Tavaly volt 25 éve, hogy bemutatták az első Lexust, az LS 400-as szedánt. Az évforduló alkalmából a Lexus arra kérte európai formatervező stúdióját, az ED2 -t, hogy alkosson meg egy új, 2+2-üléses alsó középkategóriás ultra-kompakt városi autót.
A Lexusnak a jövő formagterv-trendjei iránti szenvedélyét jól illusztrálja az LF-SA koncepcióautó, amely a márka számára mindeddig új területet tár fel merész, mégis érzelmes kialakításban.
A jövőben, amikor sokak szerint egyre nagyobb mértékben a technológia és a virtuális tapasztalatok határozzák majd meg a világot, az LF-SA tanulmányautó egy vezetőközpontú jármű lesz, hiszen a Lexus jövőképe szerint végeredményben a valódi vezetési élmény lesz az igazi luxus.
Ebből az ösztönös megérzésből született az LF-SA tanulmányautó, a márka formatervezési filozófiájának egy merész megnyilvánulása, amely továbbra is a vezetés élvezetét tartja szem előtt, hiszen mindig is ez határozta meg a Lexus nevével fémjelzett haladó luxust.
A mindennapi városi vezetésben a hétvégi kalandok szellemét tükrözve, az LF-SA koncepcióautó a jövőt fedezi fel, amelyben a sofőrök magát a vezetést valódi luxusként élhetik meg, teljes körű fedélzeti összekapcsoltsággal, infotainment szolgáltatásokkal és biztonsággal kiegészítve.
A tanulmányautó színeiben is megjelenik a kalandok ezen szelleme: a csillogó szürke külső fényezés a világűr felfedezésére utal, míg a belső teret a napfogyatkozás látványa határozza meg.
Külső formaterv
A Lexus formatervezői az új LF-SA tanulmányautót 3,45 méter hosszúsággal, 1,7 méter szélességgel és 1,43 méter magassággal tervezték meg, így a kompakt kialakításnak köszönhetően, - ahogy egy igazi városi kisautóhoz illik -, kiemelt szerepet kap az irányíthatóság és a gyorsaság. A jármű stílusa markáns és magabiztos.
Az LF-SA magas szinten kidolgozott felülete egy kihívó és avantgárd 'Idő a Dizájnban' stilisztikai megközelítést tükröz, amelyben a jármű látványa a nézőponttól függően változik.
Szögletes mintázata a Lexus logó középpontjából sugárzik, amely - a legújabb orsó formájú hűtőráccsal - a kétdimenziós rajzolatból egy erőteljes, háromdimenziós formává fejlődik, erősen meghatározva az elülső ütközők és az oldalsó karosszéria-forma kialakítását, és megerősítve a tanulmányautó széles, határozott megjelenését is.
A homorú és a domború karosszéria felületeket még erőteljesebben kiemeli a kerékívek feletti bemetszés, főleg hátrafelé, egyedi és különleges arányt adva a formatervnek, a dinamizmus és a haladás erőteljes érzetét hangsúlyozva.
Az orsó formájú hűtőrács a szögletes, kétlépcsős hátsó kialakításra „rímel”, amelyet az L-alakú lámpaegységek a hátsó szinte lebegő falon zárnak le.
A további Lexus-védjegyek, mint a nyílhegy motívum, mindenütt jól láthatók, így a nappali menetfényt adó lámpák kialakításánál is.
A belső tér
Az igazán kompakt külső kialakítás ellenére, az LF-SA tanulmányautó meglepően tágas belső térrel büszkélkedhet. A nagy belső tér érzetében kulcsszerepe volt annak, amit a formatervezők „a könnyedség manipulációjának” neveznek, az íves műszerfal formája például az utastér szélességét emeli ki.
A leginkább városi járművekre jellemző egyterű, 2+2-üléses kialakítás egyértelműen a vezető fontosságát hangsúlyozza. A vezetőülés rögzített, a kormánykerék és a pedálok azonban állíthatók, amely sokkal inkább a járművet hozza közel a sofőrhöz, mintsem fordítva.
Az első utasülés ugyanakkor mozgatható, amely a hátul utazók kényelmét szolgálja.
Ez a kettős funkció, amely a vezető elsőbbségét a tér-, anyag- és tárolóhely használatában is megerősíti, két jól látható, egymást részben átfedő elliptikus területet alkot az utastérben.
A műszerfal a fekete, kristálytiszta hologram-stílusú digitális kijelzőkkel válik teljessé. A hagyományos központi konzolt egy széles látószögű HUD (Head-Up Display) váltotta fel, amely a szélvédő alján jeleníti meg a menetinformációkat.