Lezárult az autós szakmák közlekedésbiztonsági versenyének (ISDC) első fordulója. Az első hét után a Fuvarozó, a Szervizes, illetve a versenyben résztvevő ralibajnok, ifj. Tóth János állnak az élen, de csak kevéssel maradt le a dobogóról az autós Futár, aki mindenki másnál többet, majdnem 3 ezer kilométert autózott egyetlen hét alatt. Mögöttük, az ötödik helyen a mezőny másik autóversenyzője, a kétszeres Lotus Ladies Cup-győztes Bús Edina, illetve hatodikként az Értékesítő következnek a sorban. A ranglistát az első hét után a Buszvezető és a Taxis zárják, akik főként a városi forgalomban haladva a többieknél gyakrabban kerültek konfliktushelyzetbe.
Az első fordulóban (2014. november 26. és december 3. között) megtett kilométerek, és az elért pontszámok:
Jelenlegi helyezés |
Résztvevő |
Megtett kilométerek |
Elért pontszám (max. 1000) |
1. |
Fuvarozó |
1852,7 |
938 |
2. |
Szervizes |
1209,9 |
901 |
3. |
ifj. Tóth János autóversenyző |
433,2 |
885 |
4. |
Futár |
2863,6 |
875 |
5. |
Bús Edina autóversenyző |
410,7 |
820 |
6. |
Értékesítő |
901,2 |
746 |
7. |
Buszvezető |
1911,6 |
737 |
8. |
Taxis |
990,1 |
640 |
Kovács Attila, a Tanpálya vezetéstechnikai instruktorának értékelése:
Eltelt az első hét. A versenyzők egy részét már idegesíti a versenyben használt közlekedésbiztonsági rendszer fedélzeti kijelzője, mert csilingel, sípol, villog, örökké éber és fáradhatatlanul jelez. Jelez, mert újabb pontok kerültek levonásra a heti közlekedés mérőszámaként megadott ezer pontból. Jelez, mert a műszer érzelmek, intuíciók és szorongás nélkül állapítja meg az újabbnál újabb konfliktushelyzetet, amibe a sofőr belekerült, vagy amit esetleg önmaga okozott. Konfliktushelyzet pedig adódik, amit csak tetéz az elmúlt napok ónos esős időjárása, a járulékos következményként lezárt utak, a torlódás, a türelmetlenség.
Nehéz lenne megállapítani, hogy mely gépjárművezetőnél jelent ebben az első időszakban segítséget és melyiknél inkább frusztráltságot az eszköz aktivitása. Még sokszor maga a gépkocsivezető sem tud erre egyértelmű választ adni. Kétségtelen viszont, hogy csak mérsékelt figyelemelterelést engedhetünk meg magunknak vezetés közben, ezért nem szabad folyamatosan a műszerre koncentrálni. Az a tudat, hogy van egy eszköz, amely felügyel bennünket, látens megfelelési kényszert vált ki. A "Nagy Testvér figyel" érzet remélem, mégsem hatalmasodott el egyetlen versenyzőn sem, és a heti útvonalukon saját magukat tudták adni. Ez látszik a feldolgozott pontok alapján is, óriási, szakadékszerű különbségek nem állapíthatók meg.
Egy újabb hetes időszakba léptünk, mind az idő távlatából, mind a két teljesített hét adatainak alakulásából a jövő szerdán érdemi különbségekre is rávilágítunk.
Hogyan történik az értékelés?
A versenyben nem kitalált szereplők, hanem valódi hivatásos sofőrök, a legismertebb autós szakmák képviselői vesznek részt, méghozzá saját munkaeszközükkel, a mindennapok során vezetett járművükkel. A beépített flottakövető fedélzeti egység és kamerás passzív közlekedésbiztonsági eszköz a hathetes verseny során egyfajta „harmadik szemként” folyamatosan figyeli és elemzi a járművek előtt zajló történéseket és közlekedési helyzeteket. A rendszer az elülső ütközésveszély, az irányjelzés nélküli sávelhagyás, a követési távolság, a gyalogos, kerékpáros és motorkerékpáros veszélyhelyzet, valamint a sebességkorlátozások túllépésének felismerésére képes.
A hibátlan vezetés az egyes kategóriákon belül és összesítve is 1000 pontot ér, melyből az események alapján különböző hibapontokat vonnak le az értékelés során. Egy esemény 1-10 közötti hibapontot eredményez az esemény súlyossága és a jármű sebessége, illetve sebességtúllépés esetén a túllépés mértéke szerint. Az összes hibapont súlyozva van a megtett távolsággal: hosszabb távon ugyanannyi hiba kevesebb hibapontot eredményez.
Az értékelésben heti 1000 pontot kap az a versenyző, aki egyetlen ilyen közlekedési konfliktusba sem került, azt ugyanakkor már a hathetes verseny rajtjánál leszögezte az értékelésben résztvevő vezetéstechnikai instruktor, hogy maximális pontszámot a legfigyelmesebb és legprofibb vezető is csak zárt úton, tesztkörülmények között érhetne el, hiszen a mindennapi közlekedésben elkerülhetetlenül adódnak konfliktushelyzetek, amelyeket a rendszer automatikusan regisztrál.
A verseny heti és összesített eredményeit a verseny honlapján (www.icell.hu/verseny) és Facebook-oldalán (https://on.fb.me/1xTdQFX) kísérhetik figyelemmel az érdeklődők.