A Volkswagen biztosra akart menni a Bogár leváltásakor, ezért a Golf mellett piacra dobta a Polot is. Utóbbi kívülről kompaktabb megjelenéssel bírt a Bogárnál, belső méretei azonban megegyeztek az ikonikus modellel. A formaterv az Audi formatervezője, a Volkswagen későbbi vezető formatervezője, Harmut Warkuss munkáját dicséri, akit a tervezésben Nuccio Bertone segített.
A Polo kifejlesztése eredendően az Audinál zajlott, így a kis kétajtós 1974 végén Audi 50 néven lépett piacra. A Polo kereken fél évvel később követte, 1975 elején mutatkozott be a nagyközönségnek. Közel azonos kivitelben gördült le a wolfsburgi gyártósorról mindkét modell. A Polo valamivel spártaibb kivitelben készült, ennek megfelelően kedvezőbb áron is lehetett hozzájutni. Míg azonban az Audi 50 gyártása 1978-ban kifutott, a Polo gyártása – ugyan már nem Wolfsburgban – napjainkban is folyik. A kiállítás lehetőséget nyújt az Audi 50 modell és a Polo első generációjának egyik korai sorozatgyártású darabjának összehasonlítására. Amíg az első modelleket a kicsi, 40 lóerős teljesítményre képes 0,9 literes motorral szerelték, 1980-ban megérkezett a sportosabb Polo GT, amely már 60 lóerőt teljesített. A második generációtól pedig nem csupán két karosszériaváltozata létezett a modellnek, hanem a legkülönbözőbb erőforrásokkal szerelték fel a takarékostól az erőteljesig.
Külön figyelmet érdemel a sorozatgyártású modellként és versenyautóként is bevethető Polo G40, amely a Volkswagen Motorsport színeiben kupaversenyek résztvevője volt. A közutakra szánt G40 tuningjára is volt lehetőség egy szélesített karosszéria alkalmazásával. A motorsporttal való összekapcsolódás egyik legkiemelkedőbb eleme jelenleg a Polo R WRC. Mindezeket a járműveket – összesen 21 darabot – a különleges kiállítás keretében megtekinthetik az érdeklődők. Köztük azt a darabot is, amely Rainer Buchmann kezei közül került ki és a digitális információs rendszer mellett alcantarával bevont Recaro sportülésekkel szerelték. A vélhetően legkevésbé ismert, a Polo műszaki hátterét alkalmazó alkotás egy oldalkocsis motorkerékpár, amelyet egy Volkswagen dolgozó épített át.
A fenntarthatóság témájához kapcsolódóan is kínál a kiállítás egy és mást: egy kísérleti járművet 1980-ból, amelyet Bendix kompresszoros dízelmotor hajtott illetve egy Öko-Polo modellt 1987-ből. Külön köszönet illeti azokat, akik az autókat a kiállítás rendelkezésére bocsátották, mindenekelőtt a VW Polo IG Deutschland e.V.-t, amely egyesületnek a legváltozatosabb kiállítási darabokat köszönheti a múzeum.
A jubileum alkalmából az AutoMuseum Volkswagen gondozásában megjelent egy tájékoztató füzet is, amely egy külön szerkesztett részben, szöveggel és képpel emlékezik meg minden kiállítási darabról.