DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Egyéb

Goodwood: Éljenek a lángeszek!

„Fantasztikus újítók – a motorsport lángeszei” téma jegyében zajlott az idei Sebességfesztivál az angol West Sussex tartományban található Goodwood House birtokán.

Amikor a „Vörös Ördög” becenévvel büszkélkedő Camille Jenatzy a több mint 9 literes, 60 lóerős Mercedes Simplexszel, 75 km/órás átlagsebességgel diadalmaskodott az 1903-as Gordon Bennett versenyen, minden valószínűséggel hasonló csodabogárnak tűnt kortársai számára, mint Goodwoodban a látogatókat meghökkentő, két tonna leszorítóerőt produkáló, több mint 200 mérföld/óra végsebességgel suhanó elektromos McMurtry Spéirling. A sebességfesztivál egyénisége és szépsége pontosan abban rejlik, hogy a világon egyedüli eseményként, egy fedél alatt fejet hajt a múlt, jelen és a jövő zseniális motorsport alkotásai előtt, a több mint száz éves periódusból származó minden elképzelhető motorsport ágazatot képviselő mesterművekkel. 

goodwood-1



A szervezők mindezeket téma szerint csoportosították. Az „Úttörők” kategória a Mercedes Simplexen kívűl olyan szörnyetegeket vonultatott fel, mint a Spyker (1903), egy 28 literes tűzökádó Fiat (1911), egy 200 lóerős Blitzen Benz (1909), Sunbeam TT (1914), Ballot (1920) és egy AC Brooklands Racer (1922). A két világháború közötti periódust tartalmazó kategória színes palettát vonultatott fel, amelyben Aston Martin, Bugatti, Alfa Romeo, Napier Railton, Bentley és a korát meghaladó Auto Union fitogtatták erejüket. A második világháború utáni versenygépeket kategóriájuknak megfelelően több csoportra osztották, hiszen ekkor kezdett el igazán szárnyalni a motorsportban az innováció és alakultak ki a különböző ágazatok. A gyártók és specializált versenycsapatok mindenhol összecsaptak amerre a szem ellátott: megbízhatósági versenyeken, Formula-1-ben, IndyCarban, NASCAR-ban, túraautóbajnokságokban, rallyban és a motorkerékpár bajnokságokban. 

goodwood-2

Az idei sebességfesztivál különös figyelmet szentelt a BMW M Sport 50 éves fennállásának: a Goodwood ház előtti szoboralkotásra felbiggyesztették a BMW Le Mans győztes modellje mellé a jövőre érkező BMW LMDh prototípust is.

Egy kiemelkedően fontos születésnapról sem feledkeztek meg a szervezők, hiszen 75 éve készült el az első Ferrari. Ennek örömére gyönyörű Ferrari modellek kápráztatták el a látogatókat Goodwoodban, az 1947-es 125 S-től kezdve az idei 488 GT3-ig. A jelen levő Formula 1 autók is bizonyára könnyet csaltak a tifosik szemébe, a 312-esek mellett az F310, F2002, F2008 és a Nigel Mansell által megsanyargatott 639/640 képviselték az „ágaskodó lovacskát”.

goodwood-3

Negyven éve, 1982-ben, született meg a megbízhatósági versenyek „C csoportja” (Group C), amelyben a Porsche, Jaguar, Sauber, Nissan, Ford, Lancia és Aston Martin fantasztikus autókkal csaptak össze. Ennek emlékére számos Group C szörnyeteg tisztelte meg Lord March birtokának összekötő útjait. Viszont a birtokon található erdők sem élvezhették a szokásos csendéletüket, hiszen ott meg a legendás Group B rallycsoport ünnepelte szintén 40. évfordulóját, felvonultatva az Audi Quattro, Peugeot 205, Ford RS 200 és Renault 5 Maxi Turbo szörnyetegeket.

goodwood-4

A MotoGP-rajongók számára is felejthetetlen élménnyel szolgált ez a hétvége, ugyanis Lord March tiszteletbeli meghívottja a viágbajnok Wayne Rainey volt, aki 1993-ban bénult le egy versenybaleset következtében. Rainey egy módosított Yamaha nyergében többször is felszáguldott a goodwoodi dombra, viszont még több hab volt a tortán, hogy mindezt nem egyedül tette, hanem egykori riválisai, Kevin Schwantz, Mick Doohan és Kenny Roberts kíséretében.

Az idei sebességfesztivál témájának megfelelően a helyszínen mutatta be a Porsche a Penske csapattal közösen 2023-ra benevezett LMDh Porsche 963-at, amely a legendás Group C 956/962-esek nyomdokaiba szándékozik lépni, kiváló esélyekkel. Bizony, a motorsport lángeszei soha nem szűnnek meg újítani...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: