DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Egyéb

Őszi ellenségeink - Október több balesetet hozhat

Jóval több veszélyes közlekedési helyzet alakulhat ki az őszi átállás időszakában. A ködös reggelek és a hajnalban csúszósabb utak mellett ugyanis a rövidebb nappalokkal is számolni kell, amely több terhelést jelent egy fárasztó munkanap előtt és után. A csökkent látási viszonyok mellett akár másfélszeresére is megnőhet a reakció idő, amely már a közlekedés biztonságát kockáztathatja. A Groupama Biztosító arra hívja fel a figyelmet, hogy a rutinból való vezetés mellett a technika elengedhetetlen ahhoz, hogy megelőzzük a baleseteket.

Csapadékos időjárással indított az október, így a szeptemberi nyár után egyre jobban megmutatkozik az ősz igazi arca, amely hajnalban sűrű köddel és deres utakkal jár. Ahogy rövidülnek a nappalok, egyre többet kell sötétben vezetni, amely különösen megterhelő, és intenzívebb figyelmet kíván meg.

Köd, csapadék, rövidülő nappalok – ezek a legnagyobb őszi ellenségeink az utakon

Kőrös András, a Groupama Tanpálya vezetéstechnikai instruktora szerint kevés autóvezető veszi komolyan azt, hogy mennyivel nagyobb koncentrációt és terhelést jelent rosszabb látási viszonyok mellett közlekedni.

vezetes-kod-1



„A köd és a csapadék megszokott jelenség, azonban kevesen veszik figyelembe a sebesség, vagy a megfelelő követési távolság megválasztásakor. A hajnali és esti sötét még kevésbé tudatosul az emberekben, nem érzik potenciális veszélyforrásnak. Pedig olyannyira megnehezíti az észlelés és felismerés folyamatát, hogy az ember reakcióideje akár másfélszeresére is megnőhet. Mindez féktávolságban mérve akár több tíz métert is jelenthet, amely a vezető cselekvési lehetőségeit is befolyásolja” − emeli ki az oktató.

A másik gyakori hibaforrás az őszi hajnali köd által okozott „vakság”. Óriási tévhit, hogy az első lámpák reflektorfénye, vagy a ködlámpa megoldást jelent erre, ugyanis nagyon rövid látótávolságot adnak csak. A köd apró vízcseppek sokaságából áll, amelyek görbe felületéről visszacsapódik a fény. Ezért láthatunk vezetőként gyakran magunk előtt tejfehér falat, amely miatt a látótávolság még tovább romlik. Ennek oka, hogy a ködlámpa fénye által bevilágított teljes úthossz mindössze 8-10 méter, a normál tompított fénynyaláb alig negyede-ötöde. A sebesség csökkentése és a nagyobb figyelem ilyenkor józanabb döntést jelenthet – magyarázza a leggyakoribb hibákat a szakértő.

Aki korán vagy késő este vezet, már most váltson téli gumira

Jóllehet a téli gumi cseréjére még kevesen gondolnak, hiszen napközben még 7 Celsius fok feletti hőmérsékletekre számíthatunk, a Groupama Tanpálya oktatója azt vallja, hogy nem a naptár szerint kell a téli gumi cseréjét elvégezni, hanem sokkal inkább a saját közlekedési szokásaink alapján. Ha valaki ugyanis kora reggel és késő este vezet a leggyakrabban, annak lehet, hogy érdemes már korábban téli gumira váltani, ugyanis ilyenkor jóval alacsonyabb a hőmérséklet.

Érdemes a hét napjaira is figyelemmel lenni

A Groupama Biztosító idei és elmúlt évi adatai azt mutatják, hogy a gépjárműbiztosítási kárbejelentések többsége a munkanapokon történt balesetek miatt érkezik, ezen belül is a hétfői és a pénteki adatok mutatnak kiugró értékeket” – mondta el dr. Máhig Attila, a Groupama Biztosító szolgáltatási ügyvezető igazgatója.

A tapasztalatok alapján a legtöbb balesetet a sebesség túllépése, a gondatlan sávváltás és kanyarodás okozza, amelyek tovább növelik a balesetek kockázatát a rosszabb látási viszonyok, csúszós utak és sűrű köd mellett. A hajnali és reggeli órák során láthatóan számos körülményre kell figyelnie az autósnak, amelyek önmagukban is komoly veszélyeket rejtenek, így vezessünk körültekintőbben, a hét első és utolsó munkanapján pedig még inkább!

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: