A jelentős mértékben átdolgozott Yaris megjelenése új fejezetet nyit a Toyota kis ferdehátú modelljének sikertörténetében. Az autó már a harmadik generáció 2011-es bevezetése óta folyamatosan növeli piaci részesedését a nyugat-európai B-szegmensben, amit az is bizonyít, hogy a Yaris eladásai tavaly 6,5 százalékkal, több mint 208.000 darabra gyarapodtak. Ez a teljesítmény olyan stabil alapot teremt, amire támaszkodva tovább javíthatók a Yaris közismert értékei, s így sikeresen szólíthatók meg az újabb és egyre igényesebb vásárlói csoportok is. Dizájn, minőség, teljesítmény és biztonság – manapság ezek a legfőbb vásárlói elvárások, és ezzel párhuzamosan ezek lettek a Toyota fejlesztési programjának legfontosabb szempontjai is.
A hibrid hajtás továbbra is a modell egyedi értékesítési erőssége marad; a Yaris európai vásárlóinak több mint 40 százaléka választotta ezt a hajtásláncot. A Yaris hosszú múltra tekinthet vissza Európában, hiszen a modellt 2001 óta a Toyota Motor Manufacturing France vállalat Valenciennes üzemében gyártják. 2016-ban készült el a hárommilliomodik autó, és az itt összeszerelt Yarisokat nemcsak az európai piacokon értékesítik, hanem Afrikába, Észak-Amerikába és a Közel-Keletre is exportálják.
Globális projekt, európai irányítással
A Toyota komoly feladatokat osztott európai részlegeire az új Yaris kialakításakor, hogy az autó erősségei és minősége garantáltan megfeleljenek az itteni vásárlók elvárásainak. Érdemes megjegyezni, hogy ez az első alkalom, amikor az európai piacra szánt Yaris változásai a Japánban gyártott testvérmodellben, a Vitz-ben is megjelennek. A 90 millió eurós költségvetésű program sokkal átfogóbb volt, mint egy szokványos modellfrissítés, amin az életciklusuk derekán járó autók átesnek; ezt bizonyítja az is, hogy több mint 900 új alkatrész készült az autó dizájnjának, dinamikus teljesítményének és biztonságának tökéletesítéséhez. A Yaris külső megjelenését alaposan átformálta az új orr-rész és hátsó rész, amit a Toyota dél-franciaországi dizájnstúdiója, az ED² tervezett.
Külső formaterv
A B-szegmens vásárlói gyakran a dizájn alapján döntenek, ezért a Toyota európai dizájn-központja, az ED² arra összpontosított, hogy az új Yaris aktívabb és dinamikusabb hangulatot keltsen, ugyanakkor még kifinomultabbnak tűnjön. Ennek érdekében újratervezték az autó első és hátsó részét, amelyeknek határozottabb formái minőséget sugallnak, a hangsúlyosabb vízszintes vonalak pedig az autó szélesebb kiállására és alacsonyabb tömegközéppontjára irányítják a figyelmet. Így született meg az a dinamikus, érzelmeket ébresztő forma, amely még határozottabban tükrözi a márka Keen Look és Under Priority dizájn-alapelveinek értékeit. Az orr-rész átalakításának egyik fontos eleme az új első lökhárító; ez az elem egyfajta “katamarán” formát alkot, mivel nagyméretű, széles felületei látványosan ívelnek át az új fényszók és a szélesebb, trapéz alakú hűtőrács között. Az eredmény egy jóval erőteljesebb háromdimenziós hatás, és az autó szélesebb, határozottabb kiállása. A középen látható Toyota-embléma körülötti terület letisztultabb és egyszerűbb lett, ami tovább erősíti a dizájn dinamikáját.
A Yaris határozottabb külső megjelenéséhez a hűtőrács kialakítása is hozzájárul: a Bi-tone modellváltozaton ez az elem méhsejt-mintás rácsozatot kap, a többi kivitelen pedig “lépcsőzetesen” elrendezett, vízszintes lécek díszítik. A légbeömlők két oldalán látható beépítet ködfényszórókból kifutó függőleges horony lágyan ível, párhuzamosan a lökhárító külső élével; ezt a részt a magasabb felszereltségű változatokon fényes, krómszínű díszléc emeli ki, ami a Mid kivitelekhez opcióként rendelhető.
Az új fényszórók még inkább kihangsúlyozzák a Keen Look dizájn erősségeit, és új, jellegzetes fénystruktúrájuk magabiztosságot és egyéniséget sugall. A LED nappali menetfénnyel is felszerelt modelleken a fényvezető elemek villás keretbe foglalják a központi lámpatestet, majd egyetlen közös vonallá olvadnak össze; ez a vonal aztán túlnyúlik a vetítőlencsés fényszórón, és egy krómozott elemben folytatódik, ami a Toyota-emblémáig fut ki. Ez a megoldás a gazdagabb felszereltségű változatokon látható, míg a Mid és Mid+ kiviteleken a villás mintát egy keskeny króm díszléc alkotja.
Az új Yaris oldalnézetének egyik fontos dizájn-eleme a karosszéria elejétől a végéig futó karaktervonal, ami érzékletesen kihangsúlyozza az autó dinamizmusát. Az új csomagtérajtó és hátsó lámpatest olyan vizuális hatást kelt, ami hosszabbnak mutatja az autót, és feszesen zárja le a sziluettet. Az ajtók védőelemei is megújultak, sportosabb külsővel ruházva fel a Yarist, és szinte észrevétlenül vezetve el a tekintetet az új hátsó lámpatesthez.
Az új Yarishoz megrendelhető keréktárcsák kínálata három darabbal gyarapodott: egy 15 colos, ezüstszínű dísztárcsával a Mid modellhez; egy 15 colos, sokküllős könnyűfém keréktárcsával a Mid+ modellekhez; valamint egy új 16 colos, csiszolt felületű keréktárcsával a Chic hibrid modellváltozathoz.
Az autó hátsó részének átformálásával még inkább sikerült kihangsúlyozni a Yaris kifinomultságát. A látvány központi eleme az új csomagtérajtó, ami a megújult hátsó lámpatestekkel együtt szélesebbnek mutatja a járművet; annál is inkább, mert a lámpák a hátsó sárvédőkből kiindulva benyúlnak az ajtóba. Felszereltségi szinttől függően a LED féklámpák és a hátsó világítás is kiegészülhet fényvezető elemekkel, megerősítve ezzel a Yaris prémium minőségét, és a fényszórókhoz hasonlóan a hátsó lámpatestek is jellegzetes, jól felismerhető fényekkel keretezik az autó sziluettjét.
Az új orrkialakítás koncepcióját megismételve hátul is megjelenik a “katamarán” motívum. Az új formájú lökhárító tökéletesen harmonizál a csomagtérajtó íveivel, azt sugallva, hogy az autó tömegközéppontja mélyen húzódik. A dizájn szembeötlő minőségét a rendszámtábla körüli rész áttervezése is kihangsúlyozza, nem beszélve a lökhárító alsó részének fekete dekorációs elemeiről, amit fényvisszaverők kereteznek, és sűrűn futó vízszintes vonalminta díszít.
A Yaris fényezéseinek kínálatában két új árnyalat (a Hidro Kék és a Tokió Vörös) is megjelenik, így a vásárlók immár 10 különféle fényezés közül választhatnak.
Utastér
A Yaris utasterének átalakításakor a tervezők arra törekedtek, hogy friss és modern hatást keltsenek; ezt új kárpitok, színek és dekorációs elemek alkalmazásával érték el, valamint azzal, hogy felfrissítették az autó műszereit és kezelőszerveit, amivel kiváló ergonómiát és HMI (ember-gép interfész) teljesítményt teremtettek. A vezető előtti műszeregység új, “kettős” elrendezésében két analóg műszer kapott helyet, köztük pedig egy 4,2 colos színes TFT multiinformációs kijelző látható; ez a megoldás a Mid kiviteltől kezdve alapfelszereltség. A háromküllős kormánykerék kapcsolóival kiválaszthatók és kezelhetők a különféle információk és járműadatok; egyébként a fekete zongoralakk fényezésű betétek révén (Mid vagy magasabb felszereltségű modellek) maga a kormánykerék is megújult. A még kifinomultabb hatás kedvéért a műszeregységet új, krómszínű keret szegélyezi.
