DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
Egyéb

Pályára vele! - Új N koncepciót a Hyundaitól

A Hyundai Motor a 2016. évi Párizsi Autószalonon megtartotta az RN30 tanulmányautó világpremierjét, és ezzel szabadjára engedte legújabb nagy teljesítményű N tanulmányautóját. A motorsport ihletésű versenytanulmányt úgy fejlesztették ki, hogy a versenypályákon mindenki számára szenvedélyes, élvezetes élményt kínáljon.

Az új generációs Hyundai i30 modellre épülő RN30 versenyautóként jött világra; a típust a Hyundai Motorsport (HMSG), a Hyundai Motor Europe műszaki központja (HMETC) és a Hyundai Motor teljesítmény-fejlesztő és nagy teljesítményű járműfejlesztő részlege közötti, szoros együttműködés eredményeként látott napvilágot. A lenyűgöző tanulmányautó azonnal felismerhető aerodinamikailag optimalizált kialakításáról és különleges, sportos felhasználást támogató technológiáról, amelyek lenyűgöző nagy sebességű vezethetőséget eredményeznek. 

„Az RN30 az erőteljes, nagy teljesítményű autó koncepcióját testesíti meg, amely dinamikus, sportos vezethetőséget kínál." - mondta Albert Biermann, a Hyundai Motor járműtesztelési és nagy teljesítményű fejlesztési osztályának vezetője. „A hamarosan legelső N modellünkként megvalósuló RN30-at azon szenvedélyünk keltette életre, hogy olyan sportos autót hozzunk létre, amelyet mindenki könnyedén élvezhet. A motorsportban elért sikereinkre alapozva kiaknáztuk technológiai tapasztalatainkat, és olyan, érzelmekben gazdag vezetési élményt teremtettünk, amelynek alapját a teljesítmény és a kézben tarthatóság különleges kombinációja határozza meg - a jövőben pontosan ezt a célt kívánjuk elérni minden egyes Hyundai N sportmodellünkkel."

hyundai-n-concept-1



A Hyundai N márkát 2015 szeptemberében, a Frankfurti Autószalonon bocsátottuk útjára, mint a vállalat azon filozófiájának a megtestesülését, hogy magával ragadó, izgalmas vezetési élményt kínáljunk ügyfeleinknek.

Nagy teljesítményű hajtáslánc a kiemelkedő vezetési élményért

Az RN30 menetteljesítményeinek záloga a 2,0 literes, nagy teljesítményű turbómotor, amelyet a Hyundai leendő sorozatgyártású N típusaihoz fejleszt ki. Ezt a motort nagyobb turbófeltöltővel szereltük fel, ami teljesen nyitott fojtószelepnél még intenzívebb hajtóerőt biztosít. Hogy az extra teljesítmény ne okozzon gondot, a motorblokk egyes öntött elemeit kovácsolt alkatrészekre cseréltük, ami tartósabbá és ellenállóbbá teszi a szerkezetet. Ennek köszönhetően az RN30 gond nélkül adja le 380 lóerős (279.5 kW) teljesítményét és 451 Nm maximális forgatónyomatékát.

A kiemelkedő nyomatékszintet dupla nedves kuplungos (DCT) automata sebességváltó juttatja el a kerekekre; az egység fürgébben vált, a közvetlen fizikai kapcsolat pedig dinamikus gyorsítóképességgel ruházza fel az autót. A nagy sebességű, pontos vezethetőséget szolgálja az RN30 összkerékhajtási rendszere.

Különleges technológiák biztosítják a teljesítmény maximális élvezetét

Az RN30 különleges nagy teljesítményű technológiái a lehető legizgalmasabb vezetési élményt biztosítják, ugyanakkor a legtechnikásabb versenypályákon is magabiztos vezethetőséget szavatolnak. A fordulatszám-szabályozási rendszer Sport üzemmódban minden sebességváltásnál gyorsan és pontosan optimalizálja a motor fordulatszámát, ezzel elősegítve a még intenzívebb vezetési élményt. Az örömteli vezethetőséget fokozza az elektronikusan változtatható kipufogórendszer, amely a fürge gyorsítással harmonizáló, intenzív kipufogóhanggal teszi még teljesebbé az élményt.

A biztonságot és vezethetőséget fokozó technológiák. A kifinomult elektronikus, részleges önzáró differenciálmű (eLSD) az abroncsok át az aszfaltra jutó hajtóerőt felügyelve minden egyes kerékhez optimális mértékű forgatónyomatékot juttat.  Ezzel megelőzhető a hajtott kerekek elpörgése, az autó megcsúszása, és gyors, pontos kanyarvétel szavatolható a nagy sebességű íveken, lehetővé téve, hogy a vezető könnyedén, pontosan és magabiztosan irányítsa a nagy teljesítményű versenyautót.

Fejlesztési célok: tömegcsökkentés és alacsony tömegközéppont

Az RN30 fejlesztése során a Hyundai mérnökei és tervezői merőben újszerű megközelítést alkalmazva gondoskodtak a tömegcsökkentésről, a tömegközéppont lesüllyesztéséről. Ahelyett, hogy a legtöbb sportautónál használatos szénszál-erősítésű műanyagokhoz (CFRP) fordultak volna, a Hyundai szakemberei vadonatúj, kiváló tulajdonságokkal bíró műanyagot fejlesztettek ki a BASF globális vegyipari szakértővel karöltve.

Ez az innovatív anyag rendkívül könnyű, igen tartós és környezetbarát; az új tanulmányautó számos pontján felhasználva jobb vezethetőséget és gyorsítóképességet eredményezett. Az utastérből minden felesleges alkatrészt eltávolítottak, a nehéz elemeket a lehető legalacsonyabban építették be. A tömegközéppont további csökkentése érdekében hátrébb és mélyebben építették be az üléseket. Mindezek a megoldások együttesen a sportos vezetési stílust támogató, optimalizált tömeget eredményeztek.

hyundai-n-concept-2

A sportos génállomány diktálta külső formaterv

Az RN30 sziluettje letisztult, összeszedett vonalaival le sem tagadhatná az új generációs Hyundai i30 rokonságát, ám az autó szélesebb, és mélyebben ül, így nagy sebességű vezetésnél, kanyarodásnál fokozott stabilitás érhető el. Az RN30 határozottabb arányait a karosszéria 30 mm-rel megnövelt szélességének (1950 mm) köszönheti. Az autó magassága (1355 mm) számottevően (84 mm-rel) csökkent.

A külső dizájn további, sportos vezethetőséget támogató technológiákat és aerodinamikai módosításokat rejtő részletei még inkább rávilágítanak az RN30 képességeire. A 'lebegő' kerékívek még lenyűgözőbbé teszik az RN30 megjelenését, az oldalsó aerodinamikai idomokkal együtt még kedvezőbb áramlástani teljesítményt eredményeznek: szinte odaszívják az autót az aszfalthoz.

Elöl a Hyundai újonnan bevezetett, kaszkád hűtőrácsa fogad, ami az ultramodern lámpatestekkel és a karakteres nappali világítással együtt erőteljes, agresszív arculatot kölcsönöz az autónak. A kaszkád hűtőmaszk rácsán és a légbevezető nyílásokon átáramló, majd az autó hátuljánál távozó levegő nem csak a leszorítóerőt növeli, de jobb hűtőhatást is eredményez. A motorházfedél felső részén nagyméretű légbeömlő emlékeztet az RN30 drámai teljesítményére.

A nagyméretű hátsó légterelő nagy sebességnél jelentős leszorítóerőt állít elő, továbbá összetéveszthetetlenné teszi, és esztétikailag kiegyensúlyozott arányokkal látja el az autót. A tető középvonalában elhelyezett, a hátsó légterelőt is átfúró vezérsík egyedülálló megjelenést kölcsönöz az autónak. Az optimális, kiegyensúlyozott leszorítóerő érdekében a középen kivezetett, fehér kerámia iker-kipufogóvég fölött nagyméretű diffúzor helyezkedik el. A dinamikus megjelenésre 19 colos könnyűfém keréktárcsák teszik fel a koronát. 

Belső kialakítás: sportos vezetésre termett

A belső tér tervezése során az RN30 dizájnerei és a Hyundai Motorsport (HMSG) versenymérnökei szorosan együttműködve biztosították, hogy a vezetőnek ne legyen más dolga, mint az autóra és a pályára összpontosítani. A vezető mindenkori optimális megtámasztásáról és védelmezéséről a testét szorosan ölelő kagylóülések, valamint a karosszériát merevítő, beépített borulókeret gondoskodik.

Akár közúton, akár versenypályán vezet, az A-oszlop belső felére rögzített, képstabilizátoros kamerák rögzítik a vezető reakcióit és a vezetés legjobb pillanatait, míg a külső eseményeket a tető központi vezérsíkján elhelyezett kamera figyeli. A pilóta professzionális felvételeket vághat össze, mintha vezetési élményét a televízió közvetítette volna, így osztva meg barátaival a kaland élményét.

Az RN30 a legújabb azon nagy teljesítményű sportos tanulmányautók sorában, amelyek mint leendő N szériamodellek előzeteseként jelent meg, és azt a karakteres N személyiséget erősíti, amellyel először a Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, RM15 és RM16 tanulmányokon találkozhattunk. Az N sportmodellek egytől egyig a Hyundai motorsport-sikereiből építkeznek, demonstrálva a Hyundai azon szándékát, hogy minden új modellkének fejlesztése során érvényre jusson a vezetési élmény kívánalma. Az i30N modell már jövőre piacra léphet, mindenki számára elérhetővé téve a Hyundai sportos vezethetőség iránti vágyát.

Az összes N modellt a Hyundai Motor globális K9+F hálózatának központjában, a koreai Namyangban fejlesztik, majd azokat a világ legtechnikásabb versenypályáján, a németországi Nürburgringen finomítják. Az N logó a versenypályák sikánjaira utal, aminél jobban semmi nem teszi próbára az autók kiegyensúlyozottságát. 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: