„Az első Audi Q5 hosszú éveken át a világ legnagyobb darabszámban értékesített modellje volt piaci kategóriájában, így utódját megalkotni korántsem volt egyszerű feladat, ám pontosan ezért bizonyult olyan izgalmasnak” – hangsúlyozta Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke. „Új Q5 modellünkkel ismét magasabbra helyezzük a mércét. Legfőbb fejlesztései között elsősorban az ultra technikával működő quattro összkerékhajtás, a különösen gazdaságos motorok, a csillapítás-szabályozással működő légrugózás, illetve az infotainment- és vezetői segédrendszerek széles palettája említhető.”
Az Audi új SUV-modelljét sportosan feszes fellépés jellemzi. Aerodinamikus kialakítású, lapos elejét masszív szegéllyel plasztikusan kiformált Singleframe hűtőrácsa határozza meg. Fényszórói kívánságra LED- vagy dinamikus irányjelzővel kiegészített, nagyfelbontású Matrix-LED technikával egyaránt rendelhetők.
Jellegzetes Audi – egyértelmű utalások a quattro összkerékhajtásra
A Q5 oldalnézetét markánsan lendületes és határozottan kiemelt vállöve határozza meg. A hangsúlyos kerékjáratok a quattro összkerékhajtásra utalnak, az utastér keskeny üvegezett felülete (greenhouse) felett pedig már korán ereszkedni kezd a tetőív. Akárcsak a Q5 elején, hátul is a vízszintes vonalak emelik ki szélességét és határozott fellépését. A hátsó lámpatestek extrafelszerelésként szintén rendelhetők dinamikus irányjelzővel. A csomagtérajtó a márka Q-modelljeinek jellegzetes formai megoldásaként a C-oszlopokat is körülöleli. A kipufogórendszer végcsöveit a diffúzorbetét foglalja magában.
Az Audi összesen 14-féle külső színben kínálja új Q5 modelljét. Emellett öt újonnan kialakított felszereltségi szint – a sport, a design, az S line sportcsomag, a design selection és az S line külső optikai csomag – áll rendelkezésre, amelyek az autó megjelenését is meghatározzák. A design esetében például szürke kontrasztárnyalatú kiegészítő elemek hangsúlyozzák az új SUV-modell robusztus karakterét, míg a sport kivitelben az Audi Q5 minden külső eleme teljes fényezést kap.
Tömegcsökkentés – akár 90 kilogrammal is könnyebb elődjénél
Hosszúsága 4,66, szélessége 1,89, magassága 1,66, tengelytávja pedig 2,82 méter – az új Q5 csaknem minden méretében növekedett elődjéhez képest, ezzel egyidejűleg azonban saját tömege motorváltozattól függően akár 90 kilogrammal is alacsonyabban alakulhat. Karosszériaszerkezetében a legnagyobb húzószilárdságú acélfajták és az alumínium alkot intelligens vegyes anyaghasználati koncepciót.
Az új Q5 aerodinamikai tulajdonságai területén is kategóriája élvonalát képviseli, a négyhengeres változatok kedvező légellenállású tetőkialakításukkal mindössze 0,30-os légellenállási együtthatót (cw) produkáltak. A szélzajok ennek megfelelően rendkívül alacsonyan alakulnak, akárcsak az utastér rezgésszintje, az Audi új SUV-modellje kategóriája legszínvonalasabb belső akusztikai adottságaival várja vezetőjét és utasait.
Tágas és nagyvonalú – az utastér
Az utastér bőséges hellyel szolgál öt személy számára, s legfontosabb méreteiben egyaránt felülmúlja elődjét és vetélytársait. Vízszintes orientációjú vonalvezetése a tágasság és a kényelem érzetét hangsúlyozza, a műszerfal teljes szélességében pedig háromdimenziós hatású dekorbetét fut végig. A felszereltségi szintek új koncepciója színek és anyagok széles palettájával szolgál az ügyfelek számára.
Az új, nagyhatékonyságú légkondicionáló berendezés két változatban is szerepel a kínálatban. A háromküllős, bőrbevonatú multifunkciós kormánykerék a szériafelszereltséget bővíti, opcióként pedig olyan kiegészítő funkciók is rendelkezésre állnak, mint például a kormánykerék karimájának fűtése. Az ülések felszereltségi kínálata egészen a pneumatikus masszázsfunkcióig terjed. Sötétben az extrafelszerelésként rendelhető Ambiente-világítás (a design selection esetében széria) harminc különböző színárnyalatban kelthet kellemes hangulatot. Az új Q5 kidolgozási minősége szintén nem ismer kompromisszumot.
Az új Audi Q5 hátsó ülésének támlája három részre osztott kivitelű. Kívánságra az ülés hosszirányban elcsúsztatható és a támla dőlésszöge is állítható. A hátsó ülés helyzetétől függően a csomagtér alapesetben 550 - 610 literes, vagyis 10 literrel nagyobb, mint az előd esetében. Lehajtott hátsó üléstámlákkal már akár 1550 liternyi raktér áll rendelkezésre. A pakolást intelligens megoldások, mint például az alapkivitelhez tartozó, variálhatóan összehajtható szőnyeg, az elektromos mozgatású csomagtérajtó opcionális mozdulatvezérlése, illetve a szintén opcionális légrugózás segítségével a karosszéria manuális lesüllyesztése könnyíthetik.
Egyszerű és következetes – kezelés és kijelzők
Az Audi új SUV-modelljének kezelése alapvetően intuitív és három fő újdonság határozza meg. Az extrafelszerelésként kínált Audi virtual cockpit 12,3 col képátlójú, nagyfelbontású kijelzőfelülete igényes grafikákkal dolgozik. A vezető két nézet közül választhat: az egyik a hagyományos, nagyméretű körműszerekkel, a másikat pedig a navigációs térkép vagy más adatlisták határozzák meg. A szintén opcionális Head-up kijelző a legfontosabb információkat a szélvédőre vetítve jeleníti meg.
Fő kezelőelemként a középkonzol MMI-terminálja szolgál. Az MMI Touch funkcióval és a 8,3 col átlójú képernyővel kiegészített MMI Navigációs rendszer plusz csúcs infotainment-rendszer a nyomó-/forgatógomb tetején érintőfelületet kínál, amely kézírást, illetve a szórakoztató elektronikából ismert kézmozdulatokat – például a nagyítást (zoom) – egyaránt felismeri. Az automata sebességváltóval szerelt új Q5 kínálatában a nagyobb, érintésbeli visszajelzéssel is szolgáló MMI all-in-touch rendszer szerepel.
Az MMI kezelési logika egyszerű hierarchiájában napjaink okostelefonjait idézi és többek között intelligens szabadszöveges keresőt is kínál. Az új, természetes hatású hangvezérlés a mindennapos élőbeszéd elemeit is felismeri. A Multifunkció plusz kormánykerék az új Audi Q5 harmadik kezelési síkjaként is szolgál. Kívánságra új fejlesztésű Head-up kijelző is kapható, amely a fontos információkat – a vezetői segédrendszerek részéről is – gyorsan észlelhető szimbólumok és számok formájában vetíti a szélvédőre.
Biztonsági és vezetői segédrendszerek
Az új Audi Q5 a vezetői segédrendszerek területén is high-tech megoldások széles portfóliójával jár piaci szegmense élén. E technikák intelligens együttműködésükkel további jelentős lépést tesznek az automatizált vezetés felé. Háromféle csomagba összeállítva kaphatók: Tour, Város és Parkolás.
Az előrelátó gazdaságossági asszisztens közeli környezete információival célzottan segíti a vezetőt az üzemanyag-takarékosságban. A közlekedési torlódás asszisztenssel kiegészített adaptív sebességszabályozás (Adaptive Cruise Control; ACC) sűrű forgalomban részben a kormányzás feladatát is átveheti. Az Audi active lane assist az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartását könnyíti, míg a követésitávolság-jelző a biztonságos táv lecsökkenésére figyelmeztet. A hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, a kiszállás-figyelmeztető, a kikerülés-asszisztens és a bekanyarodás-asszisztens további olyan újdonságok, amelyek jó szolgálatot tehetnek a biztonság érdekében. Ugyanez érvényes a pre sense rendszerekre is. A szériafelszereltséget bővítő Audi pre sense city gyalogosokra és járművekre figyelmeztet és – működési határain belül – szükség esetén automatikus vészfékezést is aktiválhat. A kínálatot a parkolási asszisztens, a közlekedési táblák kameraalapú felismerése és a lejtő-asszisztens teszik teljessé.
Erős ötös – a TDI és TFSI motorok
Az új Audi Q5 összesen öt – négy TDI* és egy TFSI* – erőteljes és gazdaságos erőforrás palettájával érkezik a piacra Európában. Miközben teljesítményük akár 20 kilowattal (27 LE) is nőtt, üzemanyag-fogyasztásuk jelentősen csökkent. Különösen az új Q5 2.0 TDI motorjai – amelyek 110 kW (150 LE), 120 kW (163 LE) és 140 kW (190 LE) teljesítményváltozatokban kaphatók – számítanak kiemelkedően gazdaságosnak.
A két csúcsmodell a tekintélyes erő és a takarékos üzem együttesével szolgál. A továbbfejlesztett 2.0 TFSI 185 kilowattot (252 LE) produkál, mégis átlagosan mindössze 6,8 liter benzinnel is megelégszik 100 kilométerenként, amihez kilométerenként 154 gramm szén-dioxid kibocsátása párosul. A szintén jelentősen átdolgozott 3.0 TDI teljesítménye 210 kW (286 LE), maximális forgatónyomatéka pedig 620 newtonméter.
Sokoldalú és hatékony – az erőátvitel
A középkategóriájú SUV-modell hajtáslánca teljes egészében új fejlesztés, ami a hatfokozatú manuális, a hétfokozatú S tronic és a nyolcfokozatú tiptronic (csak a 3.0 TDI számára rendelhető) sebességváltóra egyaránt érvényes. Az automata váltóművek üzemanyagtakarékos szabadonfutó üzemmódot is kínálnak. Az automata konstrukciók a sebességváltókarral és a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel egyaránt vezérelhetők, a jelek mindkét esetben elektronikus úton továbbítódnak a váltómű felé.
Az új ultra technikájú quattro hajtásrendszer a 120 kW (163 LE)* és a 140 kW (190 LE)* teljesítményű 2.0 TDI, valamint a 185 kilowattos (252 LE)* 2.0 TFSI esetében már az alapkivitel része, míg a 110 kilowattos (150 LE)* dízel belépőmotorhoz kívánságra rendelhető. Az ultra technikájú quattro összkerékhajtás önműködően leválasztja a hátsó hajtást amikor épp nem szükséges, amennyiben pedig a menethelyzet szükségessé teszi, fejlett proaktív szabályozással kapcsolja vissza. Az új koncepció nagyban növeli a gazdaságosságot, mégpedig a hatékony vonóerő-átadási és menetdinamikai képességek kárára kötött kompromisszumok nélkül.
Első és összkerékhajtás esetén egyaránt a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás adja meg „az utolsó simításokat” az irányíthatósági tulajdonságoknak. Ez az intelligens szoftvermegoldás mindenkor dinamikus, pontos és kontrollált vezetést tesz lehetővé. A V6-os dízelhez kínálja az Audi a hátsó hajtáshoz a sport-differenciálművét, amely a nyomatékot igény szerint osztja el a hátsó kerekek között. E megoldás, amely szintén újdonság ebben a modellsorozatban illetve a vetélytársak körében, jelentősen javítja a menetdinamikai képességeket.
Ellentétek feloldása – a futómű
Az új Audi Q5 olyan menettulajdonságokkal szolgál, amelyek egészen eltérő erényeket ötvöznek – az új SUV-modell egyszerre sportos és különösen kényelmes. Ennek alapját az új fejlesztésű, ötkaros kerékfelfüggesztések és a szintén új elektromechanikus szervokormány jelentik. Extrafelszerelésként a dinamikus kormányzás is rendelkezésre áll, amely a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja áttételét.
A rugózás és a csillapítás terén kétféle kivitel is rendelkezésre áll. A csillapítás-szabályozással működő futómű különösen széles tartományt ölel fel a kényelem és a dinamika között, amelyben az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer segítségével mozoghat a vezető. Az új adaptive air suspension a lengéscsillapítók szabályozása mellett a karosszéria magasságának öt fokozatban való állítására is lehetőséget kínál. E két rendszer, akárcsak az Audi Q5 3.0 TDI* változathoz rendelhető sport-differenciálmű, az új központi futóműszabályozó-egység irányítása alatt működik.
A különböző főegységek üzemét befolyásoló, a szériafelszereltséghez tartozó Audi drive select akár hétféle üzemmód szerint is működhet. A két új - lift/offroad illetve allroad - módusz az Audi Q5 terepes karakterét hivatott optimálisan kiemelni.
Az új Audi SUV-modell alapesetben 17 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal készül, míg a design és a sport felszereltségi szinthez 18, a S line sportcsomaghoz és az Audi design selection kivitelhez pedig 19 colos könnyűfém keréktárcsák tartoznak. Extrafelszerelésként akár 21 colos változatok is rendelhetők.
Az új Audi Q5 a márka új, mexikói gyárában gördül le a szerelőszalagról, s 2017 elejére várható Németország, illetve a többi európai ország márkakereskedőihez. Az új Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic* (120 kW/163 LE) alapára piaci bevezetésekor 12.600.000,- Forint lesz.