Az utastérben egyéb változások is felfedezhetők, például az új, légcsavar-stílusú szellőzőnyílások, a hűvös hatású, kék műszer-megvilágítás, a még simábban működő multimédia-képernyő és középkonzoli kezelőszervek; sőt maguk a gombok is újak, letisztultabbak és könnyebben kezelhetők.
A Yaris immár még több különböző utastéri kialakítást kínál. Az új, jól összehangolt kárpit- és színválaszték tökéletesen harmonizál a kabin dizájnjával. A belépő szinten a szürke műszerfalbetéthez fekete szövetkárpitozás társul, amit fekete tyúklábminta díszít az ülőlap és a háttámla középső részén. Az új Mid változatban a szövetet fekete/sötétszürke színátmenet díszíti, a műszerfalbetétek és az ajtók felső részének kárpitozása pedig tónusos sötétszürke; a lágy tapintású burkolaton az állatvilágból vett minták látható. A Mid+ modellek kárpitozása ugyanilyen, de itt a műszerfalbetétek és az ajtókárpitok feketék. Az új Yaris Bi-tone kiviteleihez minden külső fényezés-kombinációhoz tartozik egy hozzáillő belső kialakítás: a kék-feketéhez kék, a vörös-feketéhez burgundi vörös, a bronz-feketéhez meleg árnyalatú szürke, fehér-feketéhez pedig fekete. Ezek a színek megjelennek a műszerfalbetéten és az ajtókárpitokon, az üléstámlák betétein, valamint az üléstámlák és az ülőlapok végein is.
Nagyobb teljesítményű hibrid hajtáslánc
A Yaris változatlanul egyedülálló ajánlatnak számít a B-szegmensben, ahol nemcsak hibrid hajtáslánc-opciót kínál az ügyfeleknek, hanem a Toyota világelső technológiáinak köszönhető kifinomult, pihentető, ösztönös vezethetőséget is – és mindezt kiváló üzemanyag-fogyasztás és a kategória legkedvezőbb károsanyag-kibocsátása (akár 75 g/km CO₂-emisszió) mellett. Az új Yaris kifejlesztése során a Toyota mérnökei a felhasználók visszajelzései alapján határozták meg, mely pontokon kell módosítaniuk a terméket ahhoz, hogy még csendesebb, még komfortosabb utazási élményt kínálhassanak, kedvezőbb vezethetőséggel és pontosabb irányíthatósággal.
A Toyota olyan intelligens adatgyűjtő technológiát vezet be, aminek segítségével az európai értékesítők bemutathatják az ügyfeleknek a hibrid technológia működését, illetve annak kézzel fogható előnyeit. A Driveco dobozt már jelenleg is hét európai országban alkalmazzák hibrid modellek – többek között a Yaris Hybrid – fedélzetén; a technológia hamarosan további kilenc típusban is megjelenik. Az automatikus menetnaplózó rendszer adatokat gyűjt a tesztvezetések során, rögzítve azok hosszát, időtartamát és az átlagsebességet, valamint azt, hogy a hajtáslánc az út hány százalékát tette meg tisztán elektromos (EV) üzemben, azaz üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás nélkül. Az így összegyűjtött információ egy alkalmazás segítségével okostelefonra vagy tabletre is letölthető és megtekinthető. Az adatok összevethetők korábbi statisztikákkal, illetve más sofőrök által elért eredményekkel. A Driveco a mai napig 900 Yaris Hybrid és több mint félmillió kilométernyi, a legkülönfélébb környezetekben – a nagyvárostól a hegyi utakig – megtett tesztút adatait rögzítette. Az így nyert adatok összesítéséből kiderül, hogy a járművek az üzemidő több mint 54 százalékában tisztán elektromos üzemben haladtak, ami 5,0 l/100 km valós tesztfogyasztást tett lehetővé. Habár a Toyota hibridek eleve közismerten csendesek, az új Yaris fejlesztése során a mérnökök mindenre kiterjedő vizsgálattal határozták meg, hol lehetne tovább javítani a modell zaj- és rezgésszintjét, különös tekintettel a gyorsítás közben a hajtáslánc felől az utastérbe beszűrődő zajokra. Ennek eredményeként átfogó megoldásokat vezettek be, beleértve a módosított szerkezetű motorrögzítések, a nagyobb motorelmozdulás-gátló, valamint az új első hajtótengelyek és segédvázkeret, valamint a módosított légszűrőház alkalmazását. Ezeken túlmenően a kipufogórendszer új segéd-hangtompítót kapott.
Az új kialakítású motorrögzítésnek köszönhetően az új Yaris Hybrid az eddiginél is kényelmesebb utazást kínál, mivel egyenetlen útfelületen haladva a motor kilendülései kevésbé rázzák meg a karosszériát. A lengéscsillapítók csillapítási erejét, illetve a szelep kialakítását is megváltoztatták, így a felhasználók azonos vezethetőség mellett kedvezőbb rugózási komfortnak örvendhetnek.
Az elektromos szervokormány működési súrlódása is csökkent, így a szerkezet finomabban reagál a vezető kormányparancsaira. Ami az ívmeneti iránytartást illeti, a jármű kormányreakciói közvetlenebbül követik a vezető kormánymozdulatait.
Új 1,5 literes benzinmotor
Az új Yarisban debütál a Toyota új 1,5 literes, négyhengeres benzinmotorja, amely a jelenlegi 1,33 literes erőforrást váltja. Az új motort már a jövőben hatályba lépő Euro 6c károsanyag-kibocsátási norma és a valós körülmények közötti emisszió (RDE) homologizációs rendszer követelményeit szem előtt tartva fejlesztették ki. Az új motort a Toyota Motor Industries Poland gyártja. Az ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion - takarékosság kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motorcsaládba tartozó erőforrás olyan új műszaki megoldásokat alkalmaz, amelyek jobb teljesítményt, élvezetesebb vezethetőséget, ugyanakkor akár 12 százalékkal* kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményeznek a jelenlegi NEDC ciklus szerint. Az új Yarisban az 1496 köbcentiméteres szívómotor legnagyobb teljesítménye 111 DIN LE / 82 kW, maximális forgatónyomatéka 136 Nm 4400/perc fordulatszámon. A motor robbanékonysága városban és országúton egyaránt kényelmes vezethetőséget ígér. Az 1,33 literes motorhoz képest álló helyzetből 0,8 másodperccel fürgébben gyorsul 100 km/órára (11,8 helyett 11,0 s), míg ötödik fokozatban mért rugalmassága (80-120 km/óra) több mint egy másodperccel kedvezőbb: 18,8 helyett 17,6 másodperc. A Toyota hibrid hajtáslánc-technológiák terén szerzett, világelső tapasztalata igen értékesnek bizonyult az új Euro 6c károsanyag-kibocsátási norma és az RDE homologizációs ciklus követelményeinek teljesítése szempontjából: erről tanúskodik az új motor 38,5 százalékos, azaz a világ abszolút élvonalába tartozó termikus hatásfoka. Ezt olyan megoldások alkalmazásával érték el, mint a nagy, 13,5:1 sűrítési viszony, a hűtött kipufogógáz-visszavezetés (EGR), vagy a változó szelepvezérlési rendszer kiterjesztése, ami lehetővé tette az átállást az Otto- és az Atkinson-ciklus között, így az erőforrás minden menethelyzetben optimális hatásfokon üzemelhet. A nagyobb sűrítési viszony az égéstér kialakításának, valamint az új dugattyúk használatának köszönhető, amelyek homogén levegő-üzemanyag keveréket és gyors égést tesznek lehetővé. A hűtött kipufogógáz visszavezetés csökkenti az égési hőmérsékletet, és mérsékli a motor kopogási hajlamát. Ezen felül a visszavezetett inert gázok mennyisége kis és közepes terhelés mellett lehetővé teszi a szivattyúzási veszteségek csökkentését, ami szintén javítja a motor általános üzemi hatásfokát.
Az új változó szívószelep vezérlési rendszer (VVT-iE**) alkalmazása lehetővé teszi, hogy a motor a másodperc törtrésze alatt átváltson az Otto-ciklusból az Atkinson-ciklusba, illetve vissza. Az elektronikusan vezérelt rendszer késlelteti a szívószelep zárását, ezzel csökkenti a sűrítési ütemet, és tovább mérsékli a szivattyúzási veszteségeket (Atkinson-ciklus), ugyanakkor késlekedés nélkül képes visszatérni az Otto-ciklusba, ahol nagy terhelésen kedvezőbb teljesítményre képes. A kipufogóoldali vezérműtengely fázisváltását hidraulikusan szabályozza a rendszer.
A mérnökök arra is megoldást kerestek, hogy tartós autópálya-sebesség mellett csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást; így jutottak el (a Toyotánál első ízben) a vízhűtésű leömlőhöz. A gázhőmérséklet mérséklése révén így a keverék dúsítása nélkül is csökkenthető az égési hőmérséklet autópálya-sebességnél. Ez mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A Toyota ESTEC motorcsalád egyéb tagjaihoz hasonlóan az 1,5 literes egységben is a súrlódási veszteségek mérséklését eredményező, legújabb fejlesztések működnek.
Alapfelszerelés a Toyota Safety Sense
A Toyota mind jobb autók építését célzó erőfeszítéseinek kulcsfontosságú eleme a biztonság fejlesztése; ez biztosítja, hogy a fejlett technológiák előnyeit nem csupán a felső kategóriás, gazdagon felszerelt modellek tulajdonosai élvezhetik, hanem a márka minden vásárlója. E szemléletéhez híven a Toyota minden új Yaris modellhez alapfelszerelésként kínálja a Toyota Safety Sense rendszert. Így a modellcsalád minden egyes tagja rendlelkezik azokkal a rendszerekkel, amelyek megelőzhetik a balesetek bekövetkeztét, vagy ha erre nincs mód, mérsékelhetik azok következményeit. A csomag tartalma: autonóm vészfékrendszerrel kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, automatikus távfény, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint (az Entry felszereltségi szint felett) jelzőtábla-felismerő rendszer. Az ütközés előtti biztonsági rendszer elöl elhelyezett lézeres érzékelővel pásztázza az utat, figyelmezteti a vezetőt a fenyegető ütközésre, és felkészíti a fékeket, hogy a rendszer a pedál lenyomásakor haladéktalanul vészfékezést tudjon végrehajtani. Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre, a berendezés az autonóm vészfékrendszer aktiválásával lelassítja az autót, ezzel mérsékelve az ütközés súlyosságát.
Az automatikus távolsági világítás észleli a szembejövő járművek fényszóróját, illetve az előttünk azonos irányban haladó járművek hátsó helyzetjelzőjét, és automatikusan úgy vált át a távolsági és tompított világítás között, hogy ne vakítsa el a másik autó vezetőjét, miközben a lehető legintenzívebb megvilágítással biztosít optimális éjszakai látási viszonyokat. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer a sávfelfestéseket figyeli, és segít elkerülni a forgalmi sáv elhagyásából adódó baleseteket. Amint a Yaris az irányjelző használata nélkül készül átlépni a sáv határait, a rendszer vizuális riasztással és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.
A jelzőtábla-felismerő rendszer folyamatosan tájékoztatja a vezetőt a legfontosabb figyelmeztető és korlátozó jelzésekről, még akkor is, ha egy közúti jelzőtábla véletlenül elkerülte az autós figyelmét. A rendszer felismeri a sebességkorlátozásokat vagy az előzni tilos jelzést, és megjeleníti azokat a vezető előtti műszeregységben elhelyezett, színes TFT multiinformációs kijelzőn. Amennyiben a vezető túllépi a sebességkorlátozást, fény és hangjelzés figyelmezteti őt erre. A fedélzeten utazók maximális védelmét överőhatárolóval és előfeszítővel szerelt hátsó biztonsági övek szolgálják. A fejtámaszok kialakítása jobban óv az ostorcsapás jellegű nyaksérülésektől, és a mérnökök a függönylégzsákok formáját is módosították. A gyermekülések beszerelését az Isofix rögzítő rendszer és a felcímkézés módosításával tették egyszerűbbé.