Steward
Balogh Boglárka
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. május 22. vasárnap
Egyéb

Ennél nincs feljebb: 11 ezer lóerős Suprát készített a Toyota

Az extrém megjelenésű, gyorsulásra készített versenyautó az észak-amerikai drag bajnokság Funny Car kategóriájában fog indulni 2022-től.

A pomonai Auto Club Racewayen a mutatta be a Toyota az új drag versenyautóját, amelyet a National Hot Rod Association (NHRA) 2022-es idényében fog használni a Kalitta Motosports csapat. Az NHRA Funny Car kategóriában fognak indulni vele, ami azt jelenti, hogy a „vicces kocsi” az egyedi gyártású alvázán egy olyan, felfelé billenthető szénszálas karosszériát visel, amely megjelenésében erősen emlékeztet a névadó szériaautóra, jelen esetben az utcai GR Suprára (de természetesen egyetlen közös alkatrészük sincs). A motor a vezető előtt található, ellentétben a hagyományos „top fuel” dragsterekkel, melyekben a vezető háta mögött dohognak a feltöltött V8-asok.

toyota_supra-funny-car-2



A Toyota már 20 éve állandó résztvevője a világ legrangosabb gyorsulási bajnokságának a Funny Car és a Top Fuel kategóriákban, de most először készített Supra formájú versenyautót, 2012-21-ig ugyanis a Camry, előtte pedig a Celica és a Solara adta az ihletet a karosszériákhoz. A GR Supra Funny Car azonban minden elődjén túltesz a karakteres, sportautós dizájnjával; bár a lámpákat matricák helyettesítik, így is könnyű felismerni, hogy melyik utcai autóról mintázták őket.

Még a feketékre fújt A-oszlopokat is átvették a tervezők, de a hab a tortán a Toyota Gazoo Racing hivatalos, fehér-piros-fekete fényezése, amely különösen jól mutat az oldalt kibukkanó, négy-négy öblös kipufogóvéggel együtt.

Nem véletlenül távoznak ekkora csöveken az égéstermékek, a kocsi orrában ugyanis egy kompresszoros, 8,2 literes V8-as motor dolgozik, amely kb. 11000 lóerőt képes a hordó méretű hátsó kerekekre küldeni. Az 5,5 g-s gyorsulást nem is a Forma-1-es autókhoz, csak a vadászgépekhez lehet mérni, a Funny Car kevesebb mint négy másodperc alatt futja álló helyzetből a negyed mérföldes (402 méter) távolságot, és ezalatt 530 km/h-ra (330 mérföld/h-ra) képes felgyorsulni. Bár a GR Supra 340 lóerős utcai változata sem lassú autó, de az ennyi idő alatt nagyjából csak a 90 km/h-t képes elérni.

toyota_supra-funny-car-3

„Miután 10 éven át indultunk a Camryvel az NHRA Funny Car kategóriában, nagyon izgalmas számunkra, hogy a Funny Car-ok következő generációjára, a GR Suprára válthatunk” – mondta Paul Doleshal, a Toyota Motor Észak-Amerika motorsportokért felelős csoportmenedzsere. „A TRD-nél (Toyota Racing Development) dolgozó csapatunk a Calty Design Research (a Toyota észak-amerikai dizájnstúdiója) tervezőcsapatával együtt keményen dolgozott azon, hogy a sorozatgyártású GR Supra minél több megkülönböztető jegyét beépítsék a Funny Carba, amelyet J. R. Todd és Alexis DeJoria vezet majd 2022-ben.”

Az új GR Supra Funny Car stílusjegyeinek tökéletesítése mellett a fejlesztés során kiemelt figyelmet fordítottak a biztonság javítására is. Az intézkedések közé tartozik a jobb kilátás és több hely biztosítása (a sisak körül) a vezetőnek, valamint a korábbinál több energiaelnyelő biztonsági hab használata a fülkében. A TRD a közel kétéves fejlesztési folyamat során szorosan együttműködött a Toyota gyári pilótájával, a 40 éves J. R. Todd-dal, akinek a tapasztalatai és meglátásai sok segítséget jelentettek a mérnököknek.

toyota_supra-funny-car-1

„Egyedülálló élmény volt együtt dolgozni a TRD mérnökeivel az új GR Supra Funny Car-on” – mondta a Kalitta Motorsports pilótája. „Sokat jelent számomra, hogy részese lehetek a munkának, amely során megpróbáljuk ezeket az autókat a lehető legbiztonságosabbá tenni a pilóták számára.  Együtt dolgoztunk néhány olyan problémán, amellyel már egy ideje szembesültünk, beleértve a rossz kilátást a pilótafülkéből. Persze ennek ellenére volt néhány nagy pillanatom a DHL Toyota Camryben is, beleértve az első U.S. Nationals győzelmemet és bajnoki címemet. A Toyota gyári támogatása az NHRA-nak, a Kalitta Motorsportsnak és jómagamnak is rengeteget jelent, remélem, hogy ezzel az új GR Suprával még több sikert tudunk elérni a jövőben.”

A Toyota idén ünnepli 20. szezonját az NHRA-ban. Ezalatt a gyári pilóták 137 Top Fuel és 43 Funny Car versenyen arattak győzelmet, valamint hat Top Fuel és három Funny Car bajnokságot nyertek az amerikai sorozatban. Az új GR Supra Funny Car első megmérettetése a 2022-es bajnokság nyitó versenyén, Pomonában lesz februárban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: