Ez nemcsak az első, nem dugattyús motorral felszerelt autó, de az első ázsiai márka győzelme is volt a legendás versenyen.

Az állandó akarat új dolgok kipróbálására és a határok könyörtelen kitolására már szinte egyet jelent a Mazdával: ebből a hozzáállásból született a SKYACTIV technológiát is bevezető MX-5 is, amelynek Jinba-Ittai, azaz vezető és autó egységét jelentő szellemisége a világ legnépszerűbb roadsterévé tette. A mai Mazda modellekben megtalálható könnyűépítésű és a forgótárcsás motorhoz hasonlóan szokatlan SKYACTIV motorok, karosszériák és egyéb műszaki megoldások olyan mérnöki áttörések eredményei, amelyek a teljesítmény és a hatékonyság egyedi kombinációit jelentik. A SKYACTIV motorok például, megkülönböztetve a Mazdát a többi márkától, kiküszöbölik az extrém sűrítés hátrányait, így élvezetesebb, ugyanakkor takarékosabb vezetést tesznek lehetővé.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: