Mawson neve ismerősen csenghet azoknak az olvasóinknak, akik követték a német Forma-4-et, illetve Mick Schumacher első formaautós szezonjait. A két fiatal jó barátságban van egymással, viszont a versenypályán igazi ellenfelek. A tavalyi szezonban ők ketten voltak a bajnoki cím legnagyobb várományosai, többször is összecsaptak, de végül Joey magabiztos pontelőnnyel lett bajnok Mick előtt. Idén már mindketten a Forma-3-ban versenyeznek, újoncként.
Max Verstappenből és Lance Strollból kiindulva kissé szokatlan, hogy Mawson úgy fogja idén az első szezonját teljesíteni az F3-ban, hogy a napokban töltötte be a 21. életévét. Ez a „túlkorosság” tíz évvel ezelőtt teljesen természetes volt, de azóta már sokat változott a világ. Ám mint mindennek, ennek is megvan az oka. Joey „ausztrál szokás szerint” (csakúgy, mint Mark Webber) viszonylag későn kezdett el gokartozni, és annak ellenére, hogy már a legelső együléses futamát megnyerte és az szezonok végén mindig az első helyek valamelyikén zárt, anyagi támogatás hiányában még csak most kezdheti meg F3-as szereplését. Mi szurkolunk neki, hogy legyen az első Forma-3-as szezonja eredményekben gazdag, és ezáltal minél többen figyeljenek fel rá, hiszen pár év múlva ő lehet Ricciardo és Webber utódja a legmagasabb szintű kategóriákban!
Üdvözlünk Magyarországon Joey! Hogyan teltek téli hónapok?
„Többnyire Ausztráliában voltam, sok időt töltöttem a családommal és a barátaimmal, szponzorokat kerestem, és végül sikerült aláírnom az F3-as szerződésem. Előtte kicsit stresszes volt az az időszak, amikor még nem rendeződtek a formalitások, de szerencsére itt lehetek.”
Miért most jött el az idő arra, hogy fellépj a Forma-3-ba? Most érzed magad késznek a feladatra, vagy inkább a szponzorokon és az anyagiakon múlt?
„Mindenképp a szponzori dolgok miatt. Őszintén, én már egy évvel ezelőtt be szerettem volna mutatkozni a Forma-3-ban, de a tavalyi év elején az mondták a támogatóim, hogy még egy szezont el kell töltenem a német F4-ben, és csak akkor tudják biztosítani az F3-ba való fellépés feltételeit, ha bajnok leszek. Ha tavaly nem én leszek az első, akkor nem állnék most itt. Elég nagy volt a nyomás, de úrrá lettem rajta, és elnyertem a szponzoraim támogatását.”
Így ez az év a nemzetközi támogatók kereséséről is fog szólni? Ha jól tudom a jelenlegi főszponzorod egy ausztrál cég.
„Igen, ők egy ausztrál befektetőcsoport, de nagyon lojálisak voltak hozzám az évek során. Nekik köszönhetem, hogy elkezdhettem Európában versenyezni és azt is, hogy ilyen szinten indulhatok idén. Az igazat megvallva, nem gondoltam volna, hogy valaha meg fog valósulni az F3-as indulás, de itt vagyok, és minden bizonnyal ez egy nagyon fontos év lesz. Ha jól teljesítek és én leszek a legjobb újonc, akkor megnyílhatnak előttem további kapuk, és remélem, hogy még egy évet maradhatok a F3-ban.”
Újoncként ritka, hogy valaki egyből az élen legyen a Forma-3-ban, de te mind a francia és a német F4-ben azonnal ott voltál a mezőny legelején és győzelmekért tudtál harcolni. Erre most is látsz esélyt?
„Reális szemmel nézve a „Legjobb újonc” cím a célom. Ennél több már csak hab lenne a tortán. Viszont nincsenek kifejezetten nagy vágyaim, szeretném mindig a legjobbamat nyújtani, és minél többet tanulni, amilyen gyorsan csak lehet.”
Télen más fiatal versenyzőkhöz hasonlóan te is elindultál az indiai MRF Challenge-en. Mit gondolsz, miért ilyen népszerű ez a minibajnokság a köreitekben?
„Elsősorban azért, mert nagyon olcsó. Talán a legolcsóbb szezonközi sorozat. Nagyon szoros versenyek vannak, csak a vezetői képességek számítanak, és négy futamból áll egy hétvége, ami által elég sok tapasztalatot lehet szerezni. Elég jó pályákon versenyeztünk, viszont az autó és a gumik elég… hogy is mondjam, egyedülállóak. Az MRF sokaknak csak egy jó elfoglaltság a téli hónapokra, de természetesen én komolyan vettem.”
Az utolsó futam utolsó köréig úgy tűnt, hogy te leszel a bajnok, viszont Harrison Newey a leintés pillanatában megfutotta a futam leggyorsabb körét, az azzal járó két ponttal kiegyenlített veled a pontversenyben, és a győzelmek száma miatt ő lett a bajnok. Igazi dráma pontegyenlőséggel az utolsó pillanatban elveszíteni egy bajnokságot, de mit gondolsz, jobb versenyzővé tett ez az élmény, mintha simán behúztad volna?
„Kétségtelenül. Annyi futamon át tartó vezetés után nem volt kellemes elveszíteni az elsőséget, de tavaly az ADAC F4 volt a kiemelten fontos széria számomra, ott kellett minden áron bajnoknak lennem. Indiában ez sajnos nem jött össze, ellenben sok új tapasztalattal gazdagodtam.”
A Hungaroring egy olyan pálya, amin még nem vezettél ezelőtt. Hogyan készülsz fel azelőtt, amikor a számodra addig ismeretlen helyszínen fogsz versenyezni?
„A csapat szimulátorában kezdtem a ráhangolódást a teszt előtt, két napot gyakoroltam ott. Viszonylag élethű élményben van ott részünk, amellett, hogy ízelítőt kapunk a pálya vonalvezetéséből, megismerjük azt is, hogy várhatóan miképpen fog az autó reagálni fékezéskor és a kanyarokban.”
Milyen érzés volt legelőször kigurulni a Ring boxutcájából?
„Nagyon izgalmas, mindig különleges érzés megtenni az első métereket egy számomra új pályán. Már viszonylag sok aszfaltcsíkon vezettem, és remélem a jövőben lesz még jó pár, amin kipróbálhatom magam!”
Mi a véleményed a pályáról az első nap után?
„Kicsit más, mint a pályák többsége, de nagyon élvezetes volt a Forma-3-mas autók leszorítóereje és az erős fékek miatt.”
Lewis Hamilton egy gokart pályához hasonlította. Egyetértesz vele?
„Vannak olyan részei a pályának, ahol abszolút igaz ez a kijelentés. Ahol sok kanyar következik egymás után viszonylag kisebb egyenesekkel, tényleg olyan, mintha gokartoznánk.”
Miről szólt számodra a teszt első napja? Miket próbáltatok ki az autón?
„Különböző beállításokkal kísérleteztünk, az eredményekből pedig nem vonhatunk le túl nagy következtetéseket (másodikként végzett – a szerk.), mert még sok minden történhet az első futamhétvégéig. Jelenleg csak próbálunk felkészülni a szezonra, és Silverstone-ban fogjuk először látni, hogy hol is tartunk valójában.”
Korábban említetted, hogy bejön neked az új autók kinézete, viszont Fritsnek, a csapatfőnöködnek már kevésbé. Hogyan mutatkozik meg a pályán ez az aerodinamikai változtatás?
„Már hozzászoktam, nincs nagy különbség az előzőhöz kasztnihoz képest. Azonban az autó 15 kg-mal nehezebb lett, mint a tavalyi, szóval pár helyen egy kicsit lomhább lett a mozgása, például fékezéskor és a kanyarokban.”
Tavaly Hockenheimben, miután megnyerted a német F4-es bajnokságot, te is csináltál egy shoey-t, azaz a dobogón pezsgőt ittál a cipődből. Ez a meglehetősen furcsa szokás a V8 Supercarsból indult majd Jack Miller, Valentino Rossi, és Daniel Ricciardo tette híressé. Milyen egy shoey?
„Nyilvánvaló, hogy leginkább Rossi és Ricciardo terjesztette el, majd meghódította a világot. Ez általánosságban egy ausztrál szokás, és megígérem neked, ha futamot nyernék idén az F3-ba, mindenképpen inni fogok a cipőmből!”