DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Egyéb

Egy 11 éves magyar tehetség a brit autósport élvonalában – Harry Grant Kazinczi a British Kart Championship mezőnyében

Kevés magyar hallott még róla, de egy mindössze 11 éves versenyző már most Magyarország hírnevét öregbíti az Egyesült Királyság egyik legnívósabb utánpótlás-bajnokságában.

grant



Harry Grant Kazinczi neve hamarosan ismerősen csenghet a motorsport kedvelőinek: a Honda Cadet GX200 kategória állandó szereplője a British Kart Championship mezőnyében, ahol a 45-ös rajtszámmal versenyez.

Ez a kategória nem akármilyen múltat tudhat magáénak: itt kezdte pályafutását többek között Lewis Hamilton, George Russell, vagy épp a 2025-ben már az F1-es Haas csapatát erősítő Ollie Bearman is. Ő az, aki ugyanazokon a pályákon és menedzsmenttel versenyzett, ahol most Harry is, így tökéletes példát mutat arra, hová lehet eljutni ebből a szintről.

 

Korai indulás, gyors fejlődés

Harry 2022-ben, mindössze 7 évesen ült először gokartba – ráadásul egyből a komolyabb GX200 kategóriában, kihagyva a fiatalabbaknak szánt Bambino korosztályt. Hivatalos versenyen először 2022 végén vehetett részt, amikor betöltötte a minimális 8 éves korhatárt. 2023 elején sikeresen levizsgázott, így megkapta a szükséges licencet a klubszintű versenyzéshez.

Az első szezon még a tanulásról és tapasztalatszerzésről szólt, ennek ellenére szép eredmények is születtek:

  • 1. hely – Lydd Winter Championship bajnoki cím
  • 3. hely – Buckmore Park Summer Championship
  • 5. hely – The London Cup, ahol 31 versenyző indult egyetlen, rendkívül presztízsértékű futamon

Harry kedvenc pályája a Rye House Raceway, ahol annak idején maga Lewis Hamilton is versenyzett.

 

A nagy ugrás – belépés a British Kart Championshipbe

A 2023-as év tapasztalatai alapján 2024-re az volt a cél, hogy Harry a lehető legmagasabb szinten, a British Kart Championship mezőnyében versenyezzen. Ehhez nemcsak anyagi támogatásra volt szükség, hanem a legmagasabb szintű FIA/Motorsport UK licencre, amely a korábbi eredmények alapján ítélhető meg.

A British Kart Championship színvonala már közel áll a nemzetközi élmezőnyhöz. Harry bekerült az FIA Drivers Ranking rendszerébe is, amely a gokartosoktól a Forma–1-ig rangsorolja a versenyzőket.

 

Versenyhétvégék a legmagasabb színvonalon

A bajnokság felépítése szinte teljesen megegyezik egy Forma–1-es versenyhétvégével:

  • Szerdától érkeznek a csapatok, péntekre a paddock teljesen megtelik
  • Pénteken technikai ellenőrzések, szabadedzések zajlanak
  • Szombaton időmérők és előfutamok, zárt parc fermé rendszerrel
  • Vasárnap jönnek a döntők, köztük a 15 perces final futam

A teljes eseményt élő közvetítések, interjúk, Paddock Show és dokumentumfilm forgatás is kíséri – ez utóbbiban Harry is aktívan szerepel.

Minden versenyző mellett kötelező egy regisztrált szerelő jelenléte – náluk ez gyakran maga a szülő, ha megfelelő tudással rendelkezik.

 

2024 – Erős tanulóév, reményteljes jövő

A 2024-es szezon végére Harry a 8. helyen zárta a bajnokságot, ami figyelemre méltó eredmény egy ilyen rangos, nemzetközi szintű mezőnyben. Az indulók többsége 12–13 éves, több év tapasztalattal, míg Harry idén töltötte be a 11-et.

A kritikus hangok ellenére – miszerint talán túl korán kezdett ilyen szinten versenyezni – a koridők és a teljesítmény alapján Harry stabilan tartja a lépést az élmezőnnyel.

2025-ben már egy erősebb szezont fut:

  • 4. hely – British Kart O Plate Championship, kevesebb mint 1 másodperccel lemaradva a 2. helyezettől
  • Folyamatos dobogó közeli helyezések
  • “Excellence Award” díj – a nézők szavazatai alapján a Wera Tools különdíja, közel 1 millió forint értékben
  • Többször végzett Skócia bajnoka, Archie Cannon előtt

 

Sztárokkal egy pályán – kapcsolatépítés a jövőre nézve

Harry az elmúlt két évben kapcsolatba került a motorsport néhány ikonikus alakjával, többek között:

George Russell – a Mercedes F1 pilótája

Dayton Coulthard – David Coulthard fia, akivel együtt töltötte a 2024-es szezon záróhétvégéjét; ő ma már a British Formula 4 mezőnyét erősíti

 

A motorsport ára – és a jövő

A csúcskategóriás gyári csapatok 10–15-ször akkora költségvetéssel dolgoznak, mint az úgynevezett "privateer" (magán) versenyzők. A részvétel önmagában évi 8–10 millió forintos költséggel jár, ami még nem tartalmazza az edzések, javítások, szimulátoridő, motorfelújítások és edzők költségeit.

A gyári csapatok számítógépes modellezéssel, szenzorokkal, telemetriával dolgoznak – ehhez felzárkózni csak nagy elhivatottsággal lehet.

 

Cél az F1 – Magyarország figyeljen fel rá!

Harry Grant Kazinczi elhivatottsága megkérdőjelezhetetlen. Szinte minden hétvégén versenyez, szüleivel együtt járják be az Egyesült Királyság különböző pályáit. Fárasztó, de minden percét élvezi.

Ahogy egyre több dobogós helyezést szerez, és a versenyeken való részvétel rutinná válik, valós esély nyílik arra, hogy egyszer egy újabb magyar versenyzőt köszönthessünk a Forma–1 kapujában.

Szükség van viszont a hazai támogatásra és ismertségre is – hogy Harry nevét ne csak Angliában, hanem itthon is ismerjék, és minél többen kísérjék végig az útját az autósport csúcsáig.

Kövessétek figyelemmel Harry útját – lehet, hogy a jövő magyar Forma–1-es pilótáját látjátok most versenyezni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: