A Ford bemutatta a vadonatúj GT modellt; az ultranagy teljesítményű szupersportkocsi a modern technológiák tárháza, hiszen ebben a járműben jelenik meg először a csúcsteljesítményű EcoBoost® motor, az innovatív aerodinamikai megoldások és a kis tömegű, szénszálas építési mód. A GT egyike annak a több mint 12 nagy teljesítményű Ford-modellnek, amelyek 2020-ig jelennek meg a márkakereskedésekben. A Ford Performance egyre bővülő termékkínálatban a GT mellett olyan járművek találhatók, mint a Focus RS, az F-150 Raptor, a Shelby GT350 és a Shelby GT350R. A GT gyártása jövőre kezdődik, éppen az 50. évfordulóján annak a legendás győzelemnek, amikor 1966-ban a Ford GT versenyautók az első három helyen értek célba a Le Mans 24 órás futamon.
“Miközben a Fordnál az üzletmenet minden részét innovatív szemlélettel közelítjük meg, arról sem feledkezhetünk meg, hogy a vállalat első innovációjának színhelye nem egy laboratórium, hanem egy versenypálya volt.” – mutat rá Mark Fields, a Ford elnök-vezérigazgatója, felidézve Henry Ford 1901-es versenygyőzelmét, ami arra ösztönözte az üzleti köröket, hogy tőkét fektessenek Ford vállalkozásába. “Ma is az innováció szenvedélyes hívei vagyunk, s e szemlélet jegyében olyan autókat alkotunk, amelyek megdobogtatják az emberek szívét.”
A vadonatúj GT egy hátsókerékhajtású, középmotoros, karcsú és áramvonalas karosszériájú, kétajtós kupé. A szupersportkocsit az eddigi legerősebb sorozatgyártású EcoBoost motor hajtja, az új generációs, ikerturbós EcoBoost V6-os blokk teljesítménye meghaladja a 600 lóerőt. A GT szerkezete könnyű anyagokból épül fel – többek közt szénszálból és alumíniumból –, így az autó nemcsak remekül gyorsul és kiválóan irányítható, hanem üzemanyag-fogyasztása is alacsonyabb.
A Ford mérnökei számára egyértelmű volt, hogy az új GT-ben olyan technológiákat alkalmaznak, amelyek kizárólag a legdrágább szupersportkocsikban használatosak. Ilyen a fejlett, aktív aerodinamika (például a karosszériából kiemelkedő hátsó légterelő), valamint számos innovatív anyag és technológia; ez utóbbira jó példa a SYNC® 3, a Ford modern fedélzeti csatlakozási rendszerének legújabb változata.
“A GT a szupersportkocsi-építés csúcsát képviseli.” – avat be Raj Nair, a Ford termékfejlesztési alelnöke. “A GT-ben olyan innovációkat és technológiákat alkalmaztunk, amelyek a jövőben széles körben megjelennek a Ford termékkínálatában, újabb bizonyítékaként annak, hogy a Ford egyre magasabbra teszi a lécet.”
Innováció a szénszálas technológiában
Kevés olyan megoldás létezik, ami hatékonyabban javítaná egy autó teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását, mint a tömegcsökkentés. A modern, könnyű anyagok alkalmazásával a jármű minden jellemzője – gyorsulása, irányíthatósága, fékhatása, biztonsága és fogyasztása – kedvezőbbé válik. A vadonatúj GT modern, kis tömegű kompozit anyagokból készül, s e megoldás idővel a Ford teljes termékkínálatában meghonosodik majd. A szénszálas szerkezeti elemek széles körű felhasználásának köszönhetően a GT az egyik legkedvezőbb teljesítmény/tömeg arányú sorozatgyártású autó. A szénszálas biztonsági utascellához alumínium első és hátsó segédkeretek csatlakoznak, s ezek hordozzák a szénszálas karosszériaelemeket. Saját tömegéhez viszonyítva a szénszál a világ egyik legerősebb anyaga, így ultramerev alapot biztosít a futómű bekötéseihez, ugyanakkor pedig rendkívül könnyű felépítmény készíthető belőle, ami magasabb dinamikus teljesítményt és kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményez.
Minden idők legerősebb EcoBoost motorja
Az idei évtől kezdve a Ford EcoBoost technológiája a Ford minden új személyautójához, szabadidő-autójához és pickupjához elérhető az észak-amerikai piacon. Az EcoBoost motorok immár egyre több nagy teljesítményű Fordban is megjelennek, többek közt az új Mustangban és a most bemutatott F-150 Raptorban, akárcsak a Fiesta ST és Focus ST modellekben. A versenykörülmények közt is jól szereplő motorkonstrukcióra épülő új generációs, ikerturbós, 3,5 literes EcoBoost V6-os az új GT-ben széles fordulatszám-tartományban adja le magas teljesítményét, és magas nyomatékcsúcsa lenyűgöző gyorsasággal épül fel. A motor ugyanakkor rendkívül takarékos is; ez kifejezetten fontos egy hosszútávú versenyeken tökéletesített hajtáslánc esetében, ahol a nagy teljesítményhez párosuló alacsony üzemanyag-fogyasztás komoly versenyelőnyt jelent. A Ford kettős turbótöltésű EcoBoost V6-osa három alkalommal is győzelmet aratott a 2014-es IMSA TUDOR United SportsCar Bajnokságon (közülük egyet a híres 12 órás Sebring futamon), és további hét dobogós helyet szerzett, miközben több mint 24.000 kilométernyi versenytávot teljesített. A GT motorja a vadonatúj, hengerenkénti/kettős közvetlen üzemanyag-befecskendezés és az alacsony súrlódású görgős szelepemelő rendszer révén még élénkebben reagál a gázparancsra. Az ikerturbós EcoBoost V6 erőforráshoz csatlakozó hétfokozatú, dupla kuplungos sebességváltó szinte azonnal elvégzi a fokozatváltásokat.
Innováció az aktív aerodinamikában
A GT formatervének legfontosabb eleme a kiváló aerodinamika; a légellenállást aktív megoldások mérséklik, miközben növelik a leszorító erőt és javítják a stabilitást. Az optimális csepp alaktól kezdve a repülőgépszerű kocsitesten át a kilátást javító, ívelt szélvédőig minden formai elem a légellenállás minimalizálását és a leszorító erő fokozását szolgálja. Bár a GT karosszériájának minden íve és síkja funkcionális formát kapott, hogy kisimítsák a légáramlatokat, az autóban további aktív aerodinamikai komponensek javítják a fékhatást, az irányíthatóságot és a menetstabilitást. Az aktív hátsó légterelő nyitását a jármű sebessége (vagy a vezető utasítása) vezérli, s a spoiler magassága és/vagy dőlésszöge a mindenkori körülményektől függően változik.
Célratörő dizájn
Miközben a GT a klasszikus Ford versenygépek és nagy teljesítményű autók jellegzetes formajegyeit hordozza, az új modell modern és funkcionális formavilága letisztult szépséget sugall. A modern karosszériához aktív, versenyautós stílusú kanyarstabilizátor és állítható magasságú, nyomórudas futómű csatlakozik. A 20 colos kerekeken egyedi gumikeverékből készült, kifejezetten a Ford GT-hez tervezett mintázatú Michelin Pilot Super Sport Cup 2 gumiabroncsok feszülnek. A sokküllős keréktárcsák mögött mind a négy keréken karbon-kerámia fékbetétek láthatók.
A határozott formavilágú, kétüléses cockpitbe felfelé nyíló ajtókon át lehet bejutni; a vezető és az utas ülése közvetlenül egybeépül a szénszálas utascellával. Ez a megoldás jelentős mértékben csökkenti az ülésszerkezet bonyolultságát és tömegét, és állandó, közvetlenül érzékelhető kapcsolatot teremt az autóval. A fixen beépített ülésekhez tartozó állítható pedálsor és kormányoszlop segítségével az üléshelyzet széles mérettartományban állítható. Az F1-stílusú kormánykeréken minden szükséges kezelőszerv megtalálható, s a vezető akadálytalanul hozzáfér a kormány mögött található sebességváltó karokhoz. A teljesen digitális, konfigurálható műszeregységen számos fontos járműinformáció jelenik meg. A kijelző többféle vezetési környezetre és különböző üzemmódokra konfigurálható.
“Igaz ugyan, hogy a GT a sportkocsik rajongói számára készült, ám biztos, hogy minden Ford-vásárló hasznát látja majd az új generációs innovációknak, amelyek ebben az autóban tűntek fel először.” - ígéri Nair.