Amikor 2015 őszén robbant a hír, hogy a német autógyár trükközött bizonyos dízel-modelljeinek károsanyag-kibocsátásával, a cég hírnevét és büdzséjét is hatalmas csapás érte, amelynek részeként 15 milliárd dollár kártérítést kellett kifizetnie a károsultak felé csak az Egyesült Államokban.
Nehezen lehetett elképzelni, hogy a történteknek nem lesznek hatásai a Volkswagen Csoport életére a következő években, idén pedig meg is kaptuk ennek első jeleit, a megszorításoknak ugyanis a motorsport-program elsőként látta kárát: a VW a WRC-ből, az Audi a WEC-ből vonul ki az év végén.
A cég ráadásul most bejelentette, hogy 30 000 állás megszűntetését tervezik, amelyből körülbelül 23 000 németországi részlegeiket érintené. Mivel világszerte összesen 610 000 alkalmazottjuk közül 120 000 az anyaországban dolgozik, ez a hazai dolgozóik nagyjából ötödének elbocsátását jelenti. A megszorításoktól 2020-ra becslések szerint 3,7 milliárd eurós megtakarításra számíthat a cég.
A Volkswagennél persze nem gyászosan, hanem jövőbeni terveket ecsetelve kommentálták a hírt, elmondásuk szerint ugyanis a cégnek szüksége van egy nagy átszervezésre, hogy fokozott erővel váltsanak át az elektromos hajtású technológia fejlesztésére. A Volkswagen ügyvezető igazgatója, Matthias Müller szerint „a cégcsoport magja a történetének legnagyobb modernizációs programján esik át.” A leépítést pedig hamarosan újabb bővülés fogja követni, hiszen az elektromos és önjáró autók területén 9000 új munkahely létrehozását tervezik.