DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Egyéb

Földön, vízen és levegőben is szárnyra kap Budapest

Visszatér klasszikus állomására, Budapestre a Red Bull Air Race világbajnokság. A magyar futamot az impozáns helyszín mellett a verseny állása is izgalmassá teszi – a szezon közepét jelző állomáson ugyanis még bármi megtörténhet – többek között erről is beszélt a tabellát holtversenyben vezető Michael Goulian pilóta, Clemens Jaeger versenyigazgató és a sportág keresztapjaként is ismert Besenyei Péter a futamot megelőző sajtótájékoztatón.

Budapest a nyolc állomásos sorozat felét jelzi, így minden pilóta számára kritikus futam –  a hétvégén várhatóan több tízezer néző tekintete szegeződik majd az ausztrál Matt Hallra és az amerikai Michael Goulianre, akik 36-36 ponttal holtversenyben állnak a pontverseny első helyén. „Egyszerűnek tűnhet a helyzetünk, hiszen nyilván a győzelem a cél, de nem görcsölhetünk rá, különben a stressz elviszi az egész futamot. Amellett, hogy mindent beleadok, nyugodt repülésre készülök” – fogalmazott Goulian.

RBAR2018_MichaelGoulian_ClemensJaeger_BesenyeiPéter



A sajtótájékoztató résztvevői elsők között próbálhatták ki a Google és a Red Bull Air Race virtuális valóságra épülő repülési élményét, ahol egy virtuális pilótafülkében ülve különböző szögekből és nézőpontokból is bepillantást nyerhettek a versenybe. „A G-erő hatásait leszámítva teljesen valósághű az élmény, hiszen a program azokra az adatokra épít, amit mi már a valóságban lerepültünk. Jelenleg is több számítógépes elemet használunk a felkészülésnél, de ki tudja, mit tartogat még számunkra a technológia jövője” – tette hozzá az amerikai pilóta.

Clemens Jaeger, a Red Bull Air Race versenyigazgatója arról mesélt, hogy a magyar pálya felállítása legalább akkora kihívás, mint maga a verseny: „A budapesti helyszín szervezési szempontból is egyedi és ikonikus. Ugyan nem ez az egyetlen víz feletti futam, a Duna mégis más – egy nagyon fontos hajózási útvonal, így nem zárhatjuk le a verseny teljes idejére. Mindennap újra és újra fel kell állítanunk a pályát, majd a lehető leghamarabb le is kell azt bontanunk. Míg Abu-Dzabiban nyolc nap alatt, kilenc ember és három hajó dolgozik ezen, Magyarországon 54 perc alatt, 32 hajóval teszi ezt meg 85 ember, a futamok után pedig 30 perc alatt vissza is állítanak mindent a hétköznapi formába.”

RBAR2018_VR_BesenyeiPéter

A sportág keresztapjaként ismert Besenyei Péter a budapesti verseny történetéről osztott meg részleteket. „Annak idején egy hatfős csapattal dolgoztuk ki a verseny koncepcióját, azzal a céllal, hogy egy olyan sportágat alkossunk meg, amelyben a sebességen túl a pontosság és az ügyesség is főszerepet játszik” – mesélte a magyar műrepülő világbajnok. „Az első versenyt a tököli reptéren rendezték meg, de a következő évben már a Duna fölött zajlottak a küzdelmek. Az egyik legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a versenyzők a rajthoz érkezve átrepültek a Lánchíd alatt. Emlékszem, a tököli reptéren, szalagokból állítottunk fel egy gyakorlópályát a pilótáknak, hogy a távokat és magasságokat begyakorolhassák. Nem arról van szó, hogy egy tapasztalt pilóta ne tudna átrepülni pontosan azon a magasságon, amelyen akar, de mégiscsak szokatlan volt, hogy egy nagy vasdarab felé kellett repülni, alattuk pedig a víz jelentett extra kihívást.”

Műrepülő legendánk szombaton 14:40-től vasárnap pedig 11:40-től tart bemutatót a Duna felett, ám a versenyhétvégén nem csak a sportág szerelmeseinek lesz érdemes kilátogatni a rakpartra, ugyanis változatos programokra lehet számítani a szárazföldön is: többek között E-gaming sarok, közösségi futás, a Gravity Academy és a freestyle focisok őrületes show-ja. A Dunán pedig bárki SUP-ra pattanhat, de Szóláth Szebasztián wakeboard bemutatója is szórakoztatja majd a kilátogatókat.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: