Ezeket a csoportokat szimulátoros ligáknak hívják (továbbiakban: liga). Most betekintést nyerhetünk egy ilyen liga életébe. Hogyan is alakul, milyen módon működnek, milyen programot használnak és mindent, amit tudni szeretnénk. Ezért felkértük Magyarország egyik nagyon jól működő ligájának vezetőjét, Kovács Lászlót, hogy vezessen be minket a ligázás rejtelmeibe. Nem titok, Kovács László (becenevén: Kokó) az A-liga vezetője, versenyzője, BT-tagja, amiről később kiderül, mit is jelentenek ezek. Azt is sikerült kiderítenünk, hogy ez a liga 2013-ban elnyerte az év ligája címet, és azon kevés közé tartozik, ahol biztosra mondhatjuk, hogy mindenféle, játékokban alkalmazható cheatet sikerült letiltani. De hogy ne siessünk ennyire előre, kezdjük is a legelején....
Te mióta szimulátorozol, és hogy kerültél kapcsolatba a szimulátor világával?
Talán 2009 nyarán kezdett el foglalkoztatni a gondolat, hogy online is kipróbálnám magam és ne csak a gép ellen versenyezzek. Akkoriban azt hittem, hogy nagyon jó vagyok, és online is az leszek. Kerestem az interneten egy ligát és jelentkeztem, egészen pontosan a PHF1 rFactor liga volt. Megdöbbentem, amikor felléptem a szerverre, és 4-6 másodpercre voltam az első helyezettől. Ott töltött két szezonom nagyon jó volt és élvezetes versenyeket futottunk.
Aztán kezdtek fogyatkozni az emberek és 2011 nyarán már látszott, hogy a liga bezárja kapuit. Akkor jelentkeztem az A- Ligába és ősszel már versenyeztem is tovább. Az első versenyemen 3. lettem, és éreztem, hogy jó lesz ez a liga.
A versenyzés nem volt elég, ezért úgy gondoltam besegítek a liga vezetőségének. Együtt csináltuk a BT-ügyeket, minden ment rendesen a maga útján. Hamarosan egyedül találtam magamat mint admin, így felkértem pár tagot, hogy segítsenek be a liga életébe.
Mi is az a BT pontosan?
Biztonsági Testület, akik ellenőrzik a versenyeken elkövetett szabálytalanságot, eseteket, óvásokat. Nem ugyanaz, mint az Admin.
Milyen programot használtok a Szimulátoros versenyek alkalmával?
Az rFactor programját, és most már a szervert biztosító társaság által fejlesztett „SYNC” nevű szoftvert is.
Volt már, hogy észrevettétek valakinél, hogy csal? Ezt honnan lehetett tudni?
Sajnálatos módon igen. Ezt onnan lehet tudni, ha valaki kicsit is ismerős a Forma 1 világában, akkor tudja, hogy egy friss szuperlágy gumin közlekedő versenyzőt nem fog egy kopott kemény keveréken lévő pilóta körbeautózni. Ez gyanúra adhat okot. Biztosra akkor mentünk, amikor régebben a SYNC program előtt, egy sajátos fejlesztéssel figyelte a BT, hogy milyen applikációk futnak a versenyzők számítógépén. Ekkor megláttuk egy régi társunknál a közismert rFactor-csalás programját. (szándékosan nem említeném a program nevét)
Korábban említettük, hogy sikerült csalásmentessé tenni a ligát. Ezt hogy sikerült elérni?
Már említettem a SYNC nevű programot, ezt a szerveres társaság találta ki, meg is valósították. Mi egyből kaptunk az alkalmon, hogy használatba vegyük. Ekkor még nem volt teljesen kiforrott, de mi is segítettük tapasztalatainkkal a szerveres srácok munkáját, így mára bátran állíthatom, hogy a ligában nem lehet csalni.
Hogy működik ez a program?
Röviden: a versenyző elindítja a SYNC programot, ami leszinkronizál a szerverrel, és minden file-t felülír, amiben eltérés észlel, így mindenki azt az rFactort kényszerül használni, mely a szerveren is fut, s természetesen mentes a csalás programoktól. Enélkül nem tud senki feljelentkezni a szerverünkre, így mindenki tiszta játékkal indul, sőt vannak újabb ötletek, melyek még tökéletesebbé tehetik ezt.
Mondd el kérlek, hogy működik egy ilyen liga? Hogy választotok pályát, módot, autókat? Milyen időközönként szoktatok versenyeket rendezni, egyszóval mindent, ami kell a liga működéséhez.
Elsőként kiválasztjuk a módot. Ezt az adminok döntik el úgy, hogy kipróbálnak többet, figyelik mennyire élethű a szimuláció, mennyire kopnak a gumik, hogy melegszik a motor és a gumi, mennyire tapadnak a kocsik (az se jó, ha nagyon tapad, mert akkor már nem szimulátor, de vezethetetlenül csúszós sem lehet). Szóval megkeressük a legjobban összeállított módot. A pályákat én szoktam összeállítani, de figyelembe vesszük, ha valakinek felmerülne extra igénye, de a szokványos igazi F1-es pályákat mindig használjuk: brazil, Monaco, Hungaroring stb… Autókat eddig úgy osztottunk, hogy az előző szezon bajnoka választ először autót, majd csapattársat, utánuk pedig a pontrendszerben következő versenyzők, de most az utolsó szezonunkban kitaláltuk, hogy teljesen egyedi festést adunk az autóknak, és egyedi csapatneveket, így már nem lesznek gondok a TV közvetítéssel sem. Kéthetente vasárnap esténként van az időmérő, és utána egyből a verseny, amíg mindenkinek lehetősége van gyakorolni a szerveren, beállítani az autóját, megismerni a pályát, ha még nem ismerné.
Említetted a TV-t, rzt pontosan hogy kell érteni? Valamelyik csatornán közvetítik a ligátok futamait?
Természetesen nem ilyen TV-ről van szó. Van egy társaság (SIMSPORTTV), akik azért jöttek létre, hogy közvetítsék a ligák futamait. Ilyenkor a TV-s kolléga feljön a verseny előtt a szerverre, kezeli a kamerákat, kommentálja az eseményeket, közben egy kedvelt videó nézegető portálon élőben adják, ami utána felvételként bármikor visszanézhető. Fejlesztéseiknek köszönhetően már HD minőségben elérhetőek a közvetítések. A TV miatt is volt szükség az egyedi festésekre, hogy ne sértsük az FIA jogait.
Mire vagy a legbüszkébb a ligában tett munkásságodból?
Arra, hogy azon kevés ligák közé tartozunk, akiknél szinte lehetetlen csalni, így minden versenyünk tiszta, és emiatt a közösség is jobb a ligán belül. Nincsen gyanakvás egymás felé.
Szoktatok szüntetet tartani egyes szezonok között, hogy fel tud készíteni a ligát a következő szezonra?
A módválasztás, versenyautók festése, és az előkészületek bonyolultsága, és időigényessége miatt természetesen szoktunk.
Gondolom ligavezetőként teszel azért, hogy a tagok addig is tudjanak „liga-életet” élni. Mivel éred el ezt?
Ahogy az élő Formula-1-ben, mi is megrendeztük a Race of Championst. Erre futamok közben készítettem fel a programunkat, és a két szezon között mindenkinek van lehetősége minden autót kipróbálni a pályán, majd természetesen a következő szezon előtt versenyt is szerveztünk belőle.
Versenyek alatt, mint az igazi F1-ben is előfordulnak balesetek, szabálytalanságok. Ezeket hogy kezelitek, szankcionáljátok?
Elsőnek vettük az eredeti Formula-1 szabályzatát, és úgy módosítottuk, hogy az idomuljon az online versenyzéshez. Például a bokszkijárati vonal átlépéséért ott azonnal szankciókat vetettek ki a pilótákra, nálunk viszont nincs lehetőség arra, hogy egyből rádión szóljunk, hisz mi is versenyzünk, és nem látjuk a boksz vonalát, így a BT-ellenőrzések alkalmával nézzük át a visszajátszásokat, és a következő futamra osztjuk a büntetéseket. Ha valaki úgy érzi, hogy szabálytalanok voltak vele, kilökték, óvást nyújthat be a BT felé. Tartalmaznia kell, hogy ki kivel, hányadik kör hányadik percében volt az esemény, ezt a BT külön megvizsgálja, és szankcionálja, ha kell.
Milyen elvárások vannak egy új versenyzőtől? Mi a feltétele, hogy a ligába tag lehessek?
Igazából túl sok elvárásunk nincs. Kulturáltan tudjon beszélni, és legyen kormánya. A ligában sajnos elengedhetetlenül fontos a kormány. Ezt bizalmi alapon kezeljük. Megkérdezzük a jelentkezőt, hogy van-e kormánya, és ha azt mondja, van, el hisszük neki. Több nem nagyon van. Nem kell, hogy profi legyen, lehet kezdő is, jöhet olyan versenyző is aki életében nem ült még szimulátorban. Nem teszünk különbséget a versenyzőink között.
Mint minden versenyben, nálatok is vannak nyertesek. Ezt a liga jutalmazza? Ha igen, mivel?
Természetesen mi is jutalmazzuk a nyerteseinket. Az első 3 helyezett kupát kap, illetve a csapatokból is az első helyezett pilótái kapnak egy-egy kupát. Mi ezt fontosnak tartjuk, hogy legyen egy kézzel fogható cél, amivel motiváljuk a versenyzőket. Kinek ne lenne jó érzés egy ilyen kupát kirakni a kandalló fölé?
Gondolom a sok teendő nem egy emberes munka. Ilyenkor valaki véletlenszerűen segít a versenyzők közül, vagy van erre egy kis csapat, akinek a munkáját Te irányítod?
Korábban már megemlítettem, de most ki is térek rá. Két csoport van, aki segíti a liga életét. Van a BT (biztonságtestület), aki a versenyek tisztaságáért felelősek, és vannak az adminok. Itt kiemelném még az Ő munkájukat: az adminok azok, akik segítenek egy jelentkezőnek rajthoz állni. Mit honnan töltsön le, melyik csapatba tud ülni, elmagyaráznak mindent, és segítenek mindenben. Továbbá van egy weblapunk (www.a-liga.hu), ahol nagyon sok információ van fent, ezeket is az adminok kezelik: pontállást, cikkek írását, beharangozókat, plakátokat készítenek (virtuálisan), és reklámozzák, mikor melyik pályán lesz futamunk, és mikor tekinthető meg élőben.
Pár szóban, mit mondanál még el a ligátokról?
Teljes vállszélességgel a csalás ellen vagyunk, ez az egyetlen dolog, amiért nagyon haragszunk. Így akit csaláson kapunk, nem mérlegelünk, hogy régi pilóta vagy kezdő versenyző, megválunk tőle, és véglegesen kitiltjuk a ligából. Amit még megemlítenék, hogy nem profi liga vagyunk. Vannak köztünk nagyon jó versenyzők, de leginkább a családias hangulat, és a szórakozni vágyó pilóták helye a liga. Ügyelünk arra, hogy a gyengébb pilóták, ne maradjanak segítség nélkül. Mindenkit, aki még nem tudja beállítani az autóját, annak segítünk, beállításokat küldünk, elmondjuk, hogy hol mire ügyeljen a pályán, szóval nincs egyedül senki.
Minimális nevezési díj van, ami fedezi a liga kiadásait. Például az éves szerver-díj, TV közvetítés, díjak…
Itt szeretném megemlíteni, hogy augusztusig nyitott kapukkal várjuk az új pilótákat, ingyenesen kipróbálhatják milyen egy ligához tartozni. Ezt azért tartottuk fontosnak, mert szeretnénk olyan versenyezni vágyóknak segíteni ezzel, akik ki szeretnék próbálni milyen egy ligában versenyezni, és ezzel a lehetőséggel nem olyan esetleg ingyenes ligába próbálkozzanak, ahol nem ér el eredményt, mert esetleg csalnak benne. Itt kipróbálhatja mindenki magát, és a ligázást anélkül, hogy arra kelljen gondolni. „…vajon azért vagyok lassú, mert csalnak elől?...”
Említetted az autók beállítását. Ezt kifejtenéd kicsit bővebben?
Persze: mivel ez egy szimulátor, itt nem úgy kell, mint egy hasonszőrű árkád játékban, hogy kiválasztok egy autót, és megyek. Itt teljesen egyforma fizikájú, de nyers beállításokkal rendelkező autók vannak. Ami azt jelenti, hogy mindenkinek van lehetősége a saját autóját testre szabni: váltót, guminyomást, szárnyállásokat, egyszóval mindent beállítani. Mint tudjuk, más beállítás kell egy monacói pályára, és más egy malajziai pályára. Monaco technikás pálya, így ide nagyobb szárnyállás, rövidebb áttételű váltó kell, és ha már módosít az ember, akkor mindent hozzá kell hangolni. Ez nagyon nehéz eleinte, de ha van, aki segít, semmi nem lehetetlen.
Végezetül, mit üzennél más ligáknak?
Minden ligának, ha van lehetősége, vezesse be a SYNC-et, tényleg egy jól működő anti-cheat program.
Végezetül egy ízelítő videó a liga legutóbbi versenyéből: