„Immár több mint 20 esztendőnyi fejlesztői tapasztalatra tekinthet vissza az Audi sportos S modelljei kínálatában” – emelte ki Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Sikerünk alapjául már a kezdetektől a quattro összkerékhajtás, a dinamikus menetteljesítmények és a diszkrét dizájn, valamint a hajtásrendszer, a futómű és az infotainment területein egyaránt a legkorszerűbb technikák alkalmazása szolgált. Az új Audi S4 és S4 Avant e sportos hagyományok meggyőző folytatói.”
Könnyű és erős – a 3.0 TFSI
Az S modellek szíve a teljes egészében új fejlesztésű, közvetlen benzinbefecskendezésű és turbófeltöltésű V6-os aggregát. A 3.0 TFSI teljesítménye 260 kW (354 LE), 500 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig az 1300 és 4500 percenkénti fordulatszám közötti tartományban mindvégig a vezető rendelkezésére áll. Az új motor teljesítmény- és forgatónyomaték-szintjével egyaránt felülmúlja elődjét, mégpedig jóval kedvezőbb üzemanyag-fogyasztási értékek és saját tömeg mellett.
Az új erőforrással álló helyzetből mindössze 4,7 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra az új Audi S4, az elektronikus sebességhatároló 250 kilométer/óránál lép közbe. A jóval dinamikusabb menetteljesítmények ellenére az új V6-os gazdaságosságával is kitűnik: az S4 Limousine az Európai Menetciklus (NEFZ) alkalmával átlagosan kevesebb, mint 7,4 liter üzemanyaggal is beérte 100 kilométerenként.
Az új nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó szintén kiemelkedően magas hatásfokkal dolgozik és rendkívül gyors, kényelmes és közvetlen kapcsolások jellemzik. Amikor a pillanatnyi menethelyzet lehetővé teszi, önműködően szabadonfutó üzemmódra váltva segíti az üzemanyag-takarékos közlekedést.
A 3.0 TFSI – mint az Audi minden S modelljének erőforrása – a quattro állandó összkerékhajtáson keresztül juttatja tekintélyes teljesítményét az útfelületre. Az önzáró központi differenciálmű alapesetben a forgatónyomaték 60 százalékát a hátsó és 40 százalékát az első tengelyre küldi, ám a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően akár 70 százalék is juthat előre, vagy akár 85 százalék is érkezhet a hátsó kerekekre. Az igényes quattro összkerékhajtást intelligens szoftverfunkcióként a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás teszi teljessé, amely a dinamikus kanyarvételek során a belső íven gördülő kerekek enyhe, célzott fékezésével előzi meg a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét. Az eredmény még pontosabb irányíthatóságban és még stabilabb, illetve még agilisabb menettulajdonságokban mutatkozik meg. Kívánságra az extrafelszerelésként rendelhető sport-differenciálmű a hátsó kerekek közötti aktív forgatónyomaték-elosztással javíthatja tovább az irányíthatóságot.
Intelligens dinamika – a futómű
Az új Audi S4 és S4 Avant mindenfajta kanyart mesterien abszolvál, legyen szó akár versenypályáról vagy éppen hegyi szerpentinről. A tempós autópálya-szakaszokon mindkét modellt stabil egyenesfutás jellemzi. E kedvező adottságok a teljes egészében új fejlesztésű futóműnek köszönhetők. Az egyaránt ötkaros első és hátsó felfüggesztések hatékonyan és pontosan választják külön a hossz- és oldalirányú erőhatásokat, minden menethelyzetben optimális irányíthatósági tulajdonságokat biztosítva. A felfüggesztések – akárcsak az elektromechanikus szervokormány – igen könnyű konstrukciók. Opcióként az áttételét a pillanatnyi sebesség függvényében változtató dinamikus kormányzás is rendelkezésre áll.
Az eleve a szériakivitelhez tartozó S sportfutómű az alapmodellhez képest 23 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, ami az opcionális, aktív csillapítás-szabályozással működő futómű esetében is érvényes. A motor, a kormánymű, a tiptronic sebességváltó és a sport-differenciálmű mellett a folyamatos csillapítás-szabályozással (CDC = continous damping control) szerelt lengéscsillapítók is az Audi drive select menetdinamikai szabályozó rendszer részei, amellyel a vezető többféle üzemmód szerint változtathatja a futómű alapvető karakterisztikáját.
Az alapkivitel 18 col peremátmérőjű, 5 duplaküllős „Stern” dizájn szerinti könnyűfém keréktárcsáira 245/40 méretű gumiabroncsokat szerelnek. Igényes alternatívaként a quattro GmbH kínál 19 colos könnyűfém keréktárcsákat. A nagyméretű kerekek mögött erőteljes, a hőhatásokra kevéssé érzékeny fékek dolgoznak.
Sportos understatement – a dizájn
Az új S4 modellek fellépését visszafogott stílusuk határozza meg. Elöl Singleframe hűtőrácsuk és hangsúlyosan vízszintes vonalvezetésük emeli ki szélességüket. A lökhárítót és a légbeömlő nyílásokat egyaránt markáns vonalak szegélyezik. Számos elem harmonikusan illeszkedő árnyalatú, matt szürkében jelenik meg, amelyekhez a krómozott elemek szolgálnak ízléses ellenpontként.
A 4,74 méter hosszú S4 folyamatos formák alkotta oldalnézetében a külső visszapillantó tükrök alumíniumoptikájú házai tűnnek mindjárt fel. Az erőteljesen kiformált oldalsó küszöbborítások szintén mindkét változat markáns stílusjegyei. A csomagtérfedélen/-ajtón légterelő perem gondoskodik az aerodinamikailag optimális áramlásokról. Az S specifikus hátsó lökhárítóban fekete méhsejt-mintázatú rácsozatot, az S modellekre jellemző diffúzorelemet és a kettős vezetésű kipufogórendszer négy végcsövét foglalja magában.
Intelligens vegyes anyaghasználat jellemzi a karosszéria konstrukcióját, ami egyszerre kölcsönöz számára magas torziós merevséget, illetve teszi különösen biztonságossá és könnyűvé. Ez képezi az optimálisan alacsonyan tartott saját tömeg alapjait is, a Limousine alapkivitelű quattro összkerékhajtásával 1630, míg az Avant 1675 kilogrammot nyom csupán.
Sportosan elegáns – az utastér
A tágas beltér akár öt személy számára is kényelmes utazást kínál. A zajkomfort még magasabbra emeli a mércét ebben a kategóriában, akárcsak a színvonalas kidolgozás minősége. Az Audi S4 Avant hátsó üléstámlái pozíciójától függően 505 - 1510, míg az S4 Limousine 480 literes csomagteret kínál. A műszerfal a légbefúvó nyílások széles sávjával és a légkondicionáló berendezés integrált kezelőpaneljével kialakított, homogén vonalvezetése tágas térkínálatot nyújtó szélességet biztosít az utastér számára. Sötétben LED-technikájú fénycsíkok jelzik az ajtók és a középkonzol kontúrjait.
Az állítható oldalpárnákkal, integrált fejtámlákkal és pneumatikus masszázsfunkcióval készülő S sportülések bőr/Perlnappa és Alcantara kárpitozása soul, rotorszürke és magmavörös árnyalatokban rendelhetők. A belteret az S modellekre jellemzően a fekete alaptónus határozza meg, a dekorbetétek pedig alapkivitelben szálcsiszolt matt alumínium kivitelűek. Az igényes felszereltséget olyan színvonalas részletmegoldások teszik teljessé, mint például az „S4” feliratok, az üléstámlák nyomatai vagy éppen az S4 specifikus üdvözlőképernyő.
A beltér különösen innovatív műszaki megoldása az Audi virtual cockpit. E teljes egészében digitális kombinált műszeregység minden fontos információt részletesen kidolgozott grafikák formájában jelenít meg 12,3 col képátlójú felületén. A vezető háromféle nézet közül választhat, amelyek egyike a fordulatszámmérőt a középpontba állító, exkluzív SportScreen. Az S4 modellek másik jelentős fejlesztése az MMI kezelési rendszer, amelynek kezelési logikája a modern okostelefonokét követi, intelligens szabadszöveges keresőt is kínálva.
Széles körű kínálat – infotainment és Audi connect
Az MMI rendszere háromféle kezelési lehetőséget is kínál a vezetőnek: hangvezérléssel, valamint az új multifunkciós kormánykerékről és a középkonzol paneljéről. Az infotainment-rendszerek kínálatának csúcsán álló, 8,3 col képátlójú monitorral és az MMI touch technikával kiegészített MMI Navigációs rendszer plusz központi nyomó-/forgatógombjába integráltan érintőfelületet is kínál, amellyel különösen egyszerű a nagyítás (zoom), a görgetés (scroll) és a különböző írásjelek megadása. Az MMI Navigációs rendszer plusz mögött az infotainment-elemek modulrendszerű koncepciója (MIB) második generációjának tekintélyes számítástechnikai teljesítménye áll. Az MIB segítségével az Audi mindenkor a szórakoztató elektronika legkorszerűbb megoldásait hozhatja el az autóba.
Az MMI Navigációs rendszer plusz berendezéssel együtt érkezik az Audi connect is az új S4 és S4 Avant modellekbe, amely LTE-szabvány szerinti, rendkívül gyors internet-kapcsolatot kínál. A beépített WLAN-hotspotnak köszönhetően az utasok mobil eszközeikkel igény szerint szörfözhetnek a világhálón illetve intézhetik elektronikus levelezésüket, míg a vezető az Audi connect online-szolgáltatásait veheti igénybe. Ezek egyike az Audi smartphone interface, amely az iOS és Android operációs rendszerű mobiltelefonokat integrálja egyszerűen az autó rendszerébe.
Az Audi phone box a jármű külső antennájára csatlakoztatja az okostelefonokat, amelyek a megfelelő felszereltség esetén akár induktív úton töltődhetnek is. Az Audi tablet egyfajta rugalmas hátsó szórakoztató rendszerként (Rear Seat Entertainment) szolgál. A hifi-rajongók számára az újszerű térhangzást kínáló Bang & Olufsen Sound System szerepel a kínálatban.
Hatékony segítség – a vezetői segédrendszerek
Mindkét S4 modell vezetői segédrendszerek széles palettájával szolgál. Az előrelátó gazdaságossági asszisztens egyebek mellett sebességváltási útmutatással segíti az üzemanyag-takarékos közlekedést. Az Audi active lane assist az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában segíti a vezetőt, míg a közlekedési torlódás asszisztenssel és araszoló (Stop&Go) funkcióval kiegészített adaptív sebességszabályozás (adaptive cruise control) 65 kilométer/óráig a gyorsítás, lassítás és kormányzás feladatait átvéve tehermentesíti sűrű forgalomban. A parkolási asszisztens, keresztirányú forgalom asszisztens hátul, a kiszállás-figyelmeztető, a kikerülés-asszisztens, a bekanyarodás-asszisztens és az Audi pre sense rendszerek egyaránt nagy szolgálatot tesznek a biztonság érdekében. A kínálatot a közlekedési táblák kameraalapú felismerése teszi teljessé.
Vonzó – a felszereltség
Már az alapfelszereltség is bőséges, s a már említett felszereléseken túl mindkét karosszériaváltozat esetében LED-fényszórókat és dinamikus irányjelzőkkel működő, ugyancsak LED-technikájú hátsó lámpákat is tartalmaz. Az Avant eloxált alumínium tetősínekkel érkezik, csomagtérajtaja és csomagtér-borítása pedig elektromos mozgatású.
Extrafelszereléseik kínálata szintén jól érzékelhetően emeli ki az új S modellek high-tech karakterét, például a Matrix LED fényszórókkal, a Head-up kijelzővel vagy az Audi S4 Avant csomagtérajtajának szenzorvezérlésű elektromos mozgatásával.
A két új S modell kiszállítása várhatóan 2016-ban veszi kezdetét.