DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
Egyéb

Magyarországon is versenyezni fog a Roborace

Az önvezető versenyautók pár hónapja titkolózásba burkolózott sorozata most előhozakodott néhány fontos bejelentéssel: a napokban megrendezték az első, versenynek minősülő eseményüket, hamarosan pedig hozzánk is ellátogatnak.

Az utóbbi hetekben nagyon kiszemelte magának Magyarországot az elektromos autóversenyzés. A május 1-jei Nagy Futam keretében először parádézott a Formula-E egy autója Budapest utcáin, szinte ezzel egy időben az FE-vezér Alejandro Agag kijelentette, hogy szeretné a magyar fővárosban is versenyeztetni sorozatát, most pedig az ebből az innovatív szériából kinövő, szintén elektromos, de önvezető technológiát fejlesztő Roborace is félreérthetetlen célzást tett arra, hogy a Kárpát-medence közepére is ellátogat az első szezonja során.

57606668_924896374513228_5618143918483545036_n



A Roborace gondolata 2015 novemberében fogant meg először Formula-E vezetői és az önjáró technológia fejlesztésére szakosodott Kinetik vállalat között. A terv az volt, hogy létrehozzák a világ első olyan versenysorozatát, amelyben pilóta nélküli okosautók a környezetüket érzékelve képesek nagy sebességgel körözni a pályákon és csatázni egymással. A nagy lendülettel indult projekt időtervében történt azóta némi csúszás, és közben az FE-bajnok Lucas di Grassi állt az élére ügyvezető igazgatóként, aki kicsit átgondolta a koncepciót, és egy olyan bajnokság alapjait fektette le, amelyben az ember és a gép megosztják egymás között a versenyzési feladatokat.

Amikor legutóbb januárban, a Formula-E Marrakesh ePrix-jén beszéltünk vele, a brazil elárulta, hogy idén április-május magasságában indul az első, Season Alpha névre keresztelt kísérleti szezon. Az utóbbi hetekben nagy mozgolódás kezdődött a Roborace háza táján: egyrészt az autók feltűntek a spanyolországi Monteblancóban, másrészt pedig közzétették az alábbi kedvcsináló videót, amelynek 26. másodpercénél megjelenik Magyarország neve.

A videó felsorolja azt az öt helyszínt, amelyekre ellátogat az önvezető bajnokság az első szezonja során: Spanyolország, Olaszország, az Egyesült Királyság, Magyarország és az Amerikai Egyesült Államok. Di Grassi közölte korábban, hogy nem minden állomásuk lesz egybekötve a Formula-E hétvégéjével, ez a lista alapján pedig legfeljebb csak egy lehet összekapcsolva vele, hiszen ezen országok közül már csak az USA van hátra az FE-szezon idei naptárában, ahol a szezonzárót rendezik júliusban, a New York ePrix keretében.

A pontos helyszínekről és az időpontokról, így a magyarországiról sem árultak még el egyebet, a sorozat a következő hetekre ígéri a részleteket. Azt viszont már tudni lehet, hogy a fordulók nem mindegyike lesz nyilvános, csak egy részükre fogják beengedni a nézőközönséget.

A Roborace közben megerősítette, hogy a hét elején Monteblancóban valójában már nem is egy tesztet, hanem magát az első fordulót rendezték meg - zárt kapuk mögött. A megmérettetésen két csapat, az ARRIVAL nevű járműfejlesztő cég és a Müncheni Műszaki Egyetem vett részt. A létszám a tervek szerint hamarosan megduplázódik, a szezon során négyre nő majd a résztvevők száma. A versenyzésre a DevBot 2.0 modelleket használják a lapos és futurisztikus Robocarok helyett, ezek ugyanis pilótafülkével rendelkeznek, ami az emberi tényező miatt elengedhetetlen "kellék". A futamokat a versenyzők kezdik, az autókat manuális vezérlésre kapcsolva, majd a táv felénél kiszállnak, hogy a gép vegye át az irányítást, hasznosítva az emberi kormánymozdulatok során megtanultakat is az ívek és a sebesség megválasztásánál. A Monteblancóban való tartózkodása során a Roborace egy újabb mérföldkövet elért, egy tesztmenet során ugyanis első alkalommal haladt egyszerre három mesterséges intelligencia által vezérelt versenyautó a pályán, amit a fenti kép őriz meg az örökkévalóságnak.

57210798_869731826705298_3706353337190667079_n

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: