DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Egyéb

Vége az araszolgatásnak, nincs többé piros lámpa?

Képzelje el, milyen lehet, ha egyetlen piros lámpa sem szakítja meg útját, amikor iskolába viszi a gyerekeket, munkába igyekszik, vagy egyszerűen csak átautózik a városon valamelyik bevásárlóközpont felé.

A Ford autóiban jelenleg is folyik annak a berendezésnek a próbája, amivel “meglovagolható a zöldhullám”. Az Optimális Sebességválasztás A Zöld Jelzéshez nevű technológia az út mellé telepített eszközökből származó információ alapján olyan sebességet javasol, amivel az autósok a legjobb eséllyel használhatják ki a zöldhullámot.

uk-autodrive-ford



A Ford azért bocsátja próbára ezt a technológiát, hogy a UK Autodrive – az Egyesült Királyság eddigi legnagyobb szabású önvezető és kommunikáló autókat tesztelő kampánya – keretében ezzel szemléltesse a kommunikáló autók előnyeit. A 16 résztvevővel működő, részben államilag támogatott, 20 millió font költségvetésű projekt célja, hogy olyan, egymással és az infrastruktúrával kommunikáló járműtechnológiákat fejlesszen és teszteljen, amelyek révén a közlekedés kevesebb stresszel, időveszteséggel és üzemanyag-fogyasztással jár.

“Nincs annál bosszantóbb, mint amikor egy nehéz nap után, útban hazafelé piros lámpától piros lámpáig araszol az ember, és minden egyes kereszteződésnél meg kell állnia,” vélekedett Christian Ress, a Ford Kutatási és Fejlett Tervezési Központjának vezetősegítő technológiákért felelős műszaki szakértője. “Ha lehetővé tesszük az autósoknak, hogy ‘meglovagolják a zöldhullámot’, a folyamatosan áramló forgalom nemcsak időt takarít meg, hanem a széndioxid-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást is nagy mértékben csökkenti.”

A napi rendszerességgel autózó britek évente átlagosan két teljes napnak megfelelő időt töltenek a piros lámpánál várakozva.* Koppenhágában és Amszterdamban már léteznek hasonló technológiák kerékpárosok részére, amelyek segítségével elkerülhetik a pirosban való ácsorgást. Ha mégis meg kell állniuk a piros jelzésnél, a rendszer kijelzi, hogy mennyi idő múlva vált majd zöldre a lámpa.

car2car-v3-wides

A Ford által rendelkezésre bocsátott Mondeo Hybrid modellekben egy másik teszt is folyik: az Elektronikus Vészfékjelzés figyelmeztető jelet küld, ha a Ford előtt 500 méteren belül haladó járművek egyike váratlanul erősen fékez – még akkor is, ha az adott autó nincs a vezető látómezejében.

Jövőre újabb technológiák próbája várható; ezek arra figyelmeztetnek, ha egy másik jármű elzárja az autós útjába eső kereszteződést; ha egy mentő-, rendőr- vagy tűzoltóautó közeledik; illetve ha egy lámpa vagy tábla nélküli kereszteződéshez más járművek közelednek.

A próbák a következő két évben Milton Keynes és Coventry közútjain és zárt pályáin folynak majd.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: