Legutóbb, vagyis 2009-ben 650 ezer nézõ figyelte lélegzetvisszafojtva a felfújható kapuk között zajló, elképesztõ száguldást, s az idén is körülbelül ötszázezer szurkolót várnak a programra. Szándékosan említettünk programot, mert a világbajnokság küzdelmeit változatos kiegészítõ események teszik teljessé.
A legfontosabb azonban természetesen maga a verseny lesz, amelyet a levegõ Formula–1-ének is neveznek, és nem véletlenül...
A Red Bull Air Race egyetlen magyar pilótája, a sorozat „keresztapjának” is becézett Besenyei Péter hétfõn a Hungaroringen mutatta be vadonatúj versenygépét, a legújabb fejlesztésû Edge 540-est. Lenyûgözõ látványt nyújtott, amikor a pilóta landolt a mogyoródi versenypálya célegyenesében. Nem ez volt az elsõ alkalom, hogy megtette, de ezt a produkciót egyszerûen képtelenség megszokni, lelkesedés nélkül végignézni.
A különleges kezdés után a Hungaroring fõépületében megtartott sajtótájékoztatón tudhattunk meg érdekességeket az elõttünk álló hétvégérõl Gyulay Zsolttól, a promóter Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójától, Gerst Pétertõl, a Hungaroring Sport Zrt. alelnökétõl, Erich Wolf úrtól, a Red Bull Air Race ügyvezetõ igazgatójától, dr. Lippai Péter ezredestõl, az MH 88. Könnyû Vegyes Zászlóalj parancsnokától, és természetesen magától Besenyei Pétertõl, aki az új géprõl és a váltás okairól is beszélt.
Gyulay Zsolt: „A Hungaroring az elmúlt idõszakban többször rendezett a kerítésen kívül is technikai sporttal kapcsolatos eseményeket, a Nagy futam után ilyen lesz a Red Bull Air Race budapesti futama is. Régi nagy vágyunk volt, hogy visszahozzuk a világbajnokságot a Duna fölé, hiszen a Formula–1 mellett – amelynek már a harmincadik hazai futamára készülünk – az Air Race a másik olyan technikaisport-rendezvény, amely imázs és reklámérték szempontjából nagyon sokat hoz az országnak. Nagy összefogással és komoly kormányhatározattal sikerült megteremteni a hátterét annak, hogy a levegõ Formula–1-ének is titulált sorozatot három évig megrendezhetjük. Meg kell említenem, hogy a kormányzati döntés elõtt hatástanulmány készült, amely számunkra is meglepõ módon hasonló számokat hozott a látogatók számában és költésében is, mint a Formula–1. Az idén is körülbelül ötszázezer embert várunk a Duna két partjára a versenyre .”
Erich Wolf: „Nagy biztonsággal kijelenthetjük, hogy van valami különleges ebben a futamban – ezért is örülünk nagyon, hogy visszatérhetünk Budapestre. Hat alkalommal versenyeztek már a Duna fölött kialakított pályán a versenyzõink, s büszkék vagyunk rá, hogy a futamunkat ennyire közel tudjuk hozni a rajongókhoz a fõváros szívében. Egyik legismertebb és leghíresebb pilótánk, Besenyei Péter miatt is különleges számunkra ez a hétvége, és az sem titok, hogy Péter révén ennek a sportágnak a gyökerei is Magyarországon vannak. Legutóbb hatszázötvenezren látták a Red Bull Air Race futamát Budapesten, bízunk benne, most is sok nézõt vonz majd a viadal.”
Besenyei Péter: „Az elmúlt két évben egy magyar fejlesztésû géppel, a Corvus Racerrel repültem, amelyet néhány éve hazai mérnökök és tervezõk álmodtak meg. El kell mondjam, a gép a mezõny legszebbje volt, és imádtam vele repülni, büszkék voltunk rá. Önmagában az is csoda, hogy fel tudta venni a versenyt – ha nem is nyerõ pozícióban, de azért utolsó sem volt – az amerikai gépekkel. A szûk fordulókban azonban mindig buktam néhány másodpercet, úgyhogy nem tudtam vele nyerni, vagy a gyõzelemért harcolni, ami természetesen rossz érzés volt. Remélem, ennek az idõszaknak vége, hiszen itt van az Edge 540-es legújabb verziója. Négy napja kaptam meg, és már ötöt repültem is vele. S hogy milyen a gép? A szûk fordulókban egyszerûen remek. A kormány kemény, a fülke kicsit szûk, alig férek bele, de végül is ez egy versenygép, nem arra tervezték, hogy komfortos legyen. Ami az eredményt illeti... Nyilván botorság lenne kijelenteni, hogy nyern i akarunk, mert a többiek is rutinos és jó pilóták, de az esélyeink megnõttek. Remélem, a gép beváltja a hozzá fûzött reményeket, s hogy minél többen kijönnek megnézni a versenyünket. A hazai pálya elõnye ugyan itt nem érvényesül, mert attól még, hogy tudom, hol van a Parlament és a Halászbástya, nem repülök majd jobban a pályán, de mindig jó érzés, hogy tudom, itt nekem szurkolnak a legtöbben...”
Gerst Péter: „Fantasztikus versenyt várunk, s a versenyt persze kiegészítik egyéb események is, hiszen az Air Race-t minden esetben show kíséri. Jön a Flying Bulls sokféle géppel, az egyik legnagyobb újdonságot azonban az Amerikai Légierõ négy A10-es gépe jelenti majd. Ez az a típus, amelyet varacskos disznónak is becéznek, s ilyet még nem láttak eddig egyetlen rendezvényen sem a Duna fölött. Szombaton délután fél kettõkor lesz látható a négy A10-es Budapest fölött. Ami pedig a harmincadik Formula–1-es Magyar Nagydíjat illeti, már jó néhány meglepetést bejelentettünk a versennyel kapcsolatban, s most mondok még egyet: az idén visszahoztuk az úgynevezett vonatos jegyet, ami azt jelenti, hogy 9990 forintért kapható mától a vasárnapi állójegy, amelyben a MÁV szolgáltatása is benne van, vagyis szombaton éjféltõl vasárnap éjfélig ezzel a jeggyel a MÁV-járatokon ingyenesen lehet utazni az ország területén.”
dr. Lippai Péter: „Nagy megtiszteltetés számomra, hogy az idén nem csak a mûszaki lebonyolításban vagyunk érintettek – persze az idén is ott lesznek a kollégáink a pontonokon és a harci búváraink készen állnak, hogy az esetleges szükséghelyzetben segítsenek. Ezen felül egy harmincperces dinamikus bemutatóval készülnek a rendezvényre a mûszaki alakulataink, a különleges zászlóalj és a légierõ két legnagyobb alakulata is – helikopterekkel, vadászrepülõkkel. A gyors reagálású katonák és a különleges mentõ katonák a tûzszerészet katonáival együttmûködve egy kisebb hadmûveletet hajtanak végre a Dunán szombaton és vasárnap is: egy úgynevezett ellenséges hajót vesznek majd birtokba, amely akciót a helikopterek fedeznek.”