Budapesten még locspocs fogadja a zsurnalisztát, de ötszáz kilométer után a hómentes magyar utak helyett már fehérbe öltözött tájon gurulunk, ez alapjaiban megváltoztatja az ember hangulatát, és az élményhez illik utunk első állomásának, a Pappas ultramodern salzburgi bázisának barátságos miliője is. A vállalkozás elsősorban Mercedeseket kínál, de az autószalon itt nem üzlethelyiség, hanem óriási méretei mellett is családi tér, ahol jól megfér egymás mellett a modellpaletta minden darabja, közte a legkisebb és a valaha volt legzöldebb A-osztályú modellel, a legvadabb AMG-kkel, de akad itt a tekintélyt parancsoló veterán 540K – no meg megfelelően elszeparálva jelen van a cég által kínált majd egy tucat másik márka kínálata is.
A következő salzburgi élmény sem hétköznapi: Pappaséktól átgurulunk a kőhajításnyira fekvő reptérre, amelynek szomszédságában épült pár éve (2003-ban) a híres Hangar-7 komplexum. A repülés és a sebesség élő múzeuma a Red Bull tulajdonosának, Dietrich Mateschitznek a hobbiját szolgálja. Az itt dolgozó, sokak szerint végtelenül szerencsés szakembergárda úgy definiálja magát, mint „egy lelkes csapat, akiknek a történelem legkülönlegesebb repülőgépeinek és helikoptereinek gyűjtése és karbantartása a szenvedélye”.
A gyűjteményben látható ritkaságok bárkit képesek ámulatba ejteni, mint a P-38 Lightning, egy észak-amerikai B-25J Mitchell, a Chance Vought F4U-4 „Corsair” vagy egy DC-6 bámulatos látványt jelentenek és hihetetlenül jó műszaki állapotban vannak. A helikopterflotta nem kevésbé lenyűgöző: a Flying Bulls sorai között két BO 105S (a világ egyetlen engedéllyel dolgozó műrepülő helikoptere) is akad, de akadnak olyan darabok is, mint például a Bell Cobra. Alkalmanként látható itt Felix Baumgartner híres ugrásának kapszulamásolata, a Red Bullnak dicsőséget hozott versenymotorok hada, a legtöbb szemlélődő azonban az F1-es flotta legkülönbözőbb darabjai mellett ácsorog. Az RB2-től az RB9-ig itt mindent alaposan szemügyre vehet a látogató, a Scuderia Toro Rosso kínálatát pedig a 2006-2008-as modellek jelentik. Bőséggel akadnak Sauberek is, a 14-estől a 19-es modellig mindent meg lehet találni, ezen felül pedig daytonai versenygép, IndyCar-autó, a Gran Turismoba tervezett Newey-álom parkol az üvegcsarnokban: tényleg olyan, mintha nem a valóságban járna az ember.
Nem mellesleg a Hangár-7-ben kapott helyet világ egyik leghíresebb étterme, az Ikarus, ahol minden hónapban más és más sztárséf dolgozik, és ahová asztalt szerezni szinte lehetetlen küldetés. Talán nem véletlen, hogy ott jártunkkor maga Bernie Ecclestone és a felesége is az épületben sétálgatott…
Ha már Európa és az Alpok kulturális központjába vetette az embert a jó sorsa, egy kisebb vagy nagyobb városnézést is kötelező megejtenie. A számokban kifejezett tények meglepőek és lenyűgözőek: Salzburg 150 ezer lakost számlál mindössze, ám rendezvényeinek száma a négyezret is meghaladja évente, barokk templomépületeinek száma pedig húsz. Városképe Hohensalzburg várával, a Mönchsberg előterében emelkedő barokk Dómmal, a Franciskánusok templomával és az Egyetemi templommal, távolban a mondák övezte, hatalmas Untersberggel páratlan és összetéveszthetetlen. Kihagyhatatlan program, hogy a város leghíresebb fiának, Wolfgang Amadeus Mozartnak a szülőháza előtt fényképet készítsünk, majd megkóstoljuk a zseniális komponistáról elnevezett eredeti Mozartkugelt, ha lehet, a Fürst cukrászdában. Megszállni egy sportújságírónak a Sheratonban illik, hiszen itt a szállodalánc reklámarca, Lewis Hamilton köszön vissza a hoteltévéről és az internetről, de az sem mellékes, hogy az épület közvetlenül a város ékessége, a Mirabell Kert mellett fekszik. (Akinek még akad egy kis ideje, okvetlenül keresse fel Salzburg híres autóversenyzőjének, Roland Ratzenbergernek a sírját, aki ugyanazon a versenyhétvégén halt meg Imolában, mint Ayrton Senna…)
Egy téli osztrák kirándulás azonban ne csak a városi sétákról szóljon, hiszen ez az ország, különösen a salzburgi régió az elsőrangú sípályákról, a remek szállásokról és a mennyei kulináris élvezetekről is híres. A tartományba érkezőket több mint 2000 kilométer elsőrangúan előkészített sípálya, 2000 kilométer sífutópálya és több mint 560 legmodernebb színvonalú felvonó várja. A 22 sírégió 100 téli üdülőhelyén évről évre nagy összegű beruházásokkal fejlesztik az infrastruktúrát. Sötétedés után is síelhetünk a megvilágított pályákon, fantáziával és hozzáértéssel kialakított hóparkoknak, új freerider útvonalaknak örülhetünk. Salzburg tartományban kb. 1750 kilométernyi pálya hóágyúzható, vagyis a pályák 87 százaléka. A sípályák szomszédságában 400 alpesi menedékkunyhó és hegyi étterem kényeztet valódi salzburgi vendégszeretettel és jó konyhával.
Szinte ugyanezt kínálja a Zell am See környéki terület, egy kicsit patinásabb, elegánsabb, kisvárosi, üdülős környezetben. Ha valaki át akarja élni, milyen varázslatos látvány egy égbe szökő, fehér hegycsúcs tövében elterülő mesés tópart és a partján felépült település, költözzön be például a Hotel Stadt Wienbe. A remek étterem kipróbálását követően sétáljon le a központba, ahol akár meleg teát, akár forralt bort, akár zirbenschnapsot kortyolgat, garantáltan jól érzi magát. Esti programnak a vadonatúj kaszinó, vagy a kivilágított sípálya jöhet számításba, másnapra pedig érdemes bejelentkezni a téli vadetetésre, ahol közelről láthatjuk az erdő lakóit.
A többség persze nem ezért jön ide, hanem hogy hódoljon a téli sportok örömeinek. Zell am See legjobb síterepe a Schmittenhöhe, amelynek első osztályú pályáira a városban működő Porsche Design által megálmodott kabinokban juthatunk fel. Aki minden nap más terepen csúszkálna, annak okvetlenül át kell ruccannia a több mint 3000 méter magas Kitzsteinhornra, hogy onnan tekintsen körbe, majd ahányszor csak tudja, kiélvezhesse a gleccserpálya nyújtotta örömöket. Akkor is érdemes felvitetni magunkat a csúcsra, ha nem síelünk, hiszen léteznek hótalptúrák, de arra is van mód, hogy bárki megpihenjen a hatalmas jégkunyhóban, vagy ebéd után felfedezze a hegy gyomrába épített alagút kínálta érdekességeket.
A megfáradt végtagokat aztán vagy valamelyik hotel fürdőjében, vagy a hipermodern kapruni Tauern Spában lehet kiáztatni. Utóbbi előtt hóból faragott F1-es autó, de nem ez a fő vonzereje. Óriási előnye, hogy a legnagyobb hidegben és hóban is működik forró vizes, szabadtéri részlege, ahonnan akár fürdőruhában is kiszaladhat egy kis hógolyózásra, ha pedig azt megunta, a medencében lebegve még egy utolsó pillantást vethet a vendég a szomszédban magasodó csúcsokra…
További magyar nyelvű információk:
Érkezés autóval
Salzburg az európai autópálya-hálózat útvonalainak metszéspontjában található: itt keresztezi egymást az A1-es Bécs-Salzburg, az A8-as München-Salzburg és az A10-es Villach-Salzburg autópálya. Magyarország felől a Bécsből Salzburgba tartó A1-es nyugati autópályán közelíthetjük meg a várost, innen a Villach felé tartó A10-es Tauern-autópályán juthatunk tovább Salzburg tartomány déli régióinak (Tennengau, Pongau, Lungau) üdülőhelyeire. A pinzgaui címek felé tartva rövid ideig Németország területén autózunk az A8-ason, melyről a Bad Reichenhall/Lofer kijárónál kell letérnünk. Zell am See és Kaprun körülbelül 2,5 óra autóútra van Münchentől és 1,5 órára Salzburgtól: ha ezt a régiót célozzuk meg, mindvégig festői környezetben, havas fenyőerdők és égbe törő hegycsúcsok között haladhatunk. Ne feledjük, hogy az ausztriai autópályákon kötelező a matricaváltás, a vignetta a határátkelőhelyeken és a benzinkutaknál kapható.
A Pappas Auto büszkeségei
Közel 60 éve van jelen az autópiacon a Pappas Csoport, 1990 óta Magyarországon is képviselteti magát. A salzburgi központú vállalat több mint 2500 munkatársat foglalkoztat, és számtalan márkát forgalmaz, de a vállalat „koronagyémántja” tagadhatatlanul a Mercedes-Benz, amelyekből a 30 éves négykerékhajtás megünneplése okán a GLC, GLE és GLE Coupé különböző változataival utaztunk Budapestről Ausztriába.