DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. június 2. vasárnap
Egyéb

Motorsport múltját ünnepli a Mazda Goodwoodban

A Mazda motorsport múltja áll az idei Goodwood Festival of Speed figyelmének középpontjában. A minden évben megrendezett fesztivál fő eleme a 40 méter magas szobor a Goodwood Ház előtt, melynek tetején két Mazda sportautó száguld az ég felé a tartóelem pályaként szolgáló csavart acélgerendáin.



A szobrot Gerry Judah készítette, akit ezúttal a „KODO – A mozgás lelke” formanyelv inspirált. Az 120 tonnás acél-installáció szépségét a bonyolult és mégis légies forma adja. A 418 darab acélgerenda mindegyikét különböző szögben helyezték egymásra, ezáltal úgy csavarodik, hogy a tetején elhelyezett autók tulajdonképpen majdnem tetővel lefelé fordulva lebegnek a szemlélők feje felett. 

„Amikor Gerry-vel először beszélgettünk a fesztivál fő szobráról, szerettük volna, ha a KODO dizájn-filozófiánkon keresztül erősíti márkánkat” – mondta Ikuo Maeda, a Mazda vezető főtervezője. „Ő pedig egy gyönyörű és lendületes struktúrát hozott létre, amely hűen tükrözi eredeti céljainkat. A szobor egyszerre könnyed, erős és energikus – olyan, mintha az autók mozognának rajta.” 

A központi installáció amellett, hogy a Mazda konvenciókkal szembe menő kultúráját ünnepli, tiszteleg motorsport múltja előtt is, mely Európában az 1960-as években kezdődött. A Mazda ekkor hozta be a versenysportba bolygódugattyús motorját. Azóta a bolygódugattyús motorral hajtott Mazdák 100 IMSA versenyt, két brit túraautó bajnokságot és több tartóssági versenyt is nyertek Daytona-ban, Spa-ban és Le Mans-ban. A márka legfényesebb győzelmét az 1991-es Le Mans-i 24 órás futamon érte el híres Mazda 787B modelljével – ez a modell került a szobor tetejének egyik részére. A másik pedig az LM55, mely idáig csak virtuálisan létezett – a PlayStation szimulátorjáték Gran Turismo 6-os sorozatára hoztak létre – ez a koncepció autó első valós megjelenése. 

Az esemény keretében június 28-ig az alábbi modellek láthatók még:

·         Mazda 757 (1986-os, kétliteres, 3 rotoros motor, ’87-ben Le Mans 7. hely),

·         TIGA-Mazda GT286 (1986-os, 1.3-as 2 rotoros motor, Daytona 24 órás 2. hely),

·         két Mazda 767B (1989-es 2,6 literes 4 rotoros motor, Daytona 24 órás 5. hely, ’89-ben Le Mans 7. és 9. hely)

·         Mazda 787 (1990-es, 2,6 literes 4 rotoros R26B motor) két példányt építettek belőle, mindkettő jó eredményeket ért el Le Mans-ban.

·         Mazda RX-7(1979-es, 2,3 lteres 2 rotoros motor, ’81-ben Spa 24 órás győzelem)

·         Mazda FD RX-7 / Mad Mike Whiddett

·         Mazda RX-7 GTO (1991-ben IMSA GTO győzelem, először fut Goodwood-ban)

·         Chevron Mazda B16 (a Mazda első szereplése Le Mans-ban 1970-ben) 

·         Mazda MX-5 Global Cup (2015)

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